• Anonym (Stilla_undran)

Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?

Jag menar då från Försäkringskassan. Känns som om fler och fler har sjukdomar, skador, handikapp och diagnoser som hindrar dem från att kunna arbeta, och det tycks bli allt vanligare att man får sjukersättning för psykiskt mående.

Men faktiskt så visar det sig ju ofta att människor som mår psykiskt dåligt mår bättre av daglig sysselsättning och gemenskap med andra. Så varför tror man att människor blir bättre av att bara gå hemma och göra ingenting eller bara göra sådant som roar dem?

Det verkar vara ett fenomen som kommit med 60-70-80-talister. Folk födda på 40- och 50-talet har varit mer måna om att jobba och göra rätt för sig så länge de kunnat, även om de haft olika krämpor och mått dåligt. Eller har folk blivit känsligare och skörare?

• Svar på tråden Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?
  • Freddie K

För många av de jag känner så handlar mycket om rutiner och så. Att man har en speciell arbetsuppgift och att den ska utföras vid en viss tidpunkt. Sen kan det vara svårt om det inte är individanpassat för personen att utföra ett arbete. Den kanske behöver lite extra stöttning. Jag känner även personer som skulle vilja ha det som jag till exempel har det på min dagliga verksamhet. Varför ska vi behöva skämmas för att vi inte kan ha ett riktigt arbete och istället få göra det som ger oss mening i vardagen? Det är inte alltid kul på min dagliga verksamhet, men hellre att gå dit än att sitta hemma och känna sig värdelös. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stilla_undran) skrev 2025-03-26 12:22:12 följande:
    Det blev ju "populärt" att sjukskriva sig främst under Göran Perssons regering, något som Reinfeldts regering ansåg var helt fel och ville rätta till. Ingen rök utan eld och det fanns anledningar till att Reinfeldt ville skärpa reglerna. Min tanke är att orkar man göra sådant som är kul, roande och underhållande, så orkar man också arbeta i de flesta fall. Det handlar mer om att folk iom att vi haft det för bra alldeles för länge i Sverige blivit latare och mer njutningslystna/ nöjeslystna samt mer obekväma med sådant som är "jobbigt". Tro mig, många som är sjukskrivna för olika psykiska orsaker skulle mycket väl kunna arbeta. Har för mig om någon undersökning som gjordes för längre sen som visade på det.
    Sköt dig själv istället för att hacka på andra. 
  • Anonym (en av dem)
    Anonym (Stilla_undran) skrev 2025-03-26 12:17:21 följande:
    Min tanke är att orkar man göra sådant som är kul och roande så orkar man också arbeta.
    Kanske den dagen hade man orkat jobba. Poängen är att du inte ser vad som händer den kvällen, eller nästa dag, eller massa andra dagar. 

Jag sitter och funderar på om jag ska skriva ett inlägg om min dag, och belysa skedteorin, här eller göra en egen tråd. Om jag skriver inlägget här är det risk för att folk tycker att jag tar över tråden, men om jag gör en egen tråd är det risk för att de som skulle behöva läsa den inte gör det.
  • Anonym (en av dem)
    Min tanke är att orkar man göra sådant som är kul och roande så orkar man också arbeta.
    Kanske den dagen hade man orkat jobba. Poängen är att du inte ser vad som händer den kvällen, eller nästa dag, eller massa andra dagar. 

Jag sitter och funderar på om jag ska skriva ett inlägg om min dag, och belysa skedteorin, här eller göra en egen tråd. Om jag skriver inlägget här är det risk för att folk tycker att jag tar över tråden, men om jag gör en egen tråd är det risk för att de som skulle behöva läsa den inte gör det.
  • Anonym
    Anonym (en av dem) skrev 2025-03-26 15:06:22 följande:

Skriv det, jag läser gärna.
  • Anonym (en av dem)
    Anonym skrev 2025-03-26 15:13:28 följande:
    Skriv det, jag läser gärna.
    Då får jag väl använda dagens sista skedar till det. Det kommer ett inlägg senare.
  • Deceree1
    Anonym (en av dem) skrev 2025-03-26 15:06:22 följande:

Jo gör det. Jag satt faktiskt och tänkte likadant 
  • Deceree1

Att du inte skäms TS som skriver så nedlåtande om människor som far så illa av olika anledningar. Jag är sjukpensionär för att jag har en smärtproblematik. Och har haft i 40 år. Jag är inte ens 60 år fyllda. Jag kan inte använda mina händer längre pga aggressiv artros. Nu ska jag steloperera två fingrar och tumbas på vänster hand och sen är det dags för höger hand. Hur kul är det tror du !?!

• Deceree1

Vidare har jag smärta i rygg höfter och knän. Men du! Du har ju bara en empatistörning! 

