• Anonym (Lejon)

    Otrohet, något från savannen?

    Otrohet anses vara det största sveket av dom alla.


    Och där tar det tvärstopp. 
    Jag undrar varför detta alltid är så svart eller vitt, att i just detta finns det ingen gråzon.
    Man sätter direkt skitstövel-stämpeln på och stänger sen allt. Punkt facking slut liksom.
    Jag vill bannemej gå djupare än så.
    Först och främst innan jag brer ut med min syn på allt och mina teorier så SNÄLLA FÖR FAN, jag försvarar ingenting, vill bara för en gångs skull diskutera utanför ovannämnda inställning.
    Så! Man har ju fått lära sig mycket att hjärnan fortfarande i många situationer är kvar på savannen. Det släpps artiklar och går serier på tv mycket om detta. Att utvecklingen gått så snabbt att våra hjärnor inte hunnit anpassa sig. Därför många idag har diagnoser, ångest, stress osv. Allt detta är fakta och förklarar många olika saker, tex varför vissa är morgonpigga och andra kvällsmänniskor, eller varför vi får ett kroppsligt påslag vid stress osv osv..
    Detta bör ju NATURLIGTVIS gälla sexualitet också. 
    Okej. Så när vi levde på savannen betvivlar jag att man levde i tvåsamhet som i dagens samhälle. Man låg nog lite med allt och alla. Det var förmodligen mer djuriskt och helt omoraliskt med sex då. 
    Men ju mer civiliserade människorna blev desto mer behövdes de tyglas. Så religion, äktenskap, tvåsamhet var helt enkelt nödvändigt för att samhället överhuvudtaget skulle fungera. Inte så konstigt egentligen.
    Men varför är det idag så otroligt många som inte trivs i sina tvåsamhets-relationer. Långt ifrån alla är otrogna. Men många tänker tanken, många (nästan alla?) fantiserar om sex med andra.
    Och många är också givetvis otrogna,de kan inte motstå frestelsen. 
    Så. Hur kan detta komma sig att det är så vanligt? 
    Jo, för våra hjärnor är kvar på den fria savannen. Lusten och viljan att vara med någon mer, någon annan,kommer oavsiktligt.
    Sen har man ett val, givetvis, det är inte det jag pratar om här.
    Jag tror att vissa människor (för vi är ju som bekant olika) har svårare att kontrollera denna ur-instinkt, än andra. Precis som vissa hanterar stress och sömn etc olika. 
    Sexuell lust är ett starkt begär, det talar vi aldrig om. Utan det ses bara som ett problem och något fel. Men det går inte att komma ifrån att sexuella begär är starka grejer, precis som hunger eller trötthet.
    Historien är präglad av ofattbar hård syn på sex. Ingen nåd alls.
    Idag är det givetvis friare, iallafall på de flesta ställen. 
    Jag tror inte människan är gjord för att leva i tvåsamhet. Det är något samhället har varit tvungen att skapa för att hålla ordning och reda. 
    Men den starka normen på att två är det enda rätta, tror jag blir så fel för många att det ibland går snett.
    Hade man haft en mer öppen syn på tex öppna förhållanden, en mer tolerant inställning till att människor känner starka lustar mot andra (säger inte att man ska ligga runt, bara att inställning från start kan ändras) så hade kanske otrohet inte varit lika vanligt.
    Att ändra en så stark norm i samhället är givetvis omöjligt. 
    Men tanken är intressant.
    Tex ses ju skilsmässa som det största misslyckandet i livet. Vafan då för? 
    Så mycket onödigt lidande för människor som bara går på sina instinkter och inte kan leva med en och samma person hela livet, för hjärnan är inte gjord för det. Annars hade inte skilsmässor och separationer varit så vanligt.
    Det här är ju djupare än så här, så komplext. 
    Men man vill ju inte behöva skriva en halv roman här..
    Och återigen.. är HELT vansinnigt ointresserad om kommentarer som handlar om hur fel otrohet är, att man ska lämna sin gamla innan en ny, att man är ett as osv osv.. ja jag vet.
    Men det är som sagt inte det vi pratar om här så känner du att det är det enda du vill bidra med i denna tråd, ta ett djupt andetag och klicka dig bakåt. 
    Tack!
    (Tillägg, jag är en kvinna, många tänker säkert att jag är ett manligt svin som vill ha något att skylla på men näpp..här handlar det bara om mina kvinnliga teorier)
  • Svar på tråden Otrohet, något från savannen?
  • Xenia
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-23 10:26:47 följande:
    Först och främst, skyller inte på något. Jag vill bara djupdyka i beteendet i stort, varav savannen bara var en teori av många. 

