Anonym (E) skrev 2025-02-06 16:45:21 följande:
Givet, du tar upp evolutionen, och jag undrar hur du tänker gällande det. Att argumentera för att kvinnor har en större barnlängtan än män kan jag förstå, men med den logiken borde väl mannens högsta önskan vara att befrukta så många kvinnor som möjligt, inte att bli älskad av en viss kvinna? Eller hur menar du?
Det hedrar dig att du uttrycker att du kan förstå att kvinnor generellt har större barnlängtan.
Jag är övertygad att män generellt inte alls har som högsta önskan att para sig och befrukta så många kvinnor som möjligt.
Jag för min del ser inte alls någon logik i detta.
Jag är fullkomligt övertygad att generellt, särskilt i vårt moderna samhälle, är mannens högsta önskan i mycket högre utsträckning att få vara älskad av "sin" kvinna. I att vara älskad ingår självfallet också att få ligga. Men i dagens samhälle styrs knappast lusten att ligga av en önskan eller ens lust att para sig med befruktning som övervägande mål, sannolikt finns nog i de allra flesta fall vare sig lust eller önskan att det ska leda till befruktning.
Jag kan inte säkert uttala mig om ifall, och i så fall hur mycket, männens känslor har ändrats under evolutionen och hur mycket de generellt påverkas av traditioner, religion, politisk korrekthet och massor av både liknande och helt andra påverkansfaktorer i dagens s k moderna samhälle.
Vi kan nog i vart fall göra antagandet att männens känslor i mycket hög utsträckning har påverkats i det moderna samhället på så sätt att tvåsamhet, att ligga, att para sig, med en och samma kvinna, har mycket större betydelse, är en väldigt mycket starkare norm, i det moderna samhället mot tidigare i evolutionen.
Utan att seriöst ha undersökt saken, utan att ens på djupet ha reflekterat över detta, så är jag övertygad att man måste skilja på olika saker som lust (även om lusten kan vara mycket stark) respektive högsta önskan.
Jag vet att gruppen män generellt har stor lust att ligga och att detta sannolikt har mer eller mindre koppling till ursprunglig både lust och önskan att para sig.
Att män generellt också i dag prioriterar den lusten och att den lusten generellt också kvarstår efter att barnet har kommit i högre utsträckning hos de flesta män i jämförelse med de flesta kvinnor.
Jag finner din frågeställning intressant bl a för att det får mig undra om många kvinnor generellt bär på den frågan, eller den uppfattningen, att många mäns högsta önskan, deras prioritet, egentligen är att få ligga med så många kvinnor som möjligt,
i stället för det som jag är fullt övertygad om, att gruppen män generellt har som högsta önskan och prioritet att få vara älskad av "sin" kvinna.
Jag vågar lova dig, och alla kvinnor, att i de fall mannen och kvinnan har valt att leva tillsammans i tvåsamhet så är de allra flesta (i princip alla?) männens högsta önskan att få vara älskade av sin kvinna.
Detta också efter att barnet har kommit.