• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-05 21:47:59 följande:
    Jag har förklarat flera gånger. Men det verkar inte gå in.
    Men jag tycker att Anonym (Nia) har förklarat det bättre.
    Nej ni säger inte samma saker. Du tyckte ju det var ok att utesluta gubben från tjejmiddagen, det tyckte inte anonym(Nia)
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-05 22:07:49 följande:
    Nej ni säger inte samma saker. Du tyckte ju det var ok att utesluta gubben från tjejmiddagen, det tyckte inte anonym(Nia)
    Sluta hitta på, jag tycker visst att det är ok att utesluta killar från tjejmiddagar!

Enda gången jag skulle bryta det var ju i ditt hypotetiska scenario där alla tjejkompisar är tillsammans med en tjej i samma gäng utom en som har kille - dvs där man då skulle bjuda alla par utom en som skulle få komma ensam - då bjuder man givetvis killen också.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-05 22:07:49 följande:
    Jag har samma åsikt som Nia. Det är bara du som inte förstår.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-10-05 22:38:48 följande:
    Sluta hitta på, jag tycker visst att det är ok att utesluta killar från tjejmiddagar!

Enda gången jag skulle bryta det var ju i ditt hypotetiska scenario där alla tjejkompisar är tillsammans med en tjej i samma gäng utom en som har kille - dvs där man då skulle bjuda alla par utom en som skulle få komma ensam - då bjuder man givetvis killen också.
    Och det är just det scenariet jag pratat om hela tiden. Att man utesluter en gubbe från tjejmiddagen. EN
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-06 00:12:22 följande:
    Jag har samma åsikt som Nia. Det är bara du som inte förstår.
    Nej du svarade tidigare att det var skillnad på att utesluta gubben på en tjejmiddag. En tjejmiddag är bara för tjejer, svarade du mig.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-07 20:13:25 följande:
    Och det är just det scenariet jag pratat om hela tiden. Att man utesluter en gubbe från tjejmiddagen. EN
    Men sluta spela dum!

Och sluta skriv gubbe. 
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-07 20:15:16 följande:
    Nej du svarade tidigare att det var skillnad på att utesluta gubben på en tjejmiddag. En tjejmiddag är bara för tjejer, svarade du mig.
    Ja,och så är det ju. Annars är det ju ingen tjejmiddag. Eller tycker du att man ska bjuda in frun på en herrmiddag också?
    Är det då en herrmiddag?
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-10-07 21:11:08 följande:
    Men sluta spela dum!

Och sluta skriv gubbe. 
    Jag har hela tiden menat scenariet där det finns partners som även stämmer in på det så kallade temat på festen/bjudningen. Men en partner stämmer inte in.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-07 21:19:59 följande:
    Ja,och så är det ju. Annars är det ju ingen tjejmiddag. Eller tycker du att man ska bjuda in frun på en herrmiddag också?
    Är det då en herrmiddag?
    Diskutera inte det med mig utan med Nia som du trodde du var överens med. Hon anser man ska bjuda in gubben på en tjejmiddag.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-07 21:22:21 följande:
    Diskutera inte det med mig utan med Nia som du trodde du var överens med. Hon anser man ska bjuda in gubben på en tjejmiddag.
    Nej,så har jag inte tolkat henne.
    Och vi är överens och menar samma sak.
  • Anonym (V)

Jo hon skrev att då bjuder man givetvis killen också. För man utesluter inte en person.

molly50 skrev 2024-10-07 21:40:57 följande:
    Nej,så har jag inte tolkat henne.
    Och vi är överens och menar samma sak.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-07 21:50:31 följande:

Jo hon skrev att då bjuder man givetvis killen också. För man utesluter inte en person.

I rest my case.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-07 22:13:43 följande:
    I rest my case.
    Det visar att du tolkar henne fel om du inte förstod det.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-07 22:34:44 följande:
    Det visar att du tolkar henne fel om du inte förstod det.
    Nej,det visar bara att det inte går att diskutera med dig.
    Vi får helt enkelt enas om att vara oeniga i den här frågan.
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?