    Varför skulle barnen bli lyckligare av att leva med båda föräldrarna? 
    Jag är skilsmässobarn och tack vare det har ju fått två helt nya familjer. Syskon och bonusföräldrar på vardera sida, människor som betyder otroligt mycket.
    Visst, finns otroligt många sorgliga bonusfamiljs-exempel men när det väl funkar, så är det ju fantastiskt. Man ger sitt barn fler människor i livet helt enkelt.
    Så köper inte att ett barn skulle vara lyckligare med båda föräldrarna. Det har tillochmed gjorts forskning och studier på det och det har visat att skilsmässobarn är inte mindre lyckliga än barn med sammanboende föräldrar. De olyckligaste barnen är kort och gott de med olyckliga föräldrar, oavsett familje-konstellation.

    Tänker också att äktenskap, om det nu nödvändigtvis måste existera, borde vara svårare att ingå.
    Ska ni lova varandra evig kärlek och trohet tills döden skiljer er åt, då ska man vara säker. 
    Och visst, idag kan ju en sambo-separation vara minst lika tråkig och olycklig som en regelrätt skilsmässa men ändå. 
    Man borde vara tillsammans i kanske 3-5 år, kanske rentav 10 år, innan man står och lovar bort sig för resten av livet.
    För är det inte så egentligen, att man gifter sig lättvindigt idag. Orden betyder ingenting. Det löftet är okej att bryta genom att tex skiljas. Vilket man lovade att aldrig göra.
    Så äktenskap i sig borde tas mer seriöst och inte kunna ingås hur enkelt och lättvindigt som helst.
    Om man frågade barn "vill du bo kvar med bägge dina föräldrar eller hellre få bo än hos din pappa med bonusmamma, än hos mamma med bonuspappa och träffa en massa bonussyskon att leka/umgås med?" så slår jag vad om att de flesta barn skulle välja alt 1. Sedan är barn duktiga på att anpassa sig så det kan gå bra ändå.

    Men att det ofta inte går så bra behöver man bara läsa alla trådar här från desperata bonusmammor för att förstå. Fientliga bonusbarn som gör allt för att sabba den nya relationen. (Misstänker att min egen dotter skulle varit så. Hon skulle inte ha anpassat sig utan tvärtom hatat bonusmamma och bonuspappa och ogillat bonusyskonen.)

    Att det fungerade bra för dig är ju bara anekdotisk bevisföring. Det är ingalunda så att alla otrogna lever i olyckliga och sexlösa äktenskap. Många har det bra men tycker bara att det blivit lite tråkigt och förutsägbart. Jag tycker alltså att man kan finna sig i den tråkigheten för sina barns skull. Det är ett tecken på lyx att ha tråkigt och längta efter passion och ny sexpartner. När man inte behöver kämpa för sin och sina barns överlevnad så ser man till att skapa nya problem.

    Sedan är det iofs bra att det är lätt att skiljas idag mtp förhållanden med missbruk och misshandel. Där är det även barnens bästa med separation.
  • Anonym (floskelbingo)
    Anonym (Kvinna 45) skrev 2024-04-04 13:03:45 följande:

    Har du problem med läsförståelsen? Han skriver att han är kvinna!

