Nu är dottern liten fortfarande men det bästa är ju att hon te x går i barnkör, musiklek mm som finns för yngre barn.
Sen när blir äldre kan hon börja på kommunala musikskolan eller kulturskolan och sjunga eller spela instrument.
Nu vet jag inte om det musikklass du menar som har intagningsprov.
Vissa kommunala musikskolor har då förberedenade kurser inför prov.
Min dotter har gått i musikklass i grundskolan men började då tidigt med att gå på olika barnsångsgrupper och sen att spela instrument,
Ja proven till musikklasser kan vara ganska så svåra, här är exempel ifrån skolan min dotter gick på. Hon har nu gått ut grundskolan
Under provtillfället träffar ditt barn minst två musiklärare. De leder provet och de olika övningarna. Provet tar ungefär 10 minuter att genomföra.
Här får du som söker veta vilka övningar du ska göra under provet:
Sjunga en obligatorisk sång: Nu tändas tusen juleljusDu sjunger första versen av Nu tändas tusen juleljus till ackompanjemang i F-dur eller G-dur.
Sjunga en egen vald sångDu sjunger en sång du valt själv. Vill du ha ackompanjemang till denna sång behöver du ta med dig noter i önskad tonart.
Sjunga Blinka lilla stjärna från olika starttonerDu sjunger den första frasen (Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar vad du är) från olika starttoner som musiklärarna spelar.
Följa pianotDu försöker härma vad som spelas på piano, ungefär som ?Följa John?. Här lyssnar vi efter ditt omfång och din förmåga att höra och snabbt kunna hänga med i det som spelas.
Sjunga toner i ackordMusikläraren spelar ackord med tre toner, och du ska sjunga tonerna i ackorden, uppifrån och ner. Ackorden kan spelas i olika omvändningar.
Härma melodierDu härmar korta melodier som musikläraren spelar på piano.
Knacka rytmerDu härmar rytmer som musikläraren gör genom att knacka med en penna.