Anonym (Sinta) skrev 2025-03-31 17:15:46 följande:
Jamen den utredning och den väntelista som just det argumentet gällde handlade ju om Trådstartarens BROR.
Trådstartaren har inte blivit bedömd av psykiatrin för de saker som hon upplever.
En psykiatriker har gett råd till Trådstartaren i ett inlägg här på Familjeliv. Jag vill lägga till en sak i hennes beskrivning av oroande symtom:
Om du upplever röster som ger direkta order till dig att du ska göra vissa saker eller som kritiserar dig hårt, så ska du också söka en tid hos psykiatrin.
Jag tycker att det är svårt att ge råd utifrån kortfattade beskrivningar, särskilt om personen som det gäller kan ha svårt med introspektion. Det är alltid bra att få en direktkontakt med vården.
Ja, det var ett viktigt tillägg!
Det är många där ute i samhället som hör röster utan att för den sakens skull ha en psykisk sjukdom. Vi har alla en inre dialog och för vissa människor kan detta kännas som en lite främmande närvaro inom en själv. I mer uttalade fall kan det te sig som en utifrån kommande röst, och när personen börjar bli övertygad om att det faktiskt är en röst som inte kommer från dig själv så börjar vi se på det som ett psykotiskt symtom.
Jag tycker att du ska kontakta psykiatrin om du känner dig orolig. Ofta finns det mottagningar för personer med psykossjukdomar - psykosmottagningar. Se om du hittar en sådan i närheten av där du bor och ring dit och fråga hur du ska göra för att få en bedömning av dem. Det kan vara att de vill att du ska skriva en egenremiss och skicka dit, eller så vill de att du ska gå via läkare på vårdcentralen så då får du vända dig dit först. Eller så räcker det med att du bara berättar om dina problem på telefonen så får du en tid för bedömning.
Vården av patienter med psykossjukdomar brukar vara någonting helt annat än mycket annan psykiatrisk vård, med mycket kortare väntetider osv.