Hur berättar jag på bästa sätt, för min nära vän som lider av ofrivillig barnlöshet, att jag är gravid?
Jag vänder mig främst till er som kan relatera till min väns situation, och hoppas på så sätt kunna få goda råd i frågan - hur ska jag berätta för min vän att jag är gravid när hon så tydligt mår mycket dåligt i sin egen barnlöshet?
Till saken hör att hon och hennes sambo befinner sig just nu i en IVF process och de har försökt få barn under flera år. Jag vet att detta är jobbigt för henne och hon har mycket nyligen uttryckt att hon aktivt tar avstånd från vänner/bekanta just nu som ?triggar? henne, skickar massor av bebisbilder, klagar över sina gravidsymtom osv.
Vi är väldigt nära vänner och jag vet att hon självklart också kommer glädjas för vår skull, men jag har full förståelse för att andra känslor också kommer att fylla henne, givet deras situation.
Så hur gör jag? Är det bara att gå rakt på sak? Ska det lindas in? ska jag efteråt nämna att det känns jobbigt för hennes skull? Ska jag lämna hennes resa helt utanför detta?
Jag vet att de kommer att få sin lilla skatt snart ❤️