• Anonym (Vad har kvinnor offrat?)

Vad har männen fått det bättre pågrund av jämställdheten?

Det är mest bara fokus på kvinnors problem. Det är sant att kvinnor kan ha det sämre än männen för många olika saker men det finns även kvinnliga privilegier exempelvis kvinnor lever längre, kvinnor har en större chans att få barn etc.
    Kvinnor verkar ha fått behålla iprincip alla sina privilegier som de haft tidigare samtidigt som de fått det bättre där män dominerade mer tidigare. 
    Vissa privilegier gäller dock bara för vissa personer av ett visst kön exempelvis det har alltid varit fler riksdagsledamöter som haft manligt kön, men de flesta män har inte och kommer inte sitta i riksdagen någon gång. 

Ta några exempel på där män fått det bättre på kvinnors bekostnad där kvinnor tidigare haft kvinnliga privilegier?

Tycker ni jämställdhet betyder kvinnlig makt eller hur ser ni på jämställdheten? 

• Svar på tråden Vad har männen fått det bättre pågrund av jämställdheten?
  • Anonym (EV)
    Anonym (man) skrev 2025-04-03 12:47:51 följande:
    Det är ju bra om det ses som en jämställdhetsfråga, men jag har hittills aldrig hört eller läst någon politiker eller samhällsdebattör som lyfter det ur ett jämställdhetsperspektiv.

Lyfter vi blicken lite från just den frågan så finns det ändå, som jag ser det, delvis en sorts snedvridning i jämställdhetsdiskussionen i att man så gott som alltid fokuserar på kvinnliga perspektiv. Även om män på många sätt är privilegierade i jämförelse med kvinnor, vilket kanske kan motivera ett tydligare fokus på områden där kvinnor diskrimineras, så finns det ett antal områden där män kan sägas missgynnas vilket inte får så stort fokus. Om man tittar på vad jämställdhetsmyndigheten ägnar sig åt så är det väldigt tydligt att man inte är särskilt intresserad av t.ex. pojkars sämre skolresultat, unga mäns ökade benägenhet att hamna i kriminalitet, arbetsrelaterade olycksrisker, mäns större ensamhet eller mäns förkortade livslängd jämfört med kvinnor. Listan kan göras längre.

Man kan värdera detta på olika sätt. Man kan tycka att dessa problem är så marginella i jämförelse med hur utsatta kvinnor är så att det inte är värt att nämna dem. Men det är svårt att förneka att jämställdhetsarbetet i Sverige de senaste 20-30 åren tenderar att ha ett rätt så ensidigt fokus på de samhällsproblem där kvinnor är särskilt utsatta. Jag säger inte att det bör vara på ett annat sätt, men jag konstaterar bara vad som är fallet.

Men jag tycker också att det måste få vara en legitim åsikt att männens perspektiv tenderar att glömmas bort i jämställdhetsdiskussionen. Man behöver inte hålla med, men det måste få vara okej att välja att fokusera på de aspekterna också. Att vilja diskutera vad som missgynnar män tar inte definitionsmässigt bort någonting från kvinnor och från viljan att t.ex. öka jämställdhet på arbetsplatser eller i familjelivet.

Du kan ju inte komma och påstå att dödsfall i arbetet nonchaleras? Det arbetas ju med från olika håll och kanter, det klassas även som en jämställdhetsfråga. Vad är du ute efter egentligen? Att man ska utreda om det handlar om något som är kopplat till könet man som orsakar dessa olyckor? 

Alla frågor du tar upp jobbas med på något sätt, jämställdhetsperspektiv handlar inte om att en person måste engagera sig i alla frågor samtidigt utan kan välja att snöa in på en fråga. Det är det som jag tror en annan skribent menar med "fult" jag håller med. Dessutom så verkar flertalet sk debattörer enbart syssla med skuldbeläggande. Att någon annan ska sköta deras jämställdhet för att hon sitter i en kvinnojour eller fokuserar på ett visst område inom jämställdhet. Man får en dålig smak i munnen.