    Trotts stavas trots. Så ja. Nu har fröken lärt dig något nytt.


    Åh vi har en stavningsexpert i tråden, så trevligt!

    Av hela det inlägget så var det enda du lyckades uppfatta, att det var fel kön och ett stavfel. Intressant för normalt sett så brukar man ju kunna förstå innehållet i en text, dvs själva poängen, även om det inte är 100% rättstavat och även om man tagit fel på kön. För texten handlade ju inte riktigt om hur man stavar rätt eller vilken kön personen har, eller hur? Den handlade något helt annat... men det lyckades du tydligen inte ta in... på tal om läsförståelse och så.
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Otror på dig) skrev 2024-04-04 04:32:46 följande:
    Det gör de inte. Vuxna människor blir sällan kära. Men har ändå ett flertal relationer i snitt i sina liv. Hur kommer det sig då?

    man bildar relationer av praktiska skäl och för att man vill kanske avla med någon. Att få barn är såklart vår största drift, på ett eller annat sätt.

    vad hade du sagt om jag sagt att min man inte är pappa rill mina två barn? Men han tror det och behandlar och försörjer dem därefter. jag ställer bara frågan tlll mig själv varför jag bara inte kunde vara singel och bli ensamstående mamma istället? Vi hade bott billigare, jag hade fått underhåll och bostadsbidrag utbetalat, fått bostadsbidrag och hade nog inte behövt ha bil då den ändå mest används för hans transporter till och från jobbet.

    för lika viktigt att man ska kunna ge vika till se man känner stark åtrå för är att vara i en relation/i ett äktenskap. Det är superviktigt! Så viktigt att man måste ifrågasätta felet med otrohet, när det ju är fritt fram att leva som ett djur på savannen Om man vill. utan att för den saken begå några snedsteg.
    Du har fel om du tror att vuxna människor inte blir förälskade. Människor kan långt upp i åren bli förälskade, Om du menar kär i bemärkelsen kärlek så är det nog tvärtom så att unga människor ofta inte vet vad kärlek är utan likställer detta med förälskelse. När man bildar relationen utifrån praktiska aspekter så håller de ofta inte i längden.  

    När förälskelsen slår till för en av parterna så finns inte den där "försäkringen" som kärleken tillför relationen.

    Ditt resonemang om att partnern inte är far till sina barn är mera en etisk fråga som knappast gäller generellt i relationer.  Det är nog lika ovanligt som att partnern erbjuder sig att åta sig faderskapet för en annan mans barn.

    Man kan känna stark åtrå till någon utan att för den skull vara förälskad eller kär. 
    Det är inte därför man går in i en relation, man gör det förhoppningsvis för att man har djupare känslor för sin partner.  

    Jag tror att du blandar ihop korten en smula. Om du lever i en kärleksfull relation men blir förälskad i en annan så kommer den kärlek du känner för din partner att uppväga nyhetens behag med en ny.

    Om du lever i en relation av rent praktiska orsaker så är chansen stor att någon av parterna hittar någon ny som de känner mera för, kanske till och med blir förälskade.

    Att bli förälskad i en annan när man lever i en praktisk relation är som att göra självmål. Du kan inte kräva att en partner är trogen om känslorna inte finns där.
  • Anonym (floskelbingo)
    Anonym (Huldran) skrev 2024-04-04 20:25:48 följande:
    Du har fel om du tror att vuxna människor inte blir förälskade. Människor kan långt upp i åren bli förälskade, Om du menar kär i bemärkelsen kärlek så är det nog tvärtom så att unga människor ofta inte vet vad kärlek är utan likställer detta med förälskelse. När man bildar relationen utifrån praktiska aspekter så håller de ofta inte i längden.  

    När förälskelsen slår till för en av parterna så finns inte den där "försäkringen" som kärleken tillför relationen.

