• Anonym (Regalskeppet)

Sörjer att jag inte kommer få barn med mitt livs kärlek. Hur gå vidare?

Sammanfattning: Jag är ofrivilligt barnlös inte i allmänhet utan med mitt livs kärlek. Båda har vi barn sen tidigare men vi kommer inte få barn tillsammans. Kärleksbarn inställt. Framtid inställd. Jag sörjer nåt fruktansvärt. Hur går jag vidare?

Snälla hjälp mig att se nån ljusning här. Framförallt ni som varit i liknande situation och kommit vidare.

Mitt livs kärlek, mannen jag älskar, vill/kan inte få barn med mig. Mitt livs kärlek väckte den driften i mig och att få den där tydliga, uppenbara, självförklarande drömmen krossad är så vansinnigt sorgligt. Jag kan bara se min egen framtid som olycklig på något av tre sätt.

Jag kvinna 36, min kärlek man 49. I ett distansförhållande sen fyra år men för närvarande pausat sedan fem månader. Både med barn från tidigare relationer. Jag är fortfarande fertil, min älskade är det inte längre, praktiskt taget ingen chans. Jag är villig att prova allt och jag menar allt men han kommer inte göra det, säger att det inte är möjligt och han har förmodligen rätt. Jag vet att han ser mitt lidande och är stödjande i den utsträckning han kan. Men det är uppenbarligen ett känsligt ämne.

Vår historia är att vi var tillsammans underbart, inte okomplicerat men alltför kort för länge sedan. Därpå åtskilda under många år på grund av dåliga beslut, mest hans, och sedan hittade varandra igen. Under alla långa år vi var åtskilda hände mycket, han fick barn med en annan, som helt klart inte förtjänar det. Jag hade redan barn när vi möttes och jag tror det skrämde honom då. Men utan tvekan borde det ha varit vi två alltid och för alltid. Om du någonsin tvivlat på sann kärlek mellan två människor gjorda för varandra, bevisar denna kärlek att du inte behöver det. Det är bara vi helt enkelt och borde alltid ha varit det. Att vara med honom är som att komma hem, när vi är tillsammans synkar våra hjärnor, på riktigt. Allt annat omkring oss kunde och borde ha varit så mycket enklare men det är för sent nu för enkla lösningar.

Det har varit uppenbart i några år att vi inte kommer få barn tillsammans. För honom hade han nog räknat bort det ur ekvationen redan när vi återupptog vår kärlek. Så jag har vetat detta ett tag, intellektuellt, men jag har levt i förnekelse. Första stadiet av sorg antar jag. Och nu är jag nog förbi förhandlingsstadiet också. Ja, detta är sann sorg. Sann kärlek och sann sorg. Sorgen har påverkat mig mycket, till den grad att vi just nu pausar vårt förhållande sen några månader. Jag förbannar mitt öde och kan inte låta bli att lägga en hel del skuld på min älskling, som inte fattade då för länge sen att det borde varit vi alltid och inte gjort allt som går och nu inte delar min sorg över barnet vi aldrig fick. 

Så jag är i framtidsutsikt B nedan nu. Kanske låter konstigt för vissa men det är ett ganska harmoniskt arrangemang: jag ägnar mig åt små saker, sköter min trädgård, skämmer bort mitt barn,

som nu är nästan vuxen, kommer snart inte behöva mig. Min älsklings två barn är yngre, de kommer behöva honom ett antal år till. De är underbara, vi har bra kontakt och min älskling och min son också men hur vi funkar tillsammans i vardagen har inte prövats, vi har inte bott ihop. Mitt ex förnuftig och situationen tämligen oproblematisk, hans ex ? problematisk ? men det går nog.

Tre dystra framtidsutsikter för mig:

A) att leva med mitt livs kärlek men utan frukten av vår romantiska kärlek, vårt gemensamma barn

B) att leva utan mitt livs kärlek och utan framtida barn

C) att leva UTAN denna man jag älskar och hör samman med som ingen annan i universum, men MED framtida barn

Hur realistiskt:

A - realistisk, förutsatt att jag kan få tillbaka honom, gott hopp om det men förstås inga garantier för att det kommer att fungera eller hålla. Fördelar: så många <3 Nackdelar: hejdå till framtida barn, behöver flytta från mitt hus och andra känslomässiga och ekonomiska investeringar som JAG SÅ GÄRNA SKULLE HA GJORT för en framtid med honom + mig + gemensamma barn. Jag är/var så hängiven och övertygad, nu måste jag hitta styrkan i något annat men luften har alldeles gått ur. Inställd framtid. Regalskeppet Vasa tuta och gasa. Risk att mitt krossade hjärta inte kan acceptera ödet.

B - väldigt realistiskt. Det enkla sättet. Det finns faktiskt fördelar: att gå in i det lugna stadiet, den mysiga, bekväma, oengagerade glidningen mot graven. Tid för min son så länge det Hoppas på barnbarn. Gå en keramikkurs. Odla mer gurka. Tänka på mig själv. Kanske en dag hitta tillbaka till min älskling om han finns kvar för mig då. 

C - den minst realistiska. Det är inte barn i sig jag vill ha som jag redan har. Jag vill ha KÄRLEK + BARN, det som mitt livs kärlek fick mig att längta så starkt efter att jag aldrig någonsin känt någon vision alls så underbart klar. Så även om mina utsikter att hitta någon som vill ha barn med mig är mycket realistiska (det är de) så tvivlar jag mycket på att jag någonsin kommer att hitta mitt livs kärlek 2.0 eller 0.9 och det är alldeles nödvändighet här. För barn har jag, min älskade son och det var fint när han blev till, men riktigt hur underbart det vore med mitt livs kärlek inser jag först nu. Begreppet kärleksbarn i sin allra vackraste betydelse inser jag nu.

Snälla hjälp mig att se nån ljusning här. Framförallt ni som varit i liknande situation och kommit vidare. För att inte nämna de känslomässiga investeringar som krävs för att verkligen romantiskt älska och lita på någon ny. Orka.

Har någon här någonsin lyckats med C? För nån som liksom jag visserligen har några fruktsamma år kvar men klockan onekligen tickar mot midnatt? Berätta om tydliga exempel, blev det bra. Eller pannkaka.

Kanske kan jag göra mitt livs kärlek lite avundsjuk genom att återberätta de historierna och på så sätt få honom att skaffa bollar. Förlåt, ett grymt skämt, men jag är arg på honom för att han inte gör allt som är möjligt i den här världen för att få det att hända.

Det kommer inte ske. Vårt kärleksbarn

kommer inte bli till. Och jag är så ledsen. Jag var så redo. Det känns som att min framtid har ställts 

• Svar på tråden Sörjer att jag inte kommer få barn med mitt livs kärlek. Hur gå vidare?
  • Anonym (Regalskeppet)
    Anonym (Neal) skrev 2024-12-18 18:14:58 följande:

Nu har jag läst de svar du fått igen. Det mest frekvent förekommande svaret är att du behöver jobba med acceptans, i flera fall föreslås att du söker hjälp med det eftersom du ger intryck av att inte klara det på egen hand. Ett flertal uttrycker på olika sätt att du behöver lägga dina känslor åt sidan och ta beslut om din familj och din egna psykiska hälsa som baseras på vad du vet, inte vad du önskar och känner. De flesta ger med andra ord samma råd som jag. Säger det dig något? 

Tack för att du börjar bli konstruktiv. Jag uppskattar det. Ja,  precis just nu jobbar jag med acceptans.

Utöver de oftast välmenande men lite för självklara råden uppskattar jag att höra hur andra känt, gjort och hur det blivit.

