• TwistedByDesign

Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?

Min tjänst försvann och jag är nu i ett läge där man letar efter omplacering.
    Jag jobbade på vår IT-avd i många år där jag hanterat infrastrukturen, admin osv...

Så nu letar man alltså efter omplacering.

Vad jag vet så måste en sådan vara skälig.
    Vi har ju liksom inga andra avdelningar som ens liknar det jag gör. Så hur man skall hitta en skälig tjänst vet jag inte...

Kan dom sätta mig på vad som helst?

Jag vill inte hamna i ett läge där jag nekar något, och sedan förlorar massa rättigheter pga. det.

kollektivavtal finns ej, jag är inte fackligt ansluten.
    Men har 10 år i företaget.

Någon som vet?
  • Svar på tråden Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?
  • TwistedByDesign

Tack för svaren. Jag vet att dom kan placera än vart som i princip. Jag ser helst att jag blir uppsagd pga arbetsbrist tror jag, eftersom jag har väldigt lång uppsägningstid. Men beror ju på vad dom har att erbjuda. 

Om jag blir uppsagd pga. brist har jag många månaders uppsägningstid & hoppas då på arbetsbefrielse under tiden.

Det läskiga är dock att det är så luddigt ang "skälig omplacering" och vad jag har rätt att neka utan att det räknas som jag säger upp mig själv.. 

• Anonym (H)

Du kan alltid försöka få till en överenskommelse åt det håll du vill, dvs att du blir uppsagd.

• Anonym (Dåligt insatta)
    Anonym (Facket, ett minne blott snart) skrev 2025-03-10 08:59:07 följande:
     Vad bra, då få vi hoppas att även du är en av dom som inte röstat blått och på högern.

Dom vill nämligen avverka alla fack och rättigheter för arbetare.  Så att vi inte ska ha någonting att säga till om. Även lönerna ska vi inte kunna påverka. Den försämringen kan du njuta av rätt snart. 

I höst kommer facken försvagas ytterligare i takt med att a-kassa och aktivitetsstöd sänks kraftigt. Har du privat inkomstförsäkring? Grattis, då kan du glömma den med. 

Svenskar är fan dumma i huvudet numera. Vet inte ens vad dom får när dom röstar.

Till TS, är du varken ansluten till fack eller har kollektivavtal.  Så kan du inte påverka speciella mycket.

Mitt råd är att duni fortsättningen undviker arbetsplatser som inte har kollektivavtal. Det är till för att det ska vara tryggt för dig som arbetstagare. Och undvika att du hamnar i liknande situationer. Då har arbetsgivaren schyssta villkor.   Läs ALLTID anställningsavtalet och skriv på det innan du börjar arbeta. 

Vet för mycket folk som börjar arbeta innan, och sen har dom arbetat helt gratis och vips så finns det ingen anställning.

Om möjligt, byt arbetsplats. Om du inte är nöjd.
    Det stämmer, men folk är relativt dåligt insatta. Jag  var fack representant under många år. Det finns folk som inte ens förstår hur systemet fungerar eller varför man ska vara med i a-kassa t.ex. Lite skrämmande faktiskt.

Dom blåa/högern har aldrig varit mycket för att stödja och hjälpa till i frågor som riktar sig till vanligt folk. Ironiskt nog fick dom massiv kritik för det nyligen. Dom har inte gjort något för att påverka matpriser, höjda hyror, etc. Det ligger inte i deras intresse. Dessutom har dom oerhörda problem med att få fart på ekonomin. Den här inflationen som dom sagt ska bli bra ett antal ggr nu. Bara fortsätter. 

Dessutom vill dom blåa att det ska fungera ungefär som i USA har. Vi ska ha minimi löner. I höst kommer det tyvärr drabba väldigt många som haft ett relativt bra skyddsnät innan. Och jag hoppas innerligt att inte allt för många blir hemlösa pga av detta.

Man får inte glömma att det sitter väldigt mycket globalister och företagare där. Dom har länge velat riva upp arbetsrättigheter  och lagar som skyddar den som arbetar.  

Sent ska folket vakna som dom säger. Folk får skylla sig själva.
  • Anonym (Postpaket)
    TwistedByDesign skrev 2025-03-10 10:14:18 följande:

Tack för svaren. Jag vet att dom kan placera än vart som i princip. Jag ser helst att jag blir uppsagd pga arbetsbrist tror jag, eftersom jag har väldigt lång uppsägningstid. Men beror ju på vad dom har att erbjuda. 