    Ditt resonemang om att partnern inte är far till sina barn är mera en etisk fråga som knappast gäller generellt i relationer.  Det är nog lika ovanligt som att partnern erbjuder sig att åta sig faderskapet för en annan mans barn.

    Man kan känna stark åtrå till någon utan att för den skull vara förälskad eller kär. 
    Det är inte därför man går in i en relation, man gör det förhoppningsvis för att man har djupare känslor för sin partner.  

    Jag tror att du blandar ihop korten en smula. Om du lever i en kärleksfull relation men blir förälskad i en annan så kommer den kärlek du känner för din partner att uppväga nyhetens behag med en ny.

    Om du lever i en relation av rent praktiska orsaker så är chansen stor att någon av parterna hittar någon ny som de känner mera för, kanske till och med blir förälskade.

    Att bli förälskad i en annan när man lever i en praktisk relation är som att göra självmål. Du kan inte kräva att en partner är trogen om känslorna inte finns där.
    Iof är det ingen som sagt att vuxna människor inte BLIR förälskade, det som sagts är att de sällan blir det, dvs det sker inte lika ofta.

    Och förklaringen till det är enkel, känslor är precis som allt annat med kroppen ink hjärnan, träning ger färdighet så med åren lär man sig kontrollera känslor bättre och man får en bättre självkännedom, hur man reagerar på olika saker och lär sig undvika fällor så man låter inte dem växa sig okontrollerat stora utan käver dem i sin linda så att säga och de hinner aldrig bli ett problem. Förälskelser uppstår sällan bara spontat pang redan efter första ögonkastet, det är något som oftats byggs upp i små steg, från attraktion, till intesse, osv hela vägen till besatthet, batshit crazy och kaninkokning om man låter det gå för långt.

    Och som allt annat är människor olika bra på olika saker vilket även gäller att hantera känslor, några klarar det utan problem andra har svårare för det, kanske  för att de sällan upplevt såna känslor och har inte lärt sig kontrollera dem, eller för att de överromantiserar dem och intalar sig själva att så fort man får en känsla så behöver man inte kontrollera dem utan ska nära dem så mycket man kan istället och då lär man sig heller kontrollera sina känslor.

    Det du tar upp nu är mao rena känsloargument. Givetvis kan man absolut tappa känslorna för sin partner om man inte trivs i sin relation, det kan man göra även om man trivs, och givetvis kan man säkert bli förälskad i någon annan om man med eller omedvetet har känselspröna utanför relationen, MEN man måste inte agera på det om man inte vill. Och även om man väljer att agera på det så kan man göra det på olika sätt, det behöver inte bli en okontrollerad shitstorm om man inte låter det bli det. Så det handlar alltså inte om att känna eller inte känna, hur mycket man känner utan snarare om hur van/bra man är på att hanterar känslor.
  • Xenia

    Det är alltså detta som jag finner provocerande, att förklara och ursäkta otrohet med att det är våra instinkter från savannen. Vi vet faktiskt inte hur det var då, såvida du inte menar när vi var apor och då närmast som dvärgchimpanserna.

    Så när vi levde på savannen betvivlar jag att man levde i tvåsamhet som i dagens samhälle. Man låg nog lite med allt och alla. 

  • Anonym (Huldran)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-04 21:20:46 följande:
    Iof är det ingen som sagt att vuxna människor inte BLIR förälskade, det som sagts är att de sällan blir det, dvs det sker inte lika ofta.

    Och förklaringen till det är enkel, känslor är precis som allt annat med kroppen ink hjärnan, träning ger färdighet så med åren lär man sig kontrollera känslor bättre och man får en bättre självkännedom, hur man reagerar på olika saker och lär sig undvika fällor så man låter inte dem växa sig okontrollerat stora utan käver dem i sin linda så att säga och de hinner aldrig bli ett problem. Förälskelser uppstår sällan bara spontat pang redan efter första ögonkastet, det är något som oftats byggs upp i små steg, från attraktion, till intesse, osv hela vägen till besatthet, batshit crazy och kaninkokning om man låter det gå för långt.

