Tow2Mater skrev 2025-01-01 17:19:19 följande:
Det har ju visats att bland de som delar mer lika på fl-ledigheten fortsätter jämställdheten i stor utsträckning. Och där kvinnan tar majoriteten, fortsätter hon plocka upp det mesta av ansvaret även senare. Så det är starkt kopplat till just fl-ledigheten.
Ja så är det ju, den som är hemma tar ju ofta automatiskt det större ansvaret för hus och hem också utöver barnet/barnen. Den förälder som sen inte varit hemma lever i en helt annan verklighet och fattar inte ens vad den andre föräldern gör. Ändå så är folk så starkt emot att föräldradagarna ska delas lika, trots fördelarna.
Som kvinna står man ju där sen när det är dags att jobba igen med en partner som inte behövt fundera på mat, tvätt osv sedan innan man skaffade barn, och som kommer tycka att det är alldeles för jobbigt att göra det igen med allt extra med barn så mamman får axla det. Hon försöker få honom att axla rollen medan han tycker hon tjatar och överdriver och skyller på att hon har för höga krav. Sexlusten är som bortblåst och kvinnan lämnar till slut efter att tröttna på att försöka få sin partner att dela ansvaret. Mannen fattar inte vad som hände. Hur många varianter av detta har man inte hört?
Jag har tyvärr själv en sån historia, även om skälen vi hade till varför jag var hemma länge med första barnet inte var helt orimliga (komplikationer och förlossningsdepression gjorde att det tog lång tid) så insåg man ju efteråt att det nog handlade en del om att pappan egentligen inte ville heller, vilket blev tydligt med andra barnet då jag återhämtade mig mer normalt och började jobba när hon var 5 mån, men han "kunde" inte vara ledig så jag fick anpassa mitt schema till kvällar och helger. Han hade ju sina fp-dagar kvar för han ville ju vara f-ledig, han hade tom bestämt en del ledighet med jobbet, men när det sedan blev dags ne då gick det helt plötsligt inte. Det var många dagar som brann inne för de inte togs ut i tid.
Och att så många män väljer bort föräldraledigheten är ju ändå sorgligt, för de missar en sån fin chans att verkligen skapa en närmare relation till sitt barn på sina egna villkor. Och sannolikheten för en bättre relation ökar där man är mer av ett team med större förståelse för varandra istället för två olika delar i ett hushåll.