Anonym (Facket, ett minne blott snart) skrev 2025-03-10 08:59:07 följande:
Vad bra, då få vi hoppas att även du är en av dom som inte röstat blått och på högern.
Dom vill nämligen avverka alla fack och rättigheter för arbetare. Så att vi inte ska ha någonting att säga till om. Även lönerna ska vi inte kunna påverka. Den försämringen kan du njuta av rätt snart.
I höst kommer facken försvagas ytterligare i takt med att a-kassa och aktivitetsstöd sänks kraftigt. Har du privat inkomstförsäkring? Grattis, då kan du glömma den med.
Svenskar är fan dumma i huvudet numera. Vet inte ens vad dom får när dom röstar.
Till TS, är du varken ansluten till fack eller har kollektivavtal. Så kan du inte påverka speciella mycket.
Mitt råd är att duni fortsättningen undviker arbetsplatser som inte har kollektivavtal. Det är till för att det ska vara tryggt för dig som arbetstagare. Och undvika att du hamnar i liknande situationer. Då har arbetsgivaren schyssta villkor. Läs ALLTID anställningsavtalet och skriv på det innan du börjar arbeta.
Vet för mycket folk som börjar arbeta innan, och sen har dom arbetat helt gratis och vips så finns det ingen anställning.
Om möjligt, byt arbetsplats. Om du inte är nöjd.
Det stämmer, men folk är relativt dåligt insatta. Jag var fack representant under många år. Det finns folk som inte ens förstår hur systemet fungerar eller varför man ska vara med i a-kassa t.ex. Lite skrämmande faktiskt.
Dom blåa/högern har aldrig varit mycket för att stödja och hjälpa till i frågor som riktar sig till vanligt folk. Ironiskt nog fick dom massiv kritik för det nyligen. Dom har inte gjort något för att påverka matpriser, höjda hyror, etc. Det ligger inte i deras intresse. Dessutom har dom oerhörda problem med att få fart på ekonomin. Den här inflationen som dom sagt ska bli bra ett antal ggr nu. Bara fortsätter.
Dessutom vill dom blåa att det ska fungera ungefär som i USA har. Vi ska ha minimi löner. I höst kommer det tyvärr drabba väldigt många som haft ett relativt bra skyddsnät innan. Och jag hoppas innerligt att inte allt för många blir hemlösa pga av detta.
Man får inte glömma att det sitter väldigt mycket globalister och företagare där. Dom har länge velat riva upp arbetsrättigheter och lagar som skyddar den som arbetar.
Sent ska folket vakna som dom säger. Folk får skylla sig själva.