• Gelas1

Jag röstade på Israel!!!

Hur många röstade i på Israel i årets eurovision??? De fick 12 poäng av svenska folket men 0 poäng av svenska juryn. Jag röstade på Israel och jag röstar aldrig annars, synd att så många andra svenskar ska vara tysta.. Vi är trötta på alla skrikande hamas terrorister som skriker antisemitiska saker på gatorna och tror att det är världens mittpunkt.. Har ni sett EN enda jude reagerat på dessa demonstrationer? Svar nej. Judar är ett fredligt folk och vänder andra kinden till.
    Hade det varit diverse däremot, att judar gick runt på gatorna och ropa ?Leve Israel och krossa palestina!? Så vet både DU och jag att det blivit skottlossning och blodbad...Sorgligt hur Sverige/Europa blivit allt mer antisemitiskt de senaste åren IGEN, efter all den islamiseringen som skett de senaste åren.😔💔

• Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!
  • AndreaBD
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-23 17:58:16 följande:
    Det som Israel gör mot palestinier strider mot internationell rätt och de flesta definitioner av demokratiska värderingar, såsom rättsstatens principer, mänskliga rättigheter och likabehandling inför lagen. Även om Israel är en demokrati inom sina erkända gränser, lever Israel inte alls upp till dessa värderingar.

Israels politik gör det till en apartheidstat därför att dess lagar, policies och praktiker syftar till att upprätthålla ett system där judiska israeler systematiskt privilegieras framför palestinier. Detta sker genom segregation, diskriminering, rättslig och fysisk åtskillnad, samt förnekande av grundläggande mänskliga rättigheter. Enligt flera internationella organisationer och experter uppfyller Israel definitionen av apartheid enligt internationell rätt.
     Detta ger ju absolut inga svar på problemen. Ge mig istället NÅGOT alternativ som inte innebär slutet av staten Israel och dess invånare! 
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2025-05-24 11:23:53 följande:
    OM något annat land skulle hamna i det läget som Israel befinner sig i, så skulle de plötsligt märka att det inte ens är möjligt att följa dessa regler. Den andra sidan har ju gjort allt - oavsett vad det kostar dem - för att skapa en situation där Israel bara kan välja pest eller kolera. 

Om du funderar över, vilka alternativ som skulle finnas - inte bara när det gäller kriget nu, utan även t.ex. när det gäller en eventuell uppdelning av landet, att ha två stater, m.m. - så kommer du att märka att det har skapats så knepiga situationer så att det inte finns några bra lösningar. 

Det enda rimliga är att Israel omedelbart, i enlighet med internationell rätt och upprepade FN-resolutioner, tvingas dra sig tillbaka från all illegalt ockuperad mark på palestinskt territorium. Samtidigt måste FN:s fredsbevarande styrkor tillåtas i Gaza och på Västbanken för att säkerställa att inga väpnade attacker riktas mot Israel från dessa områden.

Detta skulle både skydda palestinierna från fortsatt ockupation och kollektiv bestraffning och israelerna från attacker med raketer eller andra våldsamma angrepp. Det skulle också skapa bättre förutsättningar för en politisk lösning, med två självständiga stater sida vid sida.

Problemet är att Israel konsekvent motsätter sig detta. Israel vägrar att erkänna olagligt annekterad mark och illegala bosättningar och man avfärdar internationella krav på tillbakadragande fredsbevarande styrkor från FN

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-05-24 12:00:14 följande:

Det enda rimliga är att Israel omedelbart, i enlighet med internationell rätt och upprepade FN-resolutioner, tvingas dra sig tillbaka från all illegalt ockuperad mark på palestinskt territorium. Samtidigt måste FN:s fredsbevarande styrkor tillåtas i Gaza och på Västbanken för att säkerställa att inga väpnade attacker riktas mot Israel från dessa områden.

Detta skulle både skydda palestinierna från fortsatt ockupation och kollektiv bestraffning och israelerna från attacker med raketer eller andra våldsamma angrepp. Det skulle också skapa bättre förutsättningar för en politisk lösning, med två självständiga stater sida vid sida.

