• Anonym (Körkortssträvaren)

Ta körkort för manuell eller automat

Hej!

Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört bil tidigare. Jag upplever att växlingen känns svår och stressande, vilket gör att jag inte riktigt får den glädje jag hade hoppats på från körningen. Därför funderar jag på att byta till automatbil för att få en mer avslappnad och roligare upplevelse, samt eventuellt göra körkortet billigare.

Jag undrar om någon här på forumet har valt att ta körkort för automatbil och kan dela med sig av sina erfarenheter. Vilka begränsningar har ni upplevt? Har ni någon gång ångrat ert val och hur har det påverkat er i arbetslivet eller i andra sammanhang?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ta körkort för manuell eller automat
  • Anonym (h)

ska vi tänka oss att trådarna är för att samla info till något helt annat än ditt eget körkort...

• Jemp

Att det inte flyter efter tre gånger är inte konstigt! Det kommer lossna så småningom. Har du någon du kan mängdträna med?

Jag har manuellt, men kommer lätt på ett antal situationer där det skulle varit ett hinder med att bara kunna köra automat. Bland annat att jag inte kunnat ta vissa jobb.

• Surkräm

Nu för tiden är manuellt ganska onödigt faktiskt. Manuellt växlade säljs knappt längre.

Kör på automat om det känns bra.

• Anonym (Mannen)
    Surkräm skrev 2025-03-27 22:23:09 följande:

Nu för tiden är manuellt ganska onödigt faktiskt. Manuellt växlade säljs knappt längre.

Fast om du kollar begagnat så är det inte så. Automatlåda gick om manuell låda 2015 när det kommer till nya bilar. Jag har hjälpt många unga att köpa sin första bil och det är betydligt enklare att hitta en prisvärd bil med manuell låda än en med automatlåda.

Exempel på hur många bilar som finns i olika prisklasser på Blocket:

30 000 kr:

Automat: 1300 bilar

Manuell: 6100 bilar

50 000 kr:

Automat: 3000 bilar

Manuell: 12000 bilar

100 000 kr

Automat: 9000 bilar

Manuell: 23000 bilar

När man inkluderar bilar upp till 240 000 kr så är fördelningen nästan lika mellan manuell och automat.

Tittar man bara på specifika prisklasser så är det vid 120 000 kr som det bryter till fler automat än manuella.

Så vill man ha en billig första bil så kan man mycket enklare hitta en bra manuell bil.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-03-28 09:19:59 följande:

Fast om du kollar begagnat så är det inte så. Automatlåda gick om manuell låda 2015 när det kommer till nya bilar. Jag har hjälpt många unga att köpa sin första bil och det är betydligt enklare att hitta en prisvärd bil med manuell låda än en med automatlåda.

30 000 kr:

50 000 kr:

100 000 kr

När man inkluderar bilar upp till 240 000 kr så är fördelningen nästan lika mellan manuell och automat.

Tittar man bara på specifika prisklasser så är det vid 120 000 kr som det bryter till fler automat än manuella.

Så vill man ha en billig första bil så kan man mycket enklare hitta en bra manuell bil.

Och om fem år har det svängt helt, den 120 000-kronorgränsen kommer minska och minska.

Jag köpte bil i somras för 160 000 och hade svårt att hitta en manuell vettig bil. Ville ha manuell bara för att ungarna ska kunna övningsköra (ena vill bli polis). 

Men visst, jag köpte inte billigaste bilen, ville ha en som håller några år. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-03-28 09:19:59 följande:

30 000 kr:

50 000 kr:

100 000 kr

Detta visar tydligt att manuella bilar är på utgående, samt att det är svårare att sälja en manuell bil. Stort utbud pressar ner priset. 
  • Anonym (B)

Jag har manuellt, men skulle aldrig ta det idag. Ta automat!

Du kommer inte ångra dig. Har bara haft en bil som var manuell, alla andra har varit automat inkl lånebilar och hyrbilar. 