Vill någon däremot att ett kön ska ha det "bättre" i någon aspekt så handlar det inte om jämställdhet. Men det har jag nog aldrig sett. Däremot tolkningar på vad som anses jämställt eller inte.

• Mandel
    Anonym (MMannen) skrev 2025-04-01 20:51:34 följande:
    1) Att fysisk styrka, sjukfrånvaro samt föräldraledighet enligt lag inte får utgöra faktor för löneutveckling.
    2) Det är inte särskilt svårt att se att det t.e.x. utifrån ett politiskt perspektiv är mycket större tryck på att ta in kvinnor i mansdominerade branscher än vice versa.
    3) Finns så vitt jag kan se inget fokus på manliga rättigheter vilket i och för sig är bra.

1) är väl jättebra att män kan vara sjuka och föräldraledig utan att halka efter i löneutvecklinge?

2) Min avdelning på jobbet är kvinnor i majoritet, trots att det finns män som har de efterfrågade kvalifikationer, men de söker ju inte tjänsterna. Och söker män något så söker de en högre tjänst än vad de är kvalificerade för och då går såklart den tjänsten till en kvinna som faktiskt har de kvalifikationerna som efterfrågas.
    Kvinnor får till och med de mer traditionellt "manliga" jobben för att de män som söker dem inte har rätt kvalifikationer. - Statlig myndighet så liksom inget att någon kan glida in på en räkmacka utan det är skottsäkra rekryteringar efter regelverket.

3) är väl superbra att rättigheter inte grundar sig på kön utan på människor/individer oavsett kön.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • ClumsySmurf
    Jemp skrev 2025-04-02 21:04:57 följande:
    Anonym (man) skrev 2025-04-02 20:44:13 följande:
    Det har jag inget som helst intresse av. Jag menar bara att rent logiskt bör det ses som en jämställdhetsfråga då det är en olikhet mellan könen som är till klar nackdel för ett av könen och som har strukturella orsaker som t.ex. att byggbranschen lockar fler män och att det kanske inte finns något starkt politiskt engagemang för att driva frågan om att tvinga byggföretagen att öka säkerheten. Att säga att dödsfallen beror på att män är dåliga på att följa säkerhetsrutiner är som att säga att kvinnor har lägre löner för att de är dåliga på att löneförhandla, dvs. man missar alla strukturella orsaker.

Och jag menar att det är fult att tycka att kvinnor inte bara ska driva kampen för sin egen jämställdhet utan även männens. Vilket som sagt görs, men tycker man fler frågor är viktiga är det bäst att engagera sig själv. 

Men som sagt, just detta finns det ju stort arbete kring. 

"Och jag menar att det är fult att tycka att kvinnor inte bara ska driva kampen för sin egen jämställdhet utan även männens"

klart att man tycker att det är fult när det oftast är så att män inte bara ska driva kampen för sin egen jämställdhet/rättvisor utan även kvinnornas

Är man för jämlikhet är man feminist, i alla fall nästan, enligt vissa och feminism är faktiskt för kvinnor, inte män och håller man inte med om att ej lika utfall för kvinnor = orättvist och/eller inte är engagerad i diverse kvinnofrågor är man inte för jämlikhet

och varför ska kvinnor göra allt liksom...
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-02 14:13:47 följande:
    Jag tycker det är precis tvärtom. 

Män kan leva sina liv precis som de vill, de kan t om välja om de vill vara förälder eller ej trots att de har avlat barn. 

De behöver inte längre dra in en lön som ska försörja två vuxna plus barnen, de behöver inte gifta sig för att få regelbundet sex och bli omhändertagna i hemmet, de kan komma hem efter jobbet och slappa medan flickvännen gör hushållsarbetet mm. 

Ser bara fördelar för männen. 

Det är ju vi som får jobba 8 timmar om dagen plus allt annat vi alltid har gjort i alla tider - uppfostra barnen, laga mat, städa, diska, handla, ta hand om det sociala mm mm. 

Vilket privilegium!

