• Anonym (Zippo)

Sd:s trollfabrik

Hörde att sd har en trollfabrik för att sprida propaganda. Vilka trådar/ inlägg här på familjeliv misstänker du vara såna?

• Svar på tråden Sd:s trollfabrik
  • KillBill
    nattuw skrev 2024-07-14 15:35:41 följande:
    Det var en enkel fråga om din syn på yttrandefrihet. En enkel fråga om yttrandefrihet som du uppenbarligen inte ville eller kunde svara på eftersom du istället började babbla om SD.
    Vad larvig du är. Måste jag upplysa dig om att trådens ämne är just SD och deras troll fabrik?  Anständiga partier står för sina åsikter och håller inte på med anonyma troll konton och detta begränsar inte deras yttrandefrihet  
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    nattuw skrev 2024-07-17 17:37:32 följande:
    Nu ljuger du igen. Att stå upp för yttrandefriheten och rättssamhället är bara ett hot mot de som vill begränsa yttrandefriheten till att bara gälla just deras åsikter.  Vad som är hat-hot och hets mot folkgrupp skall prövas i domstol och inte bestämmas av en mobb.

Okey, men här pratar vi om de odemokratiska trollfabrikerna med anonyma trollkonton och om dessa hat, hot och "humor" SD inte vill stå för.

Men en intressant psuedoargument du har och om något ingen ens ifrågasätter.
    Antar det är pinsamt att SD inte kan stå för deras politik ens.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw

Det hela är mycket enkelt men kommer nog ändå att gå över huvudet på vissa.
    Det finns flera delar att ta hänsyn till

1.Yttrandefrihet - skall den gälla alla?

2.Vad är lagligt att göra - har det begåtts någon olaglig handling?

3.Har det sagts/gjorts någon som är moraliskt tvivelaktigt och i
    så fall utifrån vems moral. Det torde skilja en del mellan vad som anses olämpligt i Knutby jämfört med vad som anses olämpligt i Rosengård.

4. Till hur stor del handlar det bara om att i amerikansk stil hitta anledningar till att smutskasta politiska motståndare.

1. Jag anser att yttrandefrihet skall gälla alla.

2. Jag är inte tillräckligt fixerad vid SD för att bry mig om deras göranden och låtanden men om en handling är laglig eller inte är upp till rättssamhället att avgöra och bestämts inte av en mobb. Och så vitt jag vet har ingen blivit lagförd för något som är kopplat till något trollkonto.

3. Jag har inte sett källmaterialet och även om jag sett källmaterialet skulle jag antagligen inte bli tillräckligt upprörd för att föra en nätkampanj eftersom det finns så mycket dumhet på nätet att det mesta bara blir bakgrundsbrus.

4. Med tanke på att det mest handlar om de vanliga politiska flosklerna (rasism och "hot mot demokratin") som, tyvärr, på grund av överanvändning förlorat sin laddning och att det mesta är trams utan underliggande argumentation så är det tydligt att det är härifrån den mesta kritiken härrör.

• KillBill
    nattuw skrev 2024-07-19 15:01:30 följande:

så fall utifrån vems moral. Det torde skilja en del mellan vad som anses olämpligt i Knutby jämfört med vad som anses olämpligt i Rosengård.

4. Till hur stor del handlar det bara om att i amerikansk stil hitta anledningar till att smutskasta politiska motståndare.

2. Jag är inte tillräckligt fixerad vid SD för att bry mig om deras göranden och låtanden men om en handling är laglig eller inte är upp till rättssamhället att avgöra och bestämts inte av en mobb. Och så vitt jag vet har ingen blivit lagförd för något som är kopplat till något trollkonto.

3. Jag har inte sett källmaterialet och även om jag sett källmaterialet skulle jag antagligen inte bli tillräckligt upprörd för att föra en nätkampanj eftersom det finns så mycket dumhet på nätet att det mesta bara blir bakgrundsbrus.

4. Med tanke på att det mest handlar om de vanliga politiska flosklerna (rasism och "hot mot demokratin") som, tyvärr, på grund av överanvändning förlorat sin laddning och att det mesta är trams utan underliggande argumentation så är det tydligt att det är härifrån den mesta kritiken härrör.

