Min man är beroende
Hej bästa gruppen!
Jag är orolig för min man. Vi har varit tillsammans i 8 år. Vi har två små barn på 3 och 2 år.
Han är en jättefin pappa och väldigt engagerad i barnen. Men senaste halvåret har han börjat dricka vin nästan varje dag, ca 5-6 dagar i veckan, 3-5 glas vin per kväll efter jobbet. Han dricker oftast alltid en stor öl till maten också.
På helgerna kan han dricka mer och på måndagmorgonen är han HELT FÖRSTÖRD! Han ser så sliten ut och jag får väcka honom för han kommer inte upp. Han verkar hamnat i ett beroende som han inte kan bryta!
Jag har varit sjuk ca 3-4 månader och det har påverkat vår relation. Vi sover inte i samma rum och vi har inte sex. Han vill gärna ha avsugningar men jag orkar inte! Förut tjatade han mycket men nu har han helt slutat. Ibland undrar jag om han ligger med någon annan. Jag är inte ett dugg attraherad av honom. Han har ca 20-25 kg övervikt och en enorm hård mage som ser ut som att han väntar tvillingar 😩 Han är 175 cm och väger 90+kg.
Själv äter jag nyttigt, ingen alkohol eller kaffe. Försöker träna och bli stark igen efter min sjukdom.
Min man har en chattgrupp med 2 av hans vänner där det ENDA de skriver om är alkohol. De skickar bilder konstant på vad de dricker och uppmuntrar de andra att dricka. De skriver typ: ?Vad gör ni? Ingen som tar ett glas?!?
I fredags var han på aw med sina chattvänner, en av dem är arbetslös och dricker varje dag (hans fru har berättat det). Min man kom hem 18:45 och jag ser att han är full! Han häller genast upp ett glas rödvin och sätter sig i soffan. Sen går han och hämtar ett nytt glas som han sätter på soffbordet. Jag sa: ?ska du ha TVÅ glas??. Han bara: ?nej oj?. Så gick han ut med det ena glaset i köket. Sen när han inte märkte så hällde jag ut det och tömde hela hans bag in box i vasken. Kändes så SKÖNT! Han har inte märkt något av det 🤭
Som tur är hoppas jag inte att barnen märkte så mycket. Men jag blir så förbannad! Jag skrev till min mans väns fru och förslog att vi ska ha en intervention mot dem båda. Hon verkade vilja det. Men min man kommer bli så arg på mig 😢
Igår var jag iväg med barnen i 3 h på dagen och jag sa ?vad ska du hitta på när vi är iväg, kanske gå och träna??. Nej gissa vad han gjorde!? Gick till puben och drack öl ensam. Är inte det tragiskt?
Hans pappa är alkoholist och dricker varje dag och gjort senaste 20 åren. Han är grovt överviktig och kämpat med cancer och diabetes.
Varje gång jag försöker prata med honom blir han bara irriterad och går iväg.
Jag känner mig så ledsen att min man fullkomligt skiter i sin kropp och hälsa! Han tänker inte på att hans barn behöver honom även när han blir gammal. Det är så fruktansvärt jobbigt att stå brevid och se på 😭😩
Snälla hjälp mig med era kloka råd!🙏🏼