• Anonym (Trula)

Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga

Nyligen läst ett inlägg om barnskötare och undersköterskor. Det handlade väl typ om att dessa yrkesgrupper borde veta sin plats och inte göra saker utöver deras behörighet. Kommentarerna haglar in om att barnskötare och undersköterskor visst är jättepålästa och att det finns inget som tyder på att dom är ointresserade av studier. Folk svarar väl då, varför dom i sådana fall inte vidareutbildar sig? 

Jag kan tycka att det känns rätt absurt när en barnskötare eller sjuksköterska ska säga att dom kan lika mycket som en förskollärare eller sjuksköterska. Och att dom läser så mycket vid sidan om att dom minsann visst har den här kunskapen. 

Frågan är väl då varför dessa personer inte snabbt läser in en utbildning dom redan kan allt inom och får en annan yrkesbefattning och högre lön? Känns ju konstigt att inte vilja visa upp den kunskapen man har och tjäna mer?? 

• Svar på tråden Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga
  • Anonym (Måndag)
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-15 01:10:52 följande:
    Eller så är det faktiskt bara så att vissa personer tittar på vad en annan person gör och ser att vi gör samma sak. Typ om jag sjunger för mitt barn som ska sova så sjunger jag ju och Madonna sjunger ju också, så vi gör samma sak. Logiken blir ju då att om jag står på scenen och sjunger så gör jag samma sak som Madonna som står på scenen. Alltså har vi samma jobb och borde få samma lön. 

Eller om jag lagar mat hemma, oavsett om jag brer en smörgås som är färdigköpt på ica så gör jag samma sak som en kock i ett prisbelönt kök?

Många barnskötare tror jag har svårt att bedöma varför en förskollärare gör på ett visst sätt, att dom har en genomtänkt tanke med vad dom pratar med barnen om vid matbordet eller påklädning i hallen. Dessa mer komplexa nyanser. Vissa gör ju bra Saker utan att detta är genomtänkt. Men tittar man bara på handlingen så kan det ju vara att någon bara ser att jag klär ju också på barnen kläderna?. Eller så kritiserar man förskolläraren som är betydligt långsammare med att klä på barnen kläderna. I förskollärarens roll så ser den till att barnen lär sig att klä på sig själv, som är med och stöttar och peppar, som vägleder barnen framåt, som skapar en lärande situation av påklädningen, medan barnskötaren mer ska få på kläderna på så många barn som på kortast tid. Då tycker man ju att förskolläraren är sämre än man själv.  Samma sak vid matsituationen. En förskollärare sitter kanske och ställer mer fördjupande frågor till barnen om maten, va finns på tallriken, var kommer maten ifrån, man visar upp en karta och visar vad något kommer ifrån, berättar om transporten. Förskolläraren kan ju t o m planerat detta och har förberett material till måltiden. Typ visar upp en bild på en skördetröska som åker på vetefältet och berättar om hur detta sedan blir pastan som ligger på bordet?

Men barnskötaren sitter ju också vid ett bord och pratar med barnen som äter och då gör dom ju samma sak?. Logik

Ja, det är inte enkelt. Jag gissar på att  tydlighet kanske är den bästa vägen, så var och en vet vad som skiljer deras yrken åt och var dom går samman.

Bra om det redan tas upp under utbildningen, så det finns en förståelse för just förskollärarens roll och barnskötarens roll tänker jag.

Jag läste en avhandling om just det här en gång och det är många som upplever det just som du beskriver det i förskolan. Så det är ju ett problem som dom borde lyfte på högre nivå.

• Anonym (mitt)
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 19:06:56 följande:

Nyligen läst ett inlägg om barnskötare och undersköterskor. Det handlade väl typ om att dessa yrkesgrupper borde veta sin plats och inte göra saker utöver deras behörighet. Kommentarerna haglar in om att barnskötare och undersköterskor visst är jättepålästa och att det finns inget som tyder på att dom är ointresserade av studier. Folk svarar väl då, varför dom i sådana fall inte vidareutbildar sig? 

Jag kan tycka att det känns rätt absurt när en barnskötare eller sjuksköterska ska säga att dom kan lika mycket som en förskollärare eller sjuksköterska. Och att dom läser så mycket vid sidan om att dom minsann visst har den här kunskapen. 

Frågan är väl då varför dessa personer inte snabbt läser in en utbildning dom redan kan allt inom och får en annan yrkesbefattning och högre lön? Känns ju konstigt att inte vilja visa upp den kunskapen man har och tjäna mer?? 

All kunskap i ett yrke får man ju inte under utbildningen, utan även genom erfarenhet eller via internutbildningar och egen kunskapsinhämtning. 

Sen finns det olika fallenhet för ett yrke, och där kan någon med lägre utbildning vara långt före en annan med utbildning. 

Att man väljer att utbilda sig eller inte är mer komplext än att bara göra det. Det handlar ju om behörighet, ekonomi och en massa annat som kanske inte fungerar eller fungerar för individen. 