Mitt svar på ?lägga känslorna åt sidan? är att nej, så hanteras inte sorg och besvikelse på ett bra sätt. Självklart lägger jag det åt sidan när det krävs av mig att göra annat, eller inbillar du dig att jag är ett vrak, förlamat av sorg som missköter allt annat? Det stämmer verkligen inte;)

Men exakt just nu tar jag mig den tiden att bearbeta detta. Just nu provar jag att göra på ett forum på nätet, en annan dag med en vän, en tredje kanske i terapi.

Tack för hjälpen. Hur har du själv hanterat sorger och besvikelser? Du är anonym här FYI

• Anonym (Fia)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 17:38:17 följande:

Intressant. Du menar att du aldrig lekt en lek som vuxen människa? Antar att du aldrig sjungit en sång heller? Eller skrivit en? Det är ju nämligen helt onödigt, Begrep jag inte bättre skulle jag kanske kalla sånt beteende omoget.

Hur roar sig mugglare? Vad jobbar de med? Skapar de nåt utöver vad kroppen producerar?

Om du ändå vill prova att leka en lek som vuxen så har jag ett tips: att reta upp lillgamla gubbkärringar i forum på internet som tror att de är mogna därför att de saknar kreativitet, förmåga och lust att leka och inte begriper att andra människor funkar på andra sätt eftersom de har fler färger i paletten än dem själva. En ofarlig lek. Dessutom lärorik.

Så, ska du fortsätta försvara torrbollar och grötmyndigheter och försöka vinna en debatt mot nån som inte bett om det men som ser det som en lek,
    eller ska du bidra med något i ämnet?

Tack för det du bidragit med hittills som inte varit lika insiktslöst som detta jag nu svarar på.

Jag leker, skrattar och är ofta barnslig. Oroa dig inte för det du. Men jag är inte omogen. 

Jag har bidragit men som med alla andra som kommit med rationella råd har du viftat bort dem för du vill ha DRAMATIK.  

• Anonym (Regalskeppet)
    Anonym (Donna) skrev 2024-12-18 17:42:21 följande:
    Jösses, inte undra på att din "älskling" som för övrigt tagit en paus från dig, inte vill ha barn med dig.

Lilla gumman, torka tårarna nu och gå vidare.

Mvh, mor till två barn med fäder som önskade dem. Det är liksom ett villkor för att skaffa barn. 

Kjam

Fint att det gick fint för dig och enligt dina planer. Jag unnar dig och fädren det. Och barnen.

Du vet, unnar så där som mogna, kloka och välmenande människor gör. 

Brukar du ofta säga och skriva sådana saker till människor som misslyckats med sådant du själv lyckas med? Gå ner i spagat framför enbenta? Underkänna barn som inte tillkommit enligt plan och föräldrar som inte blivit det enligt plan? Säger du till någon som sörjer något annat, t ex en anhörig, att torka tårarna och gå vidare? Säger du till nån som är ledsen för nåt du inte kan relatera till själv att skärp dig?

Eller är det så att du faktiskt KAN relatera till det jag skriver men rekommenderar att jag ska göra som du själv gjort, locket på?

Du behöver inte svara men du behöver ta till dig att visa respekt för folk som har andra förutsättningar och utgångspunkter än dig själv. 

För övrigt varken är det eller har varit någon brist på män som kan tänka sig att bli far till mina barn. För mig är det ett villkor att även jag vill det.

Jag har bett dig förut och ber dig igen att gärna komma med något personligt om hur du känt inför besvikelser och sorg eller motgångar, hur du hanterat det, gått vidare och kommit ut på andra sidan. Har du aldrig haft en motgång i livet, berätta gärna det, låter exotiskt 

• Anonym (Ohtheirony)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 14:37:20 följande:

Det rationella är att ta hänsyn till sina egna och andras känslor.
    Det rationella är att inse att alla har känslor men att jag får ta hand om mina egna, lära mig leva med dem. 

Det rationella är att ibland agera på sina känslor och ibland avstå från att agera. 

Det rationella är att välja sina strider, vill jag ha glass eller vill jag ha barn?
    Det rationella är att hitta förhållningssätt när ens egna känslor inte harmoniskt och friktionsfritt anpassar sig efter omvärlden.

