• Anonym (Läsa)

    Läxa på lovet?

    Sonen går i ettan och har läxa över sportlovet. Är det vanligt? Det är förvisso enbart läsläxa, samma som de har i vanliga fall, men är det brukligt att ha läxa också på lov?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-06 12:19
    Jag anser förvisso att lov bör vara läxfria, men jag har på intet sätt ifrågasatt läxan eller talar ner läxan inför min son. Det enda jag var ute efter med tråden, var att höra om det var brukligt att skicka med läxa på skollov. Tydligen är det så. Jag tackar för de seriösa svar jag fått. Det är också ledsamt att få påhopp, fula antaganden och anklagelser riktade mot mig, när jag enbart önskade svar på en enkel fråga. Kanske borde fler läsa lite mer, för att öka på sin egen läsförståelse.

  • Svar på tråden Läxa på lovet?
  • Jemp
    Anonym (betty) skrev 2024-03-06 12:31:03 följande:
    Men så kan man ju säga om alla ämnen. Då ska man i så fall dela upp gymnastiken, matten osv i små grupper för olika nivåer. Det är tyvärr inte privatlärare man har i skolan, utan en lärare på kanske 25-30 barn. Har man tur kan man få en annan lärare att sitta med en mindre grupp då och då för de som har kommit längre eller halkat efter. Mer individualistisk än så blir inte skolan. 

    Det är normalt för barn att vara alltifrån 3-9 år motoriskt i förskoleklass t ex. Vissa kan med andra ord knappt springa, medan andra kan göra kullerbyttor. Ändå ska de göra samma saker på gympan och lära sig göra det ihop dessutom. Vilken kränkning. 

    Ja självklart gäller det även andra ämnen, som också kräver mer anpassningar än vad som görs idag (både uppåt och nedåt).
    Idrotten kan ju vara problematisk, kanske mer i äldre åldrar, gällande kränkningar, men jag ser inte riktigt samma behov att anpassa uppåt där. Men ett skolbarn som inte kan springa är inte normalt, utan snarare tecken på funktionsnedsättning (och då kan förstås mer anpassningar krävas). 

  • trollhona
    Anonym (Läsa) skrev 2024-03-06 12:14:55 följande:
    Vilket jäkla påhopp ditt sista stycke är! Du är så fel ute att det inte finns och låter mest bitter och ogin. Är du kanske avundsjuk på andra föräldrar som kan resa med sina barn? Det låter mest så. Vi sitter i vårt fritidshus och njuter av att vara lediga tillsammans.
    Tack för att du bekräftade tesen. Japp, sitter här nyss hemkommen från disneyland och gråter krokodiltårar för att vi tvingades läsa Robin-boken i 15minuter. 

    När vi nu talar läsförståelse så bör du ju också förstå att loven inte är att likställa med semester för vuxna. Därför gäller skolplikten, och vad du "tycker" om det är irrelevant, den är till för att alla barn ska ha samma läroplan och läroplanen innebär att läxor ges för att upprätthålla kunskap (för alla barn, inte bara din) och att skapa ett föräldraengagemang och delaktighet i barnets utveckling. 
    Om ni nu läser så mycket så borde grundläggande samhällskunskap vara naturligt, skolan är en läroinstitution för alla barn och existerar inte bara för din familj. Du säger att du "pratat" med läraren men det verkar ju inte lett till något, då har barnet antingen inte de kunskaperna du tror att de har eller så har barnet inte bevisat dem för läraren. Ta kontakt med specialpedagogen för anpassning av läxorna.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (betty) skrev 2024-03-06 12:31:03 följande:
    Men så kan man ju säga om alla ämnen. Då ska man i så fall dela upp gymnastiken, matten osv i små grupper för olika nivåer. Det är tyvärr inte privatlärare man har i skolan, utan en lärare på kanske 25-30 barn. Har man tur kan man få en annan lärare att sitta med en mindre grupp då och då för de som har kommit längre eller halkat efter. Mer individualistisk än så blir inte skolan. 