Dessutom genererar en utbildning ett annat yrke med en annan ansvarsnivå, och den nivån kan göra att man hamnar på en annan plats i arbetsfördelningen och tvingas göra arbetsuppgifter som man inte vill göra. Pedagogisk plan istället för faktisk tid med barnen. Då kan ju utbildning göra att man får det sämre på jobbet och en högre lön är inte allt som eftersträvas i ens yrkesliv.
  • Jemp
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 19:06:56 följande:

Men nu blandar du ju äpplen och päron. 

Man kan såklart vara både vetgirig och påläst samtidigt som man trivs i sin yrkeskategori. Det finns också en mängd anledningar till att inte vilja plugga vidare (och många saker som talar för samtidigt). 

Däremot har man generellt inte SAMMA kompetens.

• Jemp

Gällande just barnskötare är min upplevelse (som förälder) att de ofta blir ålagda samma uppgifter som förskollärare pga brist på de sistnämnda. Då kan det såklart kännas surt. 
    Gällande ssk är det ju mer en (rimlig) behörighetsgrej också. 

• Anonym (Bsk)

Jag är barnskötare sedan 30 år tillbaka. Jag gör och har gjort förskollärararbete i många, många år. Tyvärr. Bara för att du har en högskoleutbildning betyder det inte att du kan allt. Har många gånger fått stötta upp förskollärare med både planering, skriva handlingsplaner, hålla otaliga projekt, ha huvudansvar vid föräldramöten osv. Hade planer på att lämna yrket för 10 år sedan, men livet kom emellan så bara att fortsätta. Nu är jag för gammal. Det som jag blir väldigt irriterad över är förskollärare som inte gör sitt uppdrag. Det finns många sådana. De har 10 000 mer än mig i lön. Dem ska göra det dem likväl som vi ska göra det vi ska. Men ja, ibland vet jag mer än förskollärare jag arbetat med.

• Anonym (mitt)
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-14 21:17:15 följande:
    Hur gör du en uppsats utan massa avhandlingar? 
    En avhandling består ju av vetenskapliga artiklar som baseras på studier. 
  • EpicF
    Anonym (Måndag) skrev 2025-04-15 00:15:09 följande:

Jag tror det handlar om att man ska ha den kunskap som man behöver för just din egen roll. Är du undersköterska, behöver du  kunskap för b.la omvårdnaden. Medan sjuksköterskan behöver mer medicinsk kunskap. 

Vården är ju också historiskt sätt ganska så hierarkisk och är väl det fortfarande på sätt och vis? Läkare-sjuksköterska-undersköterska-biträde. Och sedan finns väl interna hierarkier, t.ex operation före medicin.
    Det har kanske blivit lite mildare nu, men backar man 50 år skulle ju sjuksköterskorna t.ex stå uppradade och buga inför läkaren gärna ibland.

På förskolan är väl tanken att förskolläraren ska hålla i det huvudsakliga pedagogiska ansvaret. Det finns lite skillnad mellan rollerna. Men ja båda behövs, precis som alla behövs inom vården för att det ska fungera.

Med tanke på att det är olika yrken med olika fördelning och ansvar så krävs det ju olika typer utav utbildning och alla kan inte ha samma kunskap eller göra samma arbete.

Även som sjuksköterska är det framförallt omvårdadsbiten man ska ha kunskap om. 
  • EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-15 00:37:00 följande:
    Du har helt rätt, jag blanda ihop detta. Det var i bakgrund detta blivit godkänt och då men något extremt enkelt, kanske ett kortare citat på något klokt. Så inte i inledningen utan bakgrunden. 
    Och jag talade om för dig att hade jag använder kurslitteratur någonstans, om ens ett litet citat så hade det inte blivit godkänd. Inte ens i bakgrunden. 

Men som sagt, verkar som att det är slappar nu än förr. 
  • EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-15 00:34:49 följande:

Jo jag vet att det är en offentlig handling. Däremot tycker jag det som sagt är oetiskt att sprida dessa länkar i ett sånt här sammanhang. Vem fan vill ha sin C-uppsats spriden på familjeliv i en diskussion som inte har med innehållet i själva c uppsatsen. Där en framtida arbetsgivare för den som har skrivit uppsatsen ska googla personen inför en rekrytering och hamna i detta forum. Jag har inte fel? du kan söka själv på typ diva. 

Men jag sprider inte en random persons C-uppsats. Det hade varit en annan sak om vi diskuterade en känd forskares avhandling, en person som vill sitta i tv och prata om detta. Vi har bara olika moraliska kompasser. 

Jag har sökt på diva och hittills ingen enda c-uppsats med en avhandling i sin ref.lista. 

Så ja, du borde faktiskt länka. Det är bara länka till diva adressen du fann uppsatsen på. 
  • EpicF
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-15 00:39:12 följande:
    Absolut, men då kan man inte gå runt och säga att man gör samma sak som dom med högre utbildning och att man har samma arbetsuppgifter och utbildning. Det blir både elakt och löjligt på samma gång. 
    I många fall har se samma arbetsuppgifter. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Trula) skrev 2025-04-15 01:10:52 följande:
    Eller så är det faktiskt bara så att vissa personer tittar på vad en annan person gör och ser att vi gör samma sak. Typ om jag sjunger för mitt barn som ska sova så sjunger jag ju och Madonna sjunger ju också, så vi gör samma sak. Logiken blir ju då att om jag står på scenen och sjunger så gör jag samma sak som Madonna som står på scenen. Alltså har vi samma jobb och borde få samma lön. 