Det rationella är att inse när det inte räcker med enbart rationalitet.

Det rationella är inte att kräva av sig själv och andra att stänga in sina känslor och inbilla sig själv och andra att allt annat är irrationellt.

Frågor på det, lilla gumman?

Jag tycker du ska satsa på glassen.
  • Anonym (Regalskeppet)
    Anonym (old boy) skrev 2024-12-18 18:41:46 följande:

Har också läst tråden och visst håller jag med om att acceptans är rådet man kan ge, men för den skull kan man bekräfta hennes känslor inför faktumet att det inte blir något barn.

Av erfarenhet vet jag att de känslorna är större ån vad man trodde innan man själv var där. I mitt fall kände jag givetvis ånger över att jag fråntagit mig själv möjligheten till flera barn. Kände skuld inför att min nuvarande fru aldrig skulle få bli mamma. Hon ger  inte så stora uttryck för sorgen hon säkert känner men visst har det präglat henne.

Men vi har varandra och mina barn och barnbarn, Men sorgen över att vi inte kunnat få ett gemensamt barn kommer nog aldrig att försvinna helt, trots att vi accepterat detta för många år sedan.

Samtidigt vill jag varna män som funderar på vasektomi, Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte. 

Tack så enormt. Ja det är verkligen beklagligt att ni inte fick gemensamma barn. De hade fått växa upp i kärlek och omtanke.
    Bra att det blev fint ändå och att ni erkänner sorgen och att den är delvis gemensam. Kanske kan ni prata om den med varandra när det behövs och jag hoppas att det att ni kan dela sorgen för er närmare varandra. I så fall fick ju det tappra försöket och besvikelsen när det inte gick och sorgen som ni känner en mening. Att ni tog er igenom det tillsammans och att kärleken bestod.
  • Anonym (Jo)

Har också läst tråden och visst håller jag med om att acceptans är rådet man kan ge, men för den skull kan man bekräfta hennes känslor inför faktumet att det inte blir något barn.

Av erfarenhet vet jag att de känslorna är större ån vad man trodde innan man själv var där. I mitt fall kände jag givetvis ånger över att jag fråntagit mig själv möjligheten till flera barn. Kände skuld inför att min nuvarande fru aldrig skulle få bli mamma. Hon ger  inte så stora uttryck för sorgen hon säkert känner men visst har det präglat henne.

Men vi har varandra och mina barn och barnbarn, Men sorgen över att vi inte kunnat få ett gemensamt barn kommer nog aldrig att försvinna helt, trots att vi accepterat detta för många år sedan.

Samtidigt vill jag varna män som funderar på vasektomi, Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte. 

Så klokt, fint och tänkvärt 
  • Anonym (Regalskeppet)
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-18 20:17:32 följande:
    Så klokt, fint och tänkvärt 
    Ja eller hur <3 Äntligen 
  • Anonym (Ja...)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 17:15:11 följande:

Nej. Du har försökt förminska mig i varje inlägg du gjort, du gör det igen och verkar sakna förmåga att ta till dig mina försök att få dig in på en mer konstruktiv dialog. Det är en mycket dålig start att kalla TS för barnslig i en tråd om ett vuxet ämne och du har inte förbättrat tonläget trots mina försök att få dig att släppa sargen och bidra med något som för SAKFRÅGAN framåt.

Du borde reflektera över hur du kommunicerar med människor som har andra perspektiv än du själv.

Seså vi försöker igen: har du något att bidra med, t ex hur du själv har hanterat någon stor besvikelse och sorg? Har du aldrig behövt göra det så är även det intressant information.

Den enda som försökt förminska någon annan är du TS. Du har fått många bra råd men du slår dem ifrån dig.

Jag faller in i kören att terapi är rätt väg att gå.
  • Anonym (Ja...)

Men visst går det i teorin att göra IVF med ett kirurgiskt ingrepp på mannen också om ett par önskar barn efter vasektomi?
  • Anonym (Ja...)