    Det är normalt för barn att vara alltifrån 3-9 år motoriskt i förskoleklass t ex. Vissa kan med andra ord knappt springa, medan andra kan göra kullerbyttor. Ändå ska de göra samma saker på gympan och lära sig göra det ihop dessutom. Vilken kränkning. 

    Givetvis vore det superbra om man kunde dela in klasserna efter nivå i alla ämnen, men som nämnts finns inte de resurserna. 


    Matte har de uppdelning i på mitt barns skola. 


    Fattar inte varför du pratar om kränkning. Jag pratar om barn som blir så uttråkade att de till sist inte vill gå till skolan. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 12:20:48 följande:
    Det är just därför man pratar med läraren. Om ett barn är så särbegåvad är jag säker på att hen inte måste läsa samma enkla text just fyra gånger utan att man kan komma överens om 1-2 ggr och därefter något mer utmanande t ex och så kan man kryssa i de andra två gångerna när man gjort det. Varför göra detta till ett större problem? Då har barnet gjort rätt och fullföljt sin uppgift och kan känna sig glad och stolt.
    Nu är det du som får göra din läsläxa. TS har skrivit rätt många gånger att de har pratat med läraren men att läraren inte går med på att ändra barnets läsläxa. 
  • Anonym (Läsa)
    trollhona skrev 2024-03-06 12:42:20 följande:
    Tack för att du bekräftade tesen. Japp, sitter här nyss hemkommen från disneyland och gråter krokodiltårar för att vi tvingades läsa Robin-boken i 15minuter. 

    När vi nu talar läsförståelse så bör du ju också förstå att loven inte är att likställa med semester för vuxna. Därför gäller skolplikten, och vad du "tycker" om det är irrelevant, den är till för att alla barn ska ha samma läroplan och läroplanen innebär att läxor ges för att upprätthålla kunskap (för alla barn, inte bara din) och att skapa ett föräldraengagemang och delaktighet i barnets utveckling. 
    Om ni nu läser så mycket så borde grundläggande samhällskunskap vara naturligt, skolan är en läroinstitution för alla barn och existerar inte bara för din familj. Du säger att du "pratat" med läraren men det verkar ju inte lett till något, då har barnet antingen inte de kunskaperna du tror att de har eller så har barnet inte bevisat dem för läraren. Ta kontakt med specialpedagogen för anpassning av läxorna.

    Vi har fört diskussioner med lärare, ja. Vi har tagit det på rektorsnivå, men rektor vägrar göra anpassningar. Inga barn får heller hoppa upp en klass i den här rektorns skolor. Via en bekant som är lärare, har vi fått veta att rektorn har ett rykte om sig att vara mycket speciell. Vi anar varför och står i kö till andra skolor.


    Nu har jag ändå ett barn som älskar skolan, så vi har inga problem med vare sig läxor eller undervisning. Han älskar helt enkelt skolmiljön så till den milda grad att han gråter när han är hemma sjuk och missar skolan. Så nej, min negativa inställning till läxor på lov, rör faktiskt inte mitt barn specifikt. 

    Vad jag tycker är absolut irrelevant. Det är egentligen irrelevant för tråden också, eftersom frågan var om det är brukligt att ge läxa också över lov. Jag kan inte för mitt liv förstå varför den frågan är så provocerande?

  • Jemp
    trollhona skrev 2024-03-06 12:42:20 följande:
    Tack för att du bekräftade tesen. Japp, sitter här nyss hemkommen från disneyland och gråter krokodiltårar för att vi tvingades läsa Robin-boken i 15minuter. 

