• Anonym (Kränkt)

Min mans brors fru tror inte att min man är pappa

Min mans bror och fru var på middag hos oss igår. 

Vårt barn är 3 år och jag träffade min man ca 10 månader innan vårt barn kom. Jag blev med andra ord gravid vid första ägglossningen. Min mans brors syster håller fortfarande på och tvivlar på om min man verkligen är pappa till barnet?. 

Om jag inte kunde varit gravid redan när jag träffa honom och allt möjligt? jag hade inte legat med någon innan honom på 6 månader? 

Hon saknar totalt spärrar utan frågar detta igen. Vårt barn är så lik min man, både till utseendet och till sättet. Vi har aldrig gjort ett faderskapstest. Kan inte se någon poäng med det heller förutom att trycka upp det i ansiktet mot den där hemska människan så man slipper höra detta. 

Men är folk helt sjuka i huvudet? Min man har inga pengar, det är jag ska har mest sparpengar och högst lön så hon kan inte säga att jag hittat på att barnet är hans för att få tillgång till hans pengar eller något? 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Min mans brors fru tror inte att min man är pappa
  • Goneril

Svägerskan beter sig säkert märkligt i andra sammanhang, alla vet säkert vid det här laget att hon inte är riktigt klok. Undrar just vad hon lider av? Genuin dumhet eller någon psykriatisk sjukdom? Oavsett detta kan hon inte gå runt och sprida sån här "information", främst får man tänka på barnet. Vad ska han tro? Det kan ju förstöra hans barndom.                                                                                                                                                  Jag har läst en del civilrätt i min ungdom, ingick i bankutbildningen och tänker därför ofta på vardagsjuridik och hur den kan vara till hjälp. Just det svägerskan praktiserar är i lagens mening förtal och det är åtalbart sedan 2018. Ta henne åt sidan och berätta att du tänker åtala henne om hon inte slutar. Du kan förresten klinga i glaset på nästa släktmiddag och framföra det i allas närvaro. Lite kyligt kommer det att bli i släkten, men det är det värt.

• Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 14:22:37 följande:

Svägerskan beter sig säkert märkligt i andra sammanhang, alla vet säkert vid det här laget att hon inte är riktigt klok. Undrar just vad hon lider av? Genuin dumhet eller någon psykriatisk sjukdom? Oavsett detta kan hon inte gå runt och sprida sån här "information", främst får man tänka på barnet. Vad ska han tro? Det kan ju förstöra hans barndom.                                                                                                                                                  Jag har läst en del civilrätt i min ungdom, ingick i bankutbildningen och tänker därför ofta på vardagsjuridik och hur den kan vara till hjälp. Just det svägerskan praktiserar är i lagens mening förtal och det är åtalbart sedan 2018. Ta henne åt sidan och berätta att du tänker åtala henne om hon inte slutar. Du kan förresten klinga i glaset på nästa släktmiddag och framföra det i allas närvaro. Lite kyligt kommer det att bli i släkten, men det är det värt.

Så man får inte ställa en fråga alltså?

Om man inför andra frågar någon om den har suttit i fängelse någon gång då är det också förtal enligt din logik?
  • Xenia
    Anonym (Kränkt) skrev 2024-11-12 04:10:19 följande:
    Det i många i min killes familj som inte tål henne. Min kille har även svårt att bjuda in som bror utan att även bjuda in henne. Min kille vill inte heller att det ska bli bråk, inte första gången hon beter sig konstigt på familjetillställningar 
    Din kille är en mes som inte står upp för dig. Och ni verkar båda konflikträdda.

Nästa gång hon säger något sådant, säg ifrån och säg att du inte vill träffa henne förrän hon bett om ursäkt. Bjud inte hem henne mer. Skulle de bjuda er, gå inte. Vill inte hennes man komma ensam utan henne, so be it. Han har valt denna kvinna, du och din man har inte gjort det.

Jag skulle aldrig vilja umgås med en sådan kvinna. Hur kan du och din man finna er i det och t o m riskera att ert barn får höra det?
  • Xenia
    Anonym (Kränkt) skrev 2024-11-12 04:17:34 följande:
    Min kille har svårt att bjuda in sin bror utan att han för ta med sin fru. Och min kille vill att jag ska lära känna hans bror. 
    Om din mans bror sitter fast med sin fru och inte kan gå någonstans utan henne, då får han avstå från att träffa dig. Han verkar f ö också vara en mes.

Det är ju obegripligt att din man tycker att du ska behöver höra sådant. Och att barnet självt ska få höra det.

Nej, ma n ska inte behöva stå ut med vad som helst bara för att "inte ställa till bråk". Det är förresten svägerskan som ställer till med bråk genom att förolämpa och förtala dig.
  • Anonym (h)
    Xenia skrev 2024-11-12 15:03:45 följande:
    Om din mans bror sitter fast med sin fru och inte kan gå någonstans utan henne, då får han avstå från att träffa dig. Han verkar f ö också vara en mes.

Det är ju obegripligt att din man tycker att du ska behöver höra sådant. Och att barnet självt ska få höra det.

Nej, ma n ska inte behöva stå ut med vad som helst bara för att "inte ställa till bråk". Det är förresten svägerskan som ställer till med bråk genom att förolämpa och förtala dig.
    Hennes man kanske innerst inne tänker samma sak. Men är för konflikträdd, precis som du skriver.
  • Xenia
    Anonym (h) skrev 2024-11-12 14:44:17 följande:

Om man inför andra frågar någon om den har suttit i fängelse någon gång då är det också förtal enligt din logik?
    Trollar du?

Ställer man sådana frågor saknar man totalt social kompetens och vanligt folkvett.
  • Goneril
    Anonym (h) skrev 2024-11-12 14:44:17 följande:

Det handlar inte om "min logik" utan det som lagen definierar som förtal, att framställa någon i dålig dager eller att sprida vahedrsnde uppgifter. En fråga i ett sällskap har jag svårt att den skulle kunna hamna under den rubriken. Läs på själv, vet jag! 
  • Anonym (h)
    Xenia skrev 2024-11-12 15:33:41 följande:
    Trollar du?

Ställer man sådana frågor saknar man totalt social kompetens och vanligt folkvett.
    Jag undrade över det rent juridiska, inte om sociala regler
  • Anonym (h)
    Goneril skrev 2024-11-12 15:45:31 följande:
    Det handlar inte om "min logik" utan det som lagen definierar som förtal, att framställa någon i dålig dager eller att sprida vahedrsnde uppgifter. En fråga i ett sällskap har jag svårt att den skulle kunna hamna under den rubriken. Läs på själv, vet jag! 
    Med din logik så menar jag ditt sätt att tolka lagen.

Det var ju en fråga hon ställde så då är det alltså inte förtal enligt dig?
  • Goneril
    Anonym (h) skrev 2024-11-12 15:49:58 följande:
    Med din logik så menar jag ditt sätt att tolka lagen.

Det var ju en fråga hon ställde så då är det alltså inte förtal enligt dig?
    Det som skildras i tråden är en ledande fråga, en implicit antydan som dessutom upprepas vid olika tillfällen. Lagen är inte så lätt att tolka, man skiljer på förtal och grovt förtal. Om man framställer någon som brottslig eller klandervärd så att vederbörande riskerar andras missaktning är det åtalbart. I "trådfallet" tycker jag svägerskan har hamnat där åtal skulle vara tänkbart. Det går ju alltid att hota med det i alla fall. 
Svar på tråden Min mans brors fru tror inte att min man är pappa