Anonym (F) skrev 2025-04-17 11:47:17 följande:
Varför är han så angelägen att du ska tillbaks till jobbet? Har han någon uppfattning om hur det är att ta hand om en 6-månader baby? Amning?
Dels är han angelägen om att komma bort från sitt jobb, som han inte trivs så bra på, sen är jag den som tjänar bäst så vi hade fått bättre ekonomi (har så vi klarar oss dock) om jag började jobba igen hyfsat snabbt. Och jag helammar, men i och med att sambon tycker att ett halvår är tillräckligt med amning och resonerar med att "vi får väl ge ersättning då" så tycker han inte att det är nödvändigt att jag är hemma mer än så.
majgrönska skrev 2025-04-17 12:37:22 följande:
Det är ju jättebra att pappan vill vara hemma. Men när det gäller graviditet förlossning och amning så är naturen inte jämställd och därför tycker jag det är helt rimligt att mamman är hemma lite längre än pappan, särskilt om man ammar. Viktigt dock att båda är hemma på heltid en period för att få förståelse för den andres situation.
Ja och det var väl så vi tänkte från början. Jag är fortfarande med på att dela lika men i och med att vi tänkt sätta barnet på förskola när hen är 18 månader så blir det ju oavsett 9 månader var, och jag hade hellre tagit min bit nu i början för att göra det lite "mjukare" kring avvänjning och separation. I nuläget känns det direkt olustigt att jag skulle lämna ifrån mig min solstråle till bebis relativt snart...
Sambon är dessutom ganska oengagerad i bebisen tyvärr, än så länge. Så av den anledningen känns det ju bra om han "tvingas" vara med barnet och knyta an, men det gör ju lite ont i mammahjärtat att jag inte känner mig helt trygg med att sambon faktiskt kan ge barnet det hen behöver. Blir lätt att sambon fastnar i en skärm även när de har "egentid" ihop och om jag till exempel står i duschen kan jag höra att sambon svär och har sig när bebisen inte slutar gråta. Så allt som allt känns det för tidigt för alla inblandade att byta "huvudförälder" redan efter ett halvår.