• Anonym (Michaela)

Att bli lämnad av sin man

Jag har väldigt svårt att landa i det här med att vi har separerat. Jag ville ändå försöka , för mina känslor finns kvar. Han däremot har låst sig och slutit sig. 

vi har gått igenom mycket under 6 år och har ett barn tillsammans . Jag blir förtvivlad av att tänka på att han bara kastar bort det. Att han inte vill mer. Att jag som brukade vara hans älskling som han drog till sig i sängen och ville vara nära , all ömhet han visade och hur nära vi var. att vi var en familj , att han var min man. Allt det biologiska i det, att jag kände mig som hans. det närmsta relationen man har till en annan människa. Det känns så skevt och Hemskt. 

att han tagit beslutet att han inte vill vara min närmsta. Rent konkret att han tagit beslutet att en annan man ska ta i mig så som han tagit i mig. Att han inte löngre bryr sig om hur mitt kärleksliv Kommer att vara. han menar på att han vill att jag ska vara lycklig ?med någon annan?. Jag har gett honom allt jag har, varit sårbar , inte hållt tillbaka. 

jag blir helt lamslagen av det faktum att han inte bryr sig om någon annan man kommer in i mitt liv . Iallafall är det vad han visar utåt. Jag blir förstörd av att tänka på att han kommer att ligga med någon annan. Jag blir galen. 

innan förstod jag inte det här med giftermål. Jag var inte en tjej som drömde om att gifta mig etc. Jag förstod inte innebörden. Jag hade inga krav när vi träffades. han sa att han älskade mig och visade det och det räckte. Men kag gör det nu, det här att man lovar varandra att vara tillsammans och jobba med relationen. Speciellt med barn i bilden. Jag fattar nu varför giftermål är en god idé innan barn. Visst skiljer sig folk ändå . Men jag har fått en helt annan bild av den biten. 

jag blir knäckt av det här med att en relation är något man kan lämna av så många olika anledningar för ?att hitta något bättre?. Något som ?passar en ?. att relationer tas så lätt på. Jag har gett allt av mig själv. Alla säger ta det lugnt, du kommer må bättre snart, det funkade inte det där. Du kommer hitta någon annan.

HUR kan man ta så lätt på det? 

Jag är en kvinna , jag känner på något djuriskt sätt att eftersom han är pappan till mitt barn ?får ?han inte lämna mig.  Jag känner mig så starkt kopplad till honom. 

det rent konkreta att bli ?knullad? av en man i 6 å för att han sedan ska säga att relationen inte fungerar. Känns typ mer hemskt än känslan av ett one night stand där någon ghostar en. Han har tagit mig så många gånger , och det hela känns helt fruktansvärt. vet inte om någon kan förstå vad jag menar med det men känns helt fruktansvärt . Därför förstår jag nu det här med sex inom äktenskapet att om man väl är gifta så tar man hand om varandra . 

många tankar , någon som kan relatera? Känns helt traumatiskt 

Jag känner mig utblottad , lämnad , sviken, förbrukad . 

Hans anledning är att relationen inte fungerar .

• Svar på tråden Att bli lämnad av sin man
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-09 14:06:32 följande:

Antingen är han inte ärlig mot dig eller så har han någon form av känslomässig omognad eller otrygg anknytningsstil. Tycker man om varandra så kan man få det att fungera bara man vill och är uppmärksam om sina egna beteenden. Men det där med känslomässig mognad handlar ju bland annat om att man kan vara för känslodriven och därför inte uppmärksammar eller förändrar dåliga beteenden.

Som ett första steg behöver man åtminstone kunna upptäcka hur man själv beter sig. Sen får ju alla bete sig som de vill (inom lagens gränser) men det finns beteenden som det är värt att sträva efter då de gör att man får ut mer av livet, minskar risken för att hamna i relationsproblem och andra typer av problem.

Och om man inte vill då? Ska man ändå försöka pga att ens parter vill? 

Man kan tycka om varandra även om man inte vill leva i en relation längre. 
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-09 15:46:24 följande:
    Men det är väl självklart att om en part inte vill så går det inte. Det enda jag menar är att det går att påverka mer än vad många tror. 
    Det går inte att påverka en person som inte har några känslor längre. 
  • Anonym (Mannen)
    EpicF skrev 2024-09-09 20:36:46 följande:
    Det går inte att påverka en person som inte har några känslor längre. 
    Det där är bara trams. Det är klart det går annars skulle alla dessa fall där man tappat känslorna men sen hittat tillbaka till varandra inte existera.

Framför allt kan man påverka sina egna känslor om man är personen som tappat känslorna. 
  • Anonym (Mannen)
    EpicF skrev 2024-09-09 20:22:33 följande:
    Och om man inte vill då? Ska man ändå försöka pga att ens parter vill? 

Man kan tycka om varandra även om man inte vill leva i en relation längre. 
    Men nu stod det 'bara man vill" i meningen du markerade.
  • Anonym (Mannen)
    EpicF skrev 2024-09-09 18:00:28 följande:
    Du verkar helt ha misst vad KBT går ut på. Vad konceptet bygger på. Och inte vill du ta in det heller. 
    Knappast. Jag har hållit på med KBT i 25 år. Det är flera andra här som inte verkar förstå att KBT kan användas inom allt möjligt för att påverka ens känslor.