    När vi nu talar läsförståelse så bör du ju också förstå att loven inte är att likställa med semester för vuxna. Därför gäller skolplikten, och vad du "tycker" om det är irrelevant, den är till för att alla barn ska ha samma läroplan och läroplanen innebär att läxor ges för att upprätthålla kunskap (för alla barn, inte bara din) och att skapa ett föräldraengagemang och delaktighet i barnets utveckling. 
    Om ni nu läser så mycket så borde grundläggande samhällskunskap vara naturligt, skolan är en läroinstitution för alla barn och existerar inte bara för din familj. Du säger att du "pratat" med läraren men det verkar ju inte lett till något, då har barnet antingen inte de kunskaperna du tror att de har eller så har barnet inte bevisat dem för läraren. Ta kontakt med specialpedagogen för anpassning av läxorna.
    Du får nog läsa läroplanen en gång till. 
  • Anonym (Alla lov)

    Jag har också ett barn som numera går i mellanstadiet som lärde sig läsa tidigt. 

    Det är absolut inga problem att läsa, och barnet älskar det. Slukar Warriors bland annat. Däremot är jag FÖR att man får göra läsläxor med läsförståelse. Även om det slukas böcker och man får till sig hela historier så är det ibland som det missas saker. 

    Frågor som kommer med läsförståelser är väldigt bra att reflektera över. Konsten att läsa mellan raderna behärskar inte många i den åldern oavsett om det är Max potta eller Dostojevskij de läser. Det är det som de övar på omedvetet de som redan kan läsa. 

    Så ja, läsläxan ska göras. Olika barn behöver träna på olika saker. 

    I åk 1 behövde vårt barn bara läsa läxan 2 gånger per vecka. 1 gång för sig själv och en gång högt då det är viktigt att lära sig läsa högt också. 

    Läsläxan handlar inte om att sitta tyst och läsa för sig själv som man gör med en egen vald bok. Det handlar om så mycket mer som tycks gå många förbi. Oavsett om man tragglar bokstav för bokstav eller läser böcker med många sidor och små bokstäver. 

  • Anonym (Läsa)
    Anonym (Alla lov) skrev 2024-03-06 13:30:41 följande:

    Jag har också ett barn som numera går i mellanstadiet som lärde sig läsa tidigt. 

    Det är absolut inga problem att läsa, och barnet älskar det. Slukar Warriors bland annat. Däremot är jag FÖR att man får göra läsläxor med läsförståelse. Även om det slukas böcker och man får till sig hela historier så är det ibland som det missas saker. 

    Frågor som kommer med läsförståelser är väldigt bra att reflektera över. Konsten att läsa mellan raderna behärskar inte många i den åldern oavsett om det är Max potta eller Dostojevskij de läser. Det är det som de övar på omedvetet de som redan kan läsa. 

    Så ja, läsläxan ska göras. Olika barn behöver träna på olika saker. 

    I åk 1 behövde vårt barn bara läsa läxan 2 gånger per vecka. 1 gång för sig själv och en gång högt då det är viktigt att lära sig läsa högt också. 

    Läsläxan handlar inte om att sitta tyst och läsa för sig själv som man gör med en egen vald bok. Det handlar om så mycket mer som tycks gå många förbi. Oavsett om man tragglar bokstav för bokstav eller läser böcker med många sidor och små bokstäver. 


    Jag är helt klart för både läsläxa och läsförståelseövningar, för alla barn på alla läsnivåer. Dock inte på lov, men det är tydligen brukligt att ha läxa också på loven, så jag fogar mig självklart till detta. 
  • Anonym (vmicurling)

    Jag tror inte ungen dör av att läsa en bok

    Lite mindre curling skulle nog göra honom en del nytta

  • Tukt
    Anonym (vmicurling) skrev 2024-03-06 14:38:21 följande:

    Jag tror inte ungen dör av att läsa en bok

    Lite mindre curling skulle nog göra honom en del nytta


    Lite mer diskussion och lite mindre lösa påståenden vore också bra.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Alla lov) skrev 2024-03-06 13:30:41 följande:

    Jag har också ett barn som numera går i mellanstadiet som lärde sig läsa tidigt. 

