• Anonym (Diskriminering?)

    Får man ha "normalt BMI" som anställningskrav?

    Sonen och jag diskuterade huruvida man får ha "normalt BMI" som anställningskrav, eller om det räknas som diskriminering - jag tänker att det skulle räknas som diskriminering som inte skulle vara ok i någon situation, oavsett hur relevant det är för jobbet, medan sonen tänker tvärtom.

    Vad säger ni? Nån som vet? Nån som inte vet, men som har en åsikt?

  • Svar på tråden Får man ha "normalt BMI" som anställningskrav?
  • Anonym (de jure)

    Att bara ha ett BMI-krav utan motivering kan nog bli ifrågasatt med hänseende till att det finns fetma som definitivt inte beror på leverne utan t.ex. lipödem eller medicinering (som kan vara tillfällig).

    En lite klipskare arbetsgivare motiverar givetvis kravet utifrån verksamheten.

    Det borde gå relativt enkelt att motivera och är väl också ganska rimligt att inte behöva anställa en anorektisk modell, om företaget inte vill förknippas med ätstörda ideal.

  • EpicF
    Anonym (Diskriminering?) skrev 2024-04-17 04:10:40 följande:
    Väldigt bra poäng! Men om det faktiskt är relevant för jobbet - som t.ex. på en ätstörningsavdelning - så borde det ju faktiskt vara ok?
    På vilket sätt skulle BMI krav vara relevant för ett jobb på en ätstörningsavdelning/mottagning? 

    Där är det definitivt inte bra att ha BMI krav. 
  • Auditanne

    Spelar det nån roll egentligen? Vill ett företag neka anställning åt någon med övervikt så kan de ju göra detta i vilket fall, så länge de inte uppger den verkliga orsaken bakom. 

  • Anonym (Diskriminering?)
    Jemp skrev 2024-04-17 07:47:58 följande:

    Hmm? är det bättre att de visar upp att du inte får jobb om du går upp i vikt? 


    Eh - ja? Eller, alltså - det skulle jag säga är ganska irrelevant i sammanhanget. För det första gäller det ju bara ett jobb (och är därför inte speciellt viktigt), för det andra skulle det ju inte vara så att folk som inte fått jobb på avdelningen skulle komma och visa upp sig och säga "titta, vi fick inte jobb här pga att vi var (gravt) överviktiga", för det tredje skulle "hotet" om att inte få jobb för de allra flesta ätstörda totalt överskuggas över andra anledningar till att man inte vill gå upp i vikt... osv osv.  
    Jemp skrev 2024-04-17 07:47:58 följande:

     


    Och hur gör för de som hamnar på fel sida av gränsen under sin anställningstid? 


    Detta är däremot helt klart ett dilemma... Men jag antar att det problemet uppstår även i andra situationer där man har specifika krav på arbetstagarna?
  • Anonym (Diskriminering?)
    Anonym (Ff) skrev 2024-04-17 07:55:12 följande:

    Som chef för ett företag i byggbranschen med ca 150 anställda. Vi tar in alla som har erfarenhet tjocka som smala.
    Mem under prövotiden så tittar vi extra mycket på dom.
    Är dom rörliga klarar de av att komma upp på ställning mm

    Har de problem så får dom inte stanna kvar.
    Men i helhet så är de väl lika många tjocka som smala som inte får fast anställning 


    Ja, och då blir det ju en annan sak. Där är det ju ett omedelbart ett-till-ett-förhållande med om de klarar av jobbet. 
  • Anonym (Diskriminering?)
    Anonym (Ui) skrev 2024-04-17 14:33:12 följande:

    Övervikt är inte en diskrimineringsgrund. Däremot är sjukdom och funktionsnedsättning det, så kanske kan det bli fråga om indirekt diskriminering.


