• Anonym (Nina)

Min dotter är utfryst

Undrar ifall det finns någon annan i samma situation. 

Min dotter är 13. hon har alltid haft vänner till för 3 månader sedan. Hennes vänner har fryst Ut henne. Det är vänner hon har haft länge. de svarar inte på meddelande, lägger upp filmer när de andra i gänget umgås men de har inte frågat henne. Min dotter mår mkt dåligt utav detta. 
    Det är otroligt jobbigt att se och jag vet inte hur jag ska stötta henne.

• Svar på tråden Min dotter är utfryst
  • MammaKajsa

Å vad jag känner med dig Ts! Det är det värsta som finns när det blir tokigt för ens barn. Vår dotter blev exkluderad ur en grupp på tre då hon ansågs vara för snäll! Inte tillräckligt tuff. Men det löste sig efter ett tag, hon hittade andra i klassen att hänga med.

Jag antar att din dotter inte vet anledningen till att hon blivit exkluderad?
    Finns det kanske några föräldrar till dom som hon brukade hänga med som du har kontakt med? Ring och prata med dom. Eller prata med lärare i skolan. Kanske dom vet något. 

Fast vill hon tillbaka nu efter att ha blivit dåligt behandlad? Finns det andra hon kan umågs med? Kanske inte kolla så mycket på social medier så hon slipper se deras inlägg. 

Hoppas att det löser sig för er, och jag skickar med många varma kramar till er båda två.

P.S. När det är perioder i livet som är tunga tänker jag på ett citat från en dikt jag läste för några år sedan " som det är nu kommer det inte alltid att vara". Och då känns det faktiskt ofta lite bättre.

• Anonym (Inose)
    Anonym (Nina) skrev 2025-02-23 19:03:27 följande:
    Min dotter är utfryst

Min dotter är 13. hon har alltid haft vänner till för 3 månader sedan. Hennes vänner har fryst Ut henne. Det är vänner hon har haft länge. de svarar inte på meddelande, lägger upp filmer när de andra i gänget umgås men de har inte frågat henne. Min dotter mår mkt dåligt utav detta. 

Ska alternativa umgängen genom olika aktiviteter 
  • Studentpappa

Ja det är fler som känner igen sig där. Samma ålder, att börja högstadiet ställer till det i gamla konstellationer. 

Tappade kontakten med sin bästa kompis som var den som möjliggjorde ett större umgänge. Hittade ett nytt gäng och var skitglad över det i några månader men sen ville inte dom ha med henne längre och frös ut henne, oklart varför. Men hon är försiktig och tystlåten så hon är antagligen inte rolig nog.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Nina)

Hon tog bort deras chattgrupper och säger att hon mår bättre av det. Hon är lite tystlåten och är inte den som tar kontakt tyvärr med andra. När hon väl känner personen är hon supersocial och en rolig kompis. så vi håller på att träna lite på det där. Tyvärr så är det mycket sånt här i hennes klass överlag och mycket grupperingar så det är svårt att komma in och bli vän med någon ny. 

Hon sa idag att ?Mamma jag vill bara ha en vän som jag kan hänga med?. det som gör det jobbigt för henne är att hon inte förstår varför hon inte får vara med längre.

Har sagt till henne att jag kan ringa föräldrar men hon vet att det bara kommer att bli värre då. Tyvärr så är det många föräldrar som inte vill ta till sig av att ens egna barn utsätter någon annan. 
    vi försöker hitta sammanhang utanför skolan också.
    Men det Är så svårt att se henne så ledsen.

• Studentpappa
    Anonym (Nina) skrev 2025-02-23 23:16:02 följande:

Hon tog bort deras chattgrupper och säger att hon mår bättre av det. Hon är lite tystlåten och är inte den som tar kontakt tyvärr med andra. När hon väl känner personen är hon supersocial och en rolig kompis. så vi håller på att träna lite på det där. Tyvärr så är det mycket sånt här i hennes klass överlag och mycket grupperingar så det är svårt att komma in och bli vän med någon ny. 

Hon sa idag att ?Mamma jag vill bara ha en vän som jag kan hänga med?. det som gör det jobbigt för henne är att hon inte förstår varför hon inte får vara med längre.

Har sagt till henne att jag kan ringa föräldrar men hon vet att det bara kommer att bli värre då. Tyvärr så är det många föräldrar som inte vill ta till sig av att ens egna barn utsätter någon annan. 
    vi försöker hitta sammanhang utanför skolan också.
    Men det Är så svårt att se henne så ledsen.

