• Anonym (TS)

Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola

Tack och lov.

Barnen är lite småsura över detta men vad fasen, vi vuxna hade ju (knappt) inte ens mobiler och det har fungerat fram tills typ 2010 när smartphonesen kom och nu vet barnen inte längre hur man umgås på rasterna utan sin mobil. Kunde vi så kan de.

Jag bryr mig inte om skärmtidsrekommendationerna nämnvärt, det jämnar ut sig när man umgås med sina barn men att det är mobilstopp i skolorna står jag helt för så att skolan får fokusera på det den är till för.

• Svar på tråden Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola
  • Anonym (Muppi)
    Anonym (J) skrev 2024-11-20 13:43:28 följande:
    Nej. Har man skola så har man. Så jäkla viktigt är det inte då får du väl ringa skolan 
    Jag svarade på frågan varför man köper mobil till sina barn.
  • AndreaBD
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-20 17:24:22 följande:
    Kanske. Vi är en friskola på gymnasienivå. Inte särskilt pretto, men ändå friskola och där kan det vara annan anda.

Själv använder jag exam.net en del (även om jag inte gillar det). Vi har inte så stora problem med fusk via mobilerna, man ser ju om de gömmer händerna under bänken.
    Då har du vettiga elever. Jag har t.ex. en elev, nu årskurs 9 som fuskar tvångsmässigt. Hon har aldrig lyckats (vad jag vet), får F och vill ändå fuska. Bland några killar i 8:an och 9:an  kan det vara en grej att den ena frågar en annan t.ex. vad det är för lunch, och sen kommer något kryptiskt svar som antagligen är fuskförsök. Och jag har råkat ut för elever som väntat tills någon annan elev frågar något (eller som har avtalat att en annan ska fråga något och som då passar på. Mobil behöver inte vara under bänken. Jag misstänker att vissa har de i innerfickor. 
  • AndreaBD
    Anonym (Diabetes) skrev 2024-11-20 18:07:55 följande:

Min son har diabetes och då är mobilen ett extremt viktigt verktyg för både min son och hans lärare då dom kan se hans blodsocker i mobilen samt kunna på ett enkelt sätt räkna ut hur mycket insulin han ska ha inför måltiderna.

Att barn inte ska använda mobilen i skolan för spel och sådant är jag helt med på men det finns andra saker en mobil är bra för.

Min son använder enbart mobilen för just diabetesappen och inget annat men det betyder att han måste ha med sig mobilen hela tiden ändå.

Förståeligt. Men då får man förstås ha undantag för såna elever. 
  • Anonym (Ja)
    AndreaBD skrev 2024-11-21 12:10:12 följande:
    Då har du vettiga elever. Jag har t.ex. en elev, nu årskurs 9 som fuskar tvångsmässigt. Hon har aldrig lyckats (vad jag vet), får F och vill ändå fuska. Bland några killar i 8:an och 9:an  kan det vara en grej att den ena frågar en annan t.ex. vad det är för lunch, och sen kommer något kryptiskt svar som antagligen är fuskförsök. Och jag har råkat ut för elever som väntat tills någon annan elev frågar något (eller som har avtalat att en annan ska fråga något och som då passar på. Mobil behöver inte vara under bänken. Jag misstänker att vissa har de i innerfickor. 
    Ja vissa klasser är mer pålitliga än andra så klart. De jag har för tredje året i rad nu (gy) visar mycket goda resultat, lämnar in i tid, är trevliga och bra människor. Jag kommer verkligen att sakna dem sedan. Jag har också två ettor i år, det verkar bli bra folk av dem med. Men en klass på ett annat program vi har är rena mardrömmen, tack och lov går även de tredje året och deras lärare ser fram emot studenten på ett helt annat sätt i år.

Om det är en provsituation så ska eleverna vara tysta och nästa som öppnar näbben avvisas från klassrummet samt får ta igen provet vid ett annat tillfälle, utanför lektionstid.
  • Anonym (TS)

Min son har diabetes och då är mobilen ett extremt viktigt verktyg för både min son och hans lärare då dom kan se hans blodsocker i mobilen samt kunna på ett enkelt sätt räkna ut hur mycket insulin han ska ha inför måltiderna.

Att barn inte ska använda mobilen i skolan för spel och sådant är jag helt med på men det finns andra saker en mobil är bra för.

Min son använder enbart mobilen för just diabetesappen och inget annat men det betyder att han måste ha med sig mobilen hela tiden ändå.