Om jag blir uppsagd pga. brist har jag många månaders uppsägningstid & hoppas då på arbetsbefrielse under tiden.

Det läskiga är dock att det är så luddigt ang "skälig omplacering" och vad jag har rätt att neka utan att det räknas som jag säger upp mig själv.. 

Utgå från att du inte kan neka någon ny roll. Skälig är tex att har du haft en heltid och därför ?bör? du erbjudas minst en halvtid. Så en halvtid med lägre lön i en helt annan verksamhet räknas som skäligt. Jag har prövat precis det och facket fick backa och gilla läget. Tackar du då nej behöver du jobba under din uppsägningstid. Mitt försök är att du försöker göra en deal. Har du 6 månader uppsägningstid, föreslå att du tar 3 månader och får vara arbetsbefriad. Lova en vecka överlämning nästa vecka. 
  • Anonym (MissJJ)

Arbetsgivarprerogativet är långtgående men det är också arbetsgivarens skyldigheter. Omplacering kan vara befogat vid liknande arbetsuppgifter eller nya som innebär en rimlig introduktion, dvs man ska inte behöva skola om sig helt. Avviker det alltför mycket är det att anse att AG har skiljt dig från din tjänst, alltså uppsägning utan saklig grund, som i sig kan anses ogiltig och ligga till grund för skadestånd.
    Oavsett så har AG en skyldighet att förhandla med ditt fack enligt LAS och MBL om det finns kollektivavtal och du är fackligt ansluten, det är steg ett så kan vettig förhandling ske därifrån sedan.

• Jemp
    Anonym (Postpaket) skrev 2025-03-13 06:40:00 följande:
    Utgå från att du inte kan neka någon ny roll. Skälig är tex att har du haft en heltid och därför ?bör? du erbjudas minst en halvtid. Så en halvtid med lägre lön i en helt annan verksamhet räknas som skäligt. Jag har prövat precis det och facket fick backa och gilla läget. Tackar du då nej behöver du jobba under din uppsägningstid. Mitt försök är att du försöker göra en deal. Har du 6 månader uppsägningstid, föreslå att du tar 3 månader och får vara arbetsbefriad. Lova en vecka överlämning nästa vecka. 

Njae. Konstiga råd utan att veta mer. 

Nekar ts omplacering blir han uppsagd. Villkor under uppsägningstid är en separat förhandling. 

Vi befinner oss i motsvarande situation nu, där jag är fackligt aktiv. Alla som riskerar uppsägning får erbjudande om arbetsbefrielse delar av tiden och extra lång uppsägningstid. Inget man kan ta förgivet, men varför skulle man då förhandla sig till KORTARE uppsägningstid? Åtminstone om man inte har annat jobb som väntar. 

• Jemp
    Anonym (MissJJ) skrev 2025-03-13 07:01:02 följande:

Arbetsgivarprerogativet är långtgående men det är också arbetsgivarens skyldigheter. Omplacering kan vara befogat vid liknande arbetsuppgifter eller nya som innebär en rimlig introduktion, dvs man ska inte behöva skola om sig helt. Avviker det alltför mycket är det att anse att AG har skiljt dig från din tjänst, alltså uppsägning utan saklig grund, som i sig kan anses ogiltig och ligga till grund för skadestånd.
    Oavsett så har AG en skyldighet att förhandla med ditt fack enligt LAS och MBL om det finns kollektivavtal och du är fackligt ansluten, det är steg ett så kan vettig förhandling ske därifrån sedan.

Fast det är inte osaklig grund när tjänsten försvinner?
  • Anonym (MissJJ)
    Jemp skrev 2025-03-13 07:42:39 följande:
    Fast det är inte osaklig grund när tjänsten försvinner?
    Du menar saklig? Jo, men då ska AG förhandla om uppsägning pga arbetsbrist efter att ha uttömt omplaceringsskyldigheten.
  • Anonym (Postpaket)
    Jemp skrev 2025-03-13 07:41:41 följande:

Njae. Konstiga råd utan att veta mer. 

Nekar ts omplacering blir han uppsagd. Villkor under uppsägningstid är en separat förhandling. 

