• Anonym (Lämnad)

Gravid och lämnad för en annan kvinna

Jag är gravid i vecka 22 och förra veckan valde min sambo att lämna mig för en kollega. 

Det hela uppdagades för 4 veckor sedan när jag märkte att han smsade med någon. Jag frågade vem han pratade med men då ljög han och blev han arg över att bli ifrågasatt. Han hade varit på middag med kollegor samma kväll och när jag skulle hämta honom kom han inte ut på bestämd tid. 45 minuter senare fick jag gå in på restaurangen för att leta rätt på honom och finner honom ensam kvar med en kvinnlig kollega. Jag får genast obehagliga vibbar men erbjuder mig ändå att köra hem kvinnan då jag inte vill att hon ska gå hem själv på kvällen. Jag ifrågasatte min partner varför de var ensamma kvar och han inte hade svarat, men han hade inget bra svar på det. Jag förstod snabbt att det var henne han smsade med och dagen efter tog jag hans telefon (för första gången under vårt förhållande) och hittade kärleksförklaringar dem emellan. Min partner skyddet det hela på att han var full och att han var nervös inför att få barn. Han bad om en andra chans och trots min dåliga magkänsla så gav jag honom en ny chans, mest för barnet i magens skull och för att jag vill att vi ska vara en familj. 

Dagarna innan julafton upptäckte jag att han återupptagit kontakten med kollegan och situationen eskalerade snabbt. Han vill först att jag skulle förlåta honom och dagar senare hade han ångrat sig och ville lämna mig. Han sa att saker inte fungerade mellan oss pga gamla händelser och han målade upp en bild av mig och oss som lämnade mig helt paff. Mannen som bett om min hand, vi som planerade ett bröllop och barnet som växer i min mage. Han hade bestämt sig, jag var inte för honom och nu skulle han lämna mig. Sedan dess har mycket kommit fram om hans relation med kollegan och han har varit otrogen och ljugit för mig de senaste veckorna, fram tills han blev påkommen igen.

Personlighetsförändringen han har uppvisat den senaste tiden skrämmer mig något oerhört. Han bemöter mig med iskyla, avvisar mig, ignorerar mig och förminskar mig. Jag trodde aldrig att han skulle kunna behandla mig på det här sättet. För en vecka sedan var jag hans allt och han skulle älska mig i oändligt. Nu är jag ingenting.

Vi träffades idag för att prata igenom separationen och återigen drog han upp saker som han tycker var fel i vår relation, vilket sårar mig oerhört, för jag vet ju innerst inne att det inte var jag som var problemet. Det jobbiga nu är att jag är gravid och att pappan till mitt barn inte var den jag trodde att han var. Han vill inte vara med mig och kommer inte att finnas där för mig så som jag behöver honom. Jag måste flytta hem till min mamma och söka stöd hos familj och vänner. Det kommer vara 4 timmar emellan oss och jag mår illa när jag tänker på den här andra kvinnan och vad dem två har gjort bakom ryggen på mig. Mitt hjärta går itu när jag tänker på mitt barn och att hålla honom i mina armar. Han kommer bo hos mig och det kommer dröja länge innan jag kan lämna honom hos hans pappa. Den första tiden måste jag vara med när de umgås eftersom det är en lång resa vilket betyder att jag måste försöka upprätthålla en god relation med pappan. Men tanken på den andra kvinnan äter upp mig. Jag vill inte att hon ska hålla min son i sina armar. Det hon och barnets pappa har utsatt mig för under graviditeten är oförlåtligt. 

Så hur gör man? Ni som lämnar bort era barn till era otrogna partners och personen de var otrogen mot er med. Hur hanterar man en sån här situation? Jag vill göra det bra men jag kan inte tänka en enda klartanke just nu. Allt det här känns bara så onaturligt och omänskligt. 

• Svar på tråden Gravid och lämnad för en annan kvinna
  • Anonym (Hon)

Nu blev jag visserligen inte lämnad under graviditeten men jag vet hur det känns att bli lämnad helt plötsligt för en annan när man har barn ihop. För mig kom det som en total chock när jag fick veta att han varit otrogen och ville lämna, men jag tog mig ur det och det kommer du också göra även om det kanske inte känns så nu. 

Nu ska du bara vara med dom som bryr sig om dig och få stöd och tänka på dig och bebisen i magen. Du kommer kunna vara en bra förälder åt barnet utan honom och eftersom du bor hos din mamma så kommer du få hjälp och stöttning. Han verkar vara ett riktigt svin och förtjänar inte dig. Och vad du än gör så ta inte tillbaka honom! 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Mår illa) skrev 2025-01-04 12:26:30 följande:

Vill bara börja med och skriva att det gör mig sp ledsen att man kan bli behandlad på det sättet. Hoppas på karma! Han verkar vara ett svin och förtjänar inte vara pappan till barnet trots att han nu är det! 

