• Anonym (4518)

Fler som inte köper….

massa mejeriprodukter, juice, saft som man egentligen kan vara utan och spara in på rent ekonomiskt? 

I snitt går det åt 1 l mjölk och 1 l naturell yoghurt här hemma på 2 personer. 1 vuxen och en tonåring,  

Juice är inget vi normalt dricker eller behöver. Saft är inget som vi gillar att dricka.

Ost, ägg är det som vi har hemma i mejeri  alltid. Ibland keso när det är lite billigare. 

• Svar på tråden Fler som inte köper….
  • Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2025-02-23 22:27:01 följande:

Oavsett när det gäller juice, varför köpa och bära hem två liter juice när man kan köpa koncentrat  i liten tetra och spä själv hemma? Du slipper släpa och betala för en massa vatten som ändå finns i kranen hemma.
    Om de sålde färdigspädd saft, skulle du köpa det också?
    I och för sig finns ju de som köper "stilla" vatten på flaska, alltså vad du får ut ur kranen hemma.

För det är inte alls samma näringsinnehåll och fullt med socker och onödiga tillsatser. bättre pressa själv eller köpa färdigtestat frukt utan tillsatser. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (4518) skrev 2025-02-23 22:10:26 följande:

Kan säkert hända att en del köper mer än vad de behöver. Även om de blir uppätet så hade de klarat sig på mindre. 

Du dricker Juice istället för att få i dig det genom frukt och grönsaker?!  Annars är det ju betydligt bättre att äta sin C-vitamin framför att dricka. plus att det är ju väldigt mycket socker i Juice . Men jag förstår också att alla inte gillar frukt och/eller grönsaker. 

Om målet är att köpa bara exakt vad man klara sig på för att överleva, köper nog de flesta för mycket. Men de flesta ser nog mat som något som ska vara gott och omväxlande, inte bara ett medel för att överleva. Jag kan börja med att äta linssoppa, vitkålssallad och knäckebröd varje dag, blir nog billigare och gör att jag överlever, men hur kul är det? 
  • Anonym (Varför?)

Oavsett när det gäller juice, varför köpa och bära hem två liter juice när man kan köpa koncentrat  i liten tetra och spä själv hemma? Du slipper släpa och betala för en massa vatten som ändå finns i kranen hemma.
    I och för sig finns ju de som köper "stilla" vatten på flaska, alltså vad du får ut ur kranen hemma.

För att apelsinjuice på koncentrat inte smakar gott. För att apelsinjuice på koncentrat inte har fruktkött. Två anledningar till att jag inte köper apelsinjuice på koncentrat. Det finns utblandad juice gjord på koncenrat (tex Bravo och Godmorgon) och de köper jag inte utan då blandar jag själv. Saft köper jag så koncentrerad som möjligt (1+7). 

Jag köper det barnen vill ha till tex frukost, just nu juice och macka, då det är en kamp att få dem att äta frukost alls.
  • Anonym (nöd)
    Anonym (4518) skrev 2025-02-23 18:59:32 följande:
    Fler som inte köper?.

massa mejeriprodukter, juice, saft som man egentligen kan vara utan och spara in på rent ekonomiskt? 

I snitt går det åt 1 l mjölk och 1 l naturell yoghurt här hemma på 2 personer. 1 vuxen och en tonåring,  

Juice är inget vi normalt dricker eller behöver. Saft är inget som vi gillar att dricka.

Ost, ägg är det som vi har hemma i mejeri  alltid. Ibland keso när det är lite billigare. 

Vad menar du med att man egentligen kan vara utan? Enligt dig? Vi handlar ju det vi vill ha utifrån våra behov, inte enligt vad du eller nån annan tycker är nödvändigt eller inte.

Och sen är ägg inte mejeri. 
  • Anonym (nöd)

Kan säkert hända att en del köper mer än vad de behöver. Även om de blir uppätet så hade de klarat sig på mindre. 

Du dricker Juice istället för att få i dig det genom frukt och grönsaker?!  Annars är det ju betydligt bättre att äta sin C-vitamin framför att dricka. plus att det är ju väldigt mycket socker i Juice . Men jag förstår också att alla inte gillar frukt och/eller grönsaker. 

Man kan ju både dricka juice och äta frukt och grönsaker. 

Och varför tror du att en del köper på sig mer än de behöver? Är det nån som bett dig om stöd i att handla annorlunda? om inte, varför bryr du dig hur andra handlar?

