• Anonym (TS)

Få in dottern på en skola med musik profil

Jag vill att min dotter ska komma in på en grundskola med musikinriktning.

Det kommer ske antagningsprov och jag undrar hur svåra dessa är och hur man kan förbereda sitt barn på bästa sätt inför detta? 

Mitt barn älskar sång och musik och jag tror detta skulle vara bra för henne. 

• Svar på tråden Få in dottern på en skola med musik profil
  • Anonym (tonårsmamma)

Nu är dottern liten fortfarande men det bästa är ju att hon  te x går i barnkör, musiklek mm som finns för yngre barn.
    Sen när blir äldre kan hon börja på kommunala musikskolan eller kulturskolan och sjunga eller spela instrument.
    Nu vet jag inte om det musikklass du menar som har intagningsprov.
    Vissa kommunala musikskolor har då förberedenade kurser inför prov.

Min dotter har gått i musikklass i grundskolan men började då tidigt med att gå på olika barnsångsgrupper och sen att spela instrument,
    Ja proven till musikklasser kan vara ganska så svåra, här är exempel ifrån skolan min dotter gick på. Hon har nu gått ut grundskolan

Under provtillfället träffar ditt barn minst två musiklärare. De leder provet och de olika övningarna. Provet tar ungefär 10 minuter att genomföra.

Här får du som söker veta vilka övningar du ska göra under provet:

Sjunga en obligatorisk sång: Nu tändas tusen juleljus
    Du sjunger första versen av Nu tändas tusen juleljus till ackompanjemang i F-dur eller G-dur.

Sjunga en egen vald sång
    Du sjunger en sång du valt själv. Vill du ha ackompanjemang till denna sång behöver du ta med dig noter i önskad tonart.

Sjunga Blinka lilla stjärna från olika starttoner
    Du sjunger den första frasen (Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar vad du är) från olika starttoner som musiklärarna spelar.

Följa pianot
    Du försöker härma vad som spelas på piano, ungefär som ?Följa John?. Här lyssnar vi efter ditt omfång och din förmåga att höra och snabbt kunna hänga med i det som spelas.

Sjunga toner i ackord
    Musikläraren spelar ackord med tre toner, och du ska sjunga tonerna i ackorden, uppifrån och ner. Ackorden kan spelas i olika omvändningar.

Härma melodier
    Du härmar korta melodier som musikläraren spelar på piano.

Knacka rytmer
    Du härmar rytmer som musikläraren gör genom att knacka med en penna.
  • AndreaBD
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 10:22:15 följande:
    2 år och 3 veckor, så jag har tid på mig att förbereda henne. 
    Allvarligt? Du kan inte veta i den åldern. Det kan ändra sig. Låt stackars ungen utveckla sina egna intressen. 
  • Anonym (Musica)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 10:22:15 följande:
    2 år och 3 veckor, så jag har tid på mig att förbereda henne. 
    Ok, hur gammal kommer hon vara när hon ska göra provet? 5-6 år eller är det i fjärde klass?

Mitt barn går i en musikskola där antagningsprovet var före förskoleklassen. Jag hade inte direkt förberett hen, utan bara som du haft hen på musik- och danslek en gång i veckan under de första åren samt även musicerat mycket själv med hen. Spelat musik, sjungit mycket, sitta i knät och känna rytmen när man sjunger och klappa i händerna mm. Sånt är bra. 

En del barn spelade sina instrument på antagningsprovet, en liten trudelutt bara. Det fanns barn som spelade cello, tvärflöjt mm. Så om ditt barn har intresse för ett instrument så kan hon börja när hon är 4-5 år kanske. 
    AndreaBD skrev 2025-03-18 10:39:27 följande:
    Allvarligt? Du kan inte veta i den åldern. Det kan ändra sig. Låt stackars ungen utveckla sina egna intressen. 
    Fast det kan man faktiskt om vi talar om musikalitet. Det kan man se hos små barn likaväl som man kan se det hos en vuxen. Vissa barn sjunger rent från början och har känslan för musik. Andra barn kanske är duktiga på att läsa tidigt. Det är inte hittepå. Det beror helt och hållet på barnet och det finns inga nackdelar med att gå i en musikskola från tidig ålder. Om barnet vill sluta senare så är det väl bara att göra det. 

Det är ingen som säger att man måste bli musiker bara för att man går i en musikskola, men det finns många studier som visar att musik utvecklar hjärnan på ett sätt som andra aktiviteter inte kan göra. 

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Musica) skrev 2025-03-18 10:47:53 följande:
    Ok, hur gammal kommer hon vara när hon ska göra provet? 5-6 år eller är det i fjärde klass?

Mitt barn går i en musikskola där antagningsprovet var före förskoleklassen. Jag hade inte direkt förberett hen, utan bara som du haft hen på musik- och danslek en gång i veckan under de första åren samt även musicerat mycket själv med hen. Spelat musik, sjungit mycket, sitta i knät och känna rytmen när man sjunger och klappa i händerna mm. Sånt är bra. 

