• Anonym (Kränkt)

Min mans brors fru tror inte att min man är pappa

Min mans bror och fru var på middag hos oss igår. 

Vårt barn är 3 år och jag träffade min man ca 10 månader innan vårt barn kom. Jag blev med andra ord gravid vid första ägglossningen. Min mans brors syster håller fortfarande på och tvivlar på om min man verkligen är pappa till barnet?. 

Om jag inte kunde varit gravid redan när jag träffa honom och allt möjligt? jag hade inte legat med någon innan honom på 6 månader? 

Hon saknar totalt spärrar utan frågar detta igen. Vårt barn är så lik min man, både till utseendet och till sättet. Vi har aldrig gjort ett faderskapstest. Kan inte se någon poäng med det heller förutom att trycka upp det i ansiktet mot den där hemska människan så man slipper höra detta. 

Men är folk helt sjuka i huvudet? Min man har inga pengar, det är jag ska har mest sparpengar och högst lön så hon kan inte säga att jag hittat på att barnet är hans för att få tillgång till hans pengar eller något? 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Min mans brors fru tror inte att min man är pappa
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 16:00:35 följande:
    Det som skildras i tråden är en ledande fråga, en implicit antydan som dessutom upprepas vid olika tillfällen. Lagen är inte så lätt att tolka, man skiljer på förtal och grovt förtal. Om man framställer någon som brottslig eller klandervärd så att vederbörande riskerar andras missaktning är det åtalbart. I "trådfallet" tycker jag svägerskan har hamnat där åtal skulle vara tänkbart. Det går ju alltid att hota med det i alla fall. 
    Om du har rätt i det då går det också att tillämpa på mitt exempel. Insinuera att någon som brottslig eller klandervärd.
  • Goneril
    Anonym (h) skrev 2024-11-12 16:08:11 följande:
    Om du har rätt i det då går det också att tillämpa på mitt exempel. Insinuera att någon som brottslig eller klandervärd.
    Det tror jag faktiskt, den tillfrågade kan ju komma att framstå som "skum". Beror förstås på om ni alla skämtade. Om det nu frågades med stort allvar skulle det rent hypotetiskt kunna falla under den paragrafen. Nu ska jag också säga att detta är ett lagrum som inte är lätt att tolka.Du har väl läst om "Dumpen" och vilka följder det fått? Därmed inte sagt att de inte utför en viktig uppgift som kanske kan rädda många barn, jag tillhör den skara som uppmuntrar dem. Att värna om våra barn är en av samhällets viktigaste uppgifter. I "trådfallet" rör det sig om en kvinna som knappast är normalbegåvad och där kan nog lagar tolkas lite mildare.
  • Anonym (grrrrrrrrr)
    Goneril skrev 2024-11-12 17:41:58 följande:
    Det tror jag faktiskt, den tillfrågade kan ju komma att framstå som "skum". Beror förstås på om ni alla skämtade. Om det nu frågades med stort allvar skulle det rent hypotetiskt kunna falla under den paragrafen. Nu ska jag också säga att detta är ett lagrum som inte är lätt att tolka.Du har väl läst om "Dumpen" och vilka följder det fått? Därmed inte sagt att de inte utför en viktig uppgift som kanske kan rädda många barn, jag tillhör den skara som uppmuntrar dem. Att värna om våra barn är en av samhällets viktigaste uppgifter. I "trådfallet" rör det sig om en kvinna som knappast är normalbegåvad och där kan nog lagar tolkas lite mildare.
    Ett av flera rekvisit som måste uppfyllas för brottsrubriceringen "förtal" är allmän spridning (i syfte att orsaka missaktning/ekonomisk skada för den förtalade).

Att antyda saker vid ett middagsbord räknas inte som spridning, det krävs tidigare i princip tidningspublicering av rykte eller sann men snaskig historia, alternativt numera internetspridning, för att en sådan rubricering skall vara möjlig.

En tredje möjlighet vore om personen bokstavligen stod på ett torg all sin lediga tid under en längre period och sa till alla förbipasserande att Herr Hansson minsann är pedofil, men sådana fall är ytterligt sällsynta.
  • Anonym (Kränkt)
    Goneril skrev 2024-11-12 15:45:31 följande:
    Det handlar inte om "min logik" utan det som lagen definierar som förtal, att framställa någon i dålig dager eller att sprida vahedrsnde uppgifter. En fråga i ett sällskap har jag svårt att den skulle kunna hamna under den rubriken. Läs på själv, vet jag! 
    Hon har ju inte bara sagt detta till oss. Hela släkten har hört henne prata om detta. Bara på barnets pappas sida är det 10 kusiner nu till vårt barn. Dom barnen är lite äldre och har också hört detta? 
  • Xenia
    Anonym (grrrrrrrrr) skrev 2024-11-12 18:26:16 följande:
    Ett av flera rekvisit som måste uppfyllas för brottsrubriceringen "förtal" är allmän spridning (i syfte att orsaka missaktning/ekonomisk skada för den förtalade).

Att antyda saker vid ett middagsbord räknas inte som spridning, det krävs tidigare i princip tidningspublicering av rykte eller sann men snaskig historia, alternativt numera internetspridning, för att en sådan rubricering skall vara möjlig.

En tredje möjlighet vore om personen bokstavligen stod på ett torg all sin lediga tid under en längre period och sa till alla förbipasserande att Herr Hansson minsann är pedofil, men sådana fall är ytterligt sällsynta.
    Gäller samma sak förolämpning att det måste ha stor spridning, t ex  på nätet, för att räknas?

"Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter." lagen.nu/1962:700
  • Goneril
    Anonym (grrrrrrrrr) skrev 2024-11-12 18:26:16 följande:

Nej, hur offentligt det är kan diskuteras. Som jag förstod hörde hela släkten detta, och de i sin tur sprider det säkert vidare, en tätt vid krets blir det.  De här fallen är nog svåra att komma tillrätta med den lagliga vägen, men som jag skrev tidigare kan man väl antyda att det är olagligt, det som svägerskan ägnar sig åt. Det motdrag hon kan göra är att hon känner sig hotad, men eftersom det mest är teflon i hjärnkontoret kommer hon nog inte på det.
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 17:41:58 följande:
    Det blir nog mycket som kan bli förtal då. Man får tänka igenom vilka samtalsämnen man tar upp med någon i sällskapet och hur det kan kan se ut för av någon av de andra.

Vilka följder menar du? Dumpen har inte dömts för förtal.
  • Goneril
    Anonym (h) skrev 2024-11-12 18:51:01 följande:
    Det blir nog mycket som kan bli förtal då. Man får tänka igenom vilka samtalsämnen man tar upp med någon i sällskapet och hur det kan kan se ut för av någon av de andra.

Vilka följder menar du? Dumpen har inte dömts för förtal.
    Dumpen har varit i blåsväder mer än en gång. Dagens media 4/4 2024, annan polisanmälan rörande grovt förtal...Nu har jag inte följt händelserna och känner inte till domsluten, men inför rätta har de varit.
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 19:39:27 följande:
    Dumpen har varit i blåsväder mer än en gång. Dagens media 4/4 2024, annan polisanmälan rörande grovt förtal...Nu har jag inte följt händelserna och känner inte till domsluten, men inför rätta har de varit.
    Nej de har inte varit inför rätta.
  • Goneril
    Anonym (h) skrev 2024-11-12 20:14:55 följande:
    Nej de har inte varit inför rätta.
    Nej,  det har de tydligen ännu inte, men i maj nästa år ska de det,  Göteborgs Tingsrätt.
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 20:59:26 följande:
    Nej,  det har de tydligen ännu inte, men i maj nästa år ska de det,  Göteborgs Tingsrätt.
    Ja, det blir spännande. Du får återkomma då för nu har du inget rättsfall att hänvisa till.
Svar på tråden Min mans brors fru tror inte att min man är pappa