En dag jag reagerar på TS är att du verkar likställa acceptans och terapi med att lägga locket på känslor. Det stämmer ju inte, det är ju metoder att lära sig leva med sina känslor.

Det låter snarare som att du vill vara i de stormiga känslorna kring detta och inte vill släppa det, kanske för att du då accepterar just att du inte får barn med denne man. Men att stanna i såna känslor är sällan bra i längden.

• Anonym (Regalskeppet)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-18 19:41:17 följande:

Jag leker, skrattar och är ofta barnslig. Oroa dig inte för det du. Men jag är inte omogen. 

Jag har bidragit men som med alla andra som kommit med rationella råd har du viftat bort dem för du vill ha DRAMATIK.  

Tack. För att min vana trogen vara mycket analytisk: det finns två sorters dramatik i den här tråden 

1) ämnets inneboende dramatik. Barn, kärlek, fruktsamhet,
    besvikelser och sorg. Det är typ de mest dramatiska kapitlen som någotsånär lyckligt lottade människor som t ex jag går igenom. Död saknas än så länge guskelov. Men om de här sakerna inte är dramatiska och viktiga nog för dig så berätta för mig vad för slags dramatik du råkat ut för. Pallar du inte den sortens dramatik, vad gör du i ett forum med ämnet sorg?

2) den dramatik som skapas när någon gör ett inlägg i min tråd, jag svarar på det varpå mitt svar inte uppskattas. Sen följer en spiral när gubbkärring vill tillrättavisa mig varpå jag ser det som en rolig lek att reta upp gubbkärring ännu mer. Det blir ännu roligare av att jag har rätt och tycker det är roligt att formulera mig medan gubbkärring försöker förminska mig men istället gräver ner sig mer och mer i sin grötmyndiga och självtillräckliga skyttegrav. Så kommer gubbkärring nr två till gubbkärring nummer etts räddning.

Ha ha ha ha Stor humor ;) me likey like. På riktigt. Just så känner sig Spiderman när han tar på sig den svarta dräkten. Bra sorgearbete eller i varje fall distraktion. Att vara elakt konstruktiv och konstruktivt elak. Pallar du inte den sortens dramatik, ge dig inte in i den leken. Men det har du ju redan gjort, så jag antar att det ger dig nåt?

Tack för din medverkan och dina rationella råd :) 

Vill gärna höra hur du själv känt, tänkt och tacklat någon motgång och om du gjort det ensam eller tillsammans med nån. 
  • Anonym (Ja...)

Och för egna erfarenheter. Jag ägnade för många år fast i en olycklig kärlek där jag inte ville släppa hoppet om oss. Det brände många bra år. Jag ville inte acceptera att det inte skulle bli vi, för accepterade jag det var det ju...över. Chansen borta. Jag fastnade i stora känslor som en del av hur livet var. Jag var rädd.

Det var ohälsosamt. 

Jag kom till en brytpunkt när jag var tvungen att agera. Jag rannsakade mig och tvingade mig acceptera att det aldrig skulle bli vi. Jag mötte känslorna och fanns acceptansen.

I grevens tid. För sen träffade jag ju rätt man. Utan drama hela tiden utan med ett inneboende lugn. Och det blev så bra. Bättre än jag någonsin trott. Men jag höll på att schabbla bort det här otroligt fina livet för att jag var så känslomässigt låst i det liv jag inte skulle få.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 21:43:50 följande:
    Tack. För att min vana trogen vara mycket analytisk: det finns två sorters dramatik i den här tråden 

1) ämnets inneboende dramatik. Barn, kärlek, fruktsamhet,
    besvikelser och sorg. Det är typ de mest dramatiska kapitlen som någotsånär lyckligt lottade människor som t ex jag går igenom. Död saknas än så länge guskelov. Men om de här sakerna inte är dramatiska och viktiga nog för dig så berätta för mig vad för slags dramatik du råkat ut för. Pallar du inte den sortens dramatik, vad gör du i ett forum med ämnet sorg?

