Anonym (trögfattad?) skrev 2025-02-23 21:45:28 följande:
Jag vet inte om jag är trögfattad, men jag har lite svårt att förstå frågan. Eller syftet med frågan.
Ingen köper väl något de inte vill ha eller behöver?
Sedan kan man så klart diskutera definitionen av behöver och vem som behöver/inte behöver det. Vem är "man"?
TS skrev "Juice är inget vi normalt dricker eller behöver." Ok, det är väl bra för TS och tonåringen, men eftersom det är i fårhållande till "man", så låter det på TS som att det skulle vara något allmängiltigt. Ingen behöver juice? Hej, jag är "ingen", jag täcker nära 100% av mitt c-vitaminintag med apelsinjuice, för det är i princip det enda sättet jag får i mig c-vitamin. Här går det med andra ord 2-3 liter apelsinjuice i veckan, på en person.
Saft dricker jag också, det går ungefär en flaska riktig, koncentrerad saft varannan vecka.
En liter lantmjölk, men ingen yoghurt eller fil.
Ost, så fet som möjlig, går det åt lite mer än 500 gram varannan vecka, och ca 20 ägg i veckan.
Även fullfet grädde, ca en halvliter i veckan.
Det var mejerierna och drycken TS tar upp. Till de kan jag lägga minst ett halvt paket smör, kanske 500 g fullfet keso i månaden, en liten ostkaka i månaden, med grädde och riktig sylt, och då och då en färdig vaniljsås.
Många skulle säga att det är totalt onödigt, särskilt med allt fett och kalorier. Och det är det så klart för många. Men jag är ju "ingen".
Hahaha jag köper alltid mer än jag hade lovat mig själv att köpa innan jag går in i en matvarubutik 🙃
Till mitt försvar, skall tilläggas, är att jag är en matnörd och när jag ser ett extra-erbjudande så börjar det direkt snurra i mitt inre universum och som vissa andra väljer att kalla hjärna. Jag börjar tänka "Åååååhhhh den här "billiga" tomatpurén kan jag göra en episk lasagne av!!
Sedan går jag runt och plockar på mig en massa övriga varor för att kunna laga den rätten, trots att det inte var min ursprungliga plan överhuvudtaget innan jag ens gick in i butiken!!!
Jag lider av denna åkomma utan namngivna diagnostisering 😏🙃