• Anonym (Mamma)

    Räcker studiebidraget?

    Min son i gymnasiet betalar:

    kläder

    nöjen (misstänker att alkohol är en av utgifterna här)

    telefon

    buss ( han åker till flickvännen, kompisar, sin pappa. Dom flests kompisarna har gratis busskort men vi bor för nära skolan. 


    utemat ( kompisarna vill äta ute ofta. Min son försöker välja skolmaten och äta hemma så han sitter ibland bara och tittar på )

    gymkort (400/ månad)

    presenter till kompisar. ( oftast köper dom parfym eller klädesplagg Hsn försöker lägga ihop med andra men känns snålt att vara den som vill lägga mindre. )

    På sommaren får han sommarjobba så då får han inget av oss men annars betalar vi 1600:- utöver studiebidraget. 


    Jag 
    har fått kommentarer att han är bortskämd. Han har försökt få extrajobb men inte hittat nått samtidigt tycker jag det är viktigare att han sköter skolan. 


    klarar sig era barn på studiebidraget? 

  • Svar på tråden Räcker studiebidraget?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 21:21:27 följande:
    Ja, jag sa väl aldrig nåt om att man måste bekosta märkeskläder eller annat överflöd? Studiebidraget är dessutom föräldrarnas egentligen. Sedan kan man se vad riksnormen säger att man ska kunna ha till nöjen, det kan vara månadspengen.
    Nej, studiebidrag är inte föräldrarnas (även om det betalas ut till föräldrarna fram tills man är 18, om man inte själv ändrar kontonr till can), utan är tänkt som ett ekonomiskt stöd till den studerandes familj så länge ungdomen går på gymnasiet. I likhet med barnbidrag

    Studiebidrag får man från kvartalet efter man fyllt 16 år tills man är färdig med gymnasiet, som längst til halvåret man fyller 20, och ges under 10 månader (september till juni). Detta får man om man studerar på gymnasiet och har man mycket frånvaro så kan det dras in. Väljer man att inte läsa gymnasiet så får man heller inget studiebidrag. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 22:29:22 följande:
    Nej, studiebidrag är inte föräldrarnas (även om det betalas ut till föräldrarna fram tills man är 18, om man inte själv ändrar kontonr till can), utan är tänkt som ett ekonomiskt stöd till den studerandes familj så länge ungdomen går på gymnasiet. I likhet med barnbidrag

    Studiebidrag får man från kvartalet efter man fyllt 16 år tills man är färdig med gymnasiet, som längst til halvåret man fyller 20, och ges under 10 månader (september till juni). Detta får man om man studerar på gymnasiet och har man mycket frånvaro så kan det dras in. Väljer man att inte läsa gymnasiet så får man heller inget studiebidrag. 
    Ja, det är ju samma sak? Att pengarna är till familjens försörjning, förstår inte hur du ser någon motsättning där när vi säger samma sak.

    Vet du, du behöver inte informera mig om hur det fungerar med tanke på att jag är lärare.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 22:36:14 följande:
    Ja, det är ju samma sak? Att pengarna är till familjens försörjning, förstår inte hur du ser någon motsättning där när vi säger samma sak.

    Vet du, du behöver inte informera mig om hur det fungerar med tanke på att jag är lärare.
    Ehhh...Nej, vi sa inte samma sak. 

    Med tanke på att du är lärare (påstår dig vara) så har du väldigt lite kunskap om ämnet. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 22:56:13 följande:
    Ehhh...Nej, vi sa inte samma sak. 

    Med tanke på att du är lärare (påstår dig vara) så har du väldigt lite kunskap om ämnet. 
    Vilken skillad ser du i sammanhanget mellan föräldrarna och den studerandes familj (så länge ungdomen går på gymnasiet).
    Normalt brukar ju just föräldrarna driva familjen AB.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 21:11:24 följande:
    Fritidsaktiviteter ingår i riksnormen och bör bekostas av föräldrarna. Utemat och andra nöjen får man betala med studiebidraget, det är inget som föräldrar ska bekosta. 

    Kläder kan diskuteras. Basgarderob och ytterkläder bör föräldrar betala eller bidra med upp till ett minimum. Dvs vill ungen ha märkeskläder eller speciella märken så får de betala mellanskillnaden själv. 

    Och sparar man och budgeterat så har man som gymnasieungdomar råd att köpa kläder då och då. 
    Du har så mycket starka åsikter hur man "bör" och "ska". Hur kan det vara fel att man ger lite mer pengar och så får ungdomarna själva betala basgarderob och fritidsaktiviteter. Ibland har han studentrabatter som gör att utematen blir ungefär samma pris som om han ätit hemma. Men han får ändå betala den själv. Han är en fena på att hitta rabatter på mat, fika, bussbiljetter och annat. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-20 00:41:47 följande:
    Du har så mycket starka åsikter hur man "bör" och "ska". Hur kan det vara fel att man ger lite mer pengar och så får ungdomarna själva betala basgarderob och fritidsaktiviteter. Ibland har han studentrabatter som gör att utematen blir ungefär samma pris som om han ätit hemma. Men han får ändå betala den själv. Han är en fena på att hitta rabatter på mat, fika, bussbiljetter och annat. 
    Vem har sagt att det är fel? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-20 00:41:47 följande:
    Du har så mycket starka åsikter hur man "bör" och "ska". Hur kan det vara fel att man ger lite mer pengar och så får ungdomarna själva betala basgarderob och fritidsaktiviteter. Ibland har han studentrabatter som gör att utematen blir ungefär samma pris som om han ätit hemma. Men han får ändå betala den själv. Han är en fena på att hitta rabatter på mat, fika, bussbiljetter och annat. 
    Så med studentrabatter får han gratis utemat. Då förstår jag faktiskt inte alls varför ni skal lägga till pengar om han ändå äter gratis på restaurang med studentrabatten. 