Problemet är att Israel konsekvent motsätter sig detta. Israel vägrar att erkänna olagligt annekterad mark och illegala bosättningar och man avfärdar internationella krav på tillbakadragande fredsbevarande styrkor från FN

Jag missade ett och i sista meiningen. Så här skulle det stå:

Israel vägrar att erkänna olagligt annekterad mark och illegala bosättningar och man avfärdar internationella krav på tillbakadragande och fredsbevarande styrkor från FN

• Tow2Mater

FN:s fredsbevarande styrkor i dag skulle ju bara innebära att hamas kan omguppera och växa sig starkare igen. FN:s fredsbevarande styrkor som baserat på tidigare imbecilla ageranden är inget man kan sätta sin tilltro till.

exempel:

Den 13 oktober visade IDF upp två tunnelingångar i närheten av en FN-bas vid gränsen Israel-Libanon för journalister.

Vi står faktiskt i en av Hizbollahs militärbaser, mycket nära FN-basen. Det är underligt hur FN inte upptäckt det här, sa han till journalisterna.

Hizbollah använder UNIFIL som mänskliga sköldar.

www.svt.se/nyheter/utrikes/anklagelserna-haglar-mellan-israel-och-fn-det-har-vet-vi

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-05-24 12:41:34 följande:
    FN:s fredsbevarande styrkor i dag skulle ju bara innebära att hamas kan omguppera och växa sig starkare igen. FN:s fredsbevarande styrkor som baserat på tidigare imbecilla ageranden är inget man kan sätta sin tilltro till.

exempel:

Den 13 oktober visade IDF upp två tunnelingångar i närheten av en FN-bas vid gränsen Israel-Libanon för journalister.

Vi står faktiskt i en av Hizbollahs militärbaser, mycket nära FN-basen. Det är underligt hur FN inte upptäckt det här, sa han till journalisterna.

Hizbollah använder UNIFIL som mänskliga sköldar.

www.svt.se/nyheter/utrikes/anklagelserna-haglar-mellan-israel-och-fn-det-har-vet-vi

Du fortsätter att pumpa ut Israels narrativ om konflikten utan att ta hänsyn till den breda internationella kritik som riktas mot Israels agerande

I det här läget finns det få trovärdiga alternativ till internationella fredsbevarande styrkor. Om Israel inte har förtroende för FN:s insatser borde man åtminstone vara öppen för ett samarbete mellan FN och Nato för att skydda civila och möjliggöra förhandlingar om en fredlig tvåstatslösning.

Problemet är att Israel inte vill detta. Israel har inget intresse för en långsiktig lösning. Tvärtom tyder Israels agerande på att man vill permanenta kontrollen över de ockuperade områdena och att man vill förhindra en tvåstatslösning. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Semit)

Sveruge är ett av fp länder som inte utreder röstfusk . Jag är övertygad om att det ligger npt fuffens bakom. Ingen vettig människa eöstar på det netanyahu utsötter folket i gaza för

• Anonym (VW)
    Anonym (Semit) skrev 2025-05-24 22:02:38 följande:

Sveruge är ett av fp länder som inte utreder röstfusk . Jag är övertygad om att det ligger npt fuffens bakom. Ingen vettig människa eöstar på det netanyahu utsötter folket i gaza för

Du har inte funderat på om folk i allmänhet är trötta på demonstrationer där man gapar och skriker i någon religions namn om att förinta Israel?

Demonstrationståg där man hyllar Hamas på arabiska och vrålar att alla judar ska dö.
  • Anonym (Semit)
    Anonym (VW) skrev 2025-05-24 22:20:26 följande:
    Du har inte funderat på om folk i allmänhet är trötta på demonstrationer där man gapar och skriker i någon religions namn om att förinta Israel?

Demonstrationståg där man hyllar Hamas på arabiska och vrålar att alla judar ska dö.
    Njaee jag tycker nog att israels beteende talar sitt tydliga språk. Det finns inte så många nyanser att ta det på
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Semit) skrev 2025-05-24 22:02:38 följande:

Jag röstade på Israel i år och förra året.
  • AndreaBD

Detta är lika med självmord. Varför kommer du alltså med ett sånt förslag? Israel vet att de måste finnas representerade på västbanken om landet vill överleva. Därför har man i förhandlingarna till Oslo-avtalet erbjudit 96 % av Västbanken och 4 % av Israel, inte 100 % av Västbanken. 
  • Anonym (Thor)
    AndreaBD skrev 2025-05-26 15:05:14 följande:
    Detta är lika med självmord. Varför kommer du alltså med ett sånt förslag? Israel vet att de måste finnas representerade på västbanken om landet vill överleva. Därför har man i förhandlingarna till Oslo-avtalet erbjudit 96 % av Västbanken och 4 % av Israel, inte 100 % av Västbanken. 
    Israel kan inte erbjuda något som inte är Israels. Israel kan inte erbjuda palestinier deras eget land. Det har ni israelvänner otroligt svårt att förstå. Rofferi vet du? Stöld? Rån? Ringer det några klockor?
  • AndreaBD
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-26 15:47:53 följande:
    Israel kan inte erbjuda något som inte är Israels. Israel kan inte erbjuda palestinier deras eget land. Det har ni israelvänner otroligt svårt att förstå. Rofferi vet du? Stöld? Rån? Ringer det några klockor?
    Antisemitism! 

Och du har helt fel. Israel skrev under 1948, araberna gjorde inte det. Britterna drog sig ur och Israel fick ansvaret att se till att palestinierna får sin del. Men palestinierna vägrar ta sin del. De vill ha allt. Läs på lite historia så kommer du att se att det stämmer så. 
  • AndreaBD
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-26 15:47:53 följande:
    Israel kan inte erbjuda något som inte är Israels. 
    Läs igen, läs rätt! Jag har inte skrivit så. 
  • Anonym (Thor)
    AndreaBD skrev 2025-05-26 18:18:54 följande:
    Läs igen, läs rätt! Jag har inte skrivit så. 
    Din kommentar nr.625

Det här är din kommentar nr.625 "...Därför har man i förhandlingarna till Oslo-avtalet erbjudit 96 % av Västbanken och 4 % av Israel, inte 100 % av Västbanken. "

Det är inte lätt att fara med saningen. Man glömmer kanske vad man har skrivit.

• AndreaBD
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-26 19:17:44 följande:
    Din kommentar nr.625

Det här är din kommentar nr.625 "...Därför har man i förhandlingarna till Oslo-avtalet erbjudit 96 % av Västbanken och 4 % av Israel, inte 100 % av Västbanken. "

Det är inte lätt att fara med saningen. Man glömmer kanske vad man har skrivit.
    Och "man" betyder här inte Israel. Jag vet mycket väl vad jag skrev. Jag menade faktiskt att USA föreslog detta. 

Faktiskt så är det upp till Israel att fördela landet - Storbritannien försvann ur området, Israel skrev på, då 1948.  Araberna skulle ha halva landet, men ville inte gå med på det. Israel har flera gånger försökt att bli av med den rollen och att lämna de områderna som var tänkta åt araberna till dem. 
  • Anonym (Thor)
    AndreaBD skrev 2025-05-30 18:18:27 följande:
    Och "man" betyder här inte Israel. Jag vet mycket väl vad jag skrev. Jag menade faktiskt att USA föreslog detta. 

Faktiskt så är det upp till Israel att fördela landet - Storbritannien försvann ur området, Israel skrev på, då 1948.  Araberna skulle ha halva landet, men ville inte gå med på det. Israel har flera gånger försökt att bli av med den rollen och att lämna de områderna som var tänkta åt araberna till dem. 
    Det är lite patetiskt när vuxna människor inte klarar av att föra en saklig diskussion utan måste ljuga för att försvara sin ståndpunkt som är fel från början.

Israel har ingen rätt, varken att stjäla eller fördela Palestinska områden. Israel har tagit över i princip allt som var palestinskt. Och nu även försöker man utrota palestinier.
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!