Det görs undantag för barn med medicinska anledningar för de barnen behöver ju såklart telefonen.
  • AndreaBD
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-21 12:58:20 följande:
    Ja vissa klasser är mer pålitliga än andra så klart. De jag har för tredje året i rad nu (gy) visar mycket goda resultat, lämnar in i tid, är trevliga och bra människor. Jag kommer verkligen att sakna dem sedan. Jag har också två ettor i år, det verkar bli bra folk av dem med. Men en klass på ett annat program vi har är rena mardrömmen, tack och lov går även de tredje året och deras lärare ser fram emot studenten på ett helt annat sätt i år.

Om det är en provsituation så ska eleverna vara tysta och nästa som öppnar näbben avvisas från klassrummet samt får ta igen provet vid ett annat tillfälle, utanför lektionstid.
    Ja, på högstadiet gör de allt möjligt. Senaste problemet som jag har haft var elever som ville in, som inte ens ska vara i den gruppen. De har håltimme antagligen. Men man vill inte de sittandes med mobil där då. 
  • Anonym (tro)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-20 10:47:05 följande:
    Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola

Tack och lov.

Barnen är lite småsura över detta men vad fasen, vi vuxna hade ju (knappt) inte ens mobiler och det har fungerat fram tills typ 2010 när smartphonesen kom och nu vet barnen inte längre hur man umgås på rasterna utan sin mobil. Kunde vi så kan de.

Jag bryr mig inte om skärmtidsrekommendationerna nämnvärt, det jämnar ut sig när man umgås med sina barn men att det är mobilstopp i skolorna står jag helt för så att skolan får fokusera på det den är till för.

Så har mina barns skolor haft åtminstone sedan 2015 när min äldsta gick i mellanstadiet, och när de gick i lågstadiet hade inte så många egen telefon ännu. Trodde det var så på alla skolor. 

De fick lämna in den i ett särskilt skåp, eller ha med en lapp att de lämnat telefonen hemma (påskriven av föräldrarna då).
  • Anonym (tro)

Och då kan man såklart göra undantag för det specifika barnet i den specifika situationen. Inga problem utifrån ett allmänt förbud mot telefoner. 
  • Anonym (Freddie)

Vilken tur att diabetes är en sådan ny sjukdom, hur skulle folk gjort innan mobilen om diabetes funnits då?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (tro) skrev 2024-11-22 11:22:45 följande:
    Så har mina barns skolor haft åtminstone sedan 2015 när min äldsta gick i mellanstadiet, och när de gick i lågstadiet hade inte så många egen telefon ännu. Trodde det var så på alla skolor. 

De fick lämna in den i ett särskilt skåp, eller ha med en lapp att de lämnat telefonen hemma (påskriven av föräldrarna då).
    Nästan ingen har så..... Men det kommer allt fler numera tack och lov.
  • LaFontaine
    Anonym (Freddie) skrev 2024-11-22 11:35:15 följande:
    Vilken tur att diabetes är en sådan ny sjukdom, hur skulle folk gjort innan mobilen om diabetes funnits då?
    Vilken otroligt nonchalant kommentar!

Skillnaden i livskvalitet är väldigt stor mellan min släkting som fick diabetes för 30 år sen, med de hjälpmedel som fanns då, och mina bekantas barn som fick det i somras. Idag kan det barnets föräldrar till exempel följa blodsockret i sina telefoner och många gånger agera på ett helt annat sätt än vad min släkting kunde göra på 90-talet. Min släkting säger själv att de hjälpmedel, bland annat via telefonen, som finns idag har underlättat hans liv något alldeles oerhört.
  • Anonym (Muppi)
    Anonym (Freddie) skrev 2024-11-22 11:35:15 följande:
    Men jisses, människa. Vad har du för människosyn? Livskvaliteten är så mycket bättre för diabetiker idag tack vare de tekniska hjälpmedlen som finns. Men du vill alltså förvägra barn en god hälsa och längre liv bara för att kunna ha totalförbud för mobiler i skolorna? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Muppi) skrev 2024-11-22 12:02:50 följande:
    Men jisses, människa. Vad har du för människosyn? Livskvaliteten är så mycket bättre för diabetiker idag tack vare de tekniska hjälpmedlen som finns. Men du vill alltså förvägra barn en god hälsa och längre liv bara för att kunna ha totalförbud för mobiler i skolorna? 
    ...taget från avdelningen "Läser totalt ogrundat in det absolut värsta i andras kommentarer", underkategori "Det eskalerade snabbt".
Svar på tråden Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola