• Anonym (Enormt förmögen?)

När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

• Svar på tråden När är man enormt förmögen?
  • Anonym (Borderlina)

Får ångest av hur mycket pengar jag har eftersom jag "bara kn*ll*t vettet ur min man det är därför du har pengar!" (för att citera mamma). Jag vill inte veta siffror och låter min man sköta ekonomin. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-08 16:42:16 följande:
    Men varför 2% extra säker ränta i dagsläget? 
    Jag är trygghetsnarkoman och tycker det känns lite tryggare att ha mina pengar på storbanken. 
    Jag uppskattar också kontakten med min personliga bankman väldigt mycket. Vi träffas en gång per år och gör en total genomgång av mina placeringar. Utöver det kan jag kontakta honom löpande för diverse frågor och får snabba svar. 
  • Anonym (JB)
    Anonym (Lam2) skrev 2024-10-08 09:48:11 följande:
    Många har ju tre miljoner instoppat i sina hus. 
    Good point, jag tänker nog utöver det. Likvida medel. Jag ligger en miljon plus på min lägenhet men det är inget jag ens tänker på. 
  • Anonym (Lam2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 05:25:08 följande:
    Jag är trygghetsnarkoman och tycker det känns lite tryggare att ha mina pengar på storbanken. 
    Jag uppskattar också kontakten med min personliga bankman väldigt mycket. Vi träffas en gång per år och gör en total genomgång av mina placeringar. Utöver det kan jag kontakta honom löpande för diverse frågor och får snabba svar. 
    Förstår att banken gillar det. Då kan de ju sälja sina dyra produkter till dig. Du är en drömkund. 
  • Anonym (Lam2)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-09 08:11:54 följande:
    Good point, jag tänker nog utöver det. Likvida medel. Jag ligger en miljon plus på min lägenhet men det är inget jag ens tänker på. 
    Precis, när man ställer frågor om förmögenhet bör man specificera vad man avser. Folk tänker och räknar olika. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lam2) skrev 2024-10-09 08:33:49 följande:
    Förstår att banken gillar det. Då kan de ju sälja sina dyra produkter till dig. Du är en drömkund. 
    Inte riktigt , de är inte riktigt nöjda med mig, eftersom jag har större delen av min kapital placerat i enskilda aktier och det tjänar de mycket lite på.
  • Lavendel85

I Sverige tycker jag att det ändå inte krävs så jättemycket pengar (jämfört med många andra länder) för att man ska vara förmögen, eftersom så mkt är betalat av skattepengar, tex skola/förskola, hälsosjukvård osv. Därför behöver man ju tex inte spara massa pengar till sina barns studier, och därför blir också ens sparande mer som disponibla medel = äta ute, resor osv.

Med 3M (utöver boende) hade jag nog kunnat säga att man är förmögen, men däremot inte enormt förmögen. Enormt förmögen låter ju som att man är jätterik! :) Då tänker jag att man bor i 25M villa och flyger business class liksom... 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (90m)
    Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-06 14:53:59 följande:
    När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

Hej. Du som skapade den här tråden, är du där? Skulle behöva komma i kontakt med dig här. Svara gärna. Det är viktigt och rör ditt konto. 
  • Anonym (Man)
    Fjäril kär skrev 2024-10-06 15:18:21 följande:

En förmögenhet för mig är Cash. 

När man kan hala fram några mille från bankboken utan att sälja/låna/panta ägodelar/fastigheter/värdepapper .

En deltagare i nån säsong i Bonde söker fru uttryckte sig bra kring diskussionen huruvida han var rik eller inte med att säga att på pappret är han mångmiljonär men bankkontot tillåter honom inte ens att åka och fylla på kylskåpet vid löning. 

På ett bankkonto skulle det vara totalt vansinne att ha så mycket pengar och dom flesta rika har sina pengar investerade bättre än så. Tex börsen och då tar det någon dag att ha tillgång till dom. Håller med dig om att värdet i huset inte är någon som går att fylla kylen med.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-06 16:37:30 följande:

Man är förmögen om man har 3 miljoner på sparkontot, ja. 

För folk i arbetarklassen är 50 000 ett välbetalt jobb. 

Ord som enorm eller ovanligt folk är väl kanske lite överdrivet dock.

Ha 3 miljoner på sparkonto vore ett enormt dumt val såvida man inte tänkt använda pengarna inom snar framtid.
  • Anonym (F)

Enormt förmögen är miljarder i min värld. Typ ägare till HM-förmogen.

Svar på tråden När är man enormt förmögen?