Yttrandefriheten gäller självklart alla men att politiska partier inte ägnar sig åt anonym propaganda /anonyma påverkans-aktioner / anonymt spridande av hat och hot och spridande av desinformation under falskt flagg borde vara självklart  för alla som står upp för demokratiska kärnvärden. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    nattuw skrev 2024-07-19 15:01:30 följande:

1 Ja, och vad har det med trollfabrikerna och göra och något ingen ifrågasätter och göra?

2 Vi undrar varför SD inte kan stå för det dom vill säga, intressant sak.

3 Vill man inte stå för sitt ord, så kan man sätta moraliska aspekter på detta helt klart.

4 De står inte för vad de vill säga och ljög om sina trollfabriker, glömt redan?

2 Du känns rätt fixerad måste jag nog säga och med tanke på du argumenterar hårt för något ingen ens ifrågasätter och yttrandefriheten.
    För varför annars köra ett sånt nonsens argument för?
    Det vi pratar om är att SD som andra partier ska stå för vad dom säger.

Men inte du inser man.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

Intressant att du inte länkar TV4, vad är det om?

Och sen ett år senare(Och ett år gamla artiklar.) så har inget ändrat sig i dina länkar, de är inte styrda av S, du vet som SD's är.

• Anonym (yttrandefrihet?)

Alltså idén att personer som har åsikter åt "alternativhögern" som SD och liknande skulle värna om yttrandefrihet kan man ju lägga ner direkt. De är inte ett dugg intresserade av yttrandefrihet i allmänhet, utan de är intresserade av att själva få sprida sin rasistiska och kränkande propaganda. Men framför allt tror jag att de pratar om yttrandefrihet därför att det är ett så positivt laddat ord så att de försöker inhämta politiska poänger på det sättet.

Vi har ju tidigare sett hur man hanterat de här frågan i Ungern, men om inte annat så är ju de aktuella händelserna i USA ett övertydligt bevis på detta. I MAGA-rörelsen har ju yttrandefrihet varit ett centralt värde som man tryckt på, och så även i J.D. Vances tal i München där han ju angav att hotet mot yttrandefrihet är det viktigaste hotet mot Europa osv. Men vad sker i USA? Jo, just det, massiva inskränkningar av just yttrandefriheten på olika sätt vilket är helt i linje med de fascistiska undertoner som extrem-/alternativhögern hela tiden haft. SD har ju konsekvent angripit medier i Sverige under alla år (för att man kallar en spade för en spade, så att säga..), så att hävda att de skulle värna om yttrandefrihet är i allra bästa fall ett uttryck för total naivitet och ganska obegåvat, men i verkligheten är det förstås en utstuderad strategi och man är inte alls intresserad av att andra åsikter ska få komma till tals.

• klyban
    Anonym (yttrandefrihet?) skrev 2025-05-09 11:41:14 följande:

Alltså idén att personer som har åsikter åt "alternativhögern" som SD och liknande skulle värna om yttrandefrihet kan man ju lägga ner direkt. De är inte ett dugg intresserade av yttrandefrihet i allmänhet, utan de är intresserade av att själva få sprida sin rasistiska och kränkande propaganda. Men framför allt tror jag att de pratar om yttrandefrihet därför att det är ett så positivt laddat ord så att de försöker inhämta politiska poänger på det sättet.

Vi har ju tidigare sett hur man hanterat de här frågan i Ungern, men om inte annat så är ju de aktuella händelserna i USA ett övertydligt bevis på detta. I MAGA-rörelsen har ju yttrandefrihet varit ett centralt värde som man tryckt på, och så även i J.D. Vances tal i München där han ju angav att hotet mot yttrandefrihet är det viktigaste hotet mot Europa osv. Men vad sker i USA? Jo, just det, massiva inskränkningar av just yttrandefriheten på olika sätt vilket är helt i linje med de fascistiska undertoner som extrem-/alternativhögern hela tiden haft. SD har ju konsekvent angripit medier i Sverige under alla år (för att man kallar en spade för en spade, så att säga..), så att hävda att de skulle värna om yttrandefrihet är i allra bästa fall ett uttryck för total naivitet och ganska obegåvat, men i verkligheten är det förstås en utstuderad strategi och man är inte alls intresserad av att andra åsikter ska få komma till tals.

Korrekt, de är inte alls för yttrandefrihet eller sakliga och opartiska nyheter med fakta som grund.