Börjar känna igen dig nu :)
  • EpicF

Då får dem väl göra det då. Är det överhuvudtaget något att diskutera?
  • Snälla Killen
    Anonym (trögfattad?) skrev 2025-02-23 21:45:28 följande:

Jag vet inte om jag är trögfattad, men jag har lite svårt att förstå frågan. Eller syftet med frågan.

Ingen köper väl något de inte vill ha eller behöver?

Sedan kan man så klart diskutera definitionen av behöver och vem som behöver/inte behöver det. Vem är "man"?

TS skrev "Juice är inget vi normalt dricker eller behöver." Ok, det är väl bra för TS och tonåringen, men eftersom det är i fårhållande till "man", så låter det på TS som att det skulle vara något allmängiltigt. Ingen behöver juice? Hej, jag är "ingen", jag täcker nära 100% av mitt c-vitaminintag med apelsinjuice, för det är i princip det enda sättet jag får i mig c-vitamin. Här går det med andra ord 2-3 liter apelsinjuice i veckan, på en person.

Saft dricker jag också, det går ungefär en flaska riktig, koncentrerad saft varannan vecka.

En liter lantmjölk, men ingen yoghurt eller fil.

Ost, så fet som möjlig, går det åt lite mer än 500 gram varannan vecka, och ca 20 ägg i veckan.

Även fullfet grädde, ca en halvliter i veckan. 

Det var mejerierna och drycken TS tar upp. Till de kan jag lägga minst ett halvt paket smör, kanske 500 g fullfet keso i månaden, en liten ostkaka i månaden, med grädde och riktig sylt, och då och då en färdig vaniljsås.

Många skulle säga att det är totalt onödigt, särskilt med allt fett och kalorier. Och det är det så klart för många. Men jag är ju "ingen".

Hahaha jag köper alltid mer än jag hade lovat mig själv att köpa innan jag går in i en matvarubutik 🙃

Till mitt försvar, skall tilläggas, är att jag är en matnörd och när jag ser ett extra-erbjudande så börjar det direkt snurra i mitt inre universum och som vissa andra väljer att kalla hjärna. Jag börjar tänka "Åååååhhhh den här "billiga" tomatpurén kan jag göra en episk lasagne av!!

Sedan går jag runt och plockar på mig en massa övriga varor för att kunna laga den rätten, trots att det inte var min ursprungliga plan överhuvudtaget innan jag ens gick in i butiken!!!

Jag lider av denna åkomma utan namngivna diagnostisering 😏🙃
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Sol)

Räcker med en apelsin, en kiwi eller ett rött äpomple för C- vitaminens skull, per dag. Då får man också mer fibrer.
    Broccoli och lök innehpller C-vitamin och det finns lite i potatis också.  

Jag tänkte om man ville göra en besparing.

Mer än 2 dl vanlig mjölk ökade risken för sjukdom i en stor undersökning. Det såg man inte riktigt för motsvarande mängd hårdost, har jag för mig. 
  • Anonym (trögfattad?)

Istället för är lite överdrivet kanske, mer som komplement. Jag är allergisk mot allt i hela världen käns det ofta som, inklusive citrusolja faktiskt, så juice istället för att köpa en hel apelsin. Av de 10 största c-vitaminkällorna är jag allergisk mot ALLA. Den första saken jag kan äta på listan över c-vitaminrika livsmedel är apelsinjuice på nr 12, men det är då koncentrerad variant och det dricker man ju inte rakt av så där. Nästa grej på listan jag kan äta är svarta vinbär, det innehåller skitmycket c-vitamin men är dyrt om man måste köpa i affären, mycket dyrare än apelsinjuice. Jag köper ändå vinbär ibland. Det är sant att apelsinjuice innehäller ganska mycket kolhydrater men för min del är det inte ett bekymmer då jag är rejält underviktig och har svårt att gå upp i vikt.
  • Anonym (trögfattad?)
    Anonym (Sol) skrev 2025-03-02 00:46:02 följande:
    Räcker med en apelsin, en kiwi eller ett rött äpomple för C- vitaminens skull, per dag. Då får man också mer fibrer.
    Broccoli och lök innehpller C-vitamin och det finns lite i potatis också.  

Jag tänkte om man ville göra en besparing.

Mer än 2 dl vanlig mjölk ökade risken för sjukdom i en stor undersökning. Det såg man inte riktigt för motsvarande mängd hårdost, har jag för mig. 
    Ett rött äpple innehåller bara 12% av rekommenderat c-vitaminintag. En kiwi ca 75%, en stor apelsin, nu pratar vi, 130%. Men inget av de tär något jag kan äta. 