    Och som allt annat är människor olika bra på olika saker vilket även gäller att hantera känslor, några klarar det utan problem andra har svårare för det, kanske  för att de sällan upplevt såna känslor och har inte lärt sig kontrollera dem, eller för att de överromantiserar dem och intalar sig själva att så fort man får en känsla så behöver man inte kontrollera dem utan ska nära dem så mycket man kan istället och då lär man sig heller kontrollera sina känslor.

    Det du tar upp nu är mao rena känsloargument. Givetvis kan man absolut tappa känslorna för sin partner om man inte trivs i sin relation, det kan man göra även om man trivs, och givetvis kan man säkert bli förälskad i någon annan om man med eller omedvetet har känselspröna utanför relationen, MEN man måste inte agera på det om man inte vill. Och även om man väljer att agera på det så kan man göra det på olika sätt, det behöver inte bli en okontrollerad shitstorm om man inte låter det bli det. Så det handlar alltså inte om att känna eller inte känna, hur mycket man känner utan snarare om hur van/bra man är på att hanterar känslor.
    Jag är inte så säker på att vi blir bättre med åren på att hantera känslor. Jag tror att vi är samma människa genom åren men vi blir bättre på att prioritera. 

    Du talar om att människor är olika duktiga på att hantera känslor, det kan jag hålla med om, men jag ser det inte som positivt att leva i en relation med en partner som kontrollerar sina känslor. Jag tror inte att problemet ligger där, utan att man går in i relationer baserade på attraktion och eller praktiska skäl.

    Ja, när det gäller relationer är känslorna och därmed känsloargument på sin plats, 

    Det här med förälskelser är inte så enkelt som du beskriver. Du talar om att attraktion byggs på och att man på något sätt medvetet låter det ske. Det låter lite väl utstuderat tycker jag. Vi är olika och vi hanterar känslor olika men jag tror att när det gäller förälskelser så är det inget vi kan styra över. Dok tror jag att inte alla blir förälskade över huvud taget. och att blanda in attraktion i förälskelsen.  Man kan mycket väl känna attraktion utan att vara förälskad.  Vad man sen gör av den är ren prioritering Är min nuvarande relation värd att värna? mm
  • Anonym (floskelbingo)
    Anonym (Huldran) skrev 2024-04-05 20:12:26 följande:
    Jag är inte så säker på att vi blir bättre med åren på att hantera känslor. Jag tror att vi är samma människa genom åren men vi blir bättre på att prioritera. 

    Du talar om att människor är olika duktiga på att hantera känslor, det kan jag hålla med om, men jag ser det inte som positivt att leva i en relation med en partner som kontrollerar sina känslor. Jag tror inte att problemet ligger där, utan att man går in i relationer baserade på attraktion och eller praktiska skäl.

    Ja, när det gäller relationer är känslorna och därmed känsloargument på sin plats, 

    Det här med förälskelser är inte så enkelt som du beskriver. Du talar om att attraktion byggs på och att man på något sätt medvetet låter det ske. Det låter lite väl utstuderat tycker jag. Vi är olika och vi hanterar känslor olika men jag tror att när det gäller förälskelser så är det inget vi kan styra över. Dok tror jag att inte alla blir förälskade över huvud taget. och att blanda in attraktion i förälskelsen.  Man kan mycket väl känna attraktion utan att vara förälskad.  Vad man sen gör av den är ren prioritering Är min nuvarande relation värd att värna? mm
    Människor utvecklas över tid i allt annat varför skulle inte det även gälla känslor?