Manuella är definitivt på väg bort.

• Dockan

Jag har körkort för manuell (tog för ca 9 år sedan). Jag var lite sen med körkort och funderade ett tag på att göra processen kortare med automatkort. Men reellt gör det nog inte mer än 4-5 lektioner. Sonen är ca 10, när hantar tror jag bara automat är ett rimligt val. Just nu tror jag dock det hindrar en på arbetsmarknaden om man har yrken som kräver körkort, samt argumentet med att köpa bil. 

Nyligen köpt bil, det blev faktiskt en automat denna gång. I processen att leta så såg man dock att det skiljde ofta 50-70k på halv nya bilar - beroende på växellåda. Detta kanske inte är en faktor för dig dock. 

Väldigt förtjust i min automat bil, den är bekväm att köra. Fast ändå glad att jag har manuellt körkort. Det år smidigt att kunna köra vilken bil som helst. Svårt att råda, tycker ekonomin nästan får styra ditt val och tror automat kortet blir dyrare - med bilinköp i åtanke. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 10:43:35 följande:
    Detta visar tydligt att manuella bilar är på utgående, samt att det är svårare att sälja en manuell bil. Stort utbud pressar ner priset. 
    Fast oavsett så är det funktionella bilar som är driftsäkrare. Så man spar oftast 10000-30000 kr på sin första bil beroende på prisklass.
  • Anonym (Py)

Jag är för att man får ta vilket körkort man vill. Men när man väljer automat med argument som att det går mycket fortare och att det är färre moment att hålla reda på, då tycker jag att man hellre ska avstå från körkort. Jag vill inte möta trafikanter som inte kan lära sig att växla för att det blir för många moment. Hur gör man då i situationer som kräver snabb handling och flera åtgärder på en och samma gång till exempel?
    Jag ser inte heller att det finns något positivt med att hetsa sig till ett körkort. De extra timmarna det tar att lära sig hantera manuell bil, innebär också att du lär dig hantera fler trafiksituationer och får fler körtimmar. Jag tycker egentligen att man, för att få ta körkort, skulle behöva ha ett visst antal körtimmar loggade. Jag förstår dock att det är i princip omöjligt att genomföra.

• cosinus

Om du känner dig relativt säker på att du inte behöver ett manuellt kort så kör med automat.

Mina ungar har tagit för manuella bilar och faktiskt så hade sonen som är 18 direkt nytta av det i sitt sommarjobb för att kommunen hade många manuella bilar.

Jag tycker det är bra att de lär sig köra manuellt både för att de är unga, pluggar, kommer ta sommarjobb där det kanske behövs och umgås i kretsar där folk kör skrothögar och det kan vara praktiskt att kunna köra dessa. Men vi har en manuell bil (och en automat) och de har därmed kunna öva rejält hemma.

Har man ingen möjlighet att övningsköra privat med en manuell bil så är det ju mycket svårare. Då tycker jag det är relevant att fundera på hur mycket man behöver det kontra hur mycket dyrare det blir att bara kunna köra manuell på körskola.

Jag har med mina barn låtit dem börja med automat och sen när de känner sig rimligt trygga i trafiken gått över till manuell och det är i början som att börja om. Det tar några gånger att få till momentet med växling. Men har man möjlighet att öva kontinuerligt så kommer det relativt fort. Vi som är lite äldre hade ju inget val. Så det är klart alla kan lära sig. Men om det är värt det till varje pris nu - mycket tveksamt.

• Noname00
    Surkräm skrev 2025-03-27 22:23:09 följande:

Alla köper inte en ny bil.
    När du tittar på begagnatmarknaden så är manuell mycket större.

Varför begränsa sig när man tar körkortet, det är inte dyrare eller svårare att ta manuell.
    Det man kuggas på är inte växlingen, utan annat som filplacering, uppmärksamhet eller andra brister.
Svar på tråden Ta körkort för manuell eller automat