Broccoli är bra, massor av c-vitamin. Jag försöker äta det några gånger i veckan, men har svårt för det. Jag tvingar mig lite. 
  • Meddelande borttaget
  • Goneril
    Anonym (?) skrev 2025-02-23 20:22:47 följande:

Inte ens när jag hade jobb så hade jag särskilt extravaganta matvanor men unnade mig god och vällagad mat på fredag och lördag. 
    Nu arbetslös sedan två år tillbaka och har sett över maten ordentligt.Verkligen!
    I december fick jag ut lite drygt 14 000 från FK. När bolån och räkningar var betalda återstod ca 400 kr inför jul. Pengarna skulle räcka till 26/1....
    God jävla jul!
    En vuxen och en tonåring i en månad.

Men hur bar du dig åt för att överleva, det var det värsta jag hört! Hade du frys och kylskåp fulla? Dryck, mjölk, läsk, juice och färsk frukt? Förmodligen inte, jag undrar bara hur det gick, kanske fick du uppskov med amorteringen, hoppas det. Stackars ditt barn!                                                                                                                         Jag tänker inte köra med mln vanliga käpphäst, "en årslön på banken i buffert". Det var vår tidigare, numera avlidna minister Ann Wibble som myntade det.  För många är det en chimär, ett ouppnåeligt mål, och har man en årslön har man oftast flera. Goda inkomster och ekonomiskt sinne är det som skapar det. Dagens ekonomer har en annan "approach", anpassning efter personliga förhållanden måste ske, boende, familj, bil etc.                                                                          
  • Anonym (?)
    Goneril skrev 2025-03-09 17:39:32 följande:
    Men hur bar du dig åt för att överleva, det var det värsta jag hört! Hade du frys och kylskåp fulla? Dryck, mjölk, läsk, juice och färsk frukt? Förmodligen inte, jag undrar bara hur det gick, kanske fick du uppskov med amorteringen, hoppas det. Stackars ditt barn!                                                                                                                         Jag tänker inte köra med mln vanliga käpphäst, "en årslön på banken i buffert". Det var vår tidigare, numera avlidna minister Ann Wibble som myntade det.  För många är det en chimär, ett ouppnåeligt mål, och har man en årslön har man oftast flera. Goda inkomster och ekonomiskt sinne är det som skapar det. Dagens ekonomer har en annan "approach", anpassning efter personliga förhållanden måste ske, boende, familj, bil etc.                                                                          
    Snäll särbo och snäll gammal morsa (presentkort på ICA), pantsäckar och bara köpa det nödvändiga. 
    Ville gärna ge i alla fall någonting i julklapp bara för att .... Klarade mig på typ 300, med stöd av min särbo fick min dotter och hennes man verktyg till deras nya hus i julklapp/inflyttnings-present.
    Håller på att förbereda huset för försäljning. 
    Min särbo hjälper mig mycket - men det känns inte rätt. Mitt ansvar, inte hennes!
    Jag har ändå haft tur som kunnat hålla ut i två år. Tacksam för det, verkligen.
  • Goneril
    Anonym (?) skrev 2025-03-09 17:56:17 följande:
    Snäll särbo och snäll gammal morsa (presentkort på ICA), pantsäckar och bara köpa det nödvändiga. 
    Ville gärna ge i alla fall någonting i julklapp bara för att .... Klarade mig på typ 300, med stöd av min särbo fick min dotter och hennes man verktyg till deras nya hus i julklapp/inflyttnings-present.
    Håller på att förbereda huset för försäljning. 
    Min särbo hjälper mig mycket - men det känns inte rätt. Mitt ansvar, inte hennes!
    Jag har ändå haft tur som kunnat hålla ut i två år. Tacksam för det, verkligen.
    Skönt att det gick runt i alla fall, ett bra nätverk är guld värt. När huset är sålt ser det säkert helt annorlunda ut.
  • Anonym (Pjölk)

Går åt 3dl minimjölk om dan eftersom proteinshaken efter träningen blir godare att blanda med det än vatten. Sen blir det nån skvätt till gröten eller cheeriosen.

Superminikeso är ett måste att ha hemma, precis som Actimel, fettfri grekisk yoghurt och 10% ost.

När man investerar i sin hälsa kan man aldrig förlora.

Svar på tråden Fler som inte köper….