Vi befinner oss i motsvarande situation nu, där jag är fackligt aktiv. Alla som riskerar uppsägning får erbjudande om arbetsbefrielse delar av tiden och extra lång uppsägningstid. Inget man kan ta förgivet, men varför skulle man då förhandla sig till KORTARE uppsägningstid? Åtminstone om man inte har annat jobb som väntar. 

Ja precis som jag skrev. Finns det grund för arbetsbrist och omplacering och skäligt erbjudande, TS tacket nej blir TS uppsagd. Då blir det ju möjligt för Ta att föreslå något annat än en uppsägning och sedvanlig uppsägningstid. arbetsbefrielse är då ingen rättighet. personligen hade jag försökt få en deal med arbetsbefrielse och pengar motsvarande en del av uppsägningstiden. Annars är det ju bara jobba hela uppsägningstiden om man nu hellre vill det. Det är väl precis detta ta frågar efter råd kring vilka vägval hen kan tänkas ha i sin situation. 

givetvis om ts har ett erbjudande på bordet som är bättra än arbetsgivarens skyldighet ska ts Inte tack nej till det och be om något sämre. det förutsatte jag att ts förstår själv. 

Så ditt råd till ts är att helt enkelt jobba sin uppsägningstid? det är ju absolut ett alternativ om ts vill det Och det som händer automatiskt om ta inte gör något aktivt. 

• Jemp
    Anonym (Postpaket) skrev 2025-03-13 18:04:43 följande:

Ja precis som jag skrev. Finns det grund för arbetsbrist och omplacering och skäligt erbjudande, TS tacket nej blir TS uppsagd. Då blir det ju möjligt för Ta att föreslå något annat än en uppsägning och sedvanlig uppsägningstid. arbetsbefrielse är då ingen rättighet. personligen hade jag försökt få en deal med arbetsbefrielse och pengar motsvarande en del av uppsägningstiden. Annars är det ju bara jobba hela uppsägningstiden om man nu hellre vill det. Det är väl precis detta ta frågar efter råd kring vilka vägval hen kan tänkas ha i sin situation. 

givetvis om ts har ett erbjudande på bordet som är bättra än arbetsgivarens skyldighet ska ts Inte tack nej till det och be om något sämre. det förutsatte jag att ts förstår själv. 

Så ditt råd till ts är att helt enkelt jobba sin uppsägningstid? det är ju absolut ett alternativ om ts vill det Och det som händer automatiskt om ta inte gör något aktivt. 

Du föreslog att han skulle förhandla bort halva uppsägningstiden. DET tycker jag låter dumt. Självklart kan han försöka förhandla om arbetsbefrielse. 
  • Anonym (Postpaket)
    Jemp skrev 2025-03-14 07:34:47 följande:
    Du föreslog att han skulle förhandla bort halva uppsägningstiden. DET tycker jag låter dumt. Självklart kan han försöka förhandla om arbetsbefrielse. 
    Ja fast din uppfattning känns som den grundar sig på vad du utan grund tycker är bra och dåligt. Behöver förhålla dig till vad som är rimligt och skäligt. Det är det ta undrar över. Vilka (verkliga)  möjligheter har ts. Bästa är ju att ts får trippel uppsägningstid och blir arbetsbefriade. Jättenice men helt orimligt. Jag har erfarenhet från många liknande förhandlingar och jag vidhåller att det är ett rimligt erbjudande, så kan ts få det är det bra. Vill ts hellre jobba uppsägningstiden är det bara göra. Finns det mer bakom uppsägningen är sen arbetsbrist kanske det kan öppna för annan förhandling men går vi in på personliga skäl är förutsättningarna kanske sämre att förhandla men arbetsgivaren mer öppen för att ts ska lämna skyndsamt. Det verkar dock inte vara fallet. 
  • TwistedByDesign

update:

Fick erbjudande om en tjänst som är något jag aldrig hade trivts med, den innebär kundmöten samt ringa typ hela dagen för att locka kunder och förklara våra tjänster. 

Natt och dag jämfört mot min nuvarande IT-roll.

Det riktigt vrider sig i magen, när jag tänker på erbjudandet.
    Känner inte att jag har kompetensen för ett sådant jobb alls. Har alltid varit en ganska blyg person, då har IT passat mig bra. 

Jag kommer tacka nej om jag vet att jag får min uppsägningstid, så jag kan söka jobb under tiden. Jag borde ha rätt till min fulla uppsägningstid även fast jag nekar denna. 