• Anonym (Stilla_undran)
    Deceree1 skrev 2025-03-26 18:25:31 följande:

Att du inte skäms TS som skriver så nedlåtande om människor som far så illa av olika anledningar. Jag är sjukpensionär för att jag har en smärtproblematik. Och har haft i 40 år. Jag är inte ens 60 år fyllda. Jag kan inte använda mina händer längre pga aggressiv artros. Nu ska jag steloperera två fingrar och tumbas på vänster hand och sen är det dags för höger hand. Hur kul är det tror du !?!

Jag tror dig verkligen. Jag syftar mer på de som tror att deras psykiska dåliga mående blir bättre av att bara gå hemma och varken ha daglig sysselsättning eller sociala gemenskaper. Har ingen empatistörning, försöker bara se realistiskt på det.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (X) skrev 2025-03-26 00:18:27 följande:
    Jo då, en har uppenbarligen det.........
    Ja TS har nog en släng av emotionell utvecklingsstörning, men tror sig själv vara någon typ av idealmänniska vad det verkar..
  • Anonym (en av dem)

Jag vakande i morse. I några förlovade minuter låg jag i sängen och funderade. Hur mår jag i dag? Hur är det? Ja, jo. Kanske har jag fått 80 skedar idag. Har ni hört talas om skedteorin? Det var en kvinna med lupus som försökte förklara för sin väninna hur det var att leva med det. De satt på en restaurang, och för att hjälpa med förklaringen tog hon alla skedar inom räckhåll.

Nåväl. En hyfsat bra dag för mig, tänkte jag. Fast jag har att göra. Jag ska till sjukan och få behandling och träffa två olika läkare. När jag ändå är där uppe ska jag gå in på mataffären där, den är billigare än den hemma. Jag går igenom listan med saker jag behöver köpa och lägger till några saker. Och med det konstaterat var det bara att säga farväl till dagens första sked. Tankeverksamhet är tröttande

Nu är kroppen vaken också. Har ni sett, den lite humoristiska, smärtskalan för de med kronisk smärta, som gör en direkt jämförelse med den som används i vården i USA? Den vanliga smärtskalan börjar så klart på 0 - ingen smärta. Den för smärtpatienterna börjar på -3 - "aldrig hört om. Antingen är vi knockade på smärtmedicin eller så har vi magiskt bytt kropp med någon". När patienten är på 4 - "vårt normalläge. Hej, normalläge, vi hatar dig."  är en icke-patient är på 7 - "ständig smärta, jag kan inte längre utföra vanliga aktiviteter." Min kropp bestämmer sig för en 4 idag. Till att börja med. Jag får ha kvar mina skedar, smärtan tar inga. Men tankeverksamheten som krävs för att komma fram till det tar en sked. Så, -2.

Det är dags att gå upp. Hej och hå, upp och stå. Med huvudet upp och fötterna ner säger jag farväl till ytterligare en sked, och går ut i köket. Eftersom jag har skedar till övers kokar jag ett ägg, brygger lite kaffe, väntar snällt på att smöret ska vara lagom mjukt att bre på mackan. Mellan fysiska åkommor och autism som gör att jag måste tänka varje steg aktivt så blir jag här av med 8 skedar. 70 skedar kvar. Och så morgonmedicinen. Tre stycken. Tre skedar.

Ut i badrummet. Allt göra där. Fyra skedar bara för att borsta tänderna, en för varje halva av vardera käke. Tvätta mig tar 3 skedar. Borsta håret tar 2 idag. Ibland är det mer. Vad är vi nere på nu, 61?

Kläddags. Sabla vår. Så här års tar klädval extra skedar, för vad ska man ha på sig egentligen? 6 skedar försvinner i hast. Nej, fel tröja, där rök en sked i sensorisk reaktion, en i ångesten av att ha valt fel, en i att behöva välja om och en för att ta på mig en ny tröja. 51.

Dags att möta boendestödet. Jag hinner just til dörren innan hon ringer på-. Jippi, en sparad sked på att inte hoppa högt av dörrklockan. -5 kollektiva skedar på den sociala kontakten, för det tar energi så klart. På med ytterkläderna, vi ska ta bussen idag, jag har skedar så det räcker än. 45 kvar.

Bussen är full. Vad gör alla människor ute och åker så här dags? Det är stimmigt, det är barn som gnälller, bussen i sig "gnäller och skriker" när metal skaver mot metal. Men resan är i alla fall kort. 42 skedar kvar. 

I kassan på sjukhuset sitter hon den där. Det är jobbigt nog att behöva prata med någon för att anmäla ankomst och betala, men hon tar alltid en extra sked av mig. -2. Med det är i alla fall sista gången för i år som jag behöver betala. Nu har jag frikost.

Jag ska inte gå in på hela sjukhusbesöket. Jag beklagar mig lite inför en sjuksköterska om medicinkostnaderna. Jag har några dyra, hittills har det varit 3 uttag, och sen frikort. En av mina läkare vill att jag ska byta en medicin. Hela besöket plockar ut 15 skedar. 25 kvar, och det börjar märkas fysiskt. Jag går långsammare och börjar få lätta synrubbningar och huvudvärk. Men jag bestämmer att vi ändå kämpar på.