    Om det vore som du påstår så barn aldrig lära sig hantera känslor och vi skulle alla springa runt och bete oss som barn även som vuxna, vi skulle gå lös på varandra när vi blev arga, vi skulle bajsa/kissa i byxan när vi blev nödiga, KTB skulle inte existera, jag menar hur ska man kunna bota höjdrädsla (en känsla) om människors känslor är ristade i sten och de kommer förbli så livet ut? Det är liksom ganska överbevisat att känslor går att kontrollera och hanterad om man vill det. Problemet ligger inte i om man kan, problemet är oftast om man vill det.

    Det är väl klart att alla måste kunna kontrollera sina känslor i en relation, hur skulle folk annars bete sig när de tex blev arga? Besvikna? eller vilken negativ känsla som helst? Kärlek/kåthet är ju inte den enda känslan människor kan uppleva, det är bara en i mängden. Men av någon anledning har vissa fått för sig att just vissa känslor (kärlek/kåthet) är så speciellt, unikt och fantastisk att samma regler inte gäller för dem. Och eftersom de har den inställningen så kommer de heller aldrig lära sig hantera den sortens känslor som de bevisligen lärde sig hantera andra slags känslor.

    Alla människor behöver lära sig kontrollera sina känslor, oftast redan som små, annars skulle de inte kunna fungera i grupp, hela vår civilisation bygger ju på att vi kan bete oss någorlunda drägligt oavsett vad vi känner, annars hade vi gått lös på varandra med påkar så fort vi blev sura.

    Förälskelse är en jätteskön känsla men de är fortfarande bara en känsla som alla andra och kan man lära sig kontrollera andra slags känslor så kan man lära sig kontrollera det med.
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 16:47:36 följande:
    Människor utvecklas över tid i allt annat varför skulle inte det även gälla känslor?

    Om det vore som du påstår så barn aldrig lära sig hantera känslor och vi skulle alla springa runt och bete oss som barn även som vuxna, vi skulle gå lös på varandra när vi blev arga, vi skulle bajsa/kissa i byxan när vi blev nödiga, KTB skulle inte existera, jag menar hur ska man kunna bota höjdrädsla (en känsla) om människors känslor är ristade i sten och de kommer förbli så livet ut? Det är liksom ganska överbevisat att känslor går att kontrollera och hanterad om man vill det. Problemet ligger inte i om man kan, problemet är oftast om man vill det.

    Det är väl klart att alla måste kunna kontrollera sina känslor i en relation, hur skulle folk annars bete sig när de tex blev arga? Besvikna? eller vilken negativ känsla som helst? Kärlek/kåthet är ju inte den enda känslan människor kan uppleva, det är bara en i mängden. Men av någon anledning har vissa fått för sig att just vissa känslor (kärlek/kåthet) är så speciellt, unikt och fantastisk att samma regler inte gäller för dem. Och eftersom de har den inställningen så kommer de heller aldrig lära sig hantera den sortens känslor som de bevisligen lärde sig hantera andra slags känslor.

    Alla människor behöver lära sig kontrollera sina känslor, oftast redan som små, annars skulle de inte kunna fungera i grupp, hela vår civilisation bygger ju på att vi kan bete oss någorlunda drägligt oavsett vad vi känner, annars hade vi gått lös på varandra med påkar så fort vi blev sura.

    Förälskelse är en jätteskön känsla men de är fortfarande bara en känsla som alla andra och kan man lära sig kontrollera andra slags känslor så kan man lära sig kontrollera det med.
    Är du tillbaka igen dyker upp som gubben i lådan

    Ska den bedragne också kontrollera sina känslor och bete sig civiliserat?
  • Xenia
    Anonym (Savann) skrev 2024-04-08 17:01:10 följande:
    ---

    Ska den bedragne också kontrollera sina känslor och bete sig civiliserat?
    Ja, självklart. Om vi levde som på savannen skulle däremot den bedragne slå ihjäl rivalen. Men nu vi  insett att vi ska behärska våra instinkter och känslor. Alltså arg har man rätt att bli, men att misshandla och slå ihjäl har vi inte rätt till och oftast klarar vi av att behärska oss. "Savannen" är ingen godtagbar ursäkt, varken för otrohet eller misshandel.
  • Anonym (Savann)

    Och samarbeta om barnen på ett civiliserat sätt. Främja en bra kontakt med den andre föräldern.