    Sant!
  • Anonym (Diskriminering?)
    Sunflora skrev 2024-04-17 20:24:41 följande:
    Så tänker man i så fall pågrund av sin sjukdom det har inget med verkligheten att göra. Det låter mer som en ursäkt till att inte vilja bli frisk det är otroligt vanligt när man har en ätstörning man hittar på alla möjliga skäl till varför det inte går. 
    Haha - va? Nu har du nog blandat ihop saker och ting. Jag pratar inte om att man anger att personalen är överviktig som ett skäl till varför man inte vill gå upp i vikt eller bli frisk; jag pratar om att man blir mycket räddare för att äta det som personalen säger är normalt när man ser att denna "normala" matmängd de facto inte leder till en normal vikt, utan till grav övervikt. Som svårt ätstörd tycker man att en sk "normal" mängd mat är otroligt skrämmande, och det blir inte mindre skrämmande för att man ser att den leder till grav övervikt. Man kan förstås resonera med sig själv och förklara för sig själv att personalen nog är överviktig pga att de äter en massa annat utöver det som sägs vara normalt, men det är fanimej inte lätt att övertyga sig om det när samma överviktiga personal sitter och säger att avdelningens matmängd är normal för att det är så de själva äter...
  • Anonym (Diskriminering?)
    EpicF skrev 2024-04-17 20:34:50 följande:

    På en ätstörningsenhet är det absolut inte lämpligt med BMI krav. Det ger enbart fel signaler till patienterna. 


    Jag både håller med och inte håller med. I den bästa av världar borde ÄS-behandling gå ut på att BMI faktiskt inte spelar nån roll, men det är ju absolut inte så det ser ut i verkligheten. I verkligheten är det ett extremt fokus på BMI hela tiden, och man matas konstant med värderingar kring vad som är ett bra BMI och vad som är ett dåligt BMI. Sen är det ju så klart ändå inte så att man skulle gå och säga till patienterna lite då och då att "ni vet väl att bara normalviktiga personer kan få jobb här", så det skulle ju inte bli frågan om att sända några signaler alls beträffande det.
  • Anonym (Diskriminering?)
    Anonym (de jure) skrev 2024-04-17 21:04:41 följande:

    Att bara ha ett BMI-krav utan motivering kan nog bli ifrågasatt med hänseende till att det finns fetma som definitivt inte beror på leverne utan t.ex. lipödem eller medicinering (som kan vara tillfällig).

    En lite klipskare arbetsgivare motiverar givetvis kravet utifrån verksamheten.

    Det borde gå relativt enkelt att motivera och är väl också ganska rimligt att inte behöva anställa en anorektisk modell, om företaget inte vill förknippas med ätstörda ideal.


    Mycket rimligt :)
  • Anonym (Diskriminering?)
    EpicF skrev 2024-04-17 21:06:31 följande:
    På vilket sätt skulle BMI krav vara relevant för ett jobb på en ätstörningsavdelning/mottagning? 

    Där är det definitivt inte bra att ha BMI krav. 
    Se exvis #18 och #37
  • Jemp
    Anonym (Diskriminering?) skrev 2024-04-18 03:03:49 följande:
    Eh - ja? Eller, alltså - det skulle jag säga är ganska irrelevant i sammanhanget. För det första gäller det ju bara ett jobb (och är därför inte speciellt viktigt), för det andra skulle det ju inte vara så att folk som inte fått jobb på avdelningen skulle komma och visa upp sig och säga "titta, vi fick inte jobb här pga att vi var (gravt) överviktiga", för det tredje skulle "hotet" om att inte få jobb för de allra flesta ätstörda totalt överskuggas över andra anledningar till att man inte vill gå upp i vikt... osv osv.  
    Detta är däremot helt klart ett dilemma... Men jag antar att det problemet uppstår även i andra situationer där man har specifika krav på arbetstagarna?
    Den rädslan är inte frisk, vilket nog är det Sunflira är inne på också.
  • Jemp
    Anonym (Diskriminering?) skrev 2024-04-18 03:17:16 följande:
    Jag både håller med och inte håller med. I den bästa av världar borde ÄS-behandling gå ut på att BMI faktiskt inte spelar nån roll, men det är ju absolut inte så det ser ut i verkligheten. I verkligheten är det ett extremt fokus på BMI hela tiden, och man matas konstant med värderingar kring vad som är ett bra BMI och vad som är ett dåligt BMI. Sen är det ju så klart ändå inte så att man skulle gå och säga till patienterna lite då och då att "ni vet väl att bara normalviktiga personer kan få jobb här", så det skulle ju inte bli frågan om att sända några signaler alls beträffande det.
    Saker granskas ju stundtals. Och ?vi kanske inte blir påkomna? är ju ett rätt kasst argument.