    För han betalar väl ändå inte för matkonstaden hemma, för då brister ni både i eran försörjningsplikt och eran föräldraförmåga. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 00:57:01 följande:
    Så med studentrabatter får han gratis utemat. Då förstår jag faktiskt inte alls varför ni skal lägga till pengar om han ändå äter gratis på restaurang med studentrabatten. 

    För han betalar väl ändå inte för matkonstaden hemma, för då brister ni både i eran försörjningsplikt och eran föräldraförmåga. 

    Jag tror, tror, att ts menade att det blir samma kostnad om de betalar och köper hem tex pizza på fredagen och sen lagar lax på lördag som att de ger honom typ 150 kr och han äter pizza ute med kompisarna på fredag och sushi ute på lördag (iom studentrabatter). Dvs samma kostnad för föräldrarna att betala maten hemma och att ge pengar för att han ska äta ute. Dvs föräldrarna betalar i bägge fallen (försörjningsplikt uppfylld).


    Bara ett exempel och ts får rätta mig om jag har fel. Men så förstod jag det hon skrev och det verkar rimligt.

  • Anonym (S)

    (Lis) samma tolkning här men det känns som att (M) vill vara på tvären med allt. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 00:57:01 följande:
    Så med studentrabatter får han gratis utemat. Då förstår jag faktiskt inte alls varför ni skal lägga till pengar om han ändå äter gratis på restaurang med studentrabatten. 

    För han betalar väl ändå inte för matkonstaden hemma, för då brister ni både i eran försörjningsplikt och eran föräldraförmåga. 
    Tror du att maten hemma är gratis? Någon måste ju köpa maten. Om han inte äter hemma behöver jag handla mindre mat. Blev det komplicerat?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 00:54:16 följande:
    Vem har sagt att det är fel? 
    Du har sagt bortskämd och att han inte kommer klara sig som student eller i vuxenlivet. Så alltså fel. 
  • Tom Araya

    Jag behövde aldrig betala kort för kollektivtrafik och jag kunde även få något extra bidrag från mina föräldrar till inträdet på nöjeslokaler någon gång i månaden, men annars stod jag för allt själv utan extra bidrag från mina föräldrar.
    Det enda undantaget var kläderna och mössan inför studenten, som mina föräldrar betalade.

    Man får helt enkelt rätta mun efter matsäcken, vilket är en bra lärdom för ungdomar.

    Jag jobbade ett par helger i månaden under en period samt sommarjobbade varje sommar från 14 års ålder för att få in extrapengar till sådant jag ville ha.

  • Anonym (M)

    Ts: Ja, din sons ska dock inte betala mat hemma. Dvs det är gratis gör honom, vilket då innebär att även restaurang mat är gratis för honom med studentrabattern. Vilket förövrigt är väldigt ovanligt.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 12:08:29 följande:

    Ts: Ja, din sons ska dock inte betala mat hemma. Dvs det är gratis gör honom, vilket då innebär att även restaurang mat är gratis för honom med studentrabattern. Vilket förövrigt är väldigt ovanligt.


    nu har vi i vår familj en överenskommelse att han betalar utemat och även om han köper hem typ pizza och glass till sig och kompisarna. Så nej den blir inte gratis. Dock spar jag pengar på att han äter ute ibland då jag kan köpa mindre mat. dom gånger han hittar rabatter som gör att det blir minst lika billigt som hemma är det väl egentligen bara win win för alla. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-20 15:22:46 följande:
    nu har vi i vår familj en överenskommelse att han betalar utemat och även om han köper hem typ pizza och glass till sig och kompisarna. Så nej den blir inte gratis. Dock spar jag pengar på att han äter ute ibland då jag kan köpa mindre mat. dom gånger han hittar rabatter som gör att det blir minst lika billigt som hemma är det väl egentligen bara win win för alla. 
    Förstår du inte att det aldrig blir lika billigt som hemma med studentrabatter? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 16:40:15 följande:
    Förstår du inte att det aldrig blir lika billigt som hemma med studentrabatter? 
    Det beror på hur mycket rabatt och vad man äter hemma. Ibland blir det, ibland inte. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-20 21:00:05 följande:
    Det beror på hur mycket rabatt och vad man äter hemma. Ibland blir det, ibland inte. 
    Nej, det blir inte det eftersom din son inte betalar för maten hemma. Matkostnader i hemmet är något du som vårdnadshavare ska stå för då du som vårdnadshavare har ett försörjningsansvar för din son. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 23:40:26 följande:
    Nej, det blir inte det eftersom din son inte betalar för maten hemma. Matkostnader i hemmet är något du som vårdnadshavare ska stå för då du som vårdnadshavare har ett försörjningsansvar för din son. 
    Kostnaden för maten hemma och ute kan bli samma eller mer eller mindre. Beror på vilken mat man väljer. vårdnadshavare måste se till att barnen får mat och det kan man göra antingen genom att köpa mat till dom eller ge dom pengar att köpa mat för. Eller en kombination. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-21 00:12:26 följande:
    Kostnaden för maten hemma och ute kan bli samma eller mer eller mindre. Beror på vilken mat man väljer. vårdnadshavare måste se till att barnen får mat och det kan man göra antingen genom att köpa mat till dom eller ge dom pengar att köpa mat för. Eller en kombination. 
    Och förstår du inte. Jag börjar faktiskt undra om du är barnet som inte tycker studiebidraget räcker. 
Svar på tråden Räcker studiebidraget?