-
Har en son på 5 år där vi länge misstänkt adhd. Har har två bröder med samma diagnos. Men det känns som att det är något mer. Han är 100 gånger värre än storebröderna. Han förstör grejer på löpande band, slåss och gör hyss hela tiden. Både jag och pappan är helt slutkörda av att man måste ha koll på honom exakt hela tiden, för annars händer något.Allt från att blommor klipps sönder till att vatten kastas ut över golvet eller att han ritar på väggarna eller på gardiner och sängkläder. Han mosar ut frukter på inredningen, smular ut blomjord, smälter choklad i händerna och kletar ut på våra kläder, soffkuddarna etc.Nu har han även börjat kissa och bajsa ner sig med flit. Han kan kissa i sängen eller soffan och så skrattar han och säger att det är kul. Eller bajsa i duschen när han duschar "för att det är kul". Vi känner oss helt hjälplösa.Vi har som sagt två barn till med adhd och har gått alla utbildningar två gånger, fått allt stöd två gånger osv så vi vet vad som ska göras. Förberedelser, struktur och rutiner. Bildstöd, timstock osv har vi. Det har funkat jätte bra på båda de andra sönerna, där den ena också haft diagnos om trotssyndom (som dock verkar ha försvunnit med åldern). Men med femåringen funkar inte detta. Vi försöker involvera honom, aktivera honom och roa honom i vardagen. Men vad man än gör går det överstyr. Bakar man börjar han kasta ingredienser över köket eller slickar på bakverken, ritar man börjar han rita på inredningen, spelar man sällskapsspel kastar han iväg allt i spelet efter 5 minuter, hjälper han till i tvättstugan river han ner alla kläder som hänger på golvet eller häller ut sköljmedel etc. På promenader springer han iväg, på affärer kastar han i saker i kundvagnen och springer iväg, på lekland springer han runt och skriker rakt ut, kastar ut bollar ur bollhaven, på bashus är det en ständig stress att se till att han inte dränker sig själv trots armpuffar och flytdon etc. Det enda som funkar hyfsat bra det är att åka pulka i pulkabacken och det kan man ju inte göra hela dagarna.Han stör syskonen hela tiden. Sparkar och slår på deras dörr när de vill vara ifred, skriker rakt ut. Tittar vi på familjefilm tillsammans kastar han ut popcorn, hoppar i soffan, hoppar på oss och syskon, slår i ansiktet, kastar grejer mot oss eller stänger av teven eller drar ut sladden. Hela, hela tiden.Vi har försökt ha honom i aktivitet i form av barngympa (som är det som finns i vår kommun för barn i hans ålder) vilket inte alls fungerade. Han sprang runt i cirklar och skrek rakt ut och störde de andra barnen istället för att delta i aktiviteten.Förskolan upplever också problem. Han gömmer sig, vägrar delta, vägrar äta, förstör för kompisar osv. Han behöver stöd av en vuxen i princip hela tiden.Jag har varit i kontakt med BVC och blivit remitteras till psykolog som gjort en bedömning och skickat remiss för utredning. Men VAD kan man göra för att underlätta vardagen? Man måste ju kunna leva "ett vanligt" liv också. Har ni några tips och idéer? Känns som att vi provat allt...
-
Svar på tråden 5-åring med misstänkt neuropsykiatrisk diagnos...
-
Jätteroligt att höra att skolan är så professionell och försöker hitta lösningar!Anonym (TS) skrev 2025-03-02 21:30:10 följande:Jag är väldigt tacksam över att både förskola och skola varit väldigt tillmötesgående med anpassningar för våra barn. De går i vanlig klass, men har speciella anpassningar. Mellanbarnet hade resurs i lågstadiet för att minska konflikter. Men de har stöd i allt från att använda dator att skriva på, skärmar att ställa upp för att kunna koncentrera sig till att de får ha mössa/huva på sig i klassrummet. En går i liten grupp i vissa ämnen och den andra har en extralärare på vissa lektioner för att förtydliga instruktioner. De får stå först i kön till maten, ha klädhyllan precis bredvid ett annat rum så de kan smyga in där och klä på sig istället för att bli störd av alla andra barn samt lämna klassrummet 1 minut innan alla andra för att hinna klä på sig och slippa bli distraherad och sist ut varje rast. Väldigt lite eller inga läxor utan de får dem göra tillsammans med lärare på skolan, för att slippa ta energi från fritiden. Lite sådana anpassningar.
Skolan har varit väldigt tillmötesgående och anpassar väldigt bra. Förskolan för den äldsta byggde till och med om avdelningen för att det skulle finnas två mindre rum dit man kan gå för att få lugn och ro eller leka stilla lek i när de andra vilade, då han inte kunde ligga still på vilan.