Ja det är skitjobbigt, och man känner sig maktlös. I den åldern kan man inte lägga sig i heller. Då sätter man dom bara mer i skiten, vi har kämpat med detta i omgångar sen förskolan. Men det gick så bra nu i några år sen blir det samma skit igen. 

Sen att dom ser alla andra gör massa roligt ihop på tiktok och snap etc. gör det ju inte enklare. Samt att hon har en lillasyster med många kompisar och hon har alltid haft det. Men samtidigt har dom varandra och det är tur, lillasystern är inte så intresserad att hänga med kompisarna på helger och kvällar så det underlättar iaf.

Vi har provat massor av aktiviteter genom åren och hon har alltid varit modig och gått själv så det har stärkt henne. Hon har några kompisar i sin idrott, men inga hon klickar riktigt med och dom bor långt bort. 
    Ride it like you stole it
  • TvillingmammaVästgöte

Min dotter har också periodvis haft det tufft med klasskompisar. Det som har underlättat för henne är att hon hela tiden haft ett liv utanför skolan. 

Det behöver inte vara idrott. Man kan engagera sig i musik, sjunga i kör, teater, svensk hundungdom eller liknande föreningar, scouter mm. 

Något som blivit stort idag är Svenska kyrkans ungdomsaktiviteter. När jag var i kyrkan i söndags var det en grupp ungdomar där, jättetrevliga killlar och tjejer. De var med på mässan och när vi vuxna drack kyrkkaffe satt de och spelade kort och umgicks. De har också speciella ungdomskvällar och after school för yngre skolungdomar, 

Förra veckan var jag på en  kvällsmässa i en större kyrka riktad främst till ungdomar men alla är välkomna. Denna mässa var jättefin och anpassad för unga, med en speciell sångbok med ungdomligare sånger. Vid fridshälsningen så kramade man varandra och unga killar kramade både gamla herrar och oss få medelålders som var där. Så mysigt och innerligt, De unga kändes  mycket mer engagerade än de äldre som brukar gå på söndagsmässorna. 

Jag pratade med musikanten och hon berättade att man nu döper massor av  ungdomar. 

Det finns massor av fina aktiviteter för barn och unga i Svenska kyrkan och allt är kostnadsfritt, 

• Anonym (Nina)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-24 09:42:35 följande:

Min dotter har också periodvis haft det tufft med klasskompisar. Det som har underlättat för henne är att hon hela tiden haft ett liv utanför skolan. 

Det behöver inte vara idrott. Man kan engagera sig i musik, sjunga i kör, teater, svensk hundungdom eller liknande föreningar, scouter mm. 

Något som blivit stort idag är Svenska kyrkans ungdomsaktiviteter. När jag var i kyrkan i söndags var det en grupp ungdomar där, jättetrevliga killlar och tjejer. De var med på mässan och när vi vuxna drack kyrkkaffe satt de och spelade kort och umgicks. De har också speciella ungdomskvällar och after school för yngre skolungdomar, 

Förra veckan var jag på en  kvällsmässa i en större kyrka riktad främst till ungdomar men alla är välkomna. Denna mässa var jättefin och anpassad för unga, med en speciell sångbok med ungdomligare sånger. Vid fridshälsningen så kramade man varandra och unga killar kramade både gamla herrar och oss få medelålders som var där. Så mysigt och innerligt, De unga kändes  mycket mer engagerade än de äldre som brukar gå på söndagsmässorna. 

Jag pratade med musikanten och hon berättade att man nu döper massor av  ungdomar. 

Det finns massor av fina aktiviteter för barn och unga i Svenska kyrkan och allt är kostnadsfritt, 

Ja, hon går på scouterna. Oturligt nog så går två av tjejerna i hennes gamla gäng där och har börjat säga saker till andra om henne där med. Men det sattes stopp för direkt och de som de försökte prata med hade sagt till. Då blir man väldigt glad får Lite hopp.

Såg att kyrkan här börjat med fredagshäng för hennes ålder så dit ville hon gå. Hoppas hoppas hon kan hitta ett nytt sammanhang. Svårt att inte låta sin egna oro spilla över.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nina) skrev 2025-02-24 15:28:19 följande:

Ja, hon går på scouterna. Oturligt nog så går två av tjejerna i hennes gamla gäng där och har börjat säga saker till andra om henne där med. Men det sattes stopp för direkt och de som de försökte prata med hade sagt till. Då blir man väldigt glad får Lite hopp.

