• Anonym (Anny)

Ni som har barn i skolan.

Sett ut föräldrarperspektivet, hur tycker ni att kommunikationen mellan skola och er som föräldrar fungerar? Får ni tillräckligt med information för att ni ska känna er trygga under era barns skoldagar. Vet ni när och hur ni kan kontakta barnens lärare om det skulle behövas? 

Jag tycker det haltar på rätt många punkter så skulle vara intressant att höra hur det fungerar på andra skolor. Skriv gärna också vilket stadium era barn går på. 

• Svar på tråden Ni som har barn i skolan.
  • Anonym (Kiol)
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-04 10:25:11 följande:
    Jasså? Det var exakt vad som hände förra läsåret. 

Så eleven var frånvarande i tre månader innan skolan kontaktade föräldrarna? Då ligger ansvaret på skolan. Det normala är, så vitt jag vet, att förälder får info så fort en elev uteblir från en lektion. Alltså i samma stund som läraren klickar Frånvarande i den digitala närvarolistan. Vi får även ett automatiskt genererat meddelande vid månadsskiftet om barnets totala frånvaro under månader överstiger 10%. I mellanstadiet fick vi mejl från läraren när vårt barn kommit för sent till en lektion. 

Det låter som att det finns anledning att kontakta Skolinspektionen. Är det en kommunal skola eller en friskola? 

https://www.skolinspektionen.se/inspektion/missforhallanden-i-skolan/

https://uppgift.skolinspektionen.se/information

• Anonym (Anny)
    Anonym (även) skrev 2025-01-03 13:57:12 följande:
    Har du funderat över varför ditt barn aldrig nämnde detta för er föräldrar? 

Att skolan skulle känt till detta utan att ha agerat låter som något du tror men inte vet. Du visste ju uppenbarligen inte heller om det, och kan ju rimligtvis inte vet vad skolan visste eller hur de agerade.

Jag tror det är ganska mycket som mitt barn inte berättat för mej. Så nej, jag har inte funderat över detta specifikt. Enligt mitt barn var det en person som kom utifrån som sålde. Mitt barn sysslade och sysslar med en idrott på hög nivå och är noga med den biten. Droger passar inte så bra in i den livsstilen. Hen umgicks bara med liknande idrottsmördar så dom rörde sej inte i dom kretsarna. Dom tyckte inte det rörde dom och inget som dom var involverade i. Jag gissar att det är anledningen till att hen inte berättade. Det var inget problem som mitt barn hade?

Jo skolan visste om det. Läraren pratade med barnen om det i sjuan och några gånger till under högstadietiden. Jag reagerade på att vi som föräldrar inte fick info om detta. Nu hade jag turen att ha ett barn som i inte var intresserad, men sånt kan ju ändras ganska snabbt i den åldern. Och som förälder vil man ha chansen att prata med sitt barn om en sån  här sak. Att prata allmänt om droger har jag förstått gjort om du undrar. 

Nej jag vet inte hur skolan agerat. Jag vet dock att personen som sålde gjorde i skolan. Personen kunde när som helst gå in i skolbyggnaden. Det fanns inga lås eller vakter som kontrollerade vilka som var i skolan. Och det pågick under hela högstadietiden. Enligt andra elever förekommer det fortfarande. Om dom agerat så är det i så fall inte med några krafttag. Hade jag som förälder vetat, hade jag gärna ställt upp som vakt tex och kontrollerat dom som kom in på skolan på min lediga dag. Hade säkert funnits fler föräldrar som täckt upp andra dagar. 

• molly50
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-04 10:25:11 följande:
    Jasså? Det var exakt vad som hände förra läsåret. 
    Och ni fick inte ens ett meddelande från skolan?
    Jag tycker också att det låter konstigt om ni inte fick höra något från lärarna förrän efter flera månader då vi alltid brukar få ett meddelande från skolan om våra barn t ex skulle komma försent till en lektion.
  • Anonym (Anny)
    Anonym (Kiol) skrev 2025-01-05 09:35:36 följande:

Så eleven var frånvarande i tre månader innan skolan kontaktade föräldrarna? Då ligger ansvaret på skolan. Det normala är, så vitt jag vet, att förälder får info så fort en elev uteblir från en lektion. Alltså i samma stund som läraren klickar Frånvarande i den digitala närvarolistan. Vi får även ett automatiskt genererat meddelande vid månadsskiftet om barnets totala frånvaro under månader överstiger 10%. I mellanstadiet fick vi mejl från läraren när vårt barn kommit för sent till en lektion. 

Det låter som att det finns anledning att kontakta Skolinspektionen. Är det en kommunal skola eller en friskola? 

https://www.skolinspektionen.se/inspektion/missforhallanden-i-skolan/

https://uppgift.skolinspektionen.se/information

Det är en kommunal skola. 

Ja, enligt föräldern berättade på ett föräldramöte var det så. Läraren bekräftade att det stämde.  

• molly50
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-05 13:34:15 följande:

Jag tror det är ganska mycket som mitt barn inte berättat för mej. Så nej, jag har inte funderat över detta specifikt. Enligt mitt barn var det en person som kom utifrån som sålde. Mitt barn sysslade och sysslar med en idrott på hög nivå och är noga med den biten. Droger passar inte så bra in i den livsstilen. Hen umgicks bara med liknande idrottsmördar så dom rörde sej inte i dom kretsarna. Dom tyckte inte det rörde dom och inget som dom var involverade i. Jag gissar att det är anledningen till att hen inte berättade. Det var inget problem som mitt barn hade?

Jo skolan visste om det. Läraren pratade med barnen om det i sjuan och några gånger till under högstadietiden. Jag reagerade på att vi som föräldrar inte fick info om detta. Nu hade jag turen att ha ett barn som i inte var intresserad, men sånt kan ju ändras ganska snabbt i den åldern. Och som förälder vil man ha chansen att prata med sitt barn om en sån  här sak. Att prata allmänt om droger har jag förstått gjort om du undrar. 

Nej jag vet inte hur skolan agerat. Jag vet dock att personen som sålde gjorde i skolan. Personen kunde när som helst gå in i skolbyggnaden. Det fanns inga lås eller vakter som kontrollerade vilka som var i skolan. Och det pågick under hela högstadietiden. Enligt andra elever förekommer det fortfarande. Om dom agerat så är det i så fall inte med några krafttag. Hade jag som förälder vetat, hade jag gärna ställt upp som vakt tex och kontrollerat dom som kom in på skolan på min lediga dag. Hade säkert funnits fler föräldrar som täckt upp andra dagar. 

Märkligt om skolan inte informerar er om sådana saker.
    Då en person dök upp på våra barns skola och var hotfull mot barnen så fick vi veta det direkt.
    Samma sak när ett bråk,med knivskärning som följd,så fick vi veta det direkt och barnen skickades hem.
    Så jag tycker det låter mycket märkligt om skolan inte har informerat er om det här.
  • Anonym (Anny)
    molly50 skrev 2025-01-05 14:14:24 följande:
    Märkligt om skolan inte informerar er om sådana saker.
    Då en person dök upp på våra barns skola och var hotfull mot barnen så fick vi veta det direkt.
    Samma sak när ett bråk,med knivskärning som följd,så fick vi veta det direkt och barnen skickades hem.
    Så jag tycker det låter mycket märkligt om skolan inte har informerat er om det här.

Det tycker jag också. En sån  hör sak tycker jag ör viktig att informera om så att man som förälder kan prata om det specifika. 

• molly50
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-05 14:29:00 följande:

Det tycker jag också. En sån  hör sak tycker jag ör viktig att informera om så att man som förälder kan prata om det specifika. 

Ja,precis. Min dotter mådde t ex inte speciellt bra efter knivskärningen.
    Så då var det bra att kunna prata om det så att hon skulle vilja gå tillbaka till skolan igen.
  • Anonym (Anny)
    molly50 skrev 2025-01-05 15:13:17 följande:
    Ja,precis. Min dotter mådde t ex inte speciellt bra efter knivskärningen.
    Så då var det bra att kunna prata om det så att hon skulle vilja gå tillbaka till skolan igen.
    Mitt barn har iofs inte mått dåligt över att dom sålt droger. Hen har nog inte tänkt så mycket mer att det är någon som säljer. Hen var intresserad. Men alla vet ju att i den åldern kan allt hända och allt kan vända fort. Som förälder vill man såklart veta farorna så man kan prata med sitt barn om det. 
  • molly50
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-05 21:47:25 följande:
    Mitt barn har iofs inte mått dåligt över att dom sålt droger. Hen har nog inte tänkt så mycket mer att det är någon som säljer. Hen var intresserad. Men alla vet ju att i den åldern kan allt hända och allt kan vända fort. Som förälder vill man såklart veta farorna så man kan prata med sitt barn om det. 
    Ja,precis. Det är en självklarhet.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-01-05 21:55:54 följande:
    Ja,precis. Det är en självklarhet.
    Sen ska jag tillägga att det också är en skillnad på att se någon sälja droger och att uppleva en knivskärning med blod på väggar,bli inrymda i klassrummen osv.
    Jag tror inte heller att min dotter hade blivit rädd för att någon sålt droger då hon inte intresserar sig för sådant.
    Däremot så skulle hon kunna bli orolig för sina kompisar om de skulle köpa.
  • Anonym (Kiol)
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-05 13:53:54 följande:

Det är en kommunal skola. 

Ja, enligt föräldern berättade på ett föräldramöte var det så. Läraren bekräftade att det stämde.  

Har de inget digitalt system för sånt? Hur frånvaroanmäler ni? 
  • Anonym (Anny)
    Anonym (Kiol) skrev 2025-01-06 08:39:22 följande:
    Har de inget digitalt system för sånt? Hur frånvaroanmäler ni? 

Via telefon. Pratar in på en telefonsvarare.

• molly50
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-06 11:03:40 följande:

Via telefon. Pratar in på en telefonsvarare.

Det här låter gammalmodigt. Har ni ingen skolplattform där ni kan anmäla frånvaro osv?
  • Anonym (Anny)
    molly50 skrev 2025-01-06 14:17:38 följande:
    Det här låter gammalmodigt. Har ni ingen skolplattform där ni kan anmäla frånvaro osv?
    Vi har en skolplattform men vi har fått info att inte använda den. Många av lärarna tycker den är för krånglig. 
  • molly50
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-06 19:54:01 följande:
    Vi har en skolplattform men vi har fått info att inte använda den. Många av lärarna tycker den är för krånglig. 
    Men jösses! Får jag fråga vilken plattform det är?
    Jag vet att plattformen på mitt ena barns skola kan vara krånglig och som även lärarna anser vara lite krånglig ibland. Men den funkar ändå.
  • Anonym (Anny)
    molly50 skrev 2025-01-06 21:56:30 följande:
    Men jösses! Får jag fråga vilken plattform det är?
    Jag vet att plattformen på mitt ena barns skola kan vara krånglig och som även lärarna anser vara lite krånglig ibland. Men den funkar ändå.
    Schoolsoft.
  • molly50
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-06 22:44:12 följande:
    Schoolsoft.
    Ok. Jag har Infomentor åt den ena och V-klass åt den andra.
Svar på tråden Ni som har barn i skolan.