AndreaBD skrev 2024-11-21 12:10:12 följande:
Då har du vettiga elever. Jag har t.ex. en elev, nu årskurs 9 som fuskar tvångsmässigt. Hon har aldrig lyckats (vad jag vet), får F och vill ändå fuska. Bland några killar i 8:an och 9:an kan det vara en grej att den ena frågar en annan t.ex. vad det är för lunch, och sen kommer något kryptiskt svar som antagligen är fuskförsök. Och jag har råkat ut för elever som väntat tills någon annan elev frågar något (eller som har avtalat att en annan ska fråga något och som då passar på. Mobil behöver inte vara under bänken. Jag misstänker att vissa har de i innerfickor.
Ja vissa klasser är mer pålitliga än andra så klart. De jag har för tredje året i rad nu (gy) visar mycket goda resultat, lämnar in i tid, är trevliga och bra människor. Jag kommer verkligen att sakna dem sedan. Jag har också två ettor i år, det verkar bli bra folk av dem med. Men en klass på ett annat program vi har är rena mardrömmen, tack och lov går även de tredje året och deras lärare ser fram emot studenten på ett helt annat sätt i år.
Om det är en provsituation så ska eleverna vara tysta och nästa som öppnar näbben avvisas från klassrummet samt får ta igen provet vid ett annat tillfälle, utanför lektionstid.