• Anonym (Postpaket)
    TwistedByDesign skrev 2025-03-18 19:58:57 följande:

update:

Fick erbjudande om en tjänst som är något jag aldrig hade trivts med, den innebär kundmöten samt ringa typ hela dagen för att locka kunder och förklara våra tjänster. 

Natt och dag jämfört mot min nuvarande IT-roll.

Det riktigt vrider sig i magen, när jag tänker på erbjudandet.
    Känner inte att jag har kompetensen för ett sådant jobb alls. Har alltid varit en ganska blyg person, då har IT passat mig bra. 

Jag kommer tacka nej om jag vet att jag får min uppsägningstid, så jag kan söka jobb under tiden. Jag borde ha rätt till min fulla uppsägningstid även fast jag nekar denna. 

Tråkigt att den föreslagna tjänsten inte alls känns aktuell för dig. 

Du har absolut rätt att tacka nej till tjänsten, då blir det arbetsbrist och arbetsgivaren har rätt att varsla dig. Då jobbar du fram till din uppsägningstid löpt ut och då avslutas din tjänst. Skulle din tjänst / arbete inte finnas redan nu under uppsägningstiden har de rätt att omplacera dig under denna tiden inom skäliga ramar. 

• TwistedByDesign

Update:

Fick ett rätt bra erbjudande, vilket jag inte räknade alls med. 

Förlängd uppsägningstid

Arbetsbefrielse

Avräkningsfritt i fall att jag hittar nytt jobb

(Har även två intervjuer på måndag).

SÅ det blev ju ganska bra tillslut. 

• Anonym (Postpaket)
    TwistedByDesign skrev 2025-03-22 12:03:03 följande:

Update:

Fick ett rätt bra erbjudande, vilket jag inte räknade alls med. 

Förlängd uppsägningstid

Arbetsbefrielse

Avräkningsfritt i fall att jag hittar nytt jobb

(Har även två intervjuer på måndag).

SÅ det blev ju ganska bra tillslut. 

Skönt att höra! Hoppas intervjuerna på måndag går vägen! 
  • FruFarfalle

Hm vet några som blev omplacerade från labb till barnskötare och från löneadmimistratör till fritidshem. En vårdadmimistratör blev omplacerad i en stad 6 mil bort. Kommun och region visserligen. Så ja du kan nog bli erbjuden omplacering var som helst i företaget men förhoppningsvis tar de tillvara på din kompetens.

• TwistedByDesign
    FruFarfalle skrev 2025-03-22 14:02:28 följande:

Hm vet några som blev omplacerade från labb till barnskötare och från löneadmimistratör till fritidshem. En vårdadmimistratör blev omplacerad i en stad 6 mil bort. Kommun och region visserligen. Så ja du kan nog bli erbjuden omplacering var som helst i företaget men förhoppningsvis tar de tillvara på din kompetens.

Det är skillnad på att bli omplacerad inom samma verksamhet och att ens tjänst faktiskt försvinner pga arbetsbrist. Då har arbetsgivaren skyldighet att se om det finns någon skälig omplacering ? men det betyder inte att man måste tacka ja till vad som helst.
  • Anonym
    TwistedByDesign skrev 2025-03-23 00:11:41 följande:
    Det är skillnad på att bli omplacerad inom samma verksamhet och att ens tjänst faktiskt försvinner pga arbetsbrist. Då har arbetsgivaren skyldighet att se om det finns någon skälig omplacering ? men det betyder inte att man måste tacka ja till vad som helst.
    "Tacka ja" har ju inte med saken att göra. Man behöver aldrig ta eller behålla en anställning. Faktum att man kan bli erbjuden en bajspartikelplats om ens befintliga tjänst försvinner kvarstår ju, om det är det enda som finns.
  • TwistedByDesign

Denna tråd handlade mer egentligen om jag kunde tacka nej utan att vissa tryggheter gick upp i rök. 

Omplacerad kan man absolut bli, men du har rätt att tacka nej om skillnaderna är stora, och därmed behålla din uppsägningstid osv. Så länge erbjudandet är skäligt. 

En omplacering för en läkare till receptionen är t.ex. inte skälig. 

Problemet är om man nekar en skälig omplacering, så kan arbetsgivaren hävda att du sagt upp dig själv. 

Och därmed förlorar du din uppsägningstid, får karens på A-kassa osv osv.. 

Inget läge man vill hamna i. 

Är glad att min arbetsgivare skött detta bra. 

Svar på tråden Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?