    Xenia skrev 2024-04-08 17:19:45 följande:
    Ja, självklart. Om vi levde som på savannen skulle däremot den bedragne slå ihjäl rivalen. Men nu vi  insett att vi ska behärska våra instinkter och känslor. Alltså arg har man rätt att bli, men att misshandla och slå ihjäl har vi inte rätt till och oftast klarar vi av att behärska oss. "Savannen" är ingen godtagbar ursäkt, varken för otrohet eller misshandel.
  • Anonym (floskelbingo)
    Anonym (Savann) skrev 2024-04-08 17:01:10 följande:
    Är du tillbaka igen dyker upp som gubben i lådan

    Ska den bedragne också kontrollera sina känslor och bete sig civiliserat?
    Absolut ALLA behöver lära sig hantera känslor, men det betyder ju inte att man måste vara kvar i en relation med en otrogen partner. Man kan säga hej då hur civiliserat som helst och och söka sig en ny partner Flört
  • Anonym (floskelbingo)
    Anonym (Savann) skrev 2024-04-08 17:22:23 följande:

    Och samarbeta om barnen på ett civiliserat sätt. Främja en bra kontakt med den andre föräldern.


    Det beror ju lite på hur den andra föräldern beter sig, ALLA behöver kunna kontrollera sig innefattar ju även otrogna människor. Vill man bli behandlad som en civiliserad människa så får man ju bete sig som en sån. Beter man sig som ett djur så får man ju oxå acceptera att bli behandlad som en sådan.
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 17:26:30 följande:
    Det beror ju lite på hur den andra föräldern beter sig, ALLA behöver kunna kontrollera sig innefattar ju även otrogna människor. Vill man bli behandlad som en civiliserad människa så får man ju bete sig som en sån. Beter man sig som ett djur så får man ju oxå acceptera att bli behandlad som en sådan.
    Gäller det alla eller gör det inte det? Du skriver lite motsägelsefullt. Och nu handlade det inte om hur någon vill bli behandlad, det handlade om ifall människor ska bete sig civilicerat och kontrollera sina känslor som du påstod. Men det kanske också är OK att vara otrogen då om den andre betedde sig ociviliserat först, beter man sig som ett djur så får man oxå acceptera att bli behandlad som en sådan
  • Anonym (floskelbingo)
    Anonym (Savann) skrev 2024-04-08 17:36:31 följande:
    Gäller det alla eller gör det inte det? Du skriver lite motsägelsefullt. Och nu handlade det inte om hur någon vill bli behandlad, det handlade om ifall människor ska bete sig civilicerat och kontrollera sina känslor som du påstod. Men det kanske också är OK att vara otrogen då om den andre betedde sig ociviliserat först, beter man sig som ett djur så får man oxå acceptera att bli behandlad som en sådan
    Ja, vad är det du inte förstod med alla?

    Problemet är ju att alla beter ju sig inte civiliserat och då kan man ju heller inte sen komma och kräva att bli behandlad som en civiliserad person. Tycker man det är ok att bete sig som ett djur när man är i en exklusiv relation och knullar runt frisk för att man anser sig vara en savann-människa så kan man ju inte sen kräva att bli bemött som en civiliserad person, då har man ju gjort sitt val och får acceptera att bli bemött som en sån. 

    Det är ganska enkelt. Beter du dig en som en civiliserad människa så blir det bemött som en sån, beter dig som ett djur så blir du bemött som ett sån.
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 17:58:42 följande:
    Ja, vad är det du inte förstod med alla?

