• Anonym (Usch)

Killen ”tar” min graviditet

Jag är så arg att jag kokar! 

fick reda på att jag är gravid för cirka 4 veckor sedan, helt oplanerat och vi blev båda chokade. 

när choken lagt sig blev jag euforisk, svävade på moln, berättade för min mamma och plötsligt fick livet en tydlig mening. 

jag har en sambo, varit tillsammans cirka 1 år, han har två barn sedan innan. Vi har inte haft ett problemfritt förhållande på något sätt, vi bråkar ofta. Men har såklart fina stunder med. 

han vill absolut inte att jag ska behålla det pga vår ostadiga relation och andra faktorer (ekonomi). Han föreslår istället att vi försöker igen om något år. kan tillägga att jag är 33 år. 

jag blir så jävla förbannad på honom, vi båda var medvetna om att detta kunde hända när vi hade oskyddat sex. Sen har han mage att tvinga mig att skada min kropp frivilligt och föreslå att vänta ett år och försöka igen?! Vad är det som säger att det är annorlunda om ett år?! Och jag förväntas ta hand om hans barn (älskar dom) men får inget eget?!

har självfallet mängder av hormoner som säkert eldar på känslorna. Fick även abrupt avsluta min medicinering med antidepressiva (sjukskriven) när jag fick reda på graviditeten.

vad ska jag ta mig till? Det svåraste för mig är tanken att jag ska gå och döda ett barn, jag vill verkligen inte. Om vi tar bort det, vet jag inte om jag kan se mig själv leva med denna man längre. Pga min ålder ser jag även detta som lite sista tåget. 

• Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet
  • Anonym (....)
    Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2024-05-20 12:42:19 följande:

Har varit i samma sits men då var de ja som hade barn sen tidigare. Sa åt honom att skydda sej så ja ej blev gravid. Så sa han till mig stt d var mitt fel att jag blev gravid. Han var väldigt arg o bestämd. Du gör abort. Gjorde många aborter pga honom då jag  skulle minsann ha koll när jag hade ägglossning :( Jaglcnbehöll den gånger

Men käre värld. Varför skaffade du inte p-piller eller spiral?
  • molly50

Har varit i samma sits men då var de ja som hade barn sen tidigare. Sa åt honom att skydda sej så ja ej blev gravid. Så sa han till mig stt d var mitt fel att jag blev gravid. Han var väldigt arg o bestämd. Du gör abort. Gjorde många aborter pga honom då jag  skulle minsann ha koll när jag hade ägglossning :( Jaglcnbehöll den gånger

Om du själv inte använde skydd så borde du ha vägrat ha sex med honom tills han började använda kondom.
  • Emala

Många aborter, varför skyddade du inte dig då?   Redan efter första aborten förstod du väl att det inte funkar så bra att ha oskyddat sex? 
    Du kan ju inte säga till honom att han ska skydda sig, men sen samtidigt ändå gå med på oskyddat sex så många gånger?     Du kunde ju inte missat att han inte använde kondom? 
    Vill du inte ha barn så ser du till att skydda dig, och om du istället säger åt din partner att det är han som ska stå för skyddet, då har du inte sex med honom om han inte tagit på kondom. 
    Helt onödigt att göra många aborter pga en sådan sak. 
  • Anonym (Anna)
    Emala skrev 2024-05-20 23:27:48 följande:
    Många aborter, varför skyddade du inte dig då?   Redan efter första aborten förstod du väl att det inte funkar så bra att ha oskyddat sex? 
    Du kan ju inte säga till honom att han ska skydda sig, men sen samtidigt ändå gå med på oskyddat sex så många gånger?     Du kunde ju inte missat att han inte använde kondom? 
    Vill du inte ha barn så ser du till att skydda dig, och om du istället säger åt din partner att det är han som ska stå för skyddet, då har du inte sex med honom om han inte tagit på kondom. 
    Helt onödigt att göra många aborter pga en sådan sak. 
    Utifrån det personen skrev så lät det som en destruktiv relation. I den typen av relation kan det vara mycket svårare att ställa krav på att t.ex. använda kondom och även att vägra ha sex. Självklart är det dumt att ha oskyddat sex om man inte vill bli gravid, det fattar nog de flesta, men tycker man ska vara försiktig med att döma innan man vet omständigheterna. 
  • Emala
    Anonym (Anna) skrev 2024-05-21 08:34:50 följande:
    Utifrån det personen skrev så lät det som en destruktiv relation. I den typen av relation kan det vara mycket svårare att ställa krav på att t.ex. använda kondom och även att vägra ha sex. Självklart är det dumt att ha oskyddat sex om man inte vill bli gravid, det fattar nog de flesta, men tycker man ska vara försiktig med att döma innan man vet omständigheterna. 
    Jag har inte dömt någon.   
    Jag ställde frågor. 
  • Emala