    Det finns ju även gott om normalviktiga ätstörda, där strävan efter att passa in i ?rätt? mall ger svält. Eller överviktiga som äter för lite då. 
    Om de behandlas på just din enhet vet jag däremot inte.

    Och slutligen att det inte bara rör ETT jobb. Det förekommer redan. För som du säger är du inte den enda som bryr dig för mycket om BMI. 
  • EpicF

    Anonym (Diskriminering?): Inget av det du skriver är vettigt eller genomtänkt.

    Nej, ett BMI krav på personalen på en ätstörningsmottagning/avdelning sänder ut fel signaler till patienterna och kan få förödande konsekvenser. 

    Att du inte ser det är för att du är sjuk i anorexia. 

  • mammabitch

    Du kan tycka, men inte sannolikt att personal skulle väljas bort av den anledningen just för att en stor del av behandlingen är att arbeta med den fixering vid smalhet som ju är central i de flesta ätstörningar. Att ha krav på att personalen då ska vara smal är förstås helt galet med det utgångsläget.

    Brukar verkligen personalen säga att de portioner som serveras är ALLT de äter, eller är det vad du hör? Jag har en hel del erfarenhet av att arbeta med personer med ätstörning och jag och kollegorna som är av större modell brukar vara rätt snabba på att själva påpeka att den kost som serveras är lagom och hälsosam  och att vi själva skulle vara betydligt tunnare om det var allt vi åt.

    Sen finns det förstås  andra arbeten som ställer krav på fysik och även kroppsformat,men då handlar det om den konkret anledning (skulle vara svårt med en jockey på 150 kg eller  en brandman som är för tunn för att orka bära tunga föremål ) och inte tyckande.

  • Sunflora
    Anonym (Diskriminering?) skrev 2024-04-18 03:12:56 följande:
    Haha - va? Nu har du nog blandat ihop saker och ting. Jag pratar inte om att man anger att personalen är överviktig som ett skäl till varför man inte vill gå upp i vikt eller bli frisk; jag pratar om att man blir mycket räddare för att äta det som personalen säger är normalt när man ser att denna "normala" matmängd de facto inte leder till en normal vikt, utan till grav övervikt. Som svårt ätstörd tycker man att en sk "normal" mängd mat är otroligt skrämmande, och det blir inte mindre skrämmande för att man ser att den leder till grav övervikt. Man kan förstås resonera med sig själv och förklara för sig själv att personalen nog är överviktig pga att de äter en massa annat utöver det som sägs vara normalt, men det är fanimej inte lätt att övertyga sig om det när samma överviktiga personal sitter och säger att avdelningens matmängd är normal för att det är så de själva äter...

    Du använder personalens vikt som ett skäl till att inte bli frisk i ditt resonemang ser du inte det själv? När du säger att du blir rädd av att se en överviktig personal och därför har svårare att följa behandlingsprogrammet så använder du personens vikt som en ursäkt. Som anorektiker vet man att resonemanget du just angav är fel. De med anorexia brukar vara bra på att räkna kalorier och förbrukning så de kan faktamässigt se att de inte kommer bli gravt överviktiga det är deras sjukdom som säger att det kommer bli så. Genom att bara anställa personer med en viss vikt ger man helt fel budskap, man säger att överviktiga personer inte kan få jobb. 

Svar på tråden Får man ha "normalt BMI" som anställningskrav?