• Anonym (Mamma)

Tips på frukt och grönt?

Önskar tips på frukt och grönt jag kan ge min 1-åring. Hon gillar bär så det ger vi en del, banan och så brukar vi ge äppelbitar som är mjuka från ugn. Majs älskar hon men blir så dålig i magen. Ärtor ratar hon, även riven morot/äpple/päron. Tomat fungerar ibland. Hon är 15 månader. Avokado totalvägrar hon, lika så broccoli.

Tips på var mer vi kan ge som ändå är säkert, hon tuggar ju hyfsat bra men vågar inte ge allt för hårda saker. Vad serverar ni era 1-1,5 åringar för frukt och grönt? 

• Svar på tråden Tips på frukt och grönt?
  • Anonym (D)

Min dotter är 13 månader. Hon har börjat förskolan och äter där bitar av frukt precis som andra barn där. Jag ger henne nu allt, både frukt och grönsaker. Jag har dock alltid uppsikt över henne när hon äter. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (D) skrev 2025-02-11 21:26:14 följande:

Min dotter är 13 månader. Hon har börjat förskolan och äter där bitar av frukt precis som andra barn där. Jag ger henne nu allt, både frukt och grönsaker. Jag har dock alltid uppsikt över henne när hon äter. 

Vad menar du med bitar? Får de tex äpple? Hur serveras det? 

Vilka känner att jag har sån idétorka med frukt och grönsaker, tror jag begränsar mig själv i tanken (+ kräset barn) 😂 vilka frukter och grönsaker ger du? 

• Anonym (D)

Alltså jag ger allt som jag äter. Skivar bara äpplet och ger henne. Har gjort så sen hon var typ 6 månader. 

• Jemp

I den åldern har vi inte begränsat alls vad vi ger. Givetvis äpple osv i klyftor. Morot undvek vi nog att slanta, hellre stavar eller halvmånar. 

• Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2025-02-12 08:57:20 följande:

I den åldern har vi inte begränsat alls vad vi ger. Givetvis äpple osv i klyftor. Morot undvek vi nog att slanta, hellre stavar eller halvmånar. 

Okej, men rå morot alltså? Det kanske är jag som är för feg att våga prova. Har inte vågat ge gurka heller. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (D) skrev 2025-02-12 08:52:43 följande:

Alltså jag ger allt som jag äter. Skivar bara äpplet och ger henne. Har gjort så sen hon var typ 6 månader. 

Jag är nog lite dålig på att själv äta frukt och grönt också, men vill ju att lillan ska få i sig. försöker bli bättre på det själv också. 

mycket har vi provat men mycket som hon inte tycker om också, så blir svårt att bara ?ge det vi ger?. 

• Anonym (Förälder)

Jag har gett mina barn samma som vi andra äter i den åldern. Dottern brukar äta hela äpplen med skal på. jag har undvikit att delat i bitar som kan sättas i helsen och istället gett dem gurkstavar och morotsravar. Vindruvor och apelsiner delar jag i små bitar då de är lätta att sätta i halsen.  Det är viktigt att barnen lär sig att tugga ordentlig medan de har kräkreflexen långt fram fortfarande, när de är små och att man inte mosar maten till dem för länge.

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-12 10:16:39 följande:
    Okej, men rå morot alltså? Det kanske är jag som är för feg att våga prova. Har inte vågat ge gurka heller. 

Ja.

Ang att hon inte tycker om så får man ju prova sig fram, men glöm inte att det kan ta några försök att vänja sig vid ny smak. Ge alltså inte upp efter första försöket. 

Vill du att ni får i er mer grönsaker överlag är ju ett bra alternativ också att blanda ner det i maten, tex i en köttfärssås. 

• Jemp

Morot blir ju gott att koka också för den delen. 

• Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-12 10:29:51 följande:

Jag är nog lite dålig på att själv äta frukt och grönt också, men vill ju att lillan ska få i sig. försöker bli bättre på det själv också. 

mycket har vi provat men mycket som hon inte tycker om också, så blir svårt att bara ?ge det vi ger?. 

Men det tar ett tag att lära sig tycka om nya smaker, så det bästa är att bara fortsätta erbjuda även det barnet ratar, så kanske det ändrar sig småningom. 

Frukt finns ju hur mycket som helst. Klyftor av apelsin och clementin brukar vara populärt. Skivor av päron. Bitar av annanas och mango. Kiwi. 

Cocktailtomater, gurkstavar, morotsstavar är goda råa. Haricot verts och edamamebönor är godast lättkokta eller helst ångade. Sötpotatis är gott om de är ugnsbakade i klyftor. Kidneybönor och kikärtor är godast kalla och plocka i sig en och en. 

Pä förslolan äter de en broccolisoppa som brukar vara väldigt poppis bland barn. Det är typ bara broccoli och potatis som man kokar, mixar och blandat med grädde. 

Vi brukade göra zucchiniplättar. Ta bort skalet och finriv, så kommer det inte ens märkas att det är zucchini i plättarna.

Man kan också göra smoothie eller juice. Det blir inte mindre frukt/grönsaker för att de pressats! 

Det finns ingen anledning att riva eller mjuka upp i ugn. Barn över året klarar att äta som vanligt, fast skivor. Morot, päron och sånt är ju mycket godare i stavar eller skivor än rivet. Dessutom är det bara bra att de får tuggträna. 

• Emmakatt

Hej! 

Har en son som knappt äter frukt men äter grönsaker istället. Han slutade när han blev strax  över året. 

grönsaker äter han broccoli som plockmat. men han började verkligen få i sig när han började äta med gaffel.  innan krävdes att grönsakerna var en del i en gryta. 

Så mitt tips är att ha grönsaker i maten som gryta. Ge som råkost när ditt barn kan om inte barnet kan redan med hjälp av gaffel. Min son tyckte plötsligt att det var kul med grönsaker. Äter ruccola, spenat, paprika, gurka. Morötter, edame bönor, tomat, vanlig sallad, rödbetor osv 

Svar på tråden Tips på frukt och grönt?