Är man i en destruktiv relation så är det ju extra viktigt att skydda sig själv från en graviditet.
    Om man inte vågar säga nej till sex utan kondom så får man ju ta egna åtgärder, som tex p-piller, spiral, pessar osv. 

• Anonym (Anna)
    Emala skrev 2024-05-23 23:48:12 följande:

Är man i en destruktiv relation så är det ju extra viktigt att skydda sig själv från en graviditet.
    Om man inte vågar säga nej till sex utan kondom så får man ju ta egna åtgärder, som tex p-piller, spiral, pessar osv. 

Ja, det är ju en bra idé, under förutsättning att man tål hormonella metoder. Annars är ju pessar bra, absolut. Det använder jag, men upplever att många har begränsad kunskap om det.
  • Emala
    Anonym (Anna) skrev 2024-05-24 19:34:56 följande:
    Ja, det är ju en bra idé, under förutsättning att man tål hormonella metoder. Annars är ju pessar bra, absolut. Det använder jag, men upplever att många har begränsad kunskap om det.
    Kopparspiral är hormonfri, vad jag vet.
    Det mesta borde ju vara bättre alternativ än att göra en massa aborter.  
  • Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 05:30:50 följande:

Jag tycker inte att du ska göra abort om du är barnlös och 33 år. Din fruktsamhet går ner nu för varje år, om bara ett par år kommer den att sjunka som en sten. Det är inte alls säkert att du blir gravid lika lätt om ett år. Dessutom innebär ett abortingrepp en liten risk i sig för att minska fertiliteten, om det blir en infektion som skapar sammanväxningar. Sådana infektioner kan även vara "tysta", d.v.s. kvinnan märker inga särskilda symptom - skadan i hennes inre könsorgan sker tyst, utan att hon vet om att hon borde stoppa det med antibiotika.

Och precis som du säger: att han tycker att du ska passa hans barn men inte få något eget, är oförskämt. Jag skulle säga att det är snudd på psykisk kvinnomisshandel, faktiskt. Det mest rättvisa är egentligen om båda har lika många barn och i ungefär samma ålder sedan förr, och sedan kan man - men måste inte - skaffa ett gemensamt också. 

Dessutom talar du om att "döda ett barn", och det visar att du har en syn på abort som inte är kompatibel med att göra en abort. Sedan kanske du skulle kunna döva ditt samvete med att a) du lider av depressioner vilket inte gör det till bästa tillfället att bli mamma och b) att barnafadern inte vill ha barnet. Men bara du själv vet ju hur starkt du känner i frågan, kanske känner du att det måste till mycket värre skäl än så för att ursäkta en abort - och då ÄR det ju så. För det är DIN kropp och DU som ska leva med beslutet sedan livet ut.

Kände att jag var tvungen att gå tillbaks till det här.. ?Sjunka som en sten ?. Jag är 36, fyller 37 om ett halvår ungefär.
    Jag och min sambo hade sex tre gånger den här månaden, en gång kom han i mig. Det här var första gången han gjorde det sen nyår eftersom vi brukar köra avbrutet av olika anledningar.  Jag plussade idag. Vet såklart inte hur det går men det vet man ju aldrig.

Känner hur många andra som helst som har blivit gravida lätt i min ålder eller senare också. Börjar bli lite less på abortmotståndare som ska hetsa om att man typ blir helt infertil så fort man har fyllt 35, har sett det i andra trådar också (kanske är samma person). Ja det kan bli lite svårare man blir men långt ifrån omöjligt. 