Båda barnen klarar målen i skolan och det är sällan/aldrig konflikter på skolan eller hemma. Vi lever väldigt inrutat med samma rutiner varje dag. Vakna samma tid, sitta vid samma plats vid bordet, kläder plockas fram dagen innan, specifika duschdagar osv. Samma rutiner varje dag. Det har funkat väldigt bra. När de var ännu mindre använde vi bildstöd för toalettbesök och dusch.
Det jag är rädd för är att det ska anordnas OBS-klasser på stora skolor, där elever med väldigt olika behov samlas ihop från flera skolor. Att de klasserna sedan inte kommer att fungera.
Specialklasser kan fungera bra, men de behöver sättas ihop utifrån elevernas behov och ha riktigt bra lärare. -
Här bestämmer de klasser till förskoleklass och till sjuan. Då utgår det från hur man bor och vilket stödbehov man har så man går i samma klass som de som bor i närheten men också att inte alla med behov av extra stöd hamnar i samma klass. Till sjuan, när man byter skola till högstadiet, gör de om klasserna igen, då främst utifrån att fördela så det är ungefär lika många tjejer och killar i varje klass och så att det blir ungefär lika många med behov av extra stöd i alla klasser. Behov av extra stöd kan ju uppmärksammas efter förskoleklass så tror det är därför det gör en ny "ommöblering" till högstadiet.Anonym (Ale) skrev 2025-03-03 19:04:53 följande:Jätteroligt att höra att skolan är så professionell och försöker hitta lösningar!
Det jag är rädd för är att det ska anordnas OBS-klasser på stora skolor, där elever med väldigt olika behov samlas ihop från flera skolor. Att de klasserna sedan inte kommer att fungera.
Specialklasser kan fungera bra, men de behöver sättas ihop utifrån elevernas behov och ha riktigt bra lärare. -
Jo, jag vet. Men, vad som händer sedan är ändå ett senare problem. Men du undrade vad det kan vara förutom ADHD och jag tycker - helt uppenbarligen trotssyndromAnonym (TS) skrev 2025-03-03 14:47:12 följande:Trotssyndrom i vuxen ålder kan utvecklas till personlighetsstörningar. Men ofta krävs det andra riskfaktorer också för att utlösa det. Bristande hemförhållanden, våld, övergrepp eller liknande. Något sådant förekommer inte hemma hos oss.Anonym (Göran) skrev 2025-03-03 14:06:50 följande:
Så ska man ALDRIG resonera. Det är bara ett barn. Det betyder i praktiken att man inte agerar?
min barndomskompis hade ett barn som gjorde hemska saker och skrattade nöjt när han gjorde det.
Han tvingade hundarna att ligga inlindade i filtar.
Han höll fast sin lillebror och täppte för munnen när brodern var förkyld. Han slog hundarna med kopplet. Idag är han 31 år. Han har det svårt idag. Inget jobb går på bidrag. Han är kriminell har inga sunda vänner.
-
Trotssyndrom kan barnet ha,AndreaBD skrev 2025-03-03 23:44:34 följande:Jo, jag vet. Men, vad som händer sedan är ändå ett senare problem. Men du undrade vad det kan vara förutom ADHD och jag tycker - helt uppenbarligen trotssyndrom
utan att det behöver vara svåra hemförhållanden.
När det gäller diagnosen antisocial personlighet, som enbart personer över en viss ålder kan få, så finns där nästan alltid med svåra uppväxtförhållanden.
Man tänker att svärigheterna beror på både medfödda egenskaper och brister i uppväxtmiljön. Men den diagnosen är inte detsamma som trotssyndrom. -
Varför berättar du en massa saker för mig som jag vet - och som jag inte har sagt emot i mitt inlägg?Anonym (Ale) skrev 2025-03-04 19:02:47 följande:Trotssyndrom kan barnet ha,
utan att det behöver vara svåra hemförhållanden.
När det gäller diagnosen antisocial personlighet, som enbart personer över en viss ålder kan få, så finns där nästan alltid med svåra uppväxtförhållanden.
Man tänker att svärigheterna beror på både medfödda egenskaper och brister i uppväxtmiljön. Men den diagnosen är inte detsamma som trotssyndrom. -
Kan ni ta denna diskussion om trotssyndrom och antisocial personlighetsstörning i en egen tråd?AndreaBD skrev 2025-03-04 19:22:52 följande:Varför berättar du en massa saker för mig som jag vet - och som jag inte har sagt emot i mitt inlägg?