I mataffären vid sjukhuset är det ganska lugnt. Bära och plocka varor i en relativt okänd butik tar ändå några extra skedar jämfört med affären hemma. Jag får väl anse det vara kompenserat med att ha sparat kanske en hundralapp jämfört med priserna hemma. 20 skedar kvar.

Boendestödet frågar om vi inte ska ta en taxi hem. Jag funderar några ögonblick men kommer fram till att jag hellre tar bussen som går om 4 minuter än väntar 40 minuter på färdtjänsttaxin, som använder upp en sjukresa jag kanske behöver en annan dag. Bissen är ännu fullare och ännu gnälligare. Eftersom jag bär också ryker 5 skedar.

När vi kommer hem ska boendestödet gå till nästa, så hon kommer bara in för att logga ut, sen säger vi hej då. Jag stoppar undan varorna jag handlat. Varje skåp sakerna ska in i tar varsin sked, -4 till. 11 kvar. Dags att hårdprioritera. Jag skulle inte ha satt den där surdegen jag fixade igår, nu måste jag fylla bakmaskinen. Den och receptet är i alla fall enkelt. -2. Och så min viktigaste medicin, som är väldigt jobbig att ta, mentalt och fysiskt. -2 till. Jag har bara 7 skedar kvar.

Jag måste änta något mer idag och... orkar jag sätta på datorn? Jag hade tänkt göra köttfärsjärpar eller pannbiffar eller något, jag har köttfärs som går ut. Nej, dags för emergency solutions. Köttfärsen blir tacofärs medan jag startar datorn och skriver ett inlägg på Familjeliv. Jag lovar där att återkomma med vad som blivit detta inlägg. Jag ser nu dubbelt av trötthet, men jag vet att jag kommer få tillbaka kanske 5 skedar efter jag ätit. 2 skedar kvar. 

Köttfärs, creme fraiche och riven ost i en tallrik. Jag upptäcker att jag har några uppskurna grönsaker också från härom dagen. Det duger. 1 sked kvar.

Jag äter. Skedarna är slut. Jag får skriva inlägget efter jag vilat en stund.

När jag vilat i ett tyst, mörkt sovrum tänker jag "Jag kanske skulle skrva det där inlägget innan jga somnar. Jag hoppas att jag får sova hela natten, för imorgon kommer boendestödet igen och vi ska tvätta, så jag får inte vila som mycket som jag skulle behöva." Men tvätta måste man och har man ingen egen maskin så måste man göra det när det finns tider.

Och nu har jag slut på skedar, och på ord. Godnatt.

• Deceree1
    Anonym (Stilla_undran) skrev 2025-03-26 18:49:50 följande:
    Jag tror dig verkligen. Jag syftar mer på de som tror att deras psykiska dåliga mående blir bättre av att bara gå hemma och varken ha daglig sysselsättning eller sociala gemenskaper. Har ingen empatistörning, försöker bara se realistiskt på det.
    Förlåt men när man har det som jag och många andra har det så blir man så upprörd över att du ens finner tiden till att tänka i dessa banor. Varför? Låt oss bara vara är du snäll. Var glad och tacksam istället, för att du inte har det som vi. Att du slipper smärta dygnet runt, att du slipper mängder av mediciner som ger biverkningar, att du slipper alla otaliga sjukhusbesök, apotek uttag som ska göras, alla övningar man ska orka göra, alla kontakter man ska orka upprätthålla. Var tacksam för ditt liv och att du får bestämma över ditt liv. Förlåt än en gång ♥️
  • Anonym (Alla ska verkligen inte bli föräldrar)
    Jag är begåvad och har ett jobb men har ändå prokrastinerat att skapa en faktura i tre veckor nu för jag hatar det krångliga systemet man ska göra det i och manualerna är fel. Det känns som tanken på att bada i slem ungefär att göra det.

Samtidigt fattar ingen hur jag hinner så mycket med mina andra uppgifter, en chef sa det så sent som igår.

Så det handlar inte om att "orka", det handlar bl.a. om att ens hjärna kan skapa igångsättningshinder som för vissa blir omöjliga att komma över.
  • Anonym (kompe)
    Anonym (Stilla_undran) skrev 2025-03-26 18:49:50 följande:
    Men det är ingen som påstår att de med sjukersättning ska gå hemma. Däremot kan de inte klara av kraven som kommer med ett vanligt jobb.

Det har säkert inte undgått dig att arbetsmarknaden är tuff, man anställer bara dem som kan prestera, och att många arbetsplatser är oerhört slimmade vilket gör att alla som jobbar måste prestera på topp för att bara klara den dagliga arbetsbördan. 

Om det fanns jobb som krävde mindre så skulle fler kunna arbeta trots en funktionsnedsättning eller sjukdom. Men så ser inte arbetsmarknaden ut längre. 
Svar på tråden Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?