• Anonym (Skitmamma)

Får aldrig någon backup från maken

Jag får aldrig någon backup från min man gällande våra barn. Jag är bara den onda mamman hela tiden med läxor å skärmtid å mat osv osv. Han säger aldrig till dem att stänga av skärmar eller göra läxor eller något. Det är bara mitt jobb hela tiden å jag får ta alla utbrott å skrik å bråk om detta. Så fruktansvärt trött på det så snart brakar jag in i väggen. 
    Trodde det skulle va kul att va mamma men fy fan vad jag tycker det är skit. Hade helst sluppit som det är nu. 
    Idag brast det för mig å jag blev så arg å ledsen här hemma. Bråk med dottern om läxa å hon bara slängde saker på mig. 

Har försökt prata med mannen om det massor av gånger men intresset är lika med noll. 

Mina barn kommer ju bara komma ihåg mig som skit. 

• Svar på tråden Får aldrig någon backup från maken
  • Anonym (Givet)
    Anonym (hjlyu) skrev 2025-02-06 15:56:12 följande:
    Dito.
    Om du anser att jag har uttrycket en förhoppning om något sådant, så var vänlig citera och visa var du anser att detta har skett.
    Jag kan inte finna att jag skulle ha uttryckt någon sådan förhoppning.
  • Anonym (Givet)
    Anonym (du) skrev 2025-02-06 16:09:09 följande:
    Genom att vägra ta eget ansvar och bete sig som ett småbarn?

Även kvinnan och barnen har kanske behov av att känna sig älskade. Och kvinnan kanske har behov av en vuxen partner istället för ett evigt småbarn i form av en mansbebis. 
    Jag tror att även du håller med om det självklara, att:
    Om man inte ger kärlek så får man ingen kärlek.
  • Anonym (Givet)
    Anonym (du) skrev 2025-02-06 16:09:09 följande:
    Genom att vägra ta eget ansvar och bete sig som ett småbarn?

Även kvinnan och barnen har kanske behov av att känna sig älskade. Och kvinnan kanske har behov av en vuxen partner istället för ett evigt småbarn i form av en mansbebis. 
    Jag har överhuvudtaget inte tagit någon som helst ställning mannens beteende,
    har absolut inte försvarat hans beteende, om det var det som du kände behov av att lyckas inbilla dig själv?

Jag har endast svarat på trådstarten, förklarat och gjort tydligt vad som är de mest sannolika förklaringarna och orsakerna.

Om de uppenbara förklaringarna och orsakerna känns obekväma för dig kan jag tyvärr inte hjälpa dig med det.
  • Anonym (Givet)
    Ikaros12 skrev 2025-02-06 16:11:35 följande:

Är du den trygga vuxna som vågar sätta gränser och lär dina barn vad som är rätt och fel, så kommer det vara dig de vänder sig till resten av livet. Barn är fulla av så mycket känslor och viljor, men har ofta svårt att förstå och hantera dem. Med åldern så förstår de att den som sätter gränser med kärlek och respekt också har hjälpt dem. Ett tips är att lyssna på hur barnen upplever dig och dina beslut i jämna mellanrum, så att du i lugn och ro även kan förklara det de inte förstår i stunden. när du är arg eller agerat för impulsivt. Din man går miste om så mycket som han inte förstår genom att inte vara förälder tillsammans med dig. 

Tack för ett bra och nyanserat inlägg. Jag uppskattar det.
  • Anonym (E)

Givet, du tar upp evolutionen, och jag undrar hur du tänker gällande det. Att argumentera för att kvinnor har en större barnlängtan än män kan jag förstå, men med den logiken borde väl mannens högsta önskan vara att befrukta så många kvinnor som möjligt, inte att bli älskad av en viss kvinna? Eller hur menar du?

• Anonym (Givet)
    Anonym (E) skrev 2025-02-06 16:45:21 följande:

Givet, du tar upp evolutionen, och jag undrar hur du tänker gällande det. Att argumentera för att kvinnor har en större barnlängtan än män kan jag förstå, men med den logiken borde väl mannens högsta önskan vara att befrukta så många kvinnor som möjligt, inte att bli älskad av en viss kvinna? Eller hur menar du?

Det hedrar dig att du uttrycker att du kan förstå att kvinnor generellt har större barnlängtan.

Jag är övertygad att män generellt inte alls har som högsta önskan att para sig och befrukta så många kvinnor som möjligt.
    Jag för min del ser inte alls någon logik i detta.

Jag är fullkomligt övertygad att generellt, särskilt i vårt moderna samhälle, är mannens högsta önskan i mycket högre utsträckning att få vara älskad av "sin" kvinna. I att vara älskad ingår självfallet också att få ligga. Men i dagens samhälle styrs knappast lusten att ligga av en önskan eller ens lust att para sig med befruktning som övervägande mål, sannolikt finns nog i de allra flesta fall vare sig lust eller önskan att det ska leda till befruktning.

Jag kan inte säkert uttala mig om ifall, och i så fall hur mycket, männens känslor har ändrats under evolutionen och hur mycket de generellt påverkas av traditioner, religion, politisk korrekthet och massor av både liknande och helt andra påverkansfaktorer i dagens s k moderna samhälle.

Vi kan nog i vart fall göra antagandet att männens känslor i mycket hög utsträckning har påverkats i det moderna samhället på så sätt att tvåsamhet, att ligga, att para sig, med en och samma kvinna, har mycket större betydelse, är en väldigt mycket starkare norm, i det moderna samhället mot tidigare i evolutionen.

Utan att seriöst ha undersökt saken, utan att ens på djupet ha reflekterat över detta, så är jag övertygad att man måste skilja på olika saker som lust (även om lusten kan vara mycket stark) respektive högsta önskan.

