• Anonym (Separerad)

Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?

Jag och barnens pappa är ovänligt separerade sedan snart ett år. Det var en stökig separation och samarbetet är komplicerat. Han har barnen ca varannan helg pga avståndet (hans val att flytta så pass långt bort). 

Idag har jag bokat ett läkarbesök åt ena barnet. Då det varit mycket på jobbet hade jag inte hunnit informera honom innan han fick informationen via bokningen och anser att jag undanhåller information då han inte fick den på studs. 

Om det inte är ett akut besök, är det då helt orimligt att inte informera på studs? Att vänta till arbetsdagen är slut eller det lugnat ner sig? 

Är jag orimlig som inte informerat om anledningen till besöket direkt eller han som är srg över att inte ha fått informationen på studs?

• Svar på tråden Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?
  • Maggena
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-06 18:03:47 följande:
    Tja, han har inte tagit några initiativ till att behandla problemet innan trots information förra gången problemet uppstod. Jag och barnet, som snart är gammalt nog för att vi inte ska ha tillgång till dess vårdkontakter, tog beslutet imorse om vårdkontakt. 

Det spelar ingen roll. Du gillar inte honom längre. Vi fattar allt han gör är fel. Han bryr sig inte i h när han gör det är det också fel och bara ett försök till att komma åt dig. Vi har hört det förr. Du blir inte en bättre människa bara för att ditt ex inte är det just nu. Hade du varit ok med att han gjorde samma sak? Bokade in Något utan att prata med dig om det? Eller hade du skrivit här och gnällt om det också? Dra nu inte upp historien om att han har valt att flytta en bit bort och bara träffar barnet varannan helg. Det hör inte hit.

• Anonym (Separerad)
    Maggena skrev 2025-02-06 22:31:34 följande:

Det spelar ingen roll. Du gillar inte honom längre. Vi fattar allt han gör är fel. Han bryr sig inte i h när han gör det är det också fel och bara ett försök till att komma åt dig. Vi har hört det förr. Du blir inte en bättre människa bara för att ditt ex inte är det just nu. Hade du varit ok med att han gjorde samma sak? Bokade in Något utan att prata med dig om det? Eller hade du skrivit här och gnällt om det också? Dra nu inte upp historien om att han har valt att flytta en bit bort och bara träffar barnet varannan helg. Det hör inte hit.

Om han hade haft barnen så han hade haft möjlighet att boka en läkartid på sin tid för ett problem som uppstått så hade det varit helt ok om jag fått veta vad det gällde vid arbetssagens slut. 

Det är inte jag som avskyr honom och letar fel i precis allt. Min fråga gällde hur pass snart i närtid man ska informera den andre föräldern, om jag var orimlig som anser att det är ok att göra efter arbetsdagen eller när man nu har möjlighet (innan dagen är slut) eller om han är orimlig som anser att det ska ske på studs. 

Du är uppenbart på hans sida i detta och anser att jag är dum i huvudet och utesluter honom från beslutsfattandet i detta. Det är helt ok men lägg inte in ord i min mun. Är jag otroligt frustrerad över att han inte ser till att behandla problemet även när barnet är hos honom, absolut till 100%, och det får jag vara eftersom det skapar ett förlängt obehag hos vårt barn. Hade han tagit hand om problemet när det uppstod på jullovet hade vi sannolikt inte behövt ett läkarbesök nu.

Kravbilden på vad han kräver av mig kontra vad jag kräver av honom är milsvida. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-06 22:50:33 följande:
    Om han hade haft barnen så han hade haft möjlighet att boka en läkartid på sin tid för ett problem som uppstått så hade det varit helt ok om jag fått veta vad det gällde vid arbetssagens slut. 

Det är inte jag som avskyr honom och letar fel i precis allt. Min fråga gällde hur pass snart i närtid man ska informera den andre föräldern, om jag var orimlig som anser att det är ok att göra efter arbetsdagen eller när man nu har möjlighet (innan dagen är slut) eller om han är orimlig som anser att det ska ske på studs. 

Du är uppenbart på hans sida i detta och anser att jag är dum i huvudet och utesluter honom från beslutsfattandet i detta. Det är helt ok men lägg inte in ord i min mun. Är jag otroligt frustrerad över att han inte ser till att behandla problemet även när barnet är hos honom, absolut till 100%, och det får jag vara eftersom det skapar ett förlängt obehag hos vårt barn. Hade han tagit hand om problemet när det uppstod på jullovet hade vi sannolikt inte behövt ett läkarbesök nu.

Jag tycker ändå att man bör informera innan den andre blir informerad på annat vis. Om du inte ens hinner skriva ett sms av typen: "Bokat tid på onsdag på VC för Kalles nageltrång", hur hinner du då med ditt barn?
  • Anonym (Separerad)
    Grusibrallan1 skrev 2025-02-06 18:10:00 följande:

Det beror lite på läget. Som förälder hade jag nog blivit orolig om jag bara fick en tidsbokning För mitt barn hos läkaren, men ingen information. Du skrev att du fortfarande inte hunnit lägga in bokningen i kalendern, men du har hunnit skriva här och svara på inlägg.

håller samtidigt med dig, det är inte akut och ni har ingen bra kommunikation. Då kan du inte släppa allt för att informera. Däremot tror jag att han kanske skulle lugnat dig om du la in besöket i kalendern bara bara skrev ?uppföljning X läkaren?. tar några sekunder och då vet han vad det avser. Samma med ett SMS. Handlar verkligen om sekunder. 

Nej, när jag fick en sarkastisk och elak fråga av honom ca en timme efter bokad tid hade jag varken hunnit informera honom eller lägga in det i kalendern. När jag blev ifrågasatt om min lämplighet som vårdnadshavare och förälder till vårt barn för att jag tog tag i ett problem men inte informerade honom sekunden efter eller rådgjorde innan. 

Han blev som sagt informerad när jag hade möjlighet pga kaos på jobbet. Dock inte så fort som han önskade. Så frågan var ju vem som var orimlig, jag som anser att man inte behöver informera på studs om det inte är något akut eller han som anser att det ska ske omgående. Uppenbarligen är det väldigt olika.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Py) skrev 2025-02-06 22:56:17 följande:
    Jag tycker ändå att man bör informera innan den andre blir informerad på annat vis. Om du inte ens hinner skriva ett sms av typen: "Bokat tid på onsdag på VC för Kalles nageltrång", hur hinner du då med ditt barn?
    Jag var på jobbet. Barnet var i skolan. Vad har det med min förmåga att hinna med mitt barn att göra?
  • Anonym (Py)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-06 23:01:37 följande:
    Jag var på jobbet. Barnet var i skolan. Vad har det med min förmåga att hinna med mitt barn att göra?
    För att om du inte kan ägna 20 sekunder åt ett sms, kan du uppenbarligen inte prioritera din tid.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Py) skrev 2025-02-06 23:06:43 följande:
    För att om du inte kan ägna 20 sekunder åt ett sms, kan du uppenbarligen inte prioritera din tid.
    För att jag hade så fullt upp att jag hade dåligt samvete över att lämna min kollega i sticket för att prata med vårdcentralen? Nej, då har man just där och då inte 20 sekunder över. Vad spelar det för roll att han går veta det 1-2 timmar senare? Läkartiden har inte varit än ens då. 
  • Anonym (inte)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-06 14:10:57 följande:
    Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?

Jag och barnens pappa är ovänligt separerade sedan snart ett år. Det var en stökig separation och samarbetet är komplicerat. Han har barnen ca varannan helg pga avståndet (hans val att flytta så pass långt bort). 

Idag har jag bokat ett läkarbesök åt ena barnet. Då det varit mycket på jobbet hade jag inte hunnit informera honom innan han fick informationen via bokningen och anser att jag undanhåller information då han inte fick den på studs. 

Om det inte är ett akut besök, är det då helt orimligt att inte informera på studs? Att vänta till arbetsdagen är slut eller det lugnat ner sig? 

Är jag orimlig som inte informerat om anledningen till besöket direkt eller han som är srg över att inte ha fått informationen på studs?

Jag tycker att du tänker rätt, det är fullt rimligt att berätta det lite senare. Och att hans krav handlar mer om er konflikt och samarbete, mer än själva sakfrågan.

MEN för att undvika sånt här och känna att du har ryggen fri, så kan du försöka vara nitiskt noga att informera om precis allt, och snabbt. Inte för att det behövs för sakens skull, utan för att pappan inte ska kunna komma och klaga. 

Kan ju vara ett snabbt sms: Lisa har ett nageltrång på en tå som jag vill kolla upp, har bokat ett läkarbesök senare idag. 

Och sen: läkarbesöket gick bra, fick en salva som ska smörjas 2 ggr per dag i en vecka och sen återbesök till sköterska om 10 dagar. 
  • Anonym (inte)
    Anonym (Py) skrev 2025-02-06 23:06:43 följande:
    Frågan är varför hon skulle, om det bara handlar om att tillgodose pappans kontrollbehov och försöka undvika samarbetssvårigheter. Varför ska pappans behov av info vara prio?
  • Tow2Mater
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-06 22:50:33 följande:

Aven for oss som bor ihop är det ju ofta rimligt att vänta med att informera tills efter arbetsdagens slut eller ännu senare. Inte kontaktar man den andra under jobbdagen bara for att infomera att man bokat en icke-akut läkartid.
Svar på tråden Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?