• Anonym (ångest)

Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...

Jag är mamma till ett barn med högfungerande autism, som till hösten ska gå på högskola i en storstad i annat landskap än det vi bor i nu. 
    Utbildningen finns bara där o med betyg o toppskikt på nationella proven, så kommer h*n att komma in. Utbildningen är på 3 år.
    Jag ska flytta med, pappan o jag är separerade sen många år, dock så umgås vi som familj då o då o ingen av oss har någon ny partner..
    Jag är fattig-sjukpensionär, har allvarliga problem med hälsan.
    Vi känner ingen i det landskapet o hittar inte heller. 
    Jag oroar mig massor, så pass att jag blir fysiskt illamående o jag har fått problem med blodtrycket, vilket förvärrar min situation.
    Där vi bor nu, är ett avskyvärt ställe på många sätt o både jag o barnet har länge pratat om när vi äntligen kan flytta härifrån. 
    Vi skulle ha flyttat innan gymnasiet barnet o jag, till mina hemtrakter, men då gick jag från att vara frisk till att vara allvarlig sjuk o hamnade mitt uppe i utredning o sjukhusboende, låg mer än en månad på sjukhus precis då skolan skulle börja. Så vi blev kvar här då pappan vägrade flytta eller ens ta ut ledighet tills jag kom ut från sjukhuset.. Han vill bo kvar här.
    Han har en förälder kvar i livet o tanken är att han ska överta sitt barndomshem. Vet dock inte när det ska ske då den föräldern vägrar flytta till äldreboende trots att det vore det bästa men mitt ex har börjat köpa in sig.
    Exet har varit på samma jobb i 28 år o han skulle inte ha några problem med att få nytt jobb någon annanstans inom samma område.
    Nu tycker jag att exet ska försöka ta tjänstledigt eller säga upp sig o flytta med, just för att vårt barn behöver stöd o skulle det hända mig något, så kommer inte vårt barn kunna hantera det. Allra helst skulle jag vilja att exet bor i närheten alla 3 åren men iag ett år tills vi lär oss hitta o lära känna folk. O jag kanske kommer att behöva göra en stor operation i framtiden. Är jag korkad som tycker o tänker så?

• Svar på tråden Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...
  • Anonym (Enkel arbetare)

Till TS, jag har 2 barn i din sons ålder.
    Här kommer mina tankar.
    När min dotter började universitet var det mycket lära känna varandra aktiviteter, en tjej sa upprepade ggr ni måste anpassa er efter mig för jag har autism. En elev kopplade inte hur han ska interagera i grupp, dessa slutade ganska fort.
    Vi har flera bekanta som pluggat men sedan inte kunnat jobba pga sin psykiska ohälsa.
    Har ni pratat med personalen på tänkta högskola?
    Ska du sitta i en billig lägenhet i storstaden, orolig över sonen och bara leva för att curla honom i 3 år.

Varför flyttar ni inte din dina hemtrakter i sommar, sonen får ett år på sig att förbereda sig på att bo själv och mogna innan han söker till sin utbildning.

• Jemp

Du är orimlig ja. Pappan behöver såklart inte flytta med sitt vuxna barn (inte du heller) och inte för att stötta dig heller. 

Vill barnet ha er med?

• Anonym (??)

Självklart ska pappan inte behöva flytta pga att den vuxna sonen ska studera på universitetet. 

Hade vi diskuterat en 5 åring som behövde extra stöd och anpassningar för hela skolgången så är det rimligt. Nu är det tre år på högskolan. Jag har själv autism och haft en mamma som klamrat sig fast. Otroligt jobbigt är det. Hur länge tänkte du att du skulle övervaka din son? Han måste få trygghet med andra än sina föräldrar för att få ett fungerande liv på riktigt. 

• Anonym

Det hela är så absurt så jag inte ens vet var jag ska börja...

• Anonym (67)

Herre Gud!

Du "tycker" att dit EX (!) ska säga upp sig och flytta från det ställe han trivs på, har sin levande förälder på och vill ta över barndomshemmet från..

OCH du planerar vart ditt barn ska flytta efter sina högskolestudier

Ja ja alla andra har redan sagt det så ...