Hoppas iallafall att det har gått bra för TS vad hon än valde. Behåller hon ska hon göra det för att hon vill det, inte på grund av ålder för sista tåget har verkligen inte gått när man är 33. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Linda) skrev 2024-06-15 01:07:46 följande:

Kände att jag var tvungen att gå tillbaks till det här.. ?Sjunka som en sten ?. Jag är 36, fyller 37 om ett halvår ungefär.
    Jag och min sambo hade sex tre gånger den här månaden, en gång kom han i mig. Det här var första gången han gjorde det sen nyår eftersom vi brukar köra avbrutet av olika anledningar.  Jag plussade idag. Vet såklart inte hur det går men det vet man ju aldrig.

Känner hur många andra som helst som har blivit gravida lätt i min ålder eller senare också. Börjar bli lite less på abortmotståndare som ska hetsa om att man typ blir helt infertil så fort man har fyllt 35, har sett det i andra trådar också (kanske är samma person). Ja det kan bli lite svårare man blir men långt ifrån omöjligt. 

Hoppas iallafall att det har gått bra för TS vad hon än valde. Behåller hon ska hon göra det för att hon vill det, inte på grund av ålder för sista tåget har verkligen inte gått när man är 33. 

Ja det är mycket prat om att fertiliteten sjunker kraftigt, men det behöver verkligen inte vara så. 
    Jag blev gravid vid 37 år,  nästa vid 38 år (det tog två försök),  sen blev jag gravid trots preventivmedel när jag var 42.     Den graviditeten var totalt oväntad,  vi hade bara haft sex två gånger under den våren,  eftersom vi båda  i omgångar blivit svårt sjuka i covid.  
  • Anonym (Flerbarnsmamma)

Att vänta ?ett år? är ett ord som många killar använder tror jag. Men du blir Inte yngre Och det är ingen säkerhet att du sen kan bli gravid igen efter en abort. De är din kropp o han kunde ha skyddat sej själv.  Men killen behöver Inte stanna . Jag gav mitt x de valet. Han stannade ett tag fast ja villd ha ut honom. Sen fick ja ta hjälp av polisen istället. Han vag oxå korkad. Skulle bara slöngg ut honom tidigare istället, .Lycka till 

• Anonym (....)
    Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2024-06-27 19:47:54 följande:

Att vänta ?ett år? är ett ord som många killar använder tror jag. Men du blir Inte yngre Och det är ingen säkerhet att du sen kan bli gravid igen efter en abort. De är din kropp o han kunde ha skyddat sej själv.  Men killen behöver Inte stanna . Jag gav mitt x de valet. Han stannade ett tag fast ja villd ha ut honom. Sen fick ja ta hjälp av polisen istället. Han vag oxå korkad. Skulle bara slöngg ut honom tidigare istället, .Lycka till 

Ja, DEN ("gör abort nu så skaffar vi barn om ett år, när vi är redo!") ska man inte gå på. Särskilt inte om man är 33 år redan. Det är troligen bara ett sätt att slippa undan. Så fort TS har gjort aborten så kommer han att göra slut. 

MEN samtidigt så verkar ju detta vara väldigt röriga och olyckliga förhållanden att föda ett barn in i. TS, om du behåller så tycker jag att du ska ta dig därifrån, och ställa in dig på att bli ensamstående mor. Sök i så fall redan nu kontakt med diverse nätverk för ensamstående mammor som samarbetar om barnpassning och ställer upp för varandra, för det kommer du att behöva. D.v.s. om du inte har den hjälpen i din ursprungsfamilj, det vore ju det allra bästa.

När barnet blir lite större, kan du även som ensam mor få en kontaktfamilj varannan helg genom socialtjänsten (d.v.s. det kan jag ju inte GARANTERA att du kommer att få, men möjligheten finns i alla fall, jag vet flera ensamma mammor som har det). 
  • Anonym (Flerbarnsmamma)
    Anonym (....) skrev 2024-05-20 12:48:59 följande:
    Men käre värld. Varför skaffade du inte p-piller eller spiral?
    För jag inte tålde dom Och hade även spiral före o det fungerade Inte heller. Men våldtar man någon så tänker men inte på att man ska säga åt killen att alta så jag inte blir gravid! 
Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet