• Anonym (Lisa)

Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?

Hejsan,

Jag pluggar juridik till vardags men har funderat på att börja blogga som influencer om min vardag men vill gärna höra åsikter kring det. Det var ett tag sedan jag bloggade sist, jag började blogga när jag var 14 år och slutade när jag var 16 år då jag ville fokusera på att göra bra ifrån mig på gymnasiet inför juristlinjen men tvekar lite. Kan det krocka med mitt framtida yrke som jurist? Jag planerar att plugga affärsjuridik så jag kommer inte jobba med det klassiska juridiken (försvara i rätten) utan jobba med affärsjuridik som innebär transaktioner och business. 

• Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:42:13 följande:

Precis. 

Nu var det ju du som skrev att man inte kan kalla sig jurist utan att uppfylla ett visst grundkrav, som jag citerade.
  • Anonym (fsdr)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:47:59 följande:

Instagram och tiktok har jag redan. Har nästan 5 000 följare där. Jag umgås även med en del kända influencers i stockholm då jag själv är stockholmare. Precis :)

jadu gumman och så frågar du vad FL tycker, skulle inte tro det
  • Anonym (Lisa)

Har jag sagt att jag kallar mig för jurist? Nej, det har jag inte och jag kallar inte mig för jurist heller :)

• Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 23:11:05 följande:

Har jag sagt att jag kallar mig för jurist? Nej, det har jag inte och jag kallar inte mig för jurist heller :)

Vad snackar du om? Har jag sagt att du sagt det?

Du skrev att man inte kan kalla sig för jurist om man inte gått juristprogrammet, vilket jag citerade. I nästa andetag håller du med mig om det kan man visst, fast det var du som just skrivit motsatsen.
    Så vilket är det?

• Anonym (Urban)
    Anonym skrev 2024-08-26 23:18:07 följande:

Vad snackar du om? Har jag sagt att du sagt det?

Du skrev att man inte kan kalla sig för jurist om man inte gått juristprogrammet, vilket jag citerade. I nästa andetag håller du med mig om det kan man visst, fast det var du som just skrivit motsatsen.
    Så vilket är det?

Hon försöker sopa under mattan att hon hade fel. Både genom lögn och sen också genom att försöka skifta fokus.
  • Anonym (Chefen)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 21:56:13 följande:

Att blogga är dock inget dåligt. Omdöme har jag genom referenser och kontakter. 

Och du vet inte vad ordet omdöme betyder.
  • Anonym (avtalsrätt)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 21:18:26 följande:

Tänkte blogga om min vardag som juriststudent och mitt intresse för mode och skönhet (typ dela outfits på bloggen). 

Men vad menlöst...det lär inte spela någon vidare roll.

Mycket roligare att läsa knjepigheter om domstolarnas inre liv, Och tro mig, det är knepigt så det förslår. Vem tar vems stol i fikarummet idag och vem är det egentligen som bajsar i handfatet?
  • Anonym (Chefen)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:35:24 följande:

Små nystartade affärsjuridiska byråer behöver inte så mycket juridisk kompetens exempelvis eftersom sådana byråer har till viss del inte advokater. 

Eh, va? Vad ska den affärsjuridiska bytån sälja om inte juridisk kompetens? Sminktips?
  • Anonym (Chefen)

Hur många fler tror att ts är en tolvåring som just tittat på Legally Blonde?

• Anonym (F)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:35:24 följande:

Små nystartade affärsjuridiska byråer behöver inte så mycket juridisk kompetens exempelvis eftersom sådana byråer har till viss del inte advokater. 

Som affärsjurist är du konsult mot klienter som debiteras flera tusen kronor i timmen. De betalar naturligtvis för din juridiska kompetens, oavsett om du är advokat eller inte. Varför skulle inte en M&A ha juridisk kompetens?
  • Anonym (Lisa)

Svensk avdunsjuka. I love it. Varför är ni avundsjuka för att jag pluggar juridik? Och inlägget handlade inte om mina juridiikstudier till att börja med. Jag ställde bara frågan om det går att plugga juridik och blogga samtidigt. Hjärndöda skallar 😂

• Anonym (F)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-27 08:57:33 följande:

Svensk avdunsjuka. I love it. Varför är ni avundsjuka för att jag pluggar juridik? Och inlägget handlade inte om mina juridiikstudier till att börja med. Jag ställde bara frågan om det går att plugga juridik och blogga samtidigt. Hjärndöda skallar 😂

Spä inte på andra frågeställningar om du vill hålla dig till ämnet. Du har själv deltagit i sidospåren i tråden. Var försiktig med att tolka inläggen som avundsjuka. Reality will hit you när du ska konkurrera om de här jobben med en massa andra som är minst lika bra som du. Ödmjukhet går före extremt höga tankar om sig själv.
  • Anonym (b-l-o-g-g)

Om du är så trygg i att det är okej att blogga om juridikstudierna så undrar man ju varför du ställer frågan här?

En seriös vuxen person som är jurist bloggar inte om smink och liknande. Men du kanske inte har något emot att inte tas på allvar. 

Och ja, jurist är inte en skyddad titel. Såg att det var någon diskussion om detta här. Precis som vem som helst får kalla sig terapeut så kan vem som helst kalla sig jurist. Men det lär bli problem när man söker jobb om man inte kan visa att man har tagit juristexamen. 

• Anonym

Hur var det nu med att kalla sig jurist? Är man "avdunsjuk" för att man frågar varför du motsäger dig själv?

Varför skulle man överhuvudtaget vara avundsjuk på någon som pluggar, dessutom med landets lägsta ambitioner, när man själv är färdig med det sedan länge förresten?
  • Anonym (Matilda)

Det går säkert bra om bloggen är lågmäld och städad, alltså att man inte ger uttryck för politiska åsikter, skriver om alkohol och festande eller lägger upp lättklädda bilder. Det kan väl vara bra att tänka på om man vill att arbetsgivare, kollegor och klienter ska kunna "kolla upp en" och få inblick i ens privata. För sin egen skull. 

Sedan trodde jag förvisso influencers generellt hade övergivit bloggarna för längesen och att det snarare är insta, youtube eller tiktok man ska satsa på om man vill bli influencer? Men bloggarna kanske är på uppgång igen? Hoppas det, jag gillade bloggar. 

Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?