Jemp skrev 2025-04-02 21:04:57 följande:
Anonym (man) skrev 2025-04-02 20:44:13 följande:
Det har jag inget som helst intresse av. Jag menar bara att rent logiskt bör det ses som en jämställdhetsfråga då det är en olikhet mellan könen som är till klar nackdel för ett av könen och som har strukturella orsaker som t.ex. att byggbranschen lockar fler män och att det kanske inte finns något starkt politiskt engagemang för att driva frågan om att tvinga byggföretagen att öka säkerheten. Att säga att dödsfallen beror på att män är dåliga på att följa säkerhetsrutiner är som att säga att kvinnor har lägre löner för att de är dåliga på att löneförhandla, dvs. man missar alla strukturella orsaker.
Och jag menar att det är fult att tycka att kvinnor inte bara ska driva kampen för sin egen jämställdhet utan även männens. Vilket som sagt görs, men tycker man fler frågor är viktiga är det bäst att engagera sig själv.
Men som sagt, just detta finns det ju stort arbete kring.
"
Och jag menar att det är fult att tycka att kvinnor inte bara ska driva kampen för sin egen jämställdhet utan även männens"
klart att man tycker att det är fult när det oftast är så att män inte bara ska driva kampen för sin egen jämställdhet/rättvisor utan även kvinnornas
Är man för jämlikhet är man feminist, i alla fall nästan, enligt vissa och feminism är faktiskt för kvinnor, inte män och håller man inte med om att ej lika utfall för kvinnor = orättvist och/eller inte är engagerad i diverse kvinnofrågor är man inte för jämlikhet
och varför ska kvinnor göra allt liksom...
Mrs Moneybags skrev 2025-04-02 14:13:47 följande:
Jag tycker det är precis tvärtom.
Män kan leva sina liv precis som de vill, de kan t om välja om de vill vara förälder eller ej trots att de har avlat barn.
De behöver inte längre dra in en lön som ska försörja två vuxna plus barnen, de behöver inte gifta sig för att få regelbundet sex och bli omhändertagna i hemmet, de kan komma hem efter jobbet och slappa medan flickvännen gör hushållsarbetet mm.
Ser bara fördelar för männen.
Det är ju vi som får jobba 8 timmar om dagen plus allt annat vi alltid har gjort i alla tider - uppfostra barnen, laga mat, städa, diska, handla, ta hand om det sociala mm mm.
Vilket privilegium!
"
och bli omhändertagna i hemmet, de kan komma hem efter jobbet och slappa medan flickvännen gör hushållsarbetet mm. "
Ja, det är väl så för de flesta kvinnor, de har lärt sej att förtränga sina behov och känslor, bita ihop och knyta näven i fickan, fejkar i sängen tills de tröttnar på sex och projektleder dubbelarbetet curla män tills de blir sjukskrivna, förbannade och vill skiljas medan män latar sej, bara tänker på sina egna känslor och får regelbundet sex.
Det är så dåligt för kvinnor att kvinnor som struntar män och barn lever längre, det säger i alla fall vetenskapen och studier, som man aldrig får se.
Jemp skrev 2025-04-03 12:57:13 följande:
Anonym (man) skrev 2025-04-03 07:08:57 följande:
Ja, det är fult, det håller jag med om. Jag har däremot aldrig gett uttryck för det, och om du tror det så är det du som läser in det i det jag skriver. Jag säger bara att den frågan också bör ses som en jämställdhetsfråga om man ska vara konsekvent - men utan krav på att någon särskild grupp behöver driva den.
Men (mäns) arbetsplatsolyckor är en fråga som drivs, och jämställdhet har fördelar för båda könen.
Så vad är problemet i att arbetsplatsolyckorna inte drivs av just samma grupp?
Men om man tycker att de inte ska lägga sej i så måste de ändå göra det eftersom allt måste projektledas med genusperspektiv.
Kvinnor har problem och har kvinnor problem behöver samhället och män förändras
Män är ett problem och har män problem behöver män förändras.
Pojkar & skolan, män & arbetsplatsolyckor är en bara en i mängden av allt som drivs av feminister med one size fits all perspektivet patriarkal destruktiv maskulinitet, som bestämmer pojkar och män inte får ha feminina egenskaper som t.e.x plugga, ha behov och känslor, de ska bita ihop och knyta näven i fickan och bli arga istället för att gråta, älta känslor och prata problem som kvinnor gör.