• Anonym (Trådskapare)

    Spärrvakter

    Jag har en genuin frågeställning kring spärrvakterna som sitter i sina holkar i Sthlm, vad är deras arbetsuppgifter?

    Jag har gått dit och frågat exempelvis vad det är som händer med tågen, inga tåg kom och det var väldigt oklart om tiderna. Det blev sedan tågkaos i timmar men jag frågade typ om tågen skulle komma snart eller om jag skulle leta efter andra resvägar. Personen sa att den inte hade någon aning, på perrongen ropade de ut att tåget inte skulle komma, på skylten stod det är tåget kommer om 5 minuter, trots att det aldrig gjorde detta?. spärrvakten hade ingen koll på något som hade med tågen att göra.

    Jag har bevittnat våld på perrongen och sprungit till biljettluckan och bett de kalla på ordningsvakt, då säger de att jag ska ringa trygghetsnumret.

    Jag kan fråga hur jag tar mig ner på en annan uppgång för stationen (samma station) och får till svar att den inte har en aning om var de andra uppgångarna finns och jag inte haft fysisk möjlighet att ta mig ner på den specifika platsen.  


    Ett tag gick det ju inte ens att köpa biljetter. 


    Jag har även kunnat ställa enkla frågor som ?är det här uppgången mot stora gallerian? jag kan förstå att det inte behöver kunna precis ALLT, men återigen har de ingen aning. Borde det inte finnas en förväntan om någon form av lokalkännedom? 

    Vad är seriöst deras arbetsuppgifter? Det kan inte handla om service iaf och vad tjänar dessa personer?? 


    Alltså har t o m frågat vid exempelvis Gullmarsplan hur man tagit sig upp på busstorget för jag skulle ta en buss mot Tyresö vilket jag tidigare aldrig åkt till, de visste inte hur man skulle gå till det busstorget heller, som är en trappa upp från stationen till ett särskilt busstorg med massor av bussar, men precis utanför så finns det ett mindre busstorg också. Men har man bråttom kan det ju vara jobbigt och kolla igenom alla olika busstorg med olika utgångar. Borde det inte veta att det finns ett busstorg precis ovanför som är precis vid en av utgångarna på stationen? 

  • Svar på tråden Spärrvakter
  • Anonym (Trådskapare)

    Borde man ta bort detta yrke? Väldigt bra betalt Och fyller ingen funktion 

  • Anonym (K)

    Väldigt bra betalt? Nu skojar du.
    Och nej, att vara informationscentral ingår inte i yrket. De får ingen info om varför det inte kommer tåg.
    De som har det yrket är i regel sådana som har svårt att få mer kvalificerade yrken men ser ingen anledning att ta bort dem. Du har fantasiföreställningar kring deras uppgifter.

  • Anonym (Trådskapare)
    Anonym (K) skrev 2024-03-27 07:50:47 följande:

    Väldigt bra betalt? Nu skojar du.
    Och nej, att vara informationscentral ingår inte i yrket. De får ingen info om varför det inte kommer tåg.
    De som har det yrket är i regel sådana som har svårt att få mer kvalificerade yrken men ser ingen anledning att ta bort dem. Du har fantasiföreställningar kring deras uppgifter.


    Så på frågan om det inte går några tåg, så har det ingen aning men ber mig ställa mig på perrongen igen istället. 


    Ska de inte ge service? Borde de inte veta åtminstone att det är strul med tågen för det ropades ut i högtalarna men det stod på skyltarna att tågen skulle komma. Ibland är ju utropen fel och man vill fråga vad man ska lita på. Du menar att det är för mycket begärt? 

  • Tukt

    Man kan fråga sig själv på olika vis.
    Spärrvakterna har ingen eller liten information - borde man inte avskaffa de arbetsuppgifterna då?
    Eller borde väl frågeställningen vara: Varför ger inte SL/MTR dom den uppgiften, då jag upplever att den behövs.

  • Anonym (Trådskapare)
    Tukt skrev 2024-03-27 08:05:23 följande:

    Man kan fråga sig själv på olika vis.
    Spärrvakterna har ingen eller liten information - borde man inte avskaffa de arbetsuppgifterna då?
    Eller borde väl frågeställningen vara: Varför ger inte SL/MTR dom den uppgiften, då jag upplever att den behövs.


    Vad menar du är deras uppgifter idag då? Tittar jag på hur de utlyser tjänster som är det ett serviceyrke som de har. Oklart vilken service det erbjuder dock 
  • Anonym (G)

    SL?s informationssystem är ett skämt. Vare sig skyltar på perrongen, spärrvakter eller SL?s app vet när tågen går när det blir kaos och flera förseningar. Trafikverkets sida vet mer, åtminstone om pendeltågen.
    Jag tror spärrvakterna har larm i sin bur men inte får larma på andras uppgifter, bara för hot mot dem själva och uppenbart våld i själva hallen där de sitter. Övervakningskameror och just trygghetslarmet ska fånga upp. 
    Att ha basal kunskap om stationen är inte att begära för mycket, men personen var kanske ny där.