-
Min andra son var i skolåldern när han började få dåligt samvete över sin bristande impulskontroll. Att vara glad/skratta kan vara en nervositetsgrej också och att inte förstå allvaret. När man är så pass liten förstår man inte konsekvenser. Konsekvenstänket är ju inte helt utvecklat fören man är i 25-årsåldern. Då kan man tänka hur det är i 5-årsåldern, i princip obefintligt.Anonym (Säga ifrån) skrev 2025-03-03 14:55:05 följande:
Tydligen inte tillräckligt eftersom det händer gång på gång. Hade det handlat om bristande impulskontroll hade han blivit ledsen efteråt inte varit glad och skrattat.
Det är en myt att personer med diagnos är obildbara. Det är faktiskt tvärtom att handlar det om en diagnos måste man vara ännu mer fyrkantig och inte tumma på regler. Barn med diagnos mår bra av klara och tydliga gränser.
-
Den lille pojken som tråden handlar om verkar inte ha konsekvenstänk som är i nivå med hans ålder. Alla 5-åringar har bristande konsekvenstänk, men hans är nog lite större.
Man behöver tänka på barnets nivå när man funderar kring regler och konsekvenstänk. Och komma ihåg att bristande impulskontroll kan sätta det lilla konsekvenstänk man har ur spel. Handlingen kommer före den medvetna tanken hinner nå den reflekterande delen av hjörnan. Men man får förklara för barnet i efterhand, på en basal nivå, varför man inte kan göra vissa saker. Och ha superenkla regler att referera till som barnet så småningom förhoppningsvis kan växa in i. Inte så mycket skuld och skam.
-
Jag hade inte tänkt diskutera det närmare med någon annan, utan bara ge dig ett svar på din fråga, vad det kan vara mer än ADHD.Anonym (TS) skrev 2025-03-04 21:49:59 följande:Kan ni ta denna diskussion om trotssyndrom och antisocial personlighetsstörning i en egen tråd?
-
Disgnosticerad som 5-åring? Det kanske är normalt och något han kommer växa ifrån.
Vill också ge rådet att inte ge honom några mediciner, då de kan ha biverkningar. Och att medicinera en 5-åring känns helt galet överhuvudtaget. -
Att få en adhd diagnos är inte lätt. Det är många kriterier man ska uppfylla. Adhd är ju faktiskt ett fel i signalsubstanserna i hjärnan och inget man växer ifrån. Min andra son var 5 år när han fick diagnosen adhd nivå svår. Han hann fylla 6 år innan han fick prova medicin och jag kan säga såhär; utan den hade han inte klarat en dag i skolan. Han fick gå hela första terminen i förskoleklass utan medicin då man glömde skicka remiss. Det var inte mycket han fick gjort på den terminen. Han satt inte med på EN ENDA samling utan ålade omkring på golvet istället, fyllde inte i ett enda papper med uppgifter, hamnade i slagsmål på rasterna, gjorde och sa olämpliga saker mot andra elever så att de var rädda för honom osv osv. Det var en daglig kamp att få iväg honom till skolan, fritids var knappt att tänka på då det var alldeles för ostrukturerat osv.Anonym (Normal) skrev 2025-03-05 09:57:59 följande:
Disgnosticerad som 5-åring? Det kanske är normalt och något han kommer växa ifrån.
Vill också ge rådet att inte ge honom några mediciner, då de kan ha biverkningar. Och att medicinera en 5-åring känns helt galet överhuvudtaget.
Under jullovet fick han börja med medicin och sedan dess är han helt fantastisk. Han når alla mål i skolan och mer därtill, har kompisar, är en bra och omtänksam vän, självständig och otroligt snäll.
Nu går han på mellanstadiet och är helt fantastisk. Han tar ingen medicin på helger och lov för att få upp aptiten, men på skoldagar är det ett måste. Vid något enstaka tillfälle har medicinen glömts och samtal från skolan har kommit som ett brev på posten. Impulsiva saker han gjort såsom att slå sönder ett racket på idrotten för att "han ville testa slå det i marken", gjort bus t ex släckt alla lampor i korridoren, pratat på lektionen och stört eller att det blivit någon muntlig konflikt med kompisar. Han MÅSTE ha sin medicin för att fungera. Han VILL själv ta den då han får så mycket ångest över impulsiva saker han gör och han känner själv att han inte kan koncentrera sig eller sitta still utan den.
