• Anonym (Mamma)

Lågstadiets bokbingo - hur göra?

Min dotter går i tvåan och fick hem ett bokbingo över lovet. Det ska lämnas in till läraren imorgon. Min unge har läst kopiöst mycket det här lovet och har hittills klämt fyra kapitelböcker och kommer sannolikt läsa ut en till idag. Bland dessa ingår bland annat Narnia, så det är inga lättlästa böcker hon läst. 

Bokbingot går ut på att man ska kryssa i massa trams. Hon ska läsa med en rolig hatt på huvudet, under bordet, för gosedjuren och när hon äter något gott, som exempel. När vi tittar på bingot får hon absolut inte ihop till ett bingo. Nu är hon lite stressad över det och jag funderar på hur vi ska göra. 

Antingen kryssar vi i det här tramset och låtsat som ingenting, eller så får hon lämna in ett ofärdigt bingo och se ut som om hon inte läst, när hon läst hur mycket som helst (jag skriver så klart ett meddelande på bingot). Jag kan inte tvinga på henne en hatt för tio minuters läsning, det är förminskande och fånigt och hon vägrar. Eftersom de brukar titta på det tillsammans i klassen, är dottern samtidigt mån om att visa att hon läst. 

• Svar på tråden Lågstadiets bokbingo - hur göra?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (man) skrev 2025-04-22 13:02:21 följande:
    Och hur slitsamt har det varit att bara rita/skriva in och lämna in de sakerna då?
    Eftersom du påtalade i ett tidigare inlägg hur ni slitit med dessa onödiga läxor? 
    Att göra det, vecka efter vecka, flera läxor i veckan, blir ganska tråkigt i slutändan. Vi uppmuntrar så klart och gör svårare uppgifter själva, som dottern uppskattar och utvecklas av. 
  • huala igen
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-22 11:49:32 följande:

Vi fyllde i det vi kunde fylla i, typ läst på morgonen och lat i sängen. Övrigt trams hoppade vi över. Att läsa i bilen är til exempel otänkbart för barn med anlag för åksjuka. 

Jag har läst lite av den senaste debatten i tråden och vi har självklart pratat med lärare (och studierektor) och vi anpassar så klart läxorna så gott det går. Faktum är dock att det ska lämnas in inritade klockslag, tiokompisar och fem rätta rader av tvåans multiplikationstabell och ingen anpassning kring detta är möjligt. 

Får ont i magen när jag läser hur dåligt de nivåanpassar och hur din dotter försöker parera bland förskoleuppgifter. Trodde skolan blivit bättre idag, än under min skoltid (70 talet) på att ta hand om barn som är tidiga i sin inlärning. 

Själv kommer jag med fasa ihåg alla timmar i ett grupprum läggande pussel i väntan på att de andra skulle komma ikapp. Får flashback av kommentarerna i tråden om att lära sig följa regler och att samarbeta med övriga klassen. 

Bra att ni är på väg att byta skola. 

Ett tips är att ge henne utmaningar hemma. Läser hon en bok kanske hon kan träna på sammanfatta boken i tal och skrift. Du kan läsa samma bok och samtala om innehållet vid matbordet.

Ni skulle kunna introducera henne till blockprogrammering för att utmanas inom matematiken. Scratch är ett bra program för de yngre. Det finns Angry bird och Disney infinity med fler som lär ut grunderna interaktivt.

Superviktigt att hon får utmaningar på sin nivå, risken är annars stor att hennes intresse för lärande stangerar. Samt att hon inte lär sig att lära sig.  
  • Anonym (man)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-22 13:50:14 följande:
    Att göra det, vecka efter vecka, flera läxor i veckan, blir ganska tråkigt i slutändan. Vi uppmuntrar så klart och gör svårare uppgifter själva, som dottern uppskattar och utvecklas av. 
    Det är lite svårt att förstå vad du skriver:
    du skriver att du tvingar din dotter att göra denna läxa vecka efter vecka, men sen skriver du att du anpassar den så att hon inte behöver göra den? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (man) skrev 2025-04-22 13:58:03 följande:
    Det är lite svårt att förstå vad du skriver:
    du skriver att du tvingar din dotter att göra denna läxa vecka efter vecka, men sen skriver du att du anpassar den så att hon inte behöver göra den? 
    Den delen som ska lämnas in, behöver hon göra. Förutom detta ska vissa saker övas på. Vi föräldrar ska sen signera att detta skett. Det är de bitarna vi justerar så att de bättre passar vårt barn. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-22 13:48:31 följande:
    Hos oss framställs det som tvång och redovisas. 
    Så har inte vi uppfattat eller informerats om alls. Visst att dom ska lämna in bingot efter loven men ingen har någonsin sagt mer än så.Jag skummade igenom kommentarerna här och skulle göra som någon tidigare nämnde. Lämna bingon blankt och skriva en egen lapp med hur mycket och ofta dottern läst eller bara kryssa i hela bingot Med en liten kommentar att ni skippade alla skojigheter (ja för att låta trevlig) men att dottern har läst stenhårt i bok bla bla och bla bla. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-22 13:48:31 följande:
    Hos oss framställs det som tvång och redovisas. 
    Att det ska redovisas skulle jag vara upprörd över. Det är orimligt att behöva redovisa sånt inför andra i klassen. Inte minst för den som har svårt att läsa och av den anledningen inte mäktat med att fylla någon ruta. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-22 14:13:35 följande:
    Så har inte vi uppfattat eller informerats om alls. Visst att dom ska lämna in bingot efter loven men ingen har någonsin sagt mer än så.Jag skummade igenom kommentarerna här och skulle göra som någon tidigare nämnde. Lämna bingon blankt och skriva en egen lapp med hur mycket och ofta dottern läst eller bara kryssa i hela bingot Med en liten kommentar att ni skippade alla skojigheter (ja för att låta trevlig) men att dottern har läst stenhårt i bok bla bla och bla bla. 
    Det är ju det rimliga att göra.

