KimLinnefeldt skrev 2025-02-10 17:28:23 följande:
Ja, och det menar jag är ett svek mot henne. Att gå med på något som man egentligen inte vill. Och sen under barnens uppväxt kanske vara distanserad och oempatisk mot dem. Och frun.
Ja det kanske kan anses vara ett svek mot henne, särskilt om man väljer se det strikt enbart ur hennes utgångspunkt.
Men du har inte rätt i att han gick med på det mot sin vilja, tvärtom enligt mitt resonemang.
Har du ens reflekterat utifrån hans utgångspunkt?
Om hans upplevelse är den som jag beskriver, eller om det åtminstone ligger något i det jag skriver, så följer hans eventuella svek på hennes svek mot honom. Hans svek är en följd av hennes svek, eller hur?
Hans högsta önskan i livet var att hon skulle älska honom och självfallet då att de skulle vara tillsammans med varandra.
Hennes högsta önskan var att få barn.
Han upplevde hennes önskan så stark så han upplevde den som ett ultimatum från henne (generellt vanligt i relationen mellan kvinnor och män...), om han vill bli älskad av henne, om han ville fortsätta vara tillsammans med henne, så måste han tillfredsställa hennes högsta önskan, och eftersom han älskar henne vill han också tillfredsställa hennes önskan, att skaffa barn.
Eftersom hans högsta önskan var att få vara älskad av henne så gick han med på att de skaffade barn. Och detta var alltså inte mot hans vilja.
Men efter att barnet kom så upplever han att hon har slutat att älska honom, eller älskar honom mycket mindre än tidigare, eller har slutat älska honom på det sätt som hon gjorde tidigare och på det sätt som var hans högsta önskan (också detta generellt mycket vanligt...).
Han upplever att hon har svikit honom, hon har inte tillfredsställt hans önskan, trots att han har tillfredsställt hennes högsta önskan.
Han upplever att han inte längre är älskad av henne. Detta trots att han har tillfredsställt hennes högsta önskan så har hon valt att svika honom på det sätt att hon inte på motsvarande sätt har tillfredsställt hans högsta önskan, att få vara älskad av henne.
Rätt eller fel, vem som har svikit mest, har jag inte tagit ställning till.
Jag har bara gett en trolig och rimlig förklaring till orsak och verkan.
Och jag har försökt ställa saken i bådas perspektiv och förklara för dig (och andra) hur det högst troligt förhåller sig, att det inte är enbart hon som upplever ett svek, för han känner att han först blev utsatt för ett svek.
När man försöker vara öppen och se saken ur bådas perspektiv så tycker jag det är lätt förstå att båda parter upplever att de känner sig svikna.
Jag hoppas att du håller med om själva grundförutsättningen, att kvinnor och män är av motsatta kön och att motsatsförhållanden ofta, i princip alltid, skapar motsättningar?
Dessa motsättningar kan endast motverkas om de både förstås och accepteras ömsesidigt av båda parter. Om den ena parten inte vill, eller saknar förmåga, förstå den andra partens utgångspunkt och synsätt, om den ena anser sig ha tolkningsföreträde gällande vad som ska anses vara rätt och fel i livet, den ana parten anser sig ha rätt att ensam bestämma vad som är viktigast i livet, ja då slutar det med sådana motsättningar att kärleken och relationen havererar, förr eller senare.
I grundförutsättningen ingår t ex att gruppen män generellt inte har en stark barnlängtan på motsvarande sätt som gruppen kvinnor generellt har, eftersom denna starka barnlängtan hos det kvinnliga könet är genetiskt nedärvd. Biologin skiljer högst väsentligt och fullkomligt naturligt mellan manligt och kvinnligt kön. De stora och tydliga skillnaderna mellan kvinnligt och manligt är i grunden en direkt förutsättning, det krävs motsatta kön, såväl både manliga och kvinnliga egenskaper och biologi behövs, för mänsklighetens överlevnad.
Vilket jag tror att du, liksom de flesta, både förstår och håller med om?