Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-10 18:42:49 följande:
Vill du verkligen ha ett till barn? Eller handlar det mer om att du tycker att du "borde" vilja?
Du antyder att det är egoistiskt att vilja fokusera på sig själv, ha mer tid och ork över osv. Du är ju MAMMA och KVINNA och ska inte behöva ha något eget liv. Eller?
Förlåt om jag låter lite raljerande, men jag blir lite bekymrad när du ser det som egoistiskt, och "världens sämsta skäl" att vilja avsluta graviditeten av de skäl du anger. Som om det vore moraliskt fel?
Du har redan fyra barn. Ingen kan anklaga dig för att inte ha gjort din del när det gäller att befolka detta land. Du och din man har nyligen genomgått en äktenskaplig kris, samt verkar ha fullt upp med det ni har. Och fyra friska barn är ingen garanti för att nästa barn blir friskt, det finns dessutom annat som npf, förlossningsskador och liknande.
Sen kan det förstås vara tvärtom också. Känslomässigt kanske både du och din man gärna vill ha barnet. Du skriver att det på sätt och vis skulle vara härligt med en bebis till, osv.
Är det så du känner - ja då hamnar ni ju i ett annat läge. Då är det bättre att behålla och ta det som det kommer. Era andra barn kommer ändå att vara ganska stora om några år. De kommer fortfarande att behöva er, men inte på samma sätt som när de var mindre.
Men oavsett vad ni beslutar er för, är det vanskligt att fråga andra hur ni borde göra, eller hur de skulle ha gjort. Det finns nämligen inga rätt och fel här. Alla är olika. Det som är rätt för andra behöver inte vara rätt för er.
Många hade aldrig velat ha ens tre eller fyra barn. De hade nöjt sig med ett eller två och sedan sett till att det inte blev fler, med hjälp av preventivmedel eller sterilisering, samt gjort abort vid behov. Andra hade aldrig klarat av att göra abort, oavsett hur många barn de hade innan. Och åter andra hade kanske valt det ena eller det andra, beroende på situationen.
Många säger det - be inte om andras åsikter. jag vet att det inte spelar någon roll i slutändan men det känns ändå skönt att stöta och blöta det lite kanske med andra som varit med i samma situation. som säger att det faktiskt blev bra. (Oavsett)
jag anser såklart att jag kan ha fokus på mig själv, jag tar mig faktiskt tid att göra saker för mig själv redan idag. det är viktigt ur min egen hälsas skull för det ger mig ork att orka med vardagen. och då pratar jag kanske om en timmes träning eller en natt på hotell för att ta igen lite sömn. Inte resa bort en vecka själv. Utan mer korta pauser där jag samlar energi. Jag ville komma i god form i år men det är såklart ingenting som inte går att skjuta på..
min man är ledsen han säger att han gärna vill ha barnet och att allting skulle lösa sig. Han tänker på vem det är och tycker synd om mig som mår så dåligt nu över hela situationen? men han kommer aldrig pressa mig eller försöka övertala mig att göra det ena eller andra han kommer stå bakom vilket beslut det än blir. han får det att låta så enkelt. Plats - vi löser det! Pengar - det löser sig! han ser inget som helst problem. Inte ens när våra nuvarande barn har kaosat en hel dag och man sitter som två fågelholkar. Jag säger - och du vill ha en till!? inte ens då tvivlar han.