• Anonym (U)

Anmäla pedofil?

Jag har grubblat på det sen i helgen. En vän (som dessutom är förälder) berättade för mig att hen sen hen var liten haft såna fantasier, men "aldrig skulle göra något såklart". Jag vet inte hur jag ska hantera den vetskapen. Hen var full när hen berättade och har inte sagt något om det sen dess. Vad bör jag göra? Någon med råd?

• Svar på tråden Anmäla pedofil?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Anonym (hur) skrev 2025-01-24 02:02:06 följande:
    Men bara för man är pedofil betyder det väl inte att man blir attraherad av sina egna barn. Biologiskt sett blir man inte attraherad av sin närmsta familj, och störningen pedofili gör nog ingen skillnad där. Det är nog snarare andra barn han bör vara vaksam på.
    Det är ett svar till dom som tycker han ska anmäla till soc. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M2)

Soc kommer ändå inte göra nåt påstås det i tråden men ändå skriver folk sig blåa för att TS absolut inte ska anmäla

• Anonym (Frida)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-24 11:27:27 följande:

Soc kommer ändå inte göra nåt påstås det i tråden men ändå skriver folk sig blåa för att TS absolut inte ska anmäla

Ts kan anmäla om han vill det, självklart. Men soc har ingenting att gå på när det bara handlar om ord och inga konkreta bevis för att orden skulle vara sanna.
  • Anonym (M2)

Känner du oro TS så anmäl, det är det orosanmälan är, om man känner oro av någon anledning?finns ingenting om att man måste ha bevis för pedofili eller ha pratat med föräldrarna, gjort egna efterforskningar, eller veta att soc kommer gå vidare, allt som räcker är att du känner oro?sen är det upp till soc vad de gör

• Anonym (M2)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-24 11:30:54 följande:
    Ts kan anmäla om han vill det, självklart. Men soc har ingenting att gå på när det bara handlar om ord och inga konkreta bevis för att orden skulle vara sanna.
    Anser soc att de behöver mer att gå på så kommer de starta en egen utredning 
  • Anonym (hur)

Är det bara fantasier som hen sagt hen aldrig kommer förverkliga, och att hen sa det en gång till TS, så tycker jag inte en orosanmälan ska göras. Det kan göra mer skada än nytta. Fantasier är fantasier. Men sen beror det ju på situationen, om hen jobbar med barn kan det kanske vara akutellt med orosanmälan.

• Anonym (Frida)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-24 11:32:56 följande:
    Anser soc att de behöver mer att gå på så kommer de starta en egen utredning 
    Hur vet du det? Varför skulle de inte bara avskriva ärendet om det inte finns tillräckligt att gå på?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-24 11:41:40 följande:
    Hur vet du det? Varför skulle de inte bara avskriva ärendet om det inte finns tillräckligt att gå på?
    Om de anser att de behöver veta mer så är det som deras utredningar är till för, de vill inhämta information så att de kan göra en bedömning. Har sett det själv, en anmälan med lite lösa anklagelser inga bevis och inget att gå på. Så de började själva forska vidare i saken på deras sätt
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-24 11:27:27 följande:

Kanske för att vi inte vill ha ett samhälle där man blir anmäld till myndigheterna för att man delar med sig av sina tankar...? 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 11:51:44 följande:
    Kanske för att vi inte vill ha ett samhälle där man blir anmäld till myndigheterna för att man delar med sig av sina tankar...? 

KAN bli anmäld om det känns tillräckligt oroväckande och allvarligt för den som man berättar för.

Du skriver som om det alltid skulle ske per automatik

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Anmäla pedofil?