"och bli omhändertagna i hemmet, de kan komma hem efter jobbet och slappa medan flickvännen gör hushållsarbetet mm. "

Ja, det är väl så för de flesta kvinnor, de har lärt sej att förtränga sina behov och känslor, bita ihop och knyta näven i fickan, fejkar i sängen tills de tröttnar på sex och projektleder dubbelarbetet curla män tills de blir sjukskrivna, förbannade och vill skiljas medan män latar sej, bara tänker på sina egna känslor och får regelbundet sex.

Det är så dåligt för kvinnor att kvinnor som struntar män och barn lever längre, det säger i alla fall vetenskapen och studier, som man aldrig får se.
    Jemp skrev 2025-04-03 12:57:13 följande:
    Anonym (man) skrev 2025-04-03 07:08:57 följande:
    Ja, det är fult, det håller jag med om. Jag har däremot aldrig gett uttryck för det, och om du tror det så är det du som läser in det i det jag skriver. Jag säger bara att den frågan också bör ses som en jämställdhetsfråga om man ska vara konsekvent - men utan krav på att någon särskild grupp behöver driva den.
    Men (mäns) arbetsplatsolyckor är en fråga som drivs, och jämställdhet har fördelar för båda könen.

Så vad är problemet i att arbetsplatsolyckorna inte drivs av just samma grupp?
    Men om man tycker att de inte ska lägga sej i så måste de ändå göra det eftersom allt måste projektledas med genusperspektiv.

Kvinnor har problem och har kvinnor problem behöver samhället och män förändras

Män är ett problem och har män problem behöver män förändras.

Pojkar & skolan, män & arbetsplatsolyckor är en bara en i mängden av allt som drivs av feminister med one size fits all perspektivet patriarkal destruktiv maskulinitet, som bestämmer pojkar och män inte får ha feminina egenskaper som t.e.x plugga, ha behov och känslor, de ska bita ihop och knyta näven i fickan och bli arga istället för att gråta, älta känslor och prata problem som kvinnor gör.
  • Anonym (MMannen)
    Mandel skrev 2025-04-03 13:16:15 följande:

1) är väl jättebra att män kan vara sjuka och föräldraledig utan att halka efter i löneutvecklinge?

2) Min avdelning på jobbet är kvinnor i majoritet, trots att det finns män som har de efterfrågade kvalifikationer, men de söker ju inte tjänsterna. Och söker män något så söker de en högre tjänst än vad de är kvalificerade för och då går såklart den tjänsten till en kvinna som faktiskt har de kvalifikationerna som efterfrågas.
    Kvinnor får till och med de mer traditionellt "manliga" jobben för att de män som söker dem inte har rätt kvalifikationer. - Statlig myndighet så liksom inget att någon kan glida in på en räkmacka utan det är skottsäkra rekryteringar efter regelverket.

3) är väl superbra att rättigheter inte grundar sig på kön utan på människor/individer oavsett kön.

1)  De faktorerna jag nämnde är oerhört viktiga för vad man presterar så att det inte får användas är givetvis fel.
    2) Du bekräftar egentligen bara påståendet.
    3) Ja, precis. Därför man ska ta politiska agendor från mansgrupper samt feminism med en nypa salt och hålla dessa grupper långt borta från den politiska makten.
  • Mandel
    Anonym (MMannen) skrev 2025-04-04 04:47:54 följande:
    1)  De faktorerna jag nämnde är oerhört viktiga för vad man presterar så att det inte får användas är givetvis fel.
    2) Du bekräftar egentligen bara påståendet.
    3) Ja, precis. Därför man ska ta politiska agendor från mansgrupper samt feminism med en nypa salt och hålla dessa grupper långt borta från den politiska makten.
    Jag bekräftade inte eftersom det inte handlar om någon könsfråga utan snarare att det är till männens fördel då vi faktiskt söker män och vill ha män i gruppen, men de som söker har ju inte rätt kvalifikationer så vi kan ju inte anställa dem.
    Om män med rätt kvalifikationer hade sökt hade de faktiskt haft förtur och vi ev varit beredda att tulla på någon liten grej, men nu är de inte ens i närheten så vi kan inte anställa dem utan att åka på påbackning rättsligt.