Och samma om man har en unge som inte kan läsa så bra, och man inte velat förstöra hela lovet genom att kämpa med bingot. 
  • Pudan

TS - mycket hög igenkänning avseende underpresterande pga kan redan och övrigt du skriver. Skicka gärna mig ett mess - har en hel del tips och info till dig som kan hjälpa. 
    Tvinga henne inte.

• Pudan

TS - mycket hög igenkänning avseende underpresterande pga kan redan och övrigt du skriver. Skicka gärna mig ett mess - har en hel del tips och info till dig som kan hjälpa. 
    Tvinga henne inte.

• Jemp
    Anonym (man) skrev 2025-04-22 13:02:21 följande:
    Och hur slitsamt har det varit att bara rita/skriva in och lämna in de sakerna då?
    Eftersom du påtalade i ett tidigare inlägg hur ni slitit med dessa onödiga läxor? 
    Hur värdefullt tycker du själv det är att göra sånt varje vecka? 
  • Anonym (Bokmal)
    Anonym (man) skrev 2025-04-22 14:31:47 följande:
    Det är ju det rimliga att göra.

Och samma om man har en unge som inte kan läsa så bra, och man inte velat förstöra hela lovet genom att kämpa med bingot. 
    Du menar att de sistnämnda lämnar in hela bingot ikryssat med kommentaren att de gjort skojigheterna men hoppat över läsningen? 
  • Core
    Anonym (man) skrev 2025-04-22 10:21:14 följande:
    Va? Vad ör det för uppgifter menar du? Har aldrig varit med om det i mitt arbetsliv. Jag har ett riktigt yrke med riktiga arbetsuppgifter. Har aldrig någonsin utfört några fåniga eller onödiga arbetsuppgifter. 

Att lära sina barn att utföra uppgifter utan att ifrågasätta? Det låter som en väg att fostra människor att acceptera tex fascism. 
    HR-påhitt bland annat. Senast var det kylig stämning mellan två i vår grupp på min förra arbetsplats, då ska man gå på utbildning etc. Jämför man att följa med på en utbildning i två timmar med fascism är man inte helt frisk, och lär ju knappast lär knappast nå större framgångar i karriären 😂

Men fränt, uppfostra du dina barn till asociala mongon, det får stå för dig.
    Kritiskt tänkande kan samspela hur bra som helst med att klara av en uppgift utan att tycka synd om sig själv och vägra, men det krävs dessvärre minst normalbegåvning för att klara av båda sakerna samtidigt.
  • Anonym (Uy)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-21 08:02:54 följande:
    Problemet är att läxan inte är inkluderande och att den dessutom redovisas i skolan. Ska jag döda mitt barns läslust genom att tvinga henne att läsa för sina gosedjur, eller sittandes under ett bord? Det främjar inte hennes läsglädje kan jag meddela. 
    Om läslusten dödas så lätt så var den nog inte särskilt stark från början.
  • Anonym (Uy)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-22 14:13:35 följande:
    Då verkar dottern oförmögen att göra i hennes tycke mindre tillfredsställande uppgifter. Fast det är hon väl redan, med mammas goda minne?

Dottern kan läsa bra, men misslyckades ändå med bingouppgiften. Oavsett hur mycket hon läst så har hon inte förstått eller gjort läxan. Hon har bara nöjesläst under premisser hon själv valt.
    Ett så litet barn som vägrar ta på en hatt eller sitta under bordet hemma kommer inte våga fjanta sig med kompisar eller vara framgångsrik i tex teater heller och bör träna på att släppa loss lite. Det finns något att lära för alla!
  • septembermamma2022
    Anonym (Uy) skrev 2025-04-23 03:48:01 följande:
    Då verkar dottern oförmögen att göra i hennes tycke mindre tillfredsställande uppgifter. Fast det är hon väl redan, med mammas goda minne?

Dottern kan läsa bra, men misslyckades ändå med bingouppgiften. Oavsett hur mycket hon läst så har hon inte förstått eller gjort läxan. Hon har bara nöjesläst under premisser hon själv valt.
    Ett så litet barn som vägrar ta på en hatt eller sitta under bordet hemma kommer inte våga fjanta sig med kompisar eller vara framgångsrik i tex teater heller och bör träna på att släppa loss lite. Det finns något att lära för alla!
    Att inte utsätta sitt barn för påtvingat flams är inte på något sätt dåligt föräldraