• Anonym (Besviken)

Min man ljög om diamantring

Min man friade till mig för ett år sedan, med en två-karats enstengsring. Han berättar stolt att han la hela sitt livs besparingar på detta. Jag har såklart sagt att det var för påkostat med cirka 300 000 kr på en ring. Det var det han sa att det kostade. 

Nu gjorde jag något dumt och rotade i hans mejl.. Jag blev nyfiken på priset och såg att det han sagt var en stor fet lögn. Diamanten är labbodlad och kostade inte mer än 40 000 kr. 

Jag hade varit helt ok med en labbodlad diamant eller en mycket mindre diamant OM han bara hade varit ärlig från början. Eftersom jag har snokat så kan jag inte direkt konfrontera honom. Men nu måste jag istället gå runt och vara besviken över att han ljuger rakt i mitt ansikte, än idag.

Varje gång jag tittar på ringen så känner jag bara att det var en lögn. Om han ljuger om detta, vad mer är han kapabel att ljuga om? 

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Min man ljög om diamantring
  • Anonym (Hin Håle)

Vad du ska göra? 
    Du ska skämmas, precis som han. 

• Anonym (J)
    Anonym (Frida04) skrev 2025-02-16 00:00:08 följande:
    Väldigt mycket mer och det är ganska självklart om man har en vettig lön.
    Men du har kanske fått en mille av dina föräldrar så 
  • Anonym (Kim)

Skäms på dig! Tjafsa om en ring?! Är det ringen eller mannen som är det viktiga. I ditt fall prislappen på ringen. Fy för fan vilket mög du är. 

• Anonym (J)
    Anonym (Kim) skrev 2025-02-16 08:46:02 följande:

Skäms på dig! Tjafsa om en ring?! Är det ringen eller mannen som är det viktiga. I ditt fall prislappen på ringen. Fy för fan vilket mög du är. 

Handlar nog mindre om pengarna här egentligen, utan att killen uppenbarligen ljuger. 
  • Anonym (trixig)

Att lägga "sitt livs besparingar" på en ring när man är ung, behöver köpa bostad och bil och leva- korkat.

Att köpa en ring för de pengarna om kvinnan inte ens uppskattar det- korkat.

Att köpa en ny ring för de pengarna utan att förhandla pris- korkat, i synnerhet om man handlar i Sverige. Jag köpte en ring som kom med värderingsintyg 65 k, såldes för 45 k och jag prutade till 40 k, för ett par år sen.

Den här killen behöver nog växa till sig lite och skaffa lite livserfarenhet innan han ger sig på stora gester. Säg att ringen är alldeles för dyr, den måste ha försäkring och det kostar 5% av ringens värde per år vilket ni kanske inte vill dra på er.

Det är också en möjlighet att ringen är ett test, av dig.

• Anonym (trixig)

Men eftersom TS inte visar någon medvetenhet om vad man brukar göra med dyra smycken eller att kvinnor ofta tvekar eller vägrar bära dyra saker offentligt  nuförtiden p.g.a. rånrisk är tråden troligen oseriös och skriven av en man.

• Anonym (Ui)

Jag hade inte accepterat en så dyr ring till att börja med. Inte ens för 40 000 kr, det är helt orimligt. 

• Goneril

Skoj-tråd, hittepå. Oavsett hur förblindad man är av kärlek lägger man inte den sista kronan på en diamantring.

• Anonym (Annat perspektiv)

Känner att jag vill försvara TS lite här. Jag vet visserligen inte om jag tolkar detta eär, men jag tolkar det inte alls som att hon är besviken på att ringen inte kostade så mycket som han sa. Utan hon är besviken på lögnen. Och det kan jag förstå. 
    Sen tycker jag visserligen inte att det är ok att snoka heller. 

Tycker kanske ni ska försöka prata in just den bristande tilliten såväl varför han ljög som varför du snokade  

Och att beskylla TS för att det är hennes fel att han känner att han måste ljuga om att ha köpt något dyrare är väl inte heller juste. Hon kanske inte har gjort ett skit för att be om det. Det kan faktiskt vara 100% hans egen idé. 

Kan tex. vara något kulturellt. Tex så är det ju en oskriven regel i USA att kilen ska lägga 3 månadslöner på förlovningsringen. 🤷?♀️

Jag skulle däremot varken vilja ha diamant eller guld pga ?arbetsmiljöfrågor?
    Jag på och mitt ex körde rostfritt stål med en lite ?diamantlik? grej. 
    Vi valde att inte ruinera oss på ringar, utan spara det till bröllopet iställe, så vi inte blev ruinerade på det. 

• Anonym (:D)
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2025-02-16 20:48:59 följande:

Känner att jag vill försvara TS lite här. Jag vet visserligen inte om jag tolkar detta eär, men jag tolkar det inte alls som att hon är besviken på att ringen inte kostade så mycket som han sa. Utan hon är besviken på lögnen. Och det kan jag förstå. 
    Sen tycker jag visserligen inte att det är ok att snoka heller. 

Tycker kanske ni ska försöka prata in just den bristande tilliten såväl varför han ljög som varför du snokade  

Och att beskylla TS för att det är hennes fel att han känner att han måste ljuga om att ha köpt något dyrare är väl inte heller juste. Hon kanske inte har gjort ett skit för att be om det. Det kan faktiskt vara 100% hans egen idé. 

Kan tex. vara något kulturellt. Tex så är det ju en oskriven regel i USA att kilen ska lägga 3 månadslöner på förlovningsringen. 🤷?♀️

Vi valde att inte ruinera oss på ringar, utan spara det till bröllopet iställe, så vi inte blev ruinerade på det. 

Bra att du vägrar guld och blodsdiamanter👍 Önskar fler vore som du. Men folk är ofta oupplysta eller skiter totalt i om de bidrar till elände.
  • Anonym (trixig)
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2025-02-16 20:48:59 följande:

Det är inte en oskriven regel.

Det är en av världens mest framgångsrika tidiga reklamkampanjer för att öka försäljningen av briljanter under depressionsåren, skriven av DeBeers-monopolet. De började på 1930-talet och då var det en månadslön som gällde. Samtidigt fick man in i kundernas medvetande att det måste vara en briljant i ringen- innan dess hade många släta enkla ringar.

Det gick över förväntan så längre fram höjde de ribban, på 80-talet blev det två månadslöner och sedan det ni hör idag, vilket hela USAs befolkning framgångsrikt indoktrinerats med att hålla för sanning. 

I praktiken är det dock inte tre månadslöner som läggs på ringar i varken UK eller USA, snittet stannar på knappt en månadslön i UK och drygt en månadslön i USA, med de siffror jag hittade.
    Anonym (trixig) skrev 2025-02-17 07:40:33 följande:
    Det är inte en oskriven regel.

Det är en av världens mest framgångsrika tidiga reklamkampanjer för att öka försäljningen av briljanter under depressionsåren, skriven av DeBeers-monopolet. De började på 1930-talet och då var det en månadslön som gällde. Samtidigt fick man in i kundernas medvetande att det måste vara en briljant i ringen- innan dess hade många släta enkla ringar.

Det gick över förväntan så längre fram höjde de ribban, på 80-talet blev det två månadslöner och sedan det ni hör idag, vilket hela USAs befolkning framgångsrikt indoktrinerats med att hålla för sanning. 

I praktiken är det dock inte tre månadslöner som läggs på ringar i varken UK eller USA, snittet stannar på knappt en månadslön i UK och drygt en månadslön i USA, med de siffror jag hittade.

Ahhh, intressant. Tack, det visste jag inte att det var därifrån det kom. Bara något jag hör så många gånger, men aldrig kikat mer på var det kom eller så. 

Men bra ju att det inte görs så  

Anonym (:D) skrev 2025-02-17 07:28:54 följande:
    Bra att du vägrar guld och blodsdiamanter👍 Önskar fler vore som du. Men folk är ofta oupplysta eller skiter totalt i om de bidrar till elände.
    Ellerhur. Det är ju inte så att det bara är konfliktdiamanter som är horribla omständigheter kring. 
Svar på tråden Min man ljög om diamantring