Jag kan säga att jag är en otrolig medicinmotståndare som först sa nej till medicin. Då sa läkaren till mig. "Om din son behövt glasögon för att kunna läsa det som står i skolan och på tavlan, hade du förvägrat honom det också?" Där trillade poletten ner för mig. Medicinen är hans hjälpmedel att kunna klara vardagen precis som att någon annan behöver rullstol, käpp, insulin eller värkmedicin för att klara vardagen. Medicinen hjälper hans signalsubstanser i hjärnan att fungera bättre så han ska kunna koncentrera sig och begränsa sina impulser, precis som insulin reglerar blodsockret eller värkmedicin dämpar smärtan. Idag är det obegripligt för mig hur man kan resonera att frånta sitt barn en del av det stödet som denna behöver för att klara vardagen. Jag har dock under de åren som gått förstått att endast personer utan en adhd diagnos tänker så, för de förstår inte den enorma funktionsnedsättningen det innebär att ha en adhd-diagnos. -
Det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar på sikt. Lätt att tro när man tar ADHD medicin att alla mediciner är likadana men så är det inte, många mediciner är farliga på andra sätt. Jag har själv tagit ADHD medicin började när jag var 15 men har helt slutat nu då jag insåg att jag inte behövde det.
Självklart, om det fungerar så ta det!
Sen är jag partisk för jag lider varje dag nu pga att jag prövade antidepressiva (sertralin) mot social ångest i 2 veckor ? trodde att det skulle vara ungefär som ADHD medicin och litade blint på läkaren som alla gånger tidigare ? stort misstag ? och nu sitter jag i båten med utsättningssymptom och en blek framtidsutsikt och drabbad skolgång. Därav kände jag mig nödgad att uppmana till försiktighet XD Även om det var off topic. -
Det här du skriver om gäller inte ADHD-mediciner. Det gäller bara antidepressiva. Ville bara göra det tydligt.Anonym (Normal) skrev 2025-03-06 00:20:38 följande:
Det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar på sikt. Lätt att tro när man tar ADHD medicin att alla mediciner är likadana men så är det inte, många mediciner är farliga på andra sätt. Jag har själv tagit ADHD medicin började när jag var 15 men har helt slutat nu då jag insåg att jag inte behövde det.
Sen är jag partisk för jag lider varje dag nu pga att jag prövade antidepressiva (sertralin) mot social ångest i 2 veckor ? trodde att det skulle vara ungefär som ADHD medicin och litade blint på läkaren som alla gånger tidigare ? stort misstag ? och nu sitter jag i båten med utsättningssymptom och en blek framtidsutsikt och drabbad skolgång. Därav kände jag mig nödgad att uppmana till försiktighet XD Även om det var off topic.
-
Som sagt så tar äldre sonen vid behov. På skoldagar men inte på helger och lov.Anonym (Normal) skrev 2025-03-06 00:20:38 följande:
Sen är jag partisk för jag lider varje dag nu pga att jag prövade antidepressiva (sertralin) mot social ångest i 2 veckor ? trodde att det skulle vara ungefär som ADHD medicin och litade blint på läkaren som alla gånger tidigare ? stort misstag ? och nu sitter jag i båten med utsättningssymptom och en blek framtidsutsikt och drabbad skolgång. Därav kände jag mig nödgad att uppmana till försiktighet XD Även om det var off topic.
-
Läs om 2E, twice exceptional. Handlar om hög IQ + NPF samtidigt.
Kan vara så att ni har en väldigt smart liten kille med NPF, så troligen impulskontroll på en 2-årings nivå.
Försök se vad som fungerar och förstärk det, och acceptera att det kommer att bli fel- för att det är jättetufft.
Krasst sett är troligen snabb diagnos och medicinering det bästa för er i nuläget.
Utan medicinering lär det bli svårt att ens försöka identifiera ytterligare diagnos, för impulskontrollbristen är så dominerande just nu.
När han blir äldre kommer förhoppningsvis hjärnan gradvis komma ifatt, men just nu är han definitivt inte där än.
Risken är att ni inte prioriteras av vården då ni redan gör så mycket rätt, och utan den struktur ni redan har hade läget varit ännu värre.
Våga vara jobbiga och tjatiga mot vården. Överdriv om det behövs, gör det ni behöver för att få den hjälp som ert barn och ni behöver för att må bra.
-
Det som möjligen, vid vissa tillfällen, kan hjälpa mot impulsivt beteende hos små barn, är rutiner.
Rutiner gör att hjärnan kopplar en serie händelser efter varandra, det blir lite automatiskt som den ena händelsen följer på den andra. Om en impuls ändå skulle dyka upp, så finns det då lite större chans att den vanliga rutinen, den vanligahändelsekedjan, kan hålla emot och stävja impulsen. Men naturligtvis inte alltid.
Rutinerna behöver i så fall vara fasta.