En del barn spelade sina instrument på antagningsprovet, en liten trudelutt bara. Det fanns barn som spelade cello, tvärflöjt mm. Så om ditt barn har intresse för ett instrument så kan hon börja när hon är 4-5 år kanske. 
    AndreaBD skrev 2025-03-18 10:39:27 följande:
    Fast det kan man faktiskt om vi talar om musikalitet. Det kan man se hos små barn likaväl som man kan se det hos en vuxen. Vissa barn sjunger rent från början och har känslan för musik. Andra barn kanske är duktiga på att läsa tidigt. Det är inte hittepå. Det beror helt och hållet på barnet och det finns inga nackdelar med att gå i en musikskola från tidig ålder. Om barnet vill sluta senare så är det väl bara att göra det. 

Det är ingen som säger att man måste bli musiker bara för att man går i en musikskola, men det finns många studier som visar att musik utvecklar hjärnan på ett sätt som andra aktiviteter inte kan göra. 

Håller helt med om att man kan märka om en tvååring är musikaliskt begåvad! Jag är mer tveksam till att man kan veta att musikklass skulle vara bra för ens barn så tidigt som vid två års ålder. Det är så mycket annat som också spelar in. 

För barnet tror jag att det bästa är att inte ha planer om vad det ska göra i framtiden utan istället utgå från vad barnet vill. Sjung gärna i kör och låt barnet ha tillgång till piano tex, men det ska vara för att barnet tycker att det är kul, inte för att det ska komma in på någon särskild skola om några år. 

• Anonym (förberedd)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 10:12:09 följande:
    Få in dottern på en skola med musik profil

Jag vill att min dotter ska komma in på en grundskola med musikinriktning.

Det kommer ske antagningsprov och jag undrar hur svåra dessa är och hur man kan förbereda sitt barn på bästa sätt inför detta? 

Mitt barn älskar sång och musik och jag tror detta skulle vara bra för henne. 

Provet är ju inte svårt i sig, så om barnet är någorlunda musikaliskt så klarar det ju provet.

Däremot är det ofta många sökande till begränsat antal platser, och då kan det vara svårt att komma in även om man är duktigt, för att det finns andra som är ännu bättre. 

Nu är det ca 15 år sen min dotter sökte till musikklass, men jag tror att hon fick sjunga en sång, klappa efter en rytm och följa efter med sång i lite olika skalor. Sen lite frågor om intresse och villighet att lägga tid på körsång, konserter osv. 

Hon förberedde sig inte på nåt särskilt sätt, men sjöng dagarna i ända och hade fin taktkänsla. Så mer sin egen talang och intresse. Hon älskade sina år i musikklass. 
  • Panduro

Modern forskning börjar i allt större grad frångå den estetiska synen på musikalitet och talar istället om en praxial syn, musikalitet inte är medfött, utan något som går att utveckla i väldigt stor grad. Musikalitet handlar om så mycket mera än att sjunga rent.

• Anonym (Musica)
    Panduro skrev 2025-03-18 11:08:07 följande:

Modern forskning börjar i allt större grad frångå den estetiska synen på musikalitet och talar istället om en praxial syn, musikalitet inte är medfött, utan något som går att utveckla i väldigt stor grad. Musikalitet handlar om så mycket mera än att sjunga rent.

Precis, därför är det jättebra att börja så tidigt som möjligt för alla barn! Musik är så bra för kropp och själ. 

Men precis som med atletisk begåvning eller verbal begåvning eller vad som helst, så har barn olika förutsättningar. Alla kommer inte bli Usain Bolt eller en ny Astrid Lindgren. Men alla kan lära sig springa effektivt och skriva en historia. Det är det djupt mänskliga i oss som gör att vi kan ta till oss de flesta mänskliga aktiviteter. Några av oss har en exceptionell begåvning inom något område. Det bör uppmuntras och utvecklas för barnets egen skull. 

Det finns särskilda matteklasser för barn som är duktiga på matte och tycker det är kul, på samma sätt funkar det med musikklasser. 
  • AndreaBD
    Anonym (Musica) skrev 2025-03-18 10:47:53 följande:
    Det kan man se hos små barn likaväl som man kan se det hos en vuxen. Vissa barn sjunger rent från början och har känslan för musik. Andra barn kanske är duktiga på att läsa tidigt. Det är inte hittepå. Det beror helt och hållet på barnet och det finns inga nackdelar med att gå i en musikskola från tidig ålder. Om barnet vill sluta senare så är det väl bara att göra det. 

Jo, jag har själv en son som sjöng rent som 2-åring. Men jag bestämde inte DÅ, när han var 2 år att han ska gå i musikklass. Då kunde jag bara tänka: Han kanske kan få prova nåt instrument när han är 4 eller 5 (OM han då fortfarande är intresserad.). Och då tyckte alla att jag överdrev så värst. Musiktalangen fanns, självklart. 