Det finns massor av män med rätt kvalifikationer, men de är inte intresserade av någon anledning. De kanske inte ser någon karriärsutveckling eller vad det beror på. Det är väl inte tillräckligt coolt att jobba statligt.
    Och bara för det kan vi liksom inte anställa en brevbärare som är kassör i lokala sporklubben för en tjänst där vi efterfrågar högskoleexamen och tidigare erfarenhet av kvalificerat arbete inom området.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jemp
    ClumsySmurf skrev 2025-04-04 01:09:07 följande:
    "Och jag menar att det är fult att tycka att kvinnor inte bara ska driva kampen för sin egen jämställdhet utan även männens"

klart att man tycker att det är fult när det oftast är så att män inte bara ska driva kampen för sin egen jämställdhet/rättvisor utan även kvinnornas

Är man för jämlikhet är man feminist, i alla fall nästan, enligt vissa och feminism är faktiskt för kvinnor, inte män och håller man inte med om att ej lika utfall för kvinnor = orättvist och/eller inte är engagerad i diverse kvinnofrågor är man inte för jämlikhet

och varför ska kvinnor göra allt liksom...
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-02 14:13:47 följande:
    Jag tycker det är precis tvärtom. 

Män kan leva sina liv precis som de vill, de kan t om välja om de vill vara förälder eller ej trots att de har avlat barn. 

De behöver inte längre dra in en lön som ska försörja två vuxna plus barnen, de behöver inte gifta sig för att få regelbundet sex och bli omhändertagna i hemmet, de kan komma hem efter jobbet och slappa medan flickvännen gör hushållsarbetet mm. 

Ser bara fördelar för männen. 

Det är ju vi som får jobba 8 timmar om dagen plus allt annat vi alltid har gjort i alla tider - uppfostra barnen, laga mat, städa, diska, handla, ta hand om det sociala mm mm. 

Vilket privilegium!

"och bli omhändertagna i hemmet, de kan komma hem efter jobbet och slappa medan flickvännen gör hushållsarbetet mm. "

Ja, det är väl så för de flesta kvinnor, de har lärt sej att förtränga sina behov och känslor, bita ihop och knyta näven i fickan, fejkar i sängen tills de tröttnar på sex och projektleder dubbelarbetet curla män tills de blir sjukskrivna, förbannade och vill skiljas medan män latar sej, bara tänker på sina egna känslor och får regelbundet sex.

Det är så dåligt för kvinnor att kvinnor som struntar män och barn lever längre, det säger i alla fall vetenskapen och studier, som man aldrig får se.Men om man tycker att de inte ska lägga sej i så måste de ändå göra det eftersom allt måste projektledas med genusperspektiv.

Kvinnor har problem och har kvinnor problem behöver samhället och män förändras

Män är ett problem och har män problem behöver män förändras.

Pojkar & skolan, män & arbetsplatsolyckor är en bara en i mängden av allt som drivs av feminister med one size fits all perspektivet patriarkal destruktiv maskulinitet, som bestämmer pojkar och män inte får ha feminina egenskaper som t.e.x plugga, ha behov och känslor, de ska bita ihop och knyta näven i fickan och bli arga istället för att gråta, älta känslor och prata problem som kvinnor gör.
    Va?
  • Anonym (L)

Så länge jag som kvinna har samma skyldigheter som män - betala skatt, följa lagar etc. - samtidigt som mer än en kvinna i månaden blir mördad av sin nuvarande eller dåvarande manliga partner, utan att samhället har något effektivt sätt att förhindra det, så lever vi inte i ett jämställt samhälle. 

Jag betalar skatt till ett samhälle som inte kan skydda mig och andra kvinnor mot den typen av våld. Cirka 15 kvinnor mördas varje år av en man som de har/har haft en relation med. 

Även om man inte går runt och tänker på det varje dag så vet kvinnor vem som har våldskapitalet. Det är inte på grund av andra kvinnor som kvinnor får lära sig från barnsben att tänka på sin egen säkerhet. 

Den som ser det här som ett litet samhällsproblem i det stora hela, ett särintresse, är själv en del av problemet. 