Med de sagt! Om ni inte är gift vilket jag uppfattar det som så kommer du vara vårdnadshavare och den som godkänner att han är pappan osv, och för gud skull låt han kämpa och ta initiativ till att vara med sitt barn. Men just nu verkar den jäveln har annat han ska ägna sin tid åt. Åk absolut inte 4 timmar till ett svin bara för han råkade vara pappan. 
    usch blir bara förbannad! Den en sak att sluta ha känslor för någon men något helt annat att vara otrogen och hålla på som han har gjort. 

Håller med dig om det mesta men det där med vårdnad är inte riktigt så enkelt , det är inte mamman som godkänner att han är pappan och bara kan låta bli att godkänna om hon vill, faderskapet måste fastställas. Och skriver man inte på om gemensam vårdnad kan han ta det till rätten och han behöver vara väldigt olämplig (typ våld , missbruk osv om ens det räcker) för att de inte ska tycka att han ska ha rätt till gemensam vårdnad. Det räcker verkligen inte att han har varit otrogen eller lämnat mamman. Jag säger absolut inte det för att försvara honom men jag har själv varit i liknande situationer bland annat men med ett ex som blev dömd för att ha misshandlat mig och fortfarande hade gemensam vårdnad tills dottern nyligen blev vuxen även om hon bodde mest hos mig. 

Många här i tråden får det att verka som att det är mamman som helt ensam bestämmer om det ska bli delad vårdnad eller inte och det är inte så det funkar , det är bättre att man är förberedd på det. Sen är det ju såklart en annan sak om han själv inte tycker det är speciellt viktigt med gemensam vårdnad eller kanske till och med gärna slipper, då kan hon ju bara låta bli att skriva på pappret och låta det vara så. 
  • Anonym (Ella)

Jag tycker du ska ta kontakt med din barnmorska så fort som möjligt och be att hon bokar en tid till MVC-psykolog så du får prata med någon. Ditt ex har burit sig fruktansvärt illa åt och du är i kris och behöver hjälp Hjärta

• jaha2024
    Anonym (Petra) skrev 2025-01-04 11:44:33 följande:
    Konstigt då att han gjorde henne gravid om han inte ville ha barn. 
    du har ju rätt där petra, Fast mycket kan ju hända tydligen på 22 veckor alltså nästan ett halvår.
  • Anonym (Petra)
    jaha2024 skrev 2025-01-04 14:08:23 följande:
    du har ju rätt där petra, Fast mycket kan ju hända tydligen på 22 veckor alltså nästan ett halvår.
    Ja, tydligen i den mannens liv. Som tur är de flesta män mer ansvarsfulla. 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Natalie) skrev 2025-01-04 13:35:59 följande:
    Håller med dig om det mesta men det där med vårdnad är inte riktigt så enkelt , det är inte mamman som godkänner att han är pappan och bara kan låta bli att godkänna om hon vill, faderskapet måste fastställas. Och skriver man inte på om gemensam vårdnad kan han ta det till rätten och han behöver vara väldigt olämplig (typ våld , missbruk osv om ens det räcker) för att de inte ska tycka att han ska ha rätt till gemensam vårdnad. Det räcker verkligen inte att han har varit otrogen eller lämnat mamman. Jag säger absolut inte det för att försvara honom men jag har själv varit i liknande situationer bland annat men med ett ex som blev dömd för att ha misshandlat mig och fortfarande hade gemensam vårdnad tills dottern nyligen blev vuxen även om hon bodde mest hos mig. 

Många här i tråden får det att verka som att det är mamman som helt ensam bestämmer om det ska bli delad vårdnad eller inte och det är inte så det funkar , det är bättre att man är förberedd på det. Sen är det ju såklart en annan sak om han själv inte tycker det är speciellt viktigt med gemensam vårdnad eller kanske till och med gärna slipper, då kan hon ju bara låta bli att skriva på pappret och låta det vara så. 
    Sen är det lätt att man vill hämnas när man blivit sårad, men han är ju pappan till barnet så varför skulle han inte stå som pappan? Hur dom gör med vårdnaden av barnet är en sak men faderskapet måste fastställas som du skriver.
  • Maosii

Oj! Va läskigt.. 

jag har precis varit i samma sits som du, helt och hållet lika beteende och allt..

min sambo och pappan till bebis lämnade mig för en ?kollega? i vecka 29.. jag är idag i v34. 

har också så sjukt svårt att förstå vad som hände och varför, vi hade planerat hela livet och var lyckliga tills han en dag kom hem och sa att de inte skulle funka och att han behövde ensam tid. Jag gav honom det och försökte ha hoppet uppe att allt skulle lösa sig, men sen kom jag på honom med att träffat en annan, dom skaffade en relation jävligt fort och är idag sambos och här står jag ensam med snart en liten och en hundvalp som är vår gemensamma.. 

killar är svin.

• Anonym (Jo)
    jaha2024 skrev 2025-01-04 14:08:23 följande:
    Han låter mycket omogen.
  • Anonym (Mm)

Precis som flera skriver får du automatiskt enskild vårdnad när barnet föds. Vilket innebär att du tex kan bestämma namn på barnet själv.
    inom typ 14 dagar kan pappan intyga faderskap via skatteverket, det får du också godkänna. samtidigt kan ni även klicka i om ni godkänner gemensam vårdnad eller ej, om du nekar gemensam vårdnad då så behöver pappan stämma dig på det.
    Det ska ganska mycket till för att han inte ska få igenom vårdnaden men det är ju inte säkert att han ens försöker få igenom det. Umgänge har ju pappan(egentligen barnet) rätt till oavsett vem som har vårdnaden.
    Om du behåller enskild vårdnad så får du alla föräldradagar.
    Du ska nog även kolla upp det med flytten. Kan ju vara smidigare att flytta innan barnet är fött, får ni gemensam vårdnad så kan det bli svårare för dig att flytta.
    Sen får du kolla upp underhållsbidrag också, barnet kommer ju bo hos dig första året.

Tänk inte så mycket på hans nya, det kan ju hinna ta slut innan ditt barn är så pass stort att det ska bo hos dem. Och som nån mer skrev så är det ju att föredra att han träffar nån vettig framför en idiot, så lägg enbart energi på  det om det visar sig att hon är elak eller dyl.

Lycka till med graviditet och förlossning, att ha med en vän på förlossningen är också en häftig upplevelse för en god vänskap.😊

• Anonym (Emma)
    Maosii skrev 2025-01-19 22:16:59 följande:

Oj! Va läskigt.. 

jag har precis varit i samma sits som du, helt och hållet lika beteende och allt..

min sambo och pappan till bebis lämnade mig för en ?kollega? i vecka 29.. jag är idag i v34. 

har också så sjukt svårt att förstå vad som hände och varför, vi hade planerat hela livet och var lyckliga tills han en dag kom hem och sa att de inte skulle funka och att han behövde ensam tid. Jag gav honom det och försökte ha hoppet uppe att allt skulle lösa sig, men sen kom jag på honom med att träffat en annan, dom skaffade en relation jävligt fort och är idag sambos och här står jag ensam med snart en liten och en hundvalp som är vår gemensamma.. 

killar är svin.

Jag håller med om sistnämnda.

Märkligt att det finns så många sönderdaltade män som kommer på först när ett barn är långt gånget att de visst hellre ville vara med en kollega. Fruktansvärt ansvarslösa som inte gör slut innan.

Hoppas du finner lycka utan den mannen. Han var aldrig värd dig. Snacka om att fly undan allt ansvar, snorunge. Hoppas du får utomstående hjälp med både hundvalp och bebis. Det är oerhört mycket jobb bara med en valp. 
  • Anonym (Dumpad mamma)

Åh herregud, jag startade just en tråd på nästan samma tema (men vårt barn hann bli 9 månader innan han inledde nåt med en ny). Känner exakt igen mig i hur han blev som förbytt, från en snäll, trygg, pålitlig (trodde jag) person som friade till mig och utmålade oss som självklara livet ut, till att tvärvända, behandla mig med känslokyla, förakt nästan och total respektlöshet (åkte till älskarinnan på helhelger medan jag fortf bodde kvar mm). Jag beklagar och vet själv inte hur man går vidare. 

• Jemp

Fy vilken situation! 

Men däremot undrar jag? Flyttar du hem till föräldern 4 timmar bort för att du vill eller för att ha ett boende? och om det sistnämnda, vad säger att du inte kan ta över ert gemensamma boende? 

• Anonym

Ge inte ifrån dig enskilda vårdnaden frivilligt.
    Ju längre du kan ha enskild vårdnad desto bättre. Du kan fatta många beslut kring barnet ensam. Tex om du vill flytta, vilka namn barnet ska ha. All vård kring barnet, vaccinationer behöver du inte sitta och invänta pappans godkännande.
    Och en viktig sak är att du har tillgång till föräldradagarna. Finns skräckexempel där pappan tar ut föräldradagar men inte tar hand om barnet. Mamman kan inte gå till jobbet för barnet har ingen barnomsorg när en förälder tar ut föräldrapenning. Mamman har således ingen inkomst att försörja sig med. 
    Om pappan går vidare med att ansöka om gemensam vårdnad så ta det då. Finns ingen anledning att släppa ifrån sig vårdnaden innan du måste då det har så stora konsekvenser.
    Det finns inget negativt för dig att du har hållit på enskild vårdnad när det ska avgöras om gemensam vårdnad.
    Sedan, pappan måste inte vara genomrutten för att mamman ska få behålla enskild vårdnad. Om föräldrarna tex inte samarbetar bra kring barnet så  är det en anledning att inte ha gemensam vårdnad. Spara alla er kommunikation, kommunicera via mejl så har du allt dokumenterat.
    Till sist:
    Blanda inte ihop vårdnad och umgänge. Barnet har lika stor rätt till umgänge med pappan oavsett enskild / gemensam vårdnad
    En pappa kommer få lika mycket umgänge med barnet oavsett om han har gemensam vårdnad/ mamman har enskild vårdnad om man låter tingsrätten skriva ett umgängesavtal

Svar på tråden Gravid och lämnad för en annan kvinna