Allt är en dålig projicering, och de försöker inbilla sig själva vi inte ser det dom håller på med.
    Mest tydligt blir det tex med när fascisten palle brände koranen, och hur sen nazister och fascister pratar om yttrandefrihet, svårt att inte skratta när man hör detta.
    Och de har rätt i sak om yttrandefrihet, men problemet är att de inte gillar yttrandefrihet i andra områden och det är där hyckleriet verkligen tar fart.

Så det är för dessa yttrandefrihet, men bara när det passar vår agenda.

• Anonym (Zippo)
    Det är väl klart att sd försöker rensa kopplingar till diverse trollkonton, några är säkert fristående sd-sympatisörer. Trollfabriken borde det inte vara några frågetecken om. Där är ju sambandet ganska uppenbart.
  • Tom Araya
    Anonym (Zippo) skrev 2025-05-09 13:35:37 följande:
    Det är väl klart att sd försöker rensa kopplingar till diverse trollkonton, några är säkert fristående sd-sympatisörer. Trollfabriken borde det inte vara några frågetecken om. Där är ju sambandet ganska uppenbart.
    Lägg märke till att de två sista länkarna handlar om Socialdemokraterna.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2025-05-09 13:56:53 följande:

Ett år gamla artiklar om något som inte ens S styr över :lol:
    Och inte sprider desinformation som SD trollfabriker, du vet dom som jimbo sade skulle fortsätta och utökas.

Redan glömt?

Det användaren glömmer av också, det är att jimbo inte alls skulle ta bort dessa anonyma trollkonton, utan tvärtom utöka verksamheten med politik SD inte vågar stå för själva.

Och en intressant sak är också att de berättar vem där och gömmer sig inte, för vem som helst kan kolla upp AIP och se att det är av såssarna.
    Och vart ser man det på SD anonyma trollkonton någonstans?

Annars är det rätt komiskt att vi sitter diskutera 1 år gamla artiklar, och länkningen om kalla fakta inte är en TV4 länk.

• klyban
    klyban skrev 2025-05-09 14:05:59 följande:

Ett år gamla artiklar om något som inte ens S styr över :lol:
    Och inte sprider desinformation som SD trollfabriker, du vet dom som jimbo sade skulle fortsätta och utökas.

Redan glömt?

Det användaren glömmer av också, det är att jimbo inte alls skulle ta bort dessa anonyma trollkonton, utan tvärtom utöka verksamheten med politik SD inte vågar stå för själva.

Och en intressant sak är också att de berättar vem där och gömmer sig inte, för vem som helst kan kolla upp AIP och se att det är av såssarna.
    Och vart ser man det på SD anonyma trollkonton någonstans?

Annars är det rätt komiskt att vi sitter diskutera 1 år gamla artiklar, och länkningen om kalla fakta inte är en TV4 länk.

Åhh, vänta lite nu, det berättade TV4 med sin granskning och när de infiltrerade trollfabrikerna.
    Och det betyder 13ärs av ljugande av SD och jimbo är värt att påpeka också.

AIP är par knapptryckningar bara, så vet man det är av såssarna är värt och nämna i sammanhanget med de ett år gamla artiklarna.

• Anonym (Zippo)
    Tom Araya skrev 2025-05-09 13:56:53 följande:
    Det är inte osannolikt att andra också har konton. Ser ganska ofta oponionsbildande politiska inlägg. Sd skiljer sig däremot från mängden. Borde inte vara några frågetecken här. Det är ju ganska anmärkningsvärt att Lööf fick sin sista måltid uppdukad på uppfarten exempelvis. Det krävs en hel del skapande av missnöje för att nå upp till det.
  • klyban
    Anonym (Zippo) skrev 2025-05-09 14:23:10 följande:
    Det är inte osannolikt att andra också har konton. Ser ganska ofta oponionsbildande politiska inlägg. Sd skiljer sig däremot från mängden. Borde inte vara några frågetecken här. Det är ju ganska anmärkningsvärt att Lööf fick sin sista måltid uppdukad på uppfarten exempelvis. Det krävs en hel del skapande av missnöje för att nå upp till det.

Dock är det värt och notera att AIP är inte anonyma, utan det kan du med enkelhet ta reda på själv om du vill.

SD trollfabriker tog 13år att avslöja, och det är inte enkla knapptryckningar där inte som med AIP.

Svar på tråden Sd:s trollfabrik