2) den dramatik som skapas när någon gör ett inlägg i min tråd, jag svarar på det varpå mitt svar inte uppskattas. Sen följer en spiral när gubbkärring vill tillrättavisa mig varpå jag ser det som en rolig lek att reta upp gubbkärring ännu mer. Det blir ännu roligare av att jag har rätt och tycker det är roligt att formulera mig medan gubbkärring försöker förminska mig men istället gräver ner sig mer och mer i sin grötmyndiga och självtillräckliga skyttegrav. Så kommer gubbkärring nr två till gubbkärring nummer etts räddning.

Ha ha ha ha Stor humor ;) me likey like. På riktigt. Just så känner sig Spiderman när han tar på sig den svarta dräkten. Bra sorgearbete eller i varje fall distraktion. Att vara elakt konstruktiv och konstruktivt elak. Pallar du inte den sortens dramatik, ge dig inte in i den leken. Men det har du ju redan gjort, så jag antar att det ger dig nåt?

Tack för din medverkan och dina rationella råd :) 

Vill gärna höra hur du själv känt, tänkt och tacklat någon motgång och om du gjort det ensam eller tillsammans med nån. 
    Jag har skrivit om att jag kan känna sorg över att inte få barn med min stora kärlek pga ålder men att jag väljer att se det positiva. Jag tror inte du läste det för du är uppe i din virvelvind av självförvållat drama.

Jag tyckte synd om dig i början men nu framstår du allt mer som en extremt självupptagen och verklighetsfrånvänd person. Det är konstigt att du inte inser att du håller på att förlora dina chanser till lycka.
  • Anonym (old boy)
    Anonym (Ja...) skrev 2024-12-18 21:41:05 följande:
    Men visst går det i teorin att göra IVF med ett kirurgiskt ingrepp på mannen också om ett par önskar barn efter vasektomi?
    I teorin ja, men har det gått alltför många år minskar chansen att det finns friska pigga spermier.  Dessutom är det hela en väldigt kostsam process. 
  • Anonym (Regalskeppet)
    Anonym (Ja...) skrev 2024-12-18 21:43:49 följande:

En dag jag reagerar på TS är att du verkar likställa acceptans och terapi med att lägga locket på känslor. Det stämmer ju inte, det är ju metoder att lära sig leva med sina känslor.

Det låter snarare som att du vill vara i de stormiga känslorna kring detta och inte vill släppa det, kanske för att du då accepterar just att du inte får barn med denne man. Men att stanna i såna känslor är sällan bra i längden.

Tack. Nej jag vill inte vara i svarta stormiga känslor, jag vill vara i varma underbara känslor i glada färger och ibland i ett bara helt ok lugn. Så är det ofta. Men det är inte nu, för nu har jag starka känslor kring allvarliga ämnen som inte är så festliga. Nämligen att jag accepterar att jag inte får barn med min älskling. Hur många gånger ska jag behöva upprepa det. Jag gillar det ändå inte. Starkt ogillande. En stark och impopulär känsla, hos mig liksom hos de flesta. Men en tröst är att det finns nåt som är värre och det är när viktiga känslor kring riktiga skeenden inte får ta den plats de kräver.

Nej jag menar inte att likställa terapi med locket på. Det går iof att tänka sig en locket-på-terapi a la Knutbysekten. Den är jag skeptisk till.

Men en del av kommentarerna säger rakt ut åt mig att sluta lipa. Lipar gör jag visserligen ibland och tänker fortsätta med efter behov men det är ju inte det jag gör i denna tråd. Här ger jag uttryck för mina känslor i ord och hur jag ser på saker varav en del tankar och känslor är ganska svarta. Men gråter gör jag inte här, gråten du hör när du läser vad jag skriver måste vara din egen sorg.

Jag är mer tacksam för sånt som hjälper mig att komma vidare än sånt som är menat att tysta mig.