    Det är absolut inga problem att läsa, och barnet älskar det. Slukar Warriors bland annat. Däremot är jag FÖR att man får göra läsläxor med läsförståelse. Även om det slukas böcker och man får till sig hela historier så är det ibland som det missas saker. 

    Frågor som kommer med läsförståelser är väldigt bra att reflektera över. Konsten att läsa mellan raderna behärskar inte många i den åldern oavsett om det är Max potta eller Dostojevskij de läser. Det är det som de övar på omedvetet de som redan kan läsa. 

    Så ja, läsläxan ska göras. Olika barn behöver träna på olika saker. 

    I åk 1 behövde vårt barn bara läsa läxan 2 gånger per vecka. 1 gång för sig själv och en gång högt då det är viktigt att lära sig läsa högt också. 

    Läsläxan handlar inte om att sitta tyst och läsa för sig själv som man gör med en egen vald bok. Det handlar om så mycket mer som tycks gå många förbi. Oavsett om man tragglar bokstav för bokstav eller läser böcker med många sidor och små bokstäver. 


    Läsförståelseövningar är jättebra, om de är på en nivå där de verkligen är en övning. För lätta texter och frågor är mest slöseri med tid. 
  • trollhona
    Anonym (Läsa) skrev 2024-03-06 12:49:09 följande:

    Vi har fört diskussioner med lärare, ja. Vi har tagit det på rektorsnivå, men rektor vägrar göra anpassningar. Inga barn får heller hoppa upp en klass i den här rektorns skolor. Via en bekant som är lärare, har vi fått veta att rektorn har ett rykte om sig att vara mycket speciell. Vi anar varför och står i kö till andra skolor.


    Nu har jag ändå ett barn som älskar skolan, så vi har inga problem med vare sig läxor eller undervisning. Han älskar helt enkelt skolmiljön så till den milda grad att han gråter när han är hemma sjuk och missar skolan. Så nej, min negativa inställning till läxor på lov, rör faktiskt inte mitt barn specifikt. 

    Vad jag tycker är absolut irrelevant. Det är egentligen irrelevant för tråden också, eftersom frågan var om det är brukligt att ge läxa också över lov. Jag kan inte för mitt liv förstå varför den frågan är så provocerande?


    Jag missbedömde din intention om frågan TS, ber om ursäkt. Merparten av alla trådar på FL som ifrågasätter läxor är just för att föräldrarna tycker att det är "jobbigt" och upplever att det är skolans ansvar att lära ut allt till barnen för de vill inte ta ansvar själva.

    Om det är så att ditt barn har en kunskap som behöver extra uppmärksamhet så ska ni absolut fortsätta driva det.
    I min egen erfarenhet: Rektorer är svåra, och om du säger att denna är speciell så kan det bli svårare. Men för att ge lite tips, att flytta upp en klass är väldigt ovanligt, och det är i slutändan rektorn som har sista ordet. De vill sällan godkänna uppflytt för när det är gjort så får man inte flytta ned barnet om det visar sig inte fungera. Så räkna inte med att det blir bättre på en annan skola.
    Anpassningar däremot SKA ordnas för barnet. Direkt. Om det är så att ditt barn ligger långt före de andra barnen så kanske han skulle må bra av att få en annan lärobok att arbeta med vid sidan om den klassen har.
    Mitt tips är att du kontaktar EHT och begär ett möte, så får din son visa vad han kan och man gör en plan utefter det, han kan tex få tid för extra läsning under lektionstid så han inte sitter och ältar ABC. När det gäller läsläxan ta upp med läraren vari problemet ligger och att han läser texten kanske bara två gånger och samtidigt får en mer avancerad bok att läsa och göra en uppgift till. Fördelen med att kontakta EHT är att det blir ett officiellt möte där man måste dokumentera och göra en plan, så det är inget de kan komma undan senare om anpassningar inte görs. Sedan har ni rätt till uppföljning och då kan du fortsätta bygga på vad som behövs förbättras.

    Lycka till.
Svar på tråden Läxa på lovet?