• ClumsySmurf
    Anonym (L) skrev 2025-04-04 08:05:14 följande:
    Vad har männen fått det bättre pågrund av jämställdheten?

Så länge jag som kvinna har samma skyldigheter som män - betala skatt, följa lagar etc. - samtidigt som mer än en kvinna i månaden blir mördad av sin nuvarande eller dåvarande manliga partner, utan att samhället har något effektivt sätt att förhindra det, så lever vi inte i ett jämställt samhälle. 

Jag betalar skatt till ett samhälle som inte kan skydda mig och andra kvinnor mot den typen av våld. Cirka 15 kvinnor mördas varje år av en man som de har/har haft en relation med. 

Även om man inte går runt och tänker på det varje dag så vet kvinnor vem som har våldskapitalet. Det är inte på grund av andra kvinnor som kvinnor får lära sig från barnsben att tänka på sin egen säkerhet. 

Den som ser det här som ett litet samhällsproblem i det stora hela, ett särintresse, är själv en del av problemet. 

"Den som ser det här som ett litet samhällsproblem i det stora hela, ett särintresse, är själv en del av problemet. "

De som förnekar/förminskar problemet är en del av problemet?
    Att se våld som könat tills man själv blir utpekad som en del av problemet kanske ligger bakom detta:

Nationellt centrum för kvinnofrid, NCK, vid Uppsala universitet ska ta fram ett kunskapsunderlag om våld i samkönade relationer, och om annat våld som hbtqi-personer utsätts för. Underlaget ska vara både aktuellt och uppdaterat. NCK ska fokusera på fakta kring unga bisexuella kvinnor, transpersoner som utsätts för partnervåld, och på unga hbtqi-personer som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck.

jamstalldhetsmyndigheten.se/mans-vald-mot-kvinnor/myndigheternas-uppdrag-att-forebygga-och-bekampa-mans-vald-mot-kvinnor/nck-ska-ta-fram-ett-uppdaterat-kunskapsunderlag-om-vald-i-samkonade-relationer/
    Så kartlägger vi hbtqi-personers utsatthet för våld i nära relationer

? Tidigare forskning visar att riskerna kan vara större för att våld i hbtqi-personers nära relationer inte tas på allvar eller att samhället inte upptäcker våldet. Som hbtqi-person kan det ibland vara svårare att se sig själv som våldsutsatt och stödinsatserna är inte alltid utformade för att möta målgruppens behov, säger Johanna Larsson, utredare.

Vi samarbetar med Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) och Socialstyrelsen i regeringsuppdraget. NCK uppdaterar sin forskningsöversikt om våld i nära hbtqi-relationer, och medverkar på West Pride-seminariet. Socialstyrelsen kartlägger skyddade boenden med ett fokus på bland annat hbtqi-personer.

? De studier som finns sedan tidigare visar på en större våldsutsatthet bland homo- och bisexuella personer samt transpersoner jämfört med heterosexuella och cis-personer. Det behövs därför mer kunskap om utsattheten och behoven hos målgruppen samt om hur samhället på bästa sätt kan möta behoven, säger Johanna Larsson

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/nyheter/sa-kartlagger-vi-hbtqi-personers-utsatthet-for-vald-i-nara-relationer/
  • Cheers

Männen har så klart fått det bättre i form av en bättre ekonomi genom att kvinnan inte bara sköter hushållet utan även förvärvsarbeter och drar in pengar till hushållet. 

• Jemp
    ClumsySmurf skrev 2025-04-04 08:00:19 följande:
    Konstruktivt verkligen.
    Ditt inlägg går inte att förstå.

Mer konstruktivt?
  • ClumsySmurf
    Jemp skrev 2025-04-04 09:05:56 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-04-04 08:00:19 följande:
    Konstruktivt verkligen.
    Ditt inlägg går inte att förstå.

Mer konstruktivt?
    Att svara "Va?" eller  "förstår inte" ett längre inlägg utan att förklara vad/varför man inte förstår är konstruktivt. Men att kalla ett påstående för BS är det inte
  • cosinus

Nej jämställdhet betyder inte kvinnlig makt.