Såg att kyrkan här börjat med fredagshäng för hennes ålder så dit ville hon gå. Hoppas hoppas hon kan hitta ett nytt sammanhang. Svårt att inte låta sin egna oro spilla över.

Håller tummarna för din dotter och hoppas att hon får ett nytt sammanhang och nya vänner, tex på kyrkan. 
  • Tremere

Vår son hängde mycket i den lokala kyrkan (Equmenia) då de hade teatergrupp, LAN-kvällar och spelhäng.
    Varken jag eller hans mamma är det minsta religiösa och var lite rädda för att att frikyrka skulle vara lite indoktrinerande.
    Men så var det verkligen inte. Självklart var det en religiös ton i det de gjorde, men mest så spred de en väldigt positiv och sund bild på kompisskap.
    Extremt inkluderande och öppna.
    Sonen träffade flera vänner där som han har fortsatt umgås med trots att han inte hänger i kyrkan längre.
    S, min upplevelse är bara positiv.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Nina) skrev 2025-02-24 15:28:19 följande:

Våra 12-åringar har alltid haft kompisar, men ibland uppstår det groll och gruff och kompisbyten. Eller att de bara glider ifrån varandra. Jag vet även barn som är eller har varit utanför.

Det är svårt att ingripa när barn eller ungdomar inte klickar. Vi vuxna klickar ju inte heller med alla. Det man kan göra för någon som är utanför, är att försöka hjälpa h*n att hitta andra sociala sammanhang där h*n är välkommen och uppskattad.

Däremot ska man ALLTID ingripa mot mobbning, skitsnack osv. Det får aldrig tolereras, så det var bra att scouterna reagerade direkt.

Att tjejerna inte ville fortsätta umgås med din dotter, är en sak. Tråkigt, men relationer och dynamik förändras. Men att de pratade illa om henne och försökte vända även andra mot henne, är något helt annat. Sådant måste få allvarliga konsekvenser om det fortsätter.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tremere skrev 2025-02-24 16:46:19 följande:

Vår son hängde mycket i den lokala kyrkan (Equmenia) då de hade teatergrupp, LAN-kvällar och spelhäng.
    Varken jag eller hans mamma är det minsta religiösa och var lite rädda för att att frikyrka skulle vara lite indoktrinerande.
    Men så var det verkligen inte. Självklart var det en religiös ton i det de gjorde, men mest så spred de en väldigt positiv och sund bild på kompisskap.
    Extremt inkluderande och öppna.
    Sonen träffade flera vänner där som han har fortsatt umgås med trots att han inte hänger i kyrkan längre.
    S, min upplevelse är bara positiv.

Idag är väldigt många ungdomar engagerade i Svenska kyrkan. När vi var på veckomässa senast var det ett fyrtiotal ungdomar där. De var aktiva, sjöng, tände ljus , tog nattvarden och kramades som fridshälsning. Jag såg ingen som satt och pillade med telefonen, konstigt nog. En jätteduktig kille sjöng solo. Det är en ny trend och allt fler ungdomar konfirmerar sig. Många av dem måste också döpas eftersom föräldrarna inte är alls kyrkliga. 

Svenska kyrkan har massor av fantastisk personal som engagerar sig i ungdomarna, präster, diakoner, församlingspedagoger, musiker , husmödrar som fixar mat och fika , mm. 

• Anonym (Nina)
    MammaKajsa skrev 2025-02-23 21:12:58 följande:

Å vad jag känner med dig Ts! Det är det värsta som finns när det blir tokigt för ens barn. Vår dotter blev exkluderad ur en grupp på tre då hon ansågs vara för snäll! Inte tillräckligt tuff. Men det löste sig efter ett tag, hon hittade andra i klassen att hänga med.

Jag antar att din dotter inte vet anledningen till att hon blivit exkluderad?
    Finns det kanske några föräldrar till dom som hon brukade hänga med som du har kontakt med? Ring och prata med dom. Eller prata med lärare i skolan. Kanske dom vet något. 

Fast vill hon tillbaka nu efter att ha blivit dåligt behandlad? Finns det andra hon kan umågs med? Kanske inte kolla så mycket på social medier så hon slipper se deras inlägg. 

Hoppas att det löser sig för er, och jag skickar med många varma kramar till er båda två.