    Problemet är ju att alla beter ju sig inte civiliserat och då kan man ju heller inte sen komma och kräva att bli behandlad som en civiliserad person. Tycker man det är ok att bete sig som ett djur när man är i en exklusiv relation och knullar runt frisk för att man anser sig vara en savann-människa så kan man ju inte sen kräva att bli bemött som en civiliserad person, då har man ju gjort sitt val och får acceptera att bli bemött som en sån. 

    Det är ganska enkelt. Beter du dig en som en civiliserad människa så blir det bemött som en sån, beter dig som ett djur så blir du bemött som ett sån.
    Fast jag skrev inget om att någon otrogen skulle kräva det. Det handlade ju om att DU påstår att människor ska inte agera med känslor utan bete sig civiliserat och kontrollera sig
  • Anonym (floskelbingo)
    Anonym (Savann) skrev 2024-04-08 19:04:11 följande:
    Fast jag skrev inget om att någon otrogen skulle kräva det. Det handlade ju om att DU påstår att människor ska inte agera med känslor utan bete sig civiliserat och kontrollera sig
    Japp jag påstår alla människor ska kunna och kan hantera sina käns,or om de vill. Men det håller du inte med om eller? .
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 16:47:36 följande:
    Människor utvecklas över tid i allt annat varför skulle inte det även gälla känslor?

    Om det vore som du påstår så barn aldrig lära sig hantera känslor och vi skulle alla springa runt och bete oss som barn även som vuxna, vi skulle gå lös på varandra när vi blev arga, vi skulle bajsa/kissa i byxan när vi blev nödiga, KTB skulle inte existera, jag menar hur ska man kunna bota höjdrädsla (en känsla) om människors känslor är ristade i sten och de kommer förbli så livet ut? Det är liksom ganska överbevisat att känslor går att kontrollera och hanterad om man vill det. Problemet ligger inte i om man kan, problemet är oftast om man vill det.

    Det är väl klart att alla måste kunna kontrollera sina känslor i en relation, hur skulle folk annars bete sig när de tex blev arga? Besvikna? eller vilken negativ känsla som helst? Kärlek/kåthet är ju inte den enda känslan människor kan uppleva, det är bara en i mängden. Men av någon anledning har vissa fått för sig att just vissa känslor (kärlek/kåthet) är så speciellt, unikt och fantastisk att samma regler inte gäller för dem. Och eftersom de har den inställningen så kommer de heller aldrig lära sig hantera den sortens känslor som de bevisligen lärde sig hantera andra slags känslor.

    Alla människor behöver lära sig kontrollera sina känslor, oftast redan som små, annars skulle de inte kunna fungera i grupp, hela vår civilisation bygger ju på att vi kan bete oss någorlunda drägligt oavsett vad vi känner, annars hade vi gått lös på varandra med påkar så fort vi blev sura.

    Förälskelse är en jätteskön känsla men de är fortfarande bara en känsla som alla andra och kan man lära sig kontrollera andra slags känslor så kan man lära sig kontrollera det med. 
    Hum... Du verkar ha ett högt känsloläge och kan knappast jämföras med oss vanliga människor. När vi visar våra känslor så gör vi det i på ett normalt sätt, inga excesser utan lugnt men tydligt. 

    Vi vanliga människor behöver inte gå i terapi för att kontrollera våra känslor tvärtom kan vi behöva öva oss på att visa våra känslor.

    Du missuppfattar det här med förälskelse det är helt andra hormoner som styr den än andra känslor. Jag säger inte att man inte kan motstå att agera på dem utan vi prioriterar den redan existerande relationen mot en relation vi inte vet något om. Men känslorna finns alltid där oavsett.

    Förälskelse är en positiv känsla något som livar upp oss. Något vi kan behöva när vardagen blir alltför grå.    
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 19:17:07 följande:
    Japp jag påstår alla människor ska kunna och kan hantera sina käns,or om de vill. Men det håller du inte med om eller? .
    Då anser du att även bedragna ska kunna göra det.
Svar på tråden Otrohet, något från savannen?