För jag antar att det är vad det handlar om? Att den som ber mig hålla tyst och sluta lipa antingen: 

A) inte kan relatera till det jag skriver
    eller
    B) kan relatera alldeles för mycket till det jag skriver men inte vill gå nära sina egna känslor kring det här
    eller
    C) stör sig på HUR jag beskriver det

A) varför då öht lägga sig i. B) släpp sargen och samtala med mig eller cope på annat sätt. C) skaffa ett liv, skaffa ett språk, lär dig läsa, släpp dina komplex eller bara dra

mvh Svarta Spinsterman

• Anonym (Regalskeppet)
    Anonym (Ja...) skrev 2024-12-18 21:51:40 följande:

Och för egna erfarenheter. Jag ägnade för många år fast i en olycklig kärlek där jag inte ville släppa hoppet om oss. Det brände många bra år. Jag ville inte acceptera att det inte skulle bli vi, för accepterade jag det var det ju...över. Chansen borta. Jag fastnade i stora känslor som en del av hur livet var. Jag var rädd.

Det var ohälsosamt. 

Jag kom till en brytpunkt när jag var tvungen att agera. Jag rannsakade mig och tvingade mig acceptera att det aldrig skulle bli vi. Jag mötte känslorna och fanns acceptansen.

I grevens tid. För sen träffade jag ju rätt man. Utan drama hela tiden utan med ett inneboende lugn. Och det blev så bra. Bättre än jag någonsin trott. Men jag höll på att schabbla bort det här otroligt fina livet för att jag var så känslomässigt låst i det liv jag inte skulle få.

Ja så fint att läsa, tack för din historia. Jag känner igen mig från tidigare skeenden och jag är nog i en brytpunkt nu, jag skrotar ju aktivt mina drömmar, somliga. Minst en, den stora som inte höll i verkligheten. Jag vet inte när nollpunkten nås och det vänder. Antagligen snart. Javisst tar det tid. Men jag tänker att förälskelse och barnlängtan är som ett psykologiskt program som går igång. Ett urverk som är äldre i konstruktionen än det mänskliga intellektet. Det måste gå en tid hur det än är, lite som att det inte går att öppna tvättmaskinen mitt i programmet och riva ur o börja om, pumpen måste åtminstone få jobba färdigt. 
  • Anonym (Regalskeppet)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-18 22:19:28 följande:
    Jag har skrivit om att jag kan känna sorg över att inte få barn med min stora kärlek pga ålder men att jag väljer att se det positiva. Jag tror inte du läste det för du är uppe i din virvelvind av självförvållat drama.

Jag tyckte synd om dig i början men nu framstår du allt mer som en extremt självupptagen och verklighetsfrånvänd person. Det är konstigt att du inte inser att du håller på att förlora dina chanser till lycka.
    Kan du berätta vilka chanser till lycka jag har? Det är typiskt en sådan sak jag väldigt gärna vill höra <3 så snälla ge mig hopp <3

Däremot slipper jag gärna höra att jag är självupptagen och verklighetsfrånvänd i en tråd som handlar om mina egna känslor kontra verkligheten och mina framtidsutsikter. När en annan tråd handlar om dig lovar jag att varken vara självupptagen eller verklighetsfrånvänd. Ibland behöver även du ta plats nämligen. Därför garanterar jag att inte kalla dig självupptagen och verklighetsfrånvänd när ämnet är dig själv kontra verkligheten. Överens där?
  • Anonym (Neal)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 22:30:38 följande:

Tack. Nej jag vill inte vara i svarta stormiga känslor, jag vill vara i varma underbara känslor i glada färger och ibland i ett bara helt ok lugn. Så är det ofta. Men det är inte nu, för nu har jag starka känslor kring allvarliga ämnen som inte är så festliga. Nämligen att jag accepterar att jag inte får barn med min älskling. Hur många gånger ska jag behöva upprepa det. Jag gillar det ändå inte. Starkt ogillande. En stark och impopulär känsla, hos mig liksom hos de flesta. Men en tröst är att det finns nåt som är värre och det är när viktiga känslor kring riktiga skeenden inte får ta den plats de kräver.

