• Anonym (Ts)

Ålder och graviditet

Carolina Gynning gravid igen vid 46 års ålder.

Vet inte vad jag känner - är själv 42 och känt att tiden runnit ut att skaffa fler, inte för min egen skull, men för att det känts... Gammalt? Att det liksom känts att man vid 54-55 år kanske inte har energin åt en 10-åring. 

Samtidigt glädja jag ju med alla som blir gravida. Men det är ju inte en ung ålder att få barn i.

Hur känner ni andra kring ålder och graviditet?

• Svar på tråden Ålder och graviditet
  • Anonym (X)

Det är nog olika för all, hon verkar rätt pigg och pappan är yngre. Kul för dem.

• Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2025-03-29 19:19:45 följande:

Det är nog olika för all, hon verkar rätt pigg och pappan är yngre. Kul för dem.

Jo, absolut - och de har ju krasst sett ekonomin att ta in precis all hjälp de behöver med vilket nog underlättar att hålla orken mer uppe.

Jag tänker mer skillnaden när man är nånstans mitt i 40-årsåldern och mitt i 50-årsåldern på ork. Vet själv att många jag känt som varit väldigt pigga och atletiska vid 45, 10 år senare har betydligt fler krämpor och saker rent fysiskt tar mer tid.

Sen kanske jag är lite färgad av att ha haft äldre föräldrar med (ändå bara typ 35 och 38 när jag föddes) som varit fantastiska när jag växt upp men som ju var äldre sen när jag fick barn i samma ålder (som nu är mer standard). De får mindre tid med barnbarnen som inte kommer hinna lära känna dem lika bra högst sannolikt. Om alla får barn vid 40 är man ju runt 80 när man får barnbarn...
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-29 19:25:35 följande:
    Jo, absolut - och de har ju krasst sett ekonomin att ta in precis all hjälp de behöver med vilket nog underlättar att hålla orken mer uppe.

Jag tänker mer skillnaden när man är nånstans mitt i 40-årsåldern och mitt i 50-årsåldern på ork. Vet själv att många jag känt som varit väldigt pigga och atletiska vid 45, 10 år senare har betydligt fler krämpor och saker rent fysiskt tar mer tid.

Sen kanske jag är lite färgad av att ha haft äldre föräldrar med (ändå bara typ 35 och 38 när jag föddes) som varit fantastiska när jag växt upp men som ju var äldre sen när jag fick barn i samma ålder (som nu är mer standard). De får mindre tid med barnbarnen som inte kommer hinna lära känna dem lika bra högst sannolikt. Om alla får barn vid 40 är man ju runt 80 när man får barnbarn...

Om man tar hand om sig och inte har oturen att råka ut för någon särskild sjukdom har man väl inga problem med ork i 50-årsåldern. Tror inte Gynning drar ner på farten på säkert 20 år minst. 

• Anonym (H)

Alla är olika. Vissa slutar vara fertila innan 35 medan andra är det i tio år till. Det är väl naturen som avgör liksom. Fick mitt andra barn som 40-åring och kan tänka mig ännu ett. Medan jag känner folk i min ålder som redan börjat känna sig gamla och inte skulle orka. 

Sen vet jag iofs inte om just hon använt sig av äggdonation? Låter ju inte osannolikt 

• Anonym (37)

Jag ska fylla 37 i december och är beräknad för augusti.
    Åldrig har känt mig redo och nu känns  det att det är perfekt tid. Än så länge känner jag mig underbart trots geriatrisk graviditet :)

Min sambo mamma var 42 när hon fick honom (hennes 5:e oplanerat barn)

• Anonym (Ts)
    Anonym (37) skrev 2025-03-30 00:49:35 följande:

Jag ska fylla 37 i december och är beräknad för augusti.
    Åldrig har känt mig redo och nu känns  det att det är perfekt tid. Än så länge känner jag mig underbart trots geriatrisk graviditet :)

Min sambo mamma var 42 när hon fick honom (hennes 5:e oplanerat barn)

Jo, fast 37 och 46 är rätt stor skillnad.
  • LaFontaine

Jag förstår inte riktigt varför jag skulle gå runt och känna kring andra val? Är hon glad och nöjd, är det väl toppenbra!

