• Anonym (Amalia)

Varför gifta sig?

Jag har ett litet barn med min sambo ocvill gärna gifta mig med honom. Vi har inte pratat om det direkt, men jag känner starkt att jag har behov av det. Det handlar inte om pengar, vi är båda kapabla att försörja oss själva. Men känslan finns där, att det behövs ett äktenskap för att sätta pricken över i.

vad fick er andra att gifta er? Kärlek? Juridik? Normer?

Berätta och inspirera!

• Svar på tråden Varför gifta sig?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 11:38:49 följande:
    Fast jag menar om man vet att den andre inte skulle använda det till såna saker öht?
    Om man vet detta så ser man till att fixa detta så fort som möjligt. Man kan ta ut skilsmässa. För om man tror att ens partner kommer att skita i barnen om man dör, då vill man väl inte leva med den personen ändå?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (HEJ) skrev 2024-11-12 12:19:21 följande:
    Man kan vara tillsammans för evigt även om man inte är gift!
    Klart man kan. Men det är ingen garanti, precis som att äktenskap inte är en garanti. 
  • Anonym (Bra svar)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 11:38:49 följande:
    Fast jag menar om man vet att den andre inte skulle använda det till såna saker öht?
    Makar har inte rätt till någon laglott när den andre maken dör. Du kan alltså testamentera "din" halva av giftorättsgodset direkt till barnen. Den efterlevande makan får behålla "sin" halva av giftorättsgodset automatiskt.
  • Anonym (Bra fråga)
    Aliona skrev 2024-11-12 12:49:13 följande:

Det är åtta år sedan och lagen ändrades något eller några år senare, så nu behövs det inte längre, tack och lov. Då var vi tvugna att vara gifta för att få assisterad befruktning i Sverige, eller vara gifta för att få igenom närståendeadoption efter insemination utomlands, vilket var vårt fall. Det var lag så det var samma i alla regioner. 

Nu var det ju inte någon större uppoffring att gifts sig. Vi älskar varandra och vill dela vårt liv tillsammans, och vårt bröllop var en kul dag. Men jag hade inte brytt mig om att gifta mig om vi inte var tvugna för att få bli juridiska föräldrar och för att barnet skulle ha samma rätt till båda sina föräldrar om något händer oss. Jag förstår att äktenskap är viktigt för religiösa människor och för andra, men för min del förändrade det inget i vårt förhållande och jag känner mig varken mer eller mindre trygg i vår kärlek och lojalitet till varandra. 

Ah - det var ju skönt att höra! Och fint att läsa om ett lyckligt förhållande ❤️
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-12 13:04:25 följande:
    Om man vet detta så ser man till att fixa detta så fort som möjligt. Man kan ta ut skilsmässa. För om man tror att ens partner kommer att skita i barnen om man dör, då vill man väl inte leva med den personen ändå?
    Det vill man definitivt inte, nej. Men det är inte alltid så lätt för alla som vill skilja sig att faktiskt göra det. Jag är på riktigt rädd att situationen bara skulle bli värre med en skilsmässa. Men när du pratar om att "fixa" - är skilsmässa det enda alternativet eller går det även att lösa m testamente?
  • Anonym (J)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 13:49:06 följande:
    Det vill man definitivt inte, nej. Men det är inte alltid så lätt för alla som vill skilja sig att faktiskt göra det. Jag är på riktigt rädd att situationen bara skulle bli värre med en skilsmässa. Men när du pratar om att "fixa" - är skilsmässa det enda alternativet eller går det även att lösa m testamente?
    Fixa kan ocskå innebär att skriv om förmånstagar på livförsäkringar, skänka tillgångar till barnen. I extrema fall via en stiftelse.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 13:49:06 följande:
    Den som dör kan skriva testamente, och kan då se till att barnen får en del pengar. Men man kan bara testamentera bort 50%.

Så om de har totala tillgångar på 1 miljon (hus värt 2 miljoner, lån på 1,2 miljoner samt sparande på 200 tkr, så får den efterlevande 750 tkr och barnen dela på 250 tkr. 
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Bra svar) skrev 2024-11-12 13:35:55 följande:
    Makar har inte rätt till någon laglott när den andre maken dör. Du kan alltså testamentera "din" halva av giftorättsgodset direkt till barnen. Den efterlevande makan får behålla "sin" halva av giftorättsgodset automatiskt.
    Ah ok - det låter ju bra iaf! Tack!
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (J) skrev 2024-11-12 13:53:16 följande:
    Fixa kan ocskå innebär att skriv om förmånstagar på livförsäkringar, skänka tillgångar till barnen. I extrema fall via en stiftelse.
    Tack!
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-12 13:54:41 följande:
    Den som dör kan skriva testamente, och kan då se till att barnen får en del pengar. Men man kan bara testamentera bort 50%.