Men man vet ju inte vilka andra faktorer som dyker upp. Mitt barn t.ex. har svår ADHD, och då höll vi på med assistent och allt möjligt, så musik var inte första prioritet. Han gick senare i musikklass, visst, men jag säger bara att man ju inte vet vad som kommer att hända under flera år. 
  • Anonym (Musica)
    AndreaBD skrev 2025-03-18 13:08:34 följande:
    Jo, jag har själv en son som sjöng rent som 2-åring. Men jag bestämde inte DÅ, när han var 2 år att han ska gå i musikklass. Då kunde jag bara tänka: Han kanske kan få prova nåt instrument när han är 4 eller 5 (OM han då fortfarande är intresserad.). Och då tyckte alla att jag överdrev så värst. Musiktalangen fanns, självklart. 

Men man vet ju inte vilka andra faktorer som dyker upp. Mitt barn t.ex. har svår ADHD, och då höll vi på med assistent och allt möjligt, så musik var inte första prioritet. Han gick senare i musikklass, visst, men jag säger bara att man ju inte vet vad som kommer att hända under flera år. 
    Tack för att du delar med dig. Du har helt rätt i att man måste anpassa sig efter barnet och situationen precis som du gjorde med ditt barn. 

Vi har alla olika tankar om våra barns uppväxt och det behöver inte nödvändigtvis vara fel att hoppas på att barnet ska få en viss sorts skolupplevelse och sikta in sig på det. 

Av någon anledning är det tabu att tillgodose begåvade barns behov, men inte barn som har andra sorters behov. Det blir ofta många tummar ner i trådar som handlar om begåvade barn. 

• Lynx123

Jag gick på AF och där var uttagningsprovet så att man antingen hade rytm/musiköra eller inte. Sådant går inte.att lära sig egentligen.

• Anonym (H)

Vet inte hur svåra dessa antagningsprov är, beror nog på skola. Men är det som i tex baletten, är det tufft - juryn väljer ut de bästa och de elever som de anser ha utvecklingspotential. Sedan är ditt barn väldigt ungt, så du kan nog inte göra så mkt mer än att uppmuntra om barnet själv visar intresse. 

• AndreaBD
    Lynx123 skrev 2025-03-18 15:17:20 följande:

Jag gick på AF och där var uttagningsprovet så att man antingen hade rytm/musiköra eller inte. Sådant går inte.att lära sig egentligen.

Har någon påstått något annat? Men det är bara rytmkänsla och musiköra. Du kan inte spela ett instrument eller kunna annat om musik bara för att du har det. En hel del måste man ändå lära sig. 

När min son gick i musikklass så höll de t.ex. ganska mycket på med harmonilära. Det finns mycket inom musik som man kan lära sig. Det är dock inte värt det om man ändå är omusikalisk (bortsett från lite grundläggande som en del av allmänbildning). 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2025-03-18 17:46:38 följande:
    Har någon påstått något annat? Men det är bara rytmkänsla och musiköra. Du kan inte spela ett instrument eller kunna annat om musik bara för att du har det. En hel del måste man ändå lära sig. 

När min son gick i musikklass så höll de t.ex. ganska mycket på med harmonilära. Det finns mycket inom musik som man kan lära sig. Det är dock inte värt det om man ändå är omusikalisk (bortsett från lite grundläggande som en del av allmänbildning). 
    Sorry, jag fattade just att du nog menade att man inte kan öva till provet. Det ligger något i det. 
  • Lynx123
    AndreaBD skrev 2025-03-18 17:46:38 följande:

Vad.jag menade var att till just AF, som är en sångskola, kan man egentligen inte förbereda sig inför proven.

Till musikskolor bör man säkert kunna spela instrument och då blir man oftast informerad om att förbereda ett eller två stycken.

I det här fallet verkar det dock handla om ett rätt litet barn så då är kraven inte särskilt höga vad gäller harmonilära och fingerfärdighet, utan snarare hur väl barnet hör skillnad på dur och moll eller att kunna knacka takten till musik. Det framgår rätt snabbt om ett barn är musikaliskt eller inte.
  • AndreaBD
    Lynx123 skrev 2025-03-18 18:57:48 följande:
    Vad.jag menade var att till just AF, som är en sångskola, kan man egentligen inte förbereda sig inför proven.

Till musikskolor bör man säkert kunna spela instrument och då blir man oftast informerad om att förbereda ett eller två stycken.

I det här fallet verkar det dock handla om ett rätt litet barn så då är kraven inte särskilt höga vad gäller harmonilära och fingerfärdighet, utan snarare hur väl barnet hör skillnad på dur och moll eller att kunna knacka takten till musik. Det framgår rätt snabbt om ett barn är musikaliskt eller inte.
    Okej, jag förstår. 
Svar på tråden Få in dottern på en skola med musik profil