P.S. När det är perioder i livet som är tunga tänker jag på ett citat från en dikt jag läste för några år sedan " som det är nu kommer det inte alltid att vara". Och då känns det faktiskt ofta lite bättre.

Tack 🙏
  • Anonym (Lingonben)

Jag hade övervägt att byta skola (om barnet vill), i synnerhet om det är som du skriver att klassen är väldigt gurpperad.

En kollega har just bytt för sin dotter då hon blev mobbad och det verkar ha gått bra.

Vi bytte skolområde efter sexan för vår son hade inga killkompisar i sin klass, han tyckte mest de var ointressanta fotbollsdårar. Ett högstadium med matteprofil och onsdagsklubb med problemlösning blev bättre för honom.

• Anonym (Nina)
    Anonym (Lingonben) skrev 2025-02-24 19:41:15 följande:

Jag hade övervägt att byta skola (om barnet vill), i synnerhet om det är som du skriver att klassen är väldigt gurpperad.

En kollega har just bytt för sin dotter då hon blev mobbad och det verkar ha gått bra.

Vi bytte skolområde efter sexan för vår son hade inga killkompisar i sin klass, han tyckte mest de var ointressanta fotbollsdårar. Ett högstadium med matteprofil och onsdagsklubb med problemlösning blev bättre för honom.

Ja hon kommer att byta klass till hösten. Hon skulle gått från 0-9 på sin skola egentligen men nu byter vi i högstadiet till henne. Hon vill det själv. Jag kan inte låta henne gå så här i 3 år till annars. 

Det är lite läskigt att se mobbning och utfrysning påverkar . Det visste jag ju innan förstås men tänker att det är Många som har det så här i flera år. Fruktansvärt.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nina) skrev 2025-02-25 07:10:53 följande:

Ja hon kommer att byta klass till hösten. Hon skulle gått från 0-9 på sin skola egentligen men nu byter vi i högstadiet till henne. Hon vill det själv. Jag kan inte låta henne gå så här i 3 år till annars. 

Det är lite läskigt att se mobbning och utfrysning påverkar . Det visste jag ju innan förstås men tänker att det är Många som har det så här i flera år. Fruktansvärt.

Skönt att höra att hon har möjlighet att byta skola. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Nina) skrev 2025-02-23 19:03:27 följande:
    Min dotter är utfryst

Så var det för min dotter också för några år sedan, när hon var 11-12 år. Inte direkt mobbad men utfryst. Vi chansade på att byta skola med vetskap att det ju inte är säkert att det blir bättre för det, men det blev det. Det blev ett stort lyft för henne och idag har hon tusen kompisar känns det som!
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (man) skrev 2025-02-25 07:25:06 följande:
    Så var det för min dotter också för några år sedan, när hon var 11-12 år. Inte direkt mobbad men utfryst. Vi chansade på att byta skola med vetskap att det ju inte är säkert att det blir bättre för det, men det blev det. Det blev ett stort lyft för henne och idag har hon tusen kompisar känns det som!
    Skönt att det löste sig för din dotter!

Det är skillnad på att vara utfryst och att vara utanför. Aktiv och medveten utfrysning är en form av mobbning. I alla fall i skolan, som man inte kan välja bort, och där alla egentligen ska inkluderas på ett eller annat vis.

Sen kan man vara lite utanför. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att vara utfryst. Man kanske bara inte har hittat en kompis eller någon man klickar med, man kanske hänger med i utkanten av något gäng, men man är inte med på riktigt. Skillnaden mot utfrysning är att det då inte är någon som aktivt och medvetet tar avstånd från en, eller är elak. Mer att det kan vara svårt att hitta sin plats i gruppen eller i de kompisgäng som redan finns.

Jag vet inte hur det var för din dotter, men mobbning (inklusive utfrysning) är skolorna skyldiga att jobba med. Även i klasser där ingen är direkt utanför, där alla är inkluderade (mer eller mindre) ska det finnas värdegrundsarbete och det ska pratas om hur man beter sig mot andra och hur man är en guste kompis. Man måste inte gilla alla eller vara kompis med alla, men man får inte bete sig hur som helst.

I skolor som sköter det arbetet, kan även barn som hamnar utanför för att de själva uppför sig illa eller har ett problematiskt beteende, få stöd i kamratrelationerna och hjälp att träna socialt samspel om det är vad som behövs. Men dagens skolor är tyvärr underfinansierade och underbemannade. Då är det ibland "enklare" att byta skola och hoppas att det fungerar bättre där.
Svar på tråden Min dotter är utfryst