  • Anonym (G)
    Anonym (Trådskapare) skrev 2024-03-27 07:57:03 följande:

    Så på frågan om det inte går några tåg, så har det ingen aning men ber mig ställa mig på perrongen igen istället. 


    Ska de inte ge service? Borde de inte veta åtminstone att det är strul med tågen för det ropades ut i högtalarna men det stod på skyltarna att tågen skulle komma. Ibland är ju utropen fel och man vill fråga vad man ska lita på. Du menar att det är för mycket begärt? 


    De vet inte vad man ska lita på för de har inte mer information än du.
  • Anonym (Trådskapare)
    Anonym (G) skrev 2024-03-27 08:31:41 följande:

    SL?s informationssystem är ett skämt. Vare sig skyltar på perrongen, spärrvakter eller SL?s app vet när tågen går när det blir kaos och flera förseningar. Trafikverkets sida vet mer, åtminstone om pendeltågen.
    Jag tror spärrvakterna har larm i sin bur men inte får larma på andras uppgifter, bara för hot mot dem själva och uppenbart våld i själva hallen där de sitter. Övervakningskameror och just trygghetslarmet ska fånga upp. 
    Att ha basal kunskap om stationen är inte att begära för mycket, men personen var kanske ny där.


    Varenda gång man ställt en fråga så är mer svaret hur ska jag kunna veta det, jag sitter ju här i spärren?. Och då är det mer frågor som handlar om utgångarna. Åt vilket håll är busstorget, vilken utgång har hiss?. Typ väldigt enkla saker om själva stationen 
  • Anonym (G)
    Anonym (Trådskapare) skrev 2024-03-27 08:43:15 följande:
    Varenda gång man ställt en fråga så är mer svaret hur ska jag kunna veta det, jag sitter ju här i spärren?. Och då är det mer frågor som handlar om utgångarna. Åt vilket håll är busstorget, vilken utgång har hiss?. Typ väldigt enkla saker om själva stationen 
    Håller med. De måste få mängder av dessa frågor varje dag. Att reka stationen innan passet tar inte lång tid.
  • Tukt
    Anonym (Trådskapare) skrev 2024-03-27 08:14:09 följande:
    Vad menar du är deras uppgifter idag då? Tittar jag på hur de utlyser tjänster som är det ett serviceyrke som de har. Oklart vilken service det erbjuder dock 
    Jag har ingen aning om vad deras uppgift är. Men antar att ett företag som SL tycker de är viktiga, eftersom de tenderar rensa ut allt som ses som onödigt.
    Dessutom ska väl inte jag "mena" något om deras uppgifter. Jag bara reflekterade att du ställde frågan som att skulden hamnade hos kontrollanterna, där du rimligtvis borde rikta den mot SL/MTR. Alltså skillnaden i att sparka uppåt eller nedåt.
    Men länka gärna till den platsannons du refererar till, så blir det enklare att diskutera.
  • Anonym (K)
    Anonym (Trådskapare) skrev 2024-03-27 07:57:03 följande:

    Så på frågan om det inte går några tåg, så har det ingen aning men ber mig ställa mig på perrongen igen istället. 


    Ska de inte ge service? Borde de inte veta åtminstone att det är strul med tågen för det ropades ut i högtalarna men det stod på skyltarna att tågen skulle komma. Ibland är ju utropen fel och man vill fråga vad man ska lita på. Du menar att det är för mycket begärt? 


    Borde? Tror du att de faktiskt blir informerade och håller inne med info för att de är lata? 
  • Anonym (Trådskapare)
    Anonym (K) skrev 2024-03-27 21:07:26 följande:
    Borde? Tror du att de faktiskt blir informerade och håller inne med info för att de är lata? 
    Med tanke på att personen inte alls visste att det var ett tågstopp så skulle jag säga lat ja.
  • Tukt
    Anonym (Trådskapare) skrev 2024-03-28 08:31:01 följande:
    Med tanke på att personen inte alls visste att det var ett tågstopp så skulle jag säga lat ja.
    Såvida detta inte bara är en hattråd mot spärrvakter, så får du gärna länka till det som efterfrågats i form av arbetsuppgifter i platsannonser och löneläget eftersom du hävdar de tjänar bra.
    Bara en liten påminnelse, tack på förhand!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Trådskapare) skrev 2024-03-27 00:18:05 följande:
    Spärrvakter

    Jag har en genuin frågeställning kring spärrvakterna som sitter i sina holkar i Sthlm, vad är deras arbetsuppgifter?