Jag vet att gruppen män generellt har stor lust att ligga och att detta sannolikt har mer eller mindre koppling till ursprunglig både lust och önskan att para sig.
    Att män generellt också i dag prioriterar den lusten och att den lusten generellt också kvarstår efter att barnet har kommit i högre utsträckning hos de flesta män i jämförelse med de flesta kvinnor.

Jag finner din frågeställning intressant bl a för att det får mig undra om många kvinnor generellt bär på den frågan, eller den uppfattningen, att många mäns högsta önskan, deras prioritet, egentligen är att få ligga med så många kvinnor som möjligt,
    i stället för det som jag är fullt övertygad om, att gruppen män generellt har som högsta önskan och prioritet att få vara älskad av "sin" kvinna.

Jag vågar lova dig, och alla kvinnor, att i de fall mannen och kvinnan har valt att leva tillsammans i tvåsamhet så är de allra flesta (i princip alla?) männens högsta önskan att få vara älskade av sin kvinna.
    Detta också efter att barnet har kommit.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Givet) skrev 2025-02-05 17:08:40 följande:

Det är ganska enkelt att rent generellt svara på trådstarten.

Det var du som ville ha barn.
    Det var inte han som ville ha barn.

Du, liksom generellt de allra flesta kvinnor, hade en mycket stark barnlängtan.
    Han, liksom generellt de allra flesta män, har inte alls någon så väldigt stark barnlängtan.

Skillnaden mellan manligt och kvinnligt är i detta fallet fundamental, vilket i detta fallet är fullkomligt naturligt och styrt av evolutionen och i syfte att säkra människosläktets överlevnad.
    Att den fundamentala skillnaden naturligt finns är självklar är uppenbar när man beaktar att kvinnor och män är av motsatta kön.
    Alla direkta motsatser utgör alltid och fullkomligt naturligt stora och fundamentala skillnader.

Han, medvetet eller omedvetet, gick med på att skaffa barn för att tillfredsställa din önskan eftersom han upplevde din önskan så stark så den i hans ögon (medvetet eller omedvetet) uppfattades som ett ultimatum för att du skulle fortsätta älska honom.

Din starkaste önskan och längtan var att skaffa barn.
    Hans starkaste önskan och längtan var att få bli älskad av dig.
    Därför bedömde han att det bästa valet för honom och för er var att tillfredsställa din önskan att skaffa barn. Han kanske tom lyckades övertyga sig själv, i sin längtan efter din kärlek, att han ville skaffa barn.
    Sedan visade det sig att du ändå inte älskade honom på så sätt som han önskade eftersom din kärlek i stället ändrades till att fokusera på barnen, och han upplevde att din kärlek till honom minskade, eller lika som i många liknande fall att din kärlek till honom upphörde och ersattes av att din kärlek enbart riktades till barnen.

Din kärlek till honom minskade eller upphörde trots att han hade gått med på att tillfredsställa ditt starkaste önskemål.
    Hans upplevelse är att du inte alls på motsvarande sätt har respekterat hans starkaste önskemål, att få bli älskad av dig.

Pga av ovan beskrivna, som förmodligen är sant, eller ganska sant, eller att det åtminstone ligger något i det, så saknar han lust och motivation att tillfredsställa dina nya önskemål, att han ska ta ansvar för barnen, de barnen som egentligen var din egen önskan, de barnen som han upplever vara orsaken till att du har gjort ditt val att låta din kärlek till honom minska eller upphöra.
    Då ställt i relation till att hans starkaste önskan var att bara att få vara älskad av dig.

Allt detta rent generellt beskrivet då...

Vilket pyramidalt svek, att vara med om att göra barn fast man inte vill.

Om man inte vill men går sin fru till mötes så måste man förstås komma överens om det. "Jag kan befrukta dig om du vill, men du får ta hand om barnet."
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (Givet) skrev 2025-02-06 16:24:44 följande:
    Jag tror att även du håller med om det självklara, att:
    Om man inte ger kärlek så får man ingen kärlek.
    Och du duckade frågan. Man tar väl ansvar för sina barn oavsett om ens partner älskar en eller inte? Det är väl pappans barn också.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (du) skrev 2025-02-05 09:16:39 följande:
    De kommer nog med tiden att inse vem som var den riktiga föräldern. Alltså du. Du var den som brydde dig, tog striderna, tog hand om dem så att de fick mat, sömn, omvårdnad, relation, skötte skolan.

Och de kommer att komma ihåg att pappan var mentalt och känslomässigt frånvarande, inte brydde sig varken eller om dem. 

Det är jobbigt nu, men du kommer att vinna i längden. och pappan kommer troligen inte att ha nån vidare relation med sina barn varken under uppväxten eller senare i livet. 

Synd bara att din man är en sån usel pappa, för det kommer ni ju aldrig ifrån. Även om ni skulle separera så skulle han ju vara samma sämsta pappa och troligen fortsätta sin inställning att barnen inte är hans ansvar eller intresse. 
    Detta. När barnen blir större tonåringar kommer dom att förstå vem som verkligen brydde sig.
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (Givet) skrev 2025-02-06 16:30:52 följande:
    Jag har överhuvudtaget inte tagit någon som helst ställning mannens beteende,
    har absolut inte försvarat hans beteende, om det var det som du kände behov av att lyckas inbilla dig själv?

Jag har endast svarat på trådstarten, förklarat och gjort tydligt vad som är de mest sannolika förklaringarna och orsakerna.

Om de uppenbara förklaringarna och orsakerna känns obekväma för dig kan jag tyvärr inte hjälpa dig med det.
    Du har inte heller tagit avstånd från hans beteende. Det säger ju en del om dig.
Svar på tråden Får aldrig någon backup från maken