För mig innebär det heller inte att man ska kvotera eller få fördelar för att man är kvinna. Men däremot samma möjligheter.

Vad männen har fått det bättre?

Deras rättigheter som föräldrar har ju helt klart stärkts även om jag väl skulle säga att man inte är i mål (där heller).

Hur männen fått det bättre är ju kanske inte nödvändigtvis frågan man behöver ställa sig. Det är lite som att fundera på hur vita amerikaner fått det bättre av att slaveriet avskaffades. Poängen är ju att alla ska ha det bra på lika villkor. 

Det är viktigt att man tar tag i problem som går att lösa. T ex hur man kan fortsätta ha en skola som bevisligen missgynnar pojkar. Det borde gå att lösa.

Däremot måste man ha en acceptans för att problem som är rättvist olösliga. T ex i abortfrågan. Den går inte få rättvis eftersom fostret är i kvinnans mage. 

Att gnälla på att män inte har lika lätt att få sex - meningslöst. Man är två (minst iofs) för att ha sex och båda måste vara villiga. Annars blir det inte. Oavsett kön. Om den grundförutsättningen missgynnar män i större utsträckning än kvinnor. Ja då är det så.

Lika lite tycker jag det är meningsfullt att som kvinna gnälla på att man gör för mycket hemma. Man är två i ett hushåll. Styr upp hur du själv lever. Ditt liv - ditt ansvar. Du är varken tvingad att göra mer hemma eller att leva med en partner som inte är villig att dela på arbetsbördan.

• Anonym (EV)
    Jemp skrev 2025-04-04 07:11:40 följande:
    Va?
    Håller med, hela rantandet är obegripligt 
  • Anonym (L)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-04 08:42:14 följande:

"Den som ser det här som ett litet samhällsproblem i det stora hela, ett särintresse, är själv en del av problemet. "

De som förnekar/förminskar problemet är en del av problemet?
    Att se våld som könat tills man själv blir utpekad som en del av problemet kanske ligger bakom detta:

Nationellt centrum för kvinnofrid, NCK, vid Uppsala universitet ska ta fram ett kunskapsunderlag om våld i samkönade relationer, och om annat våld som hbtqi-personer utsätts för. Underlaget ska vara både aktuellt och uppdaterat. NCK ska fokusera på fakta kring unga bisexuella kvinnor, transpersoner som utsätts för partnervåld, och på unga hbtqi-personer som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck.

jamstalldhetsmyndigheten.se/mans-vald-mot-kvinnor/myndigheternas-uppdrag-att-forebygga-och-bekampa-mans-vald-mot-kvinnor/nck-ska-ta-fram-ett-uppdaterat-kunskapsunderlag-om-vald-i-samkonade-relationer/

Hur många män mördas av sin nuvarande/dåvarande kvinnliga partner varje år? 

• ClumsySmurf
    Anonym (L) skrev 2025-04-04 13:12:30 följande:

Hur många män mördas av sin nuvarande/dåvarande kvinnliga partner varje år? 

Om det bara är det dödliga våldet som räknas och det är bara det vi betalar skatt för att förhindra så är ju bara det dödliga våldet som är relevant och svaret på din fråga blir relevant men alla vet att det inte stämmer.
  • Anonym (Göran)

Jag tycker att alla har fått det sämre.  

allt fler kvinnor kommer in på typiska mansdominerade yrken och arbetsplatser. Det slår ut många män framförallt äldre och yngre pga att företagen vill vara moderna ja ni vet HBTQ osv så därför går många män arbetslösa  

kvinnliga yrken intresserar inte män   Ofta pga dålig lön osäkra anställningar inte heltidsjobb.

kvinnor stressar och hinner inte med familjen då mår de dåligt   

Männen får ta större ansvar hemma för hem och barn. 

plus de mer traditionella sysslorna sköta fastigheten trädgården bilarna osv.  

så ingen tjänar på feminismen som den ser ut idag. 

Svar på tråden Vad har männen fått det bättre pågrund av jämställdheten?