    Jag har gått dit och frågat exempelvis vad det är som händer med tågen, inga tåg kom och det var väldigt oklart om tiderna. Det blev sedan tågkaos i timmar men jag frågade typ om tågen skulle komma snart eller om jag skulle leta efter andra resvägar. Personen sa att den inte hade någon aning, på perrongen ropade de ut att tåget inte skulle komma, på skylten stod det är tåget kommer om 5 minuter, trots att det aldrig gjorde detta?. spärrvakten hade ingen koll på något som hade med tågen att göra.

    Jag har bevittnat våld på perrongen och sprungit till biljettluckan och bett de kalla på ordningsvakt, då säger de att jag ska ringa trygghetsnumret.

    Jag kan fråga hur jag tar mig ner på en annan uppgång för stationen (samma station) och får till svar att den inte har en aning om var de andra uppgångarna finns och jag inte haft fysisk möjlighet att ta mig ner på den specifika platsen.  


    Ett tag gick det ju inte ens att köpa biljetter. 


    Jag har även kunnat ställa enkla frågor som ?är det här uppgången mot stora gallerian? jag kan förstå att det inte behöver kunna precis ALLT, men återigen har de ingen aning. Borde det inte finnas en förväntan om någon form av lokalkännedom? 

    Vad är seriöst deras arbetsuppgifter? Det kan inte handla om service iaf och vad tjänar dessa personer?? 


    Alltså har t o m frågat vid exempelvis Gullmarsplan hur man tagit sig upp på busstorget för jag skulle ta en buss mot Tyresö vilket jag tidigare aldrig åkt till, de visste inte hur man skulle gå till det busstorget heller, som är en trappa upp från stationen till ett särskilt busstorg med massor av bussar, men precis utanför så finns det ett mindre busstorg också. Men har man bråttom kan det ju vara jobbigt och kolla igenom alla olika busstorg med olika utgångar. Borde det inte veta att det finns ett busstorg precis ovanför som är precis vid en av utgångarna på stationen? 


    Nu var det extremt länge sedan, men jag jobbade som spärrvakt en sommar 1988 eller något sånt! Haha! Det var ett tag sedan. Jag gick en kurs först där jag fick lära mig hur man stämplade biljetter och räknade kassan (den skulle vara totalt 1500 kr med biljetter och pengar på den tiden). Vi fick lära oss släcka eld och olika säkerhetsgrejer om det blev något fel på tunnelbanetåget mm. 

    När man kom till stationen på morgonen skulle man öppna den och gå igenom den för att se att allt såg bra ut, sätta på rulltrapporna mm. Samma sak fast tvärtom gjorde man om man låste en station. Hur de vågade skicka ut en 17-åring att göra detta ensam förstår jag inte. Det var endast på T-centralen man hade assistans av väktare. Man visste inte direkt på förhand vilka stationer man skulle jobba på förutom någon vecka innan. Det var stationer som ligger relativt nära hemmet, men ändå. Jag hade t ex ingen aning om hur det ser ut på Gärdet utanför stationen eller vilka gator uppgångarna leder till. Man måste väl inte ha lokalkännedom för att kunna ta betalt i en tunnelbanespärr. Inte vågade jag gå runt och kolla mitt i natten heller. 

    Man fick åka hem eller dit med nattbussen eftersom tunnelbanan ju var stängd när man började eller slutade. Det var egentligen inget tråkigt jobb och jag tyckte jag tjänade bra pga min ålder och OB. 
  • AndreaBD

    Jag skulle misstänka att det då snarare beror på hela systemet än på de enskilda spärrvakterna. Är det så att de flyttar runt dem till olika stationer? Då är det förståeligt att de inte har så mycket lokalkännedom.

    Vad är deras arbetsuppgifter? Kanske inte säkerheten? 

    Det där med vad man ska göra om tåget är inställt, andra resvägar och så - där brukar det ibland finnas särskilt personal som vet sånt. Men de i spärren brukar ju inte veta. I princip vet de lika mycket som vem som helst som googlar på SL:s hemsida. Och tyvärr så uppdateras det ju inte så snabbt som man skulle önska. Så där ligger också felet på något mer centralt ställe. 

    Jag tror också att de ofta sätter in vikarier, studenter som spärrvakt. 

  • Anonym (K)
    Anonym (Trådskapare) skrev 2024-03-28 08:31:01 följande:
    Med tanke på att personen inte alls visste att det var ett tågstopp så skulle jag säga lat ja.
    Och hur skulle spärrvakten ha mer info än du? Du har uppenbarligen noll koll och skulle sannolikt göra ett sämre jobb än spärrvakten.
Svar på tråden Spärrvakter