• Anonym (Tanke?)
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 00:57:33 följande:
    Jag förstår att det kan tolkas så, men om pappan hade flyttat med vårt barn, så hade jag troligtvis flyttat tillbaka till mina hemtrakter. Tanken är att vårt barn ska flytta till min hemtrakt efter utbildningen. 
    Jag har inte sagt något till exet, utan det var en tanke som kom nu. 
    Din tanke eller barnets? 

Du och barnets pappa lever inte tillsammans så du har ingenting att säga till om vad gäller hans väl. Inte ens om ni hade levt tillsammans hade du haft något att säga till om. 

Exakt varför ska du flytta med ert barn till studieorten?

En person med högfungerande autism behöver inte hjälp på den nivån. Om barnet inte är redo att flytta hemifrån har du, ledsen att säga det, gjort ett mindre bra jobb. Även barn med högfungerande autism kan lära sig det i god tid innan man flyttar för studier. 
  • Anonym (Geomberga)
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 00:37:03 följande:
    Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...

Jag är mamma till ett barn med högfungerande autism, som till hösten ska gå på högskola i en storstad i annat landskap än det vi bor i nu. 
    Utbildningen finns bara där o med betyg o toppskikt på nationella proven, så kommer h*n att komma in. Utbildningen är på 3 år.
    Jag ska flytta med, pappan o jag är separerade sen många år, dock så umgås vi som familj då o då o ingen av oss har någon ny partner..
    Jag är fattig-sjukpensionär, har allvarliga problem med hälsan.
    Vi känner ingen i det landskapet o hittar inte heller. 
    Jag oroar mig massor, så pass att jag blir fysiskt illamående o jag har fått problem med blodtrycket, vilket förvärrar min situation.
    Där vi bor nu, är ett avskyvärt ställe på många sätt o både jag o barnet har länge pratat om när vi äntligen kan flytta härifrån. 
    Vi skulle ha flyttat innan gymnasiet barnet o jag, till mina hemtrakter, men då gick jag från att vara frisk till att vara allvarlig sjuk o hamnade mitt uppe i utredning o sjukhusboende, låg mer än en månad på sjukhus precis då skolan skulle börja. Så vi blev kvar här då pappan vägrade flytta eller ens ta ut ledighet tills jag kom ut från sjukhuset.. Han vill bo kvar här.
    Han har en förälder kvar i livet o tanken är att han ska överta sitt barndomshem. Vet dock inte när det ska ske då den föräldern vägrar flytta till äldreboende trots att det vore det bästa men mitt ex har börjat köpa in sig.
    Exet har varit på samma jobb i 28 år o han skulle inte ha några problem med att få nytt jobb någon annanstans inom samma område.
    Nu tycker jag att exet ska försöka ta tjänstledigt eller säga upp sig o flytta med, just för att vårt barn behöver stöd o skulle det hända mig något, så kommer inte vårt barn kunna hantera det. Allra helst skulle jag vilja att exet bor i närheten alla 3 åren men iag ett år tills vi lär oss hitta o lära känna folk. O jag kanske kommer att behöva göra en stor operation i framtiden. Är jag korkad som tycker o tänker så?

Du använder ditt barn som förevändning för driva igenom ditt önskemål att din ex-man skall bo nära dig. Som tidigare inlägg redan skrivit , tydlig offermentalitet.

Det är också ett manipulativt tankesätt som bär tydliga kännetecken av Kvinnobebis.

• Anonym (Alexandra)

Självklart är det helt orimligt att be ditt ex säga upp sig från sitt jobb för att du är orolig att du inte kommer hitta i den nya staden..? Herregud. Klart du inte kan kräva nåt sånt av ditt ex, oavsett hur enkelt du tycker det vore för honom att få nytt jobb eller gå tillbaka till det gamla. 

Om du har sån extrem ångest över flytten att du får problem med hälsan är det något DU måste ta ansvar över och söka stöd och hjälp för. Ditt ex har inget med det att göra. Sen bör du låta ditt barn växa upp och utvecklas. Du kommer inte alltid vara där, och då måste ditt vuxna barn vara redo för det. 

• Anonym (ångest)

Det var så länge sedan jag besökte familjeliv, att jag hade totalt glömt bort hur dömande o nervärderande folk här inne är,
    Kvinnobebis, misslyckad som mamma osv....
    Ett enda inlägg såg vad jag skrev o vred inte till det så att det handlade om mig o det tackar jag för.