Skaffa dig ett eget liv TS, så slipper du skvallra om andras!

• Anonym (Milla)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-29 19:09:13 följande:
    Ålder och graviditet

Carolina Gynning gravid igen vid 46 års ålder.

Vet inte vad jag känner - är själv 42 och känt att tiden runnit ut att skaffa fler, inte för min egen skull, men för att det känts... Gammalt? Att det liksom känts att man vid 54-55 år kanske inte har energin åt en 10-åring. 

Samtidigt glädja jag ju med alla som blir gravida. Men det är ju inte en ung ålder att få barn i.

Hur känner ni andra kring ålder och graviditet?

Tycker inte det känns speciellt snällt att rikta diskussionen mot en viss person, även om personen valt att vara offentlig. 

Sköt dig själv TS och jobba på dig själv istället för att trycka ner andra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Milla) skrev 2025-03-30 09:02:48 följande:
    Tycker inte det känns speciellt snällt att rikta diskussionen mot en viss person, även om personen valt att vara offentlig. 

Sköt dig själv TS och jobba på dig själv istället för att trycka ner andra.
    På vilket vis menar du att jag tryckt ned någon? Det är hur du tolkar det. Intressant. Säger något om hur du läser texter.

(Att diskutera en offentlig person som också själv valt att gå ut med detta extremt mycket är också inte så konstigt i sig.)
  • Anonym (Ts)
    LaFontaine skrev 2025-03-30 08:10:19 följande:

Jag förstår inte riktigt varför jag skulle gå runt och känna kring andra val? Är hon glad och nöjd, är det väl toppenbra!

Skaffa dig ett eget liv TS, så slipper du skvallra om andras!

Åh jag har ett liv. Lika mycket som du som uppenbart ändå går in och svarar .
  • Anonym (Oldie)

46 ÄR gammalt att få första barnet. Det går verkligen inte att komma ifrån!
    Det hade inte ens varit möjligt innan IVF och äggdonation. Jo för en på hundratusen möjligtvis.

Pensionär lagom till barnet tar studenten, dessutom kommer barnet med all säkerhet att bli syskonlös. Eller ska nästa födas vid 50?

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Oldie) skrev 2025-03-31 06:22:15 följande:

46 ÄR gammalt att få första barnet. Det går verkligen inte att komma ifrån!
    Det hade inte ens varit möjligt innan IVF och äggdonation. Jo för en på hundratusen möjligtvis.

Pensionär lagom till barnet tar studenten, dessutom kommer barnet med all säkerhet att bli syskonlös. Eller ska nästa födas vid 50?

Det är väl inte hennes första barn?

För mig hade det dock varit för gammalt oavsett tidigare barn. Ville helst inte vara över 40. Jag var 36 när våra tvillingar föddes, så bara några år yngre än 40, men 10 år yngre än Gynning är nu.

Jag har aldrig känt mig som en gammal förälder, men hade inte velat börja om med småbarn efter 40. Men alla gör som de vill. Många män får ju barn efter 40, en del är 50 eller ännu äldre. Få ifrågasätter deras ålder.
  • Anonym (Oldie)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-31 06:39:04 följande:

För mig hade det dock varit för gammalt oavsett tidigare barn. Ville helst inte vara över 40. Jag var 36 när våra tvillingar föddes, så bara några år yngre än 40, men 10 år yngre än Gynning är nu.

Jag har aldrig känt mig som en gammal förälder, men hade inte velat börja om med småbarn efter 40. Men alla gör som de vill. Många män får ju barn efter 40, en del är 50 eller ännu äldre. Få ifrågasätter deras ålder.
    Jag har inte haft speciellt bra koll på Gynning senaste åren så visste inte att hon redan hade barn. Så där hade jag fel.
    Visst är det kul för henne och medföräldern, men det hindrar inte att det är gammalt att bli förälder då. Precis som att det är ungt att få barn när man är 16-24. Det hindrar ju inte att man kan vara en bra förälder.

Att vara 36 är rena tonårsgraviditeten i jämförelse: ) så förstår att du aldrig känt dig som en gammal förälder. Tio år är mycket i sammanhanget.