Eller om jag lagar mat hemma, oavsett om jag brer en smörgås som är färdigköpt på ica så gör jag samma sak som en kock i ett prisbelönt kök?

Många barnskötare tror jag har svårt att bedöma varför en förskollärare gör på ett visst sätt, att dom har en genomtänkt tanke med vad dom pratar med barnen om vid matbordet eller påklädning i hallen. Dessa mer komplexa nyanser. Vissa gör ju bra Saker utan att detta är genomtänkt. Men tittar man bara på handlingen så kan det ju vara att någon bara ser att jag klär ju också på barnen kläderna?. Eller så kritiserar man förskolläraren som är betydligt långsammare med att klä på barnen kläderna. I förskollärarens roll så ser den till att barnen lär sig att klä på sig själv, som är med och stöttar och peppar, som vägleder barnen framåt, som skapar en lärande situation av påklädningen, medan barnskötaren mer ska få på kläderna på så många barn som på kortast tid. Då tycker man ju att förskolläraren är sämre än man själv.  Samma sak vid matsituationen. En förskollärare sitter kanske och ställer mer fördjupande frågor till barnen om maten, va finns på tallriken, var kommer maten ifrån, man visar upp en karta och visar vad något kommer ifrån, berättar om transporten. Förskolläraren kan ju t o m planerat detta och har förberett material till måltiden. Typ visar upp en bild på en skördetröska som åker på vetefältet och berättar om hur detta sedan blir pastan som ligger på bordet?

Men barnskötaren sitter ju också vid ett bord och pratar med barnen som äter och då gör dom ju samma sak?. Logik
    Fast nu tycker jag att du  är ett hårt slag under bältet när du på det här löjeväckande sättet beskriver 
  • Anonym (Trula)
    Anonym (Eva) skrev 2025-04-15 20:11:58 följande:
    Fast nu tycker jag att du  är ett hårt slag under bältet när du på det här löjeväckande sättet beskriver 
    Varför då? Du tycker inte det finns någon relevans alls i liknelsen? 
  • Anonym (FSK3)
    Anonym (Bsk) skrev 2025-04-15 11:53:55 följande:

Jag är barnskötare sedan 30 år tillbaka. Jag gör och har gjort förskollärararbete i många, många år. Tyvärr. Bara för att du har en högskoleutbildning betyder det inte att du kan allt. Har många gånger fått stötta upp förskollärare med både planering, skriva handlingsplaner, hålla otaliga projekt, ha huvudansvar vid föräldramöten osv. Hade planer på att lämna yrket för 10 år sedan, men livet kom emellan så bara att fortsätta. Nu är jag för gammal. Det som jag blir väldigt irriterad över är förskollärare som inte gör sitt uppdrag. Det finns många sådana. De har 10 000 mer än mig i lön. Dem ska göra det dem likväl som vi ska göra det vi ska. Men ja, ibland vet jag mer än förskollärare jag arbetat med.

Jag håller med dig totalt och är förskolelärare. Har under mina år inom Fsk träffat så många fantastiska barnskötare som har haft mycket djup kunskap som har lärt mig mycket. Sen har jag även träffat både barnskötare och förskolelärare men bara tappar hakan för dom är helt felplacerade. Oftast just nya som inte har en känsla eller förståelse hur små människor  är i verkligheten. Det får man endast av erfarenhet och inte genom böcker och högskolepoäng tyvärr. 
    Under mina nuvarande arbetsplats har jag ett fantastiskt gäng där jag stöttar dom i deras jobb, tyvärr får dom  ej betalt för det fantastiska arbete dom gör. Där jag även vet att jag har ett helt gäng fantastiska barnskötare som stöttar mig i all tuffa situationer. 

• Anonym (Ajabaja)
    Anonym (Bsk) skrev 2025-04-15 11:53:55 följande:

Blandar du ihop "de" och "dem" i handlingsplanerna också?
  • Anonym (Måndag)
    EpicF skrev 2025-04-15 17:52:42 följande:
    Ja, absolut.
  • Anonym (Måndag)
    EpicF skrev 2025-04-15 17:52:42 följande:
    Ja, absolut.
  • Anonym (Bsk)
    Anonym (Ajabaja) skrev 2025-04-15 22:41:26 följande:
    Blandar du ihop "de" och "dem" i handlingsplanerna också?
    Klassisk översittare...
  • Anonym (Umm)
    Anonym (Bsk) skrev 2025-04-16 06:07:41 följande:
    Klassisk översittare...
    Ja, svinhugg går igen. Som man ropar får man, ibland, svar.
Svar på tråden Barnskötare och undersköterskor som är vetgiriga