Så om de har totala tillgångar på 1 miljon (hus värt 2 miljoner, lån på 1,2 miljoner samt sparande på 200 tkr, så får den efterlevande 750 tkr och barnen dela på 250 tkr. 
    Även om sparpengar etc till största delen tillhör den som dör? Så om den ena har ett konto m en viss summa pengar där kontot enbart står i dens namn så har den andra rätt till 50 % av den summan???
  • SweeneyToad

För det är så man gör.

When a man loves a woman...
    HE MARRIES HER. 

Att vara ''sambo'' är ingenting. Många flyttar ihop efter första dejten typ. Jättekonstigt. 
    Att gifta sig är stort-man lovar inför Gud(om man gifter sig kyrkligt), att vara tillsammans till döden skiljer oss åt. Och ja, jag vet att ca 50 procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa i Sverige, vilket är ett problem. Katastrof att hälften av alla äktenskap går i kras. 

Att bli gift är en viktigt övergångsrit över hela världen. 

• Anonym (Juridik)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 16:54:55 följande:
    Även om sparpengar etc till största delen tillhör den som dör? Så om den ena har ett konto m en viss summa pengar där kontot enbart står i dens namn så har den andra rätt till 50 % av den summan???
    Om man är gift, ja, och inte har skrivit att de pengarna är enskild egendom. Är det enskild egendom går det till barnen, annars är det giftorättsgods. Detta gäller även vid skilsmässa. Har man inte skrivit äktenskapsförord och att sparande är enskild egendom så ska det delas liks mellan makarna. 

Som sambos är det automatiskt enskild egendom men då blir det istället komplicerat vid dödsfall med överförmyndare om man har minderåriga (gemensamma) barn. 
  • Anonym (Stina)

Ja, så är det. Den som blir kvar sitter i orubbat bo. 

• Anonym (J)
    Är man gift ingår alla tillgång i bodelningen. Undantag enskild egendom enligt äktenskapsförord eller enskild egendom enligt testamente 
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Juridik) skrev 2024-11-12 17:14:06 följande:
    Om man är gift, ja, och inte har skrivit att de pengarna är enskild egendom. Är det enskild egendom går det till barnen, annars är det giftorättsgods. Detta gäller även vid skilsmässa. Har man inte skrivit äktenskapsförord och att sparande är enskild egendom så ska det delas liks mellan makarna. 

Som sambos är det automatiskt enskild egendom men då blir det istället komplicerat vid dödsfall med överförmyndare om man har minderåriga (gemensamma) barn. 
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-12 17:16:06 följande:

Ja, så är det. Den som blir kvar sitter i orubbat bo. 

Anonym (J) skrev 2024-11-12 17:16:48 följande:
    Är man gift ingår alla tillgång i bodelningen. Undantag enskild egendom enligt äktenskapsförord eller enskild egendom enligt testamente 

Jaha ... ok, tack för att ni tagit eer tid att förklara. Och förlåt till ts - nu ska jag inte kapa din tråd mer ...

• Anonym (Flundra)
    SweeneyToad skrev 2024-11-12 17:12:30 följande:

För det är så man gör.

When a man loves a woman...
    HE MARRIES HER. 

Att vara ''sambo'' är ingenting. Många flyttar ihop efter första dejten typ. Jättekonstigt. 
    Att gifta sig är stort-man lovar inför Gud(om man gifter sig kyrkligt), att vara tillsammans till döden skiljer oss åt. Och ja, jag vet att ca 50 procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa i Sverige, vilket är ett problem. Katastrof att hälften av alla äktenskap går i kras. 

Att bli gift är en viktigt övergångsrit över hela världen. 

Hur "man" (vem är ens det?) gör bestämmer var och en själv.

Jag lever sedan flera år med en man, vi älskar varandra djupt men kommer aldrig att gifta oss.
    Varför? För att vi inte vill.

Flyttar verkligen "många" ihop efter första dejten? Jag vet ingen som gjort det.
Svar på tråden Varför gifta sig?