Jag känner inte en enda man som blivit pappa när han varit över 45, så vet inte hur snacket skulle ha gått.
    Att det inte varit lika uppseendeväckande i tex media förut när en äldre karl blir pappa beror väl på att det är rätt nyligen som forskning påvisat i vilken hög grad äldre män ger sämre förutsättningar för barnen med stor ökad risk för npf och mycket annat. 
    Har däremot hört mycket nedlåtande om kändismän som skaffar barn när de är runt 50 och uppåt från vanliga människor.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Oldie) skrev 2025-03-31 07:02:34 följande:
    Jag har inte haft speciellt bra koll på Gynning senaste åren så visste inte att hon redan hade barn. Så där hade jag fel.
    Visst är det kul för henne och medföräldern, men det hindrar inte att det är gammalt att bli förälder då. Precis som att det är ungt att få barn när man är 16-24. Det hindrar ju inte att man kan vara en bra förälder.

Att vara 36 är rena tonårsgraviditeten i jämförelse: ) så förstår att du aldrig känt dig som en gammal förälder. Tio år är mycket i sammanhanget.

Jag känner inte en enda man som blivit pappa när han varit över 45, så vet inte hur snacket skulle ha gått.
    Att det inte varit lika uppseendeväckande i tex media förut när en äldre karl blir pappa beror väl på att det är rätt nyligen som forskning påvisat i vilken hög grad äldre män ger sämre förutsättningar för barnen med stor ökad risk för npf och mycket annat. 
    Har däremot hört mycket nedlåtande om kändismän som skaffar barn när de är runt 50 och uppåt från vanliga människor.
    Jag har i ärlighetens namn inte heller så bra koll på Gynning, men har för mig att hon redan har barn. Plus att TS skriver att hon är gravid IGEN vid 46. Så jag bara antog att det inte är hennes första graviditet, men jag kan ha fel.

46 är sent oavsett, så långt har du rätt.

Män som får barn när de är 50+, har ofta en betydligt yngre partner. Så många tänker att båda föräldrarna är inte gamla, mamman är ung eller relativt ung.

Medelålders män har i alla tider fått barn med yngre kvinnor, det har ansetts vara normalt. Men om en kvinna får barn efter 40, antas hennes partner vara ungefär lika gammal eller äldre. Barnet får två gamla föräldrar.

Men så behöver det ju inte vara. Gynning har tydligen en yngre partner och min man är tre år yngre än jag :) Inte för att någon av oss var lastgammal, vi var båda mellan 30 och 40.

Men du har rätt, det är först på senare år som riskerna med äldre fäder har uppmärksammats mer. Redan vid 40
    ökar risken och ju äldre pappan är, desto större risk. 
  • Lönnsirap

Jag känner spontant ofta när folk blir gravida, eller avvaktar med barn att jag personligen inte skulle gjort likadant...  Och tänker samtidigt att det ju är något som är såpass privat att mina ideer och föreställningar faktiskt inte spelar någon roll.

Spontant tänkte jag att Carolina är ganska gammal för att få barn. Sen insåg jag tämligen omgående att det är hennes 4 :de barn och att jag hade lite dålig koll på exakt vem hon är. 

Det ligger liksom i sakens natur att man blir äldre mellan sina barn och att som människa både hinna med att jobba, ha en relation och få barn tar lite tid.

Så det är mina tankar. Att vad jag tycker inte är viktigt, utifrån att det är ett personligt och privat beslut att försöka få barn. Och att just denna kvinna faktiskt lyckats vara såväl offentlig som tillräckligt privat, så att jag både hade koll på henne, och ingen aning.

Så, ja, jag har tankar om ålder och graviditet. Men det är ju inte jag som avgör vilka som försöker bli förälder och ej.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-31 06:39:04 följande:

Men gör inte folk det, ifrågasätter mäns ålder, men inte lika högljutt. Men de män jag vet om som blivit pappa vid 50 har det höjts rejält på ögonbrynen åt, av skälet att man nånsatt tänkt att de inte kommer kunna vara med och vara aktiva på samma vis med sina barn när barnen är 10 och (ofta) håller på med någon form av idrott. Om pappan då är i 60-årsåldern är det ju ofta av naturliga skäl svårt att orka på samma vis.
Svar på tråden Ålder och graviditet