• EpicF
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 00:46:01 följande:
    Jag har bott här i 22 år, varav 18 år mot min vilja o det har varit jag som har fått tagit hand om vårt barn, varit den som fått lösa problem o sett till att allt har funkat, medan mitt ex varit lekpappan o har alltid på ett fult sätt, lyckats få sin vilja fram. Hans sätt eller inte alls. 
    Skulle han säga upp sig, så skulle han vara välkommen tillbaka då jobbet har velat ge honom en chefspost i flera år, exet vill inte bli chef, o han är den jobbet ringer så fort det blir problem.  
    Att du vill flytta är helt ok. Du gör som du vill. Men ditt ex behöver absolut inte flytta för att du vill. 

Sedan bör du börja tänka på att släppa taget om ditt vuxna barn, så denne får chans att själv utvecklas. Ja, h*n har autism men h*n är knappast oförmögen att ta hand om sig själv eller att studera och bo för sig själv. 

Du kan inte hänga upp hela ditt liv på ditt vuxna barn. 
  • EpicF
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 00:57:33 följande:
    Jag förstår att det kan tolkas så, men om pappan hade flyttat med vårt barn, så hade jag troligtvis flyttat tillbaka till mina hemtrakter. Tanken är att vårt barn ska flytta till min hemtrakt efter utbildningen. 
    Jag har inte sagt något till exet, utan det var en tanke som kom nu. 
    Du vill flytta till dina hemtrakter. Då gör du det. 
    Ditt ex vill bo kvar, då  gör han det. 
    Ditt vuxna barn flyttar till staden denne ska studera på högskola. 

Alla blir nöjda. 

Vad ditt vuxna barn gör efter sin utbildning är upp till denne. 
  • EpicF
    Anonym (Enkel arbetare) skrev 2025-03-22 09:15:27 följande:

Till TS, jag har 2 barn i din sons ålder.
    Här kommer mina tankar.
    När min dotter började universitet var det mycket lära känna varandra aktiviteter, en tjej sa upprepade ggr ni måste anpassa er efter mig för jag har autism. En elev kopplade inte hur han ska interagera i grupp, dessa slutade ganska fort.
    Vi har flera bekanta som pluggat men sedan inte kunnat jobba pga sin psykiska ohälsa.
    Har ni pratat med personalen på tänkta högskola?
    Ska du sitta i en billig lägenhet i storstaden, orolig över sonen och bara leva för att curla honom i 3 år.

Varför flyttar ni inte din dina hemtrakter i sommar, sonen får ett år på sig att förbereda sig på att bo själv och mogna innan han söker till sin utbildning.

Vad tänker du att "personalen" på högskolan ska göra?

Om ts vuxna barn har toppbetyg är knappast studierna ett problem. Det kan dock bli problem med det sociala, men det är inget "personalen" på högskolan kan göra något med. 
  • Anonym (Geomberga)
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 16:04:56 följande:

Det var så länge sedan jag besökte familjeliv, att jag hade totalt glömt bort hur dömande o nervärderande folk här inne är,
    Ett enda inlägg såg vad jag skrev o vred inte till det så att det handlade om mig o det tackar jag för.

Ja, det är hårt på FL. 

Men jag kan försäkra dig om att alla som skriver in är minst lika ruttna själva. Allting går ut på att låtsas att man är bra själv och döma andra.
  • Anonym (Sofia)

Varför ska du flytta med barnet till den nya staden? Är det för att du behöver stöd och hjälp? Eller är det för att barnet inte klarar sig själv?
    Vad tycker barnet?
    Min spontana tanke är att det bästa kanske är att du flyttar till dina hemtrakter och att barnet flyttar själv till studieorten. Pappan kan hjälpa barnet med det praktiska och stötta i början. 
    Hur låter den planen? Är det något du tror hade fungerat? Om inte - varför?

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 16:04:56 följande:

Men alltså väx upp. Du säger själv att du vill att ditt ex ska ta tjänstledigt eller säga upp sig från sitt jobb för att flytta med dig och ert vuxna barn i minst ett år, tills ni börjar lära er hitta och lära känna personer på den nya orten. Det är helt galet att tänka att det vore rimligt.

Om du själv oroar dig till den grad att du blir illamående och får problem med blodtrycket är det faktiskt något DU måste ta itu med själv. Ditt ex har inget ansvar här. Du måste växa upp.
Svar på tråden Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...