Spärrvakter
Jag har en genuin frågeställning kring spärrvakterna som sitter i sina holkar i Sthlm, vad är deras arbetsuppgifter?
Jag har gått dit och frågat exempelvis vad det är som händer med tågen, inga tåg kom och det var väldigt oklart om tiderna. Det blev sedan tågkaos i timmar men jag frågade typ om tågen skulle komma snart eller om jag skulle leta efter andra resvägar. Personen sa att den inte hade någon aning, på perrongen ropade de ut att tåget inte skulle komma, på skylten stod det är tåget kommer om 5 minuter, trots att det aldrig gjorde detta?. spärrvakten hade ingen koll på något som hade med tågen att göra.
Jag har bevittnat våld på perrongen och sprungit till biljettluckan och bett de kalla på ordningsvakt, då säger de att jag ska ringa trygghetsnumret.
Jag kan fråga hur jag tar mig ner på en annan uppgång för stationen (samma station) och får till svar att den inte har en aning om var de andra uppgångarna finns och jag inte haft fysisk möjlighet att ta mig ner på den specifika platsen.
Ett tag gick det ju inte ens att köpa biljetter.
Jag har även kunnat ställa enkla frågor som ?är det här uppgången mot stora gallerian? jag kan förstå att det inte behöver kunna precis ALLT, men återigen har de ingen aning. Borde det inte finnas en förväntan om någon form av lokalkännedom?
Vad är seriöst deras arbetsuppgifter? Det kan inte handla om service iaf och vad tjänar dessa personer??
Alltså har t o m frågat vid exempelvis Gullmarsplan hur man tagit sig upp på busstorget för jag skulle ta en buss mot Tyresö vilket jag tidigare aldrig åkt till, de visste inte hur man skulle gå till det busstorget heller, som är en trappa upp från stationen till ett särskilt busstorg med massor av bussar, men precis utanför så finns det ett mindre busstorg också. Men har man bråttom kan det ju vara jobbigt och kolla igenom alla olika busstorg med olika utgångar. Borde det inte veta att det finns ett busstorg precis ovanför som är precis vid en av utgångarna på stationen?