• Anonym (Tuli)

Vems är ansvaret?

Man ringer och bokar tid för sina barn, de ska ha efter sig. Allt klart, okej?
    Sen nån vecka senare kommer påminnelsesms om tiden. Föräldern tittar inte så noga, hen sitter upptagen med jobb och hen vet ju vilken tid hen bokat.

SEN när de väl är dags får hen veta att de missat tiden, att den var för flera dagar sen. Den som bokade satte på fel dag och nu blir det avgifter för alla barn och väntetid till nästa pga det. Utöver det missad arbetstid, så missad inkomst.

Vem bär ansvaret här? Visst var det en miss att inte checka smset, men det var ju ändå den som skötte bokningen som gjorde fel?

• Svar på tråden Vems är ansvaret?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-06 08:27:47 följande:
    Då reagerar man. Man låter inte bli att läsa påminnelser. 

Fast om man har bokat en tid en viss dag, och sen får påminnelsen när man är mitt uppe i något, är det inte särskilt märkligt om man inte reagerar över fel datum. Mottagning, läkare och tid på dygnet är rätt. Då översätter hjärnan att allt är rätt. Påminnelsen kommer för att påminna om tiden, inte för att säkerställa att mottagningen inte bokat fel tid. 

Jag har varit med om ett liknande fall som ta, fast åt andra hållet. Mottagningen tog genast på sig missen och bad så mycket om ursäkt och ordnade fram en tid till mig så snabbt som möjligt. 

• Anonym (Anja)
    Anonym (Pia) skrev 2025-02-06 08:41:16 följande:

Fast om man har bokat en tid en viss dag, och sen får påminnelsen när man är mitt uppe i något, är det inte särskilt märkligt om man inte reagerar över fel datum. Mottagning, läkare och tid på dygnet är rätt. Då översätter hjärnan att allt är rätt. Påminnelsen kommer för att påminna om tiden, inte för att säkerställa att mottagningen inte bokat fel tid. 

Jag har varit med om ett liknande fall som ta, fast åt andra hållet. Mottagningen tog genast på sig missen och bad så mycket om ursäkt och ordnade fram en tid till mig så snabbt som möjligt. 

Påminnelsen kommer dagen innan, så visst borde man reagera. 

Och visst finns det orsaker till att man inte läser så noga, men det kan man ju inte lasta andra för, det är ju ett val man gör. 

Varför inte äga sitt eget problem, att man inte läste påminnelsen tillräckligt noga och nu får betala för ett uteblivet besök? 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-06 08:45:11 följande:
    Påminnelsen kommer dagen innan, så visst borde man reagera. 

Och visst finns det orsaker till att man inte läser så noga, men det kan man ju inte lasta andra för, det är ju ett val man gör. 

Varför inte äga sitt eget problem, att man inte läste påminnelsen tillräckligt noga och nu får betala för ett uteblivet besök? 

Påminnelsen kommer olika tider från olika journalsystem. Vissa skickar inte ens ut. 

Har mottagningen bokat fel tid, får de äga sitt misstag. Varför ska patienten stå för det?

• Anonym (Anja)
    Anonym (Pia) skrev 2025-02-06 08:41:16 följande:

Ja, fast då måste man ju kontakta vårdgivaren. TS verkar ju inte gjort detta utan vill helst dryfta problemet på FL istället för att agera. 
  • Anonym (Tuli)
    Anonym (R) skrev 2025-02-06 08:37:37 följande:
    Din tråd tolkas som att det är två föräldrar det handlar om, inte en vårdkontakt och en förälder. 
    Hur?
  • Anonym (Tuli)
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-06 08:46:53 följande:
    Ja, fast då måste man ju kontakta vårdgivaren. TS verkar ju inte gjort detta utan vill helst dryfta problemet på FL istället för att agera. 
    Det är inte min sak att kontakta om, det får hen lösa. Jag ville bara veta andras erfarenhet.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Tuli) skrev 2025-02-06 08:58:56 följande:
    Det är inte min sak att kontakta om, det får hen lösa. Jag ville bara veta andras erfarenhet.
    Så det är inte du som ska betala för det uteblivna besöket?
  • Anonym (Tuli)
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-06 09:16:45 följande:
    Så det är inte du som ska betala för det uteblivna besöket?
    Jag tänker inte betala nej. Jag är helt oskyldig i det här.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tuli) skrev 2025-02-06 07:44:10 följande:
    Att de skulle bokas den dagen. Dagen finns "registrerad". Hur kan man bli påmind om något som inte skulle vara bokat? Då är det inte en påminnelse. 
    Men vad menar du? Vad är beviset? Om rätt dag är registrerad i deras system så skulle ni få ett sms för den dagen som finns i systemet. De två sakerna hänger ihop. Vad är det för bevis du menar att ni har?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tuli) skrev 2025-02-06 09:25:06 följande:
    Vems namn står på räkningen? Om det är ditt så är det du som är betalningsskyldig. De kommer inte att avskriva räkningen för att du påstår att det är de som bokat fel datum. Du har inga som helst bevis för detta såvida du inte har spelat in samtalet när du bokade.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Tuli) skrev 2025-02-06 09:25:06 följande:
    Fast om du fått räkningen så är du betalningsskyldig. 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-06 09:43:17 följande:
    Vems namn står på räkningen? Om det är ditt så är det du som är betalningsskyldig. De kommer inte att avskriva räkningen för att du påstår att det är de som bokat fel datum. Du har inga som helst bevis för detta såvida du inte har spelat in samtalet när du bokade.
    Jodå, de kommer med allra största sannolikhet att avskriva fakturan. Jag har jobbat med sånt här i en större region och det hände frekvent att just den här frågeställningen kom upp. I de fall mottagningen själva inte avskrev, såg vi från regionen till att de gjorde det. Hellre fria än fälla, var devisen. 
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Pia) skrev 2025-02-06 10:02:40 följande:
    Jodå, de kommer med allra största sannolikhet att avskriva fakturan. Jag har jobbat med sånt här i en större region och det hände frekvent att just den här frågeställningen kom upp. I de fall mottagningen själva inte avskrev, såg vi från regionen till att de gjorde det. Hellre fria än fälla, var devisen. 
    Fast TS tänker inte kontakta vårdgivaren, och om den andre föräldern inte heller gör det, då kommer ju fakturan att gå vidare till inkasso så småningom om de inte betalar när de får påminnelser heller. Och påminnelser vet vi ju att den familjen inte bryr sig om. 
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Tuli) skrev 2025-02-06 08:57:22 följande:
    Hur?
    Det var en tråd här härom veckan där en förälder hade bokat in en tandläkartid på den andra förälderns vecka.  Har man den tråden i minnet när man läser trådstarten så är det lätt att missuppfatta.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Pia) skrev 2025-02-06 10:02:40 följande:
    Jobbar du på precis den mottagning som ts varit i kontakt med? Eller inom samma region? Annars kan du inte sitta och lova ts att de inte behöver betala fakturan.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-06 11:14:51 följande:
    Jobbar du på precis den mottagning som ts varit i kontakt med? Eller inom samma region? Annars kan du inte sitta och lova ts att de inte behöver betala fakturan.
    Jag har inte jobbat på en mottagning, men på en region. Och jag har i mitt arbete samverkat med andra regioner. Ingen tar betalt för en sådan sak om  man bestrider fakturan.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Pia) skrev 2025-02-06 11:17:48 följande:
    Jag har inte jobbat på en mottagning, men på en region. Och jag har i mitt arbete samverkat med andra regioner. Ingen tar betalt för en sådan sak om  man bestrider fakturan.
    Möjligen i din region, men alla arbetar verkligen inte på det sättet.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-06 11:21:22 följande:
    Möjligen i din region, men alla arbetar verkligen inte på det sättet.
    Nej, men de flesta gör det. De flesta låter inte patienter betala för sina misstag.
  • Anonym (Mhm)

Ansvaret är föräldrarnas, läser man inte påminnelsen ordentligt är det knappast någon annans fel. Vill du klandra den andre föräldern om det var den som skötte kontakten ock fick påminnelsen så visst, men man kan ju be att få sådant båda två.

Det är inte så svårt att dubbelkolla datum och tid när man bokar. När jag bokar via telefon brukar jag bekräfta datum och tid innan jag lägger på. Jag brukar också be om bekräftelse via sms eller post beroende på hur nära inpå bokningen skett. Alltid bra att ha sånt svart på vitt. Både jag och pappan har våra telefonnr registrerade hos de kontakter kring barnen vi har så båda får både bekräftelser och påminnelser. Har aldrig varit med om att det skulle vara ett problem.

Svar på tråden Vems är ansvaret?