Förklara gärna i mer detalj var jag har fel så jag kan bemöta det. 
  • Anonym (Mannen)
    EpicF skrev 2024-09-09 17:57:48 följande:
    Det är väl för att ingen kvinna (eller man) någonsin kan lämna dig, pga att man alltid kan få hjälp att få tillbaka känslor som dött. 
    Vem har sagt det här? Jag har haft både långa och korta relationer under dessa år. 
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-10 07:33:02 följande:
    Vem har sagt det här? Jag har haft både långa och korta relationer under dessa år. 
    Så kvinnor (eller männen) har fått lämna dig utan att du har dragit med dem till KBT? Det trodde jag verkligen inte. 
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-10 07:10:51 följande:
    Det där är bara trams. Det är klart det går annars skulle alla dessa fall där man tappat känslorna men sen hittat tillbaka till varandra inte existera.

Framför allt kan man påverka sina egna känslor om man är personen som tappat känslorna. 
    Nej, man kan aldrig påverka och framkalla känslor hos en annan person. 

De fall där man hittat tillbaka till varandra är det ingen som har påverkar och framkallar den andres känslor, utan dem har uppstått spontant av sig själv. Kanske de aldrig ens försvann helt?

Nej, man kan inte ens påverka sina egna känslor eller då tvinga sig till att få känslor för en annan människa. 

Vi är människor, inte robotar. 
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-10 07:31:41 följande:
    Knappast. Jag har hållit på med KBT i 25 år. Det är flera andra här som inte verkar förstå att KBT kan användas inom allt möjligt för att påverka ens känslor.

Förklara gärna i mer detalj var jag har fel så jag kan bemöta det. 
    Och ändå så vidare du tydligt att du inte förstår dig på KBT. 

Jag har aldrig hållt på med KBT, mer än att jag gick i KBT-behanling under en period för många år sedan. Men jag har förstått konceptet KBT ändå. 
  • Anonym (Mannen)
    EpicF skrev 2024-09-10 08:07:06 följande:
    Och ändå så vidare du tydligt att du inte förstår dig på KBT. 

Jag har aldrig hållt på med KBT, mer än att jag gick i KBT-behanling under en period för många år sedan. Men jag har förstått konceptet KBT ändå. 
    Jaså. Men då kan du ju förklara var jag har fel. För något reagerar du på ändå. Hur ser ditt resonemang ut? Vad är mina faktafel? 
  • Anonym (Mannen)
    EpicF skrev 2024-09-10 08:05:17 följande:
    Nej, man kan aldrig påverka och framkalla känslor hos en annan person. 

De fall där man hittat tillbaka till varandra är det ingen som har påverkar och framkallar den andres känslor, utan dem har uppstått spontant av sig själv. Kanske de aldrig ens försvann helt?

Nej, man kan inte ens påverka sina egna känslor eller då tvinga sig till att få känslor för en annan människa. 

Vi är människor, inte robotar. 
    Så hur gör en person som uppvaktar en annan person?

Att känslor bara ska uppstå spontant är ju precis det som KBT i grunden visar är fel.
    Det är det som är en grund inom KBT.

KBT visar att man aktivt genom förändrade tankar eller beteenden (så kallad beteendeaktivering) kan förändra sina känslor.

En vanlig missuppfattning är att känslorna måste komma före handlingarna. Så är det inte. 
  • Anonym (Raven)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-10 09:27:16 följande:
    Så hur gör en person som uppvaktar en annan person?

Att känslor bara ska uppstå spontant är ju precis det som KBT i grunden visar är fel.
    Det är det som är en grund inom KBT.

KBT visar att man aktivt genom förändrade tankar eller beteenden (så kallad beteendeaktivering) kan förändra sina känslor.

En vanlig missuppfattning är att känslorna måste komma före handlingarna. Så är det inte. 
    Så du menar att man kan köra KBT på random människa på stan som man önskar ha en relation med. Oavsett känslor. För jag kan genom handlingar lösa det.. inte riktigt va.  
    Konceptet bygger fortfarande på vilja. Att vilja ändra eller styra ett beteeende. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Raven) skrev 2024-09-10 10:18:19 följande:
    Så du menar att man kan köra KBT på random människa på stan som man önskar ha en relation med. Oavsett känslor. För jag kan genom handlingar lösa det.. inte riktigt va.  
    Konceptet bygger fortfarande på vilja. Att vilja ändra eller styra ett beteeende. 
    Givetvis bygger det på vilja. Något annat har jag inte sagt. EpicF menar att det inte går. 
  • Tyra myra

Visst kan man med KBT förändra sina känslor, men det kräver egen genuin vilja att förändras. Den genuina viljan att förändras bygger i sin tur på ett upplevt problem man har i vardagen. 

Som jag uppfattar TS så identifierar hen problemet med att partnern inte tycker relationen fungerar trots att känslorna finns kvar. Att känslor finns kvar betyder inte nödvändigtvis att viljan att förändra sig finns eller att viljan att fortsätta relationen finns.

Vi kan bara förändra oss själva och då kan KBT vara ett bra verktyg till detta. 

Svar på tråden Att bli lämnad av sin man