Ok nu fattar jag kanske en av sakerna som har gått fel i tråden.

När man pratar om acceptans i såna här lägen menas en känslomässig acceptans. Alltså att man inte längre känner såna där starka negativa känslor längre utan har accepterat hur livet ser ut och går vidare. 

Att kämpa emot hur livet ser ut genom att känna stark besvikelse, ilska och oro är att ännu inte ha nått acceptans. Dina inlägg bara skriker att du är långt ifrån acceptans. Att du då samtidigt påstår att du har accepterat din situation låter för alla oss andra jättekonstigt och fullkomligt ologiskt. 

När vi skriver att du behöver jobba med acceptans menar vi inte att vi tror att du intellektuellt inte förstår vad som händer utan att du behöver arbeta på att känslomässigt sluta kämpa emot. 

ACT är en metod för att jobba med att nå acceptans. Finns en massa info på nätet om du googlar. 

• beli
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 23:26:06 följande:
    Kan du berätta vilka chanser till lycka jag har? Det är typiskt en sådan sak jag väldigt gärna vill höra <3 så snälla ge mig hopp <3

Däremot slipper jag gärna höra att jag är självupptagen och verklighetsfrånvänd i en tråd som handlar om mina egna känslor kontra verkligheten och mina framtidsutsikter. När en annan tråd handlar om dig lovar jag att varken vara självupptagen eller verklighetsfrånvänd. Ibland behöver även du ta plats nämligen. Därför garanterar jag att inte kalla dig självupptagen och verklighetsfrånvänd när ämnet är dig själv kontra verkligheten. Överens där?
    Vet du, vi säger det hela tiden, men jag vet inte om du inte vill se det? Chansen till lycka är bl.a. att börja gå i terapi och bearbeta dina känslor så att du kan komma vidare i ditt liv. Det finns miljoner historier om hur folk efter terapi, sorgbearbetning m.m. kommit vidare och sen funnit lyckan. Du är också en människa liksom vi andra och kan också komma vidare medelst hjälp.

Det är det vi menar med verklighetsfrånvänd. Verkligheten är att du behöver hjälp med att förlika dig med att livet blev som det blev, men vänder dig bort från verkligheten. Alltså är du verklighetsfrånvänd. Det är inte menat som nåt elakt, utan bara en beskrivning av ditt tillstånd.

Hoppas du nu kan boka in terapi snarast, för du behöver det.
  • Anonym (Ja...)
    Anonym (Regalskeppet) skrev 2024-12-18 22:57:06 följande:
    Ja så fint att läsa, tack för din historia. Jag känner igen mig från tidigare skeenden och jag är nog i en brytpunkt nu, jag skrotar ju aktivt mina drömmar, somliga. Minst en, den stora som inte höll i verkligheten. Jag vet inte när nollpunkten nås och det vänder. Antagligen snart. Javisst tar det tid. Men jag tänker att förälskelse och barnlängtan är som ett psykologiskt program som går igång. Ett urverk som är äldre i konstruktionen än det mänskliga intellektet. Det måste gå en tid hur det än är, lite som att det inte går att öppna tvättmaskinen mitt i programmet och riva ur o börja om, pumpen måste åtminstone få jobba färdigt. 
    Både och. Problemet med människor till skillnad från ett tvättmaskinsprogram är att de inte är programmerade att ta slut. Människor kan fastna i känslor av rädsla att faktiskt släppa och acceptera, det gör knappast Electroluxen.

Därför behöver man ofta hjälp. Ungefär som tvättmaskinen som inte kan tvätta utan stöd. Annars är risken att man bränner både onödiga år och relationer längs vägen. Helt i onödan.

Känslor är känslor, men de är också både kemi och sällan är man den absolut enda som upplevt något liknande. Även om det känns så. Därför är stöd bra.
Svar på tråden Sörjer att jag inte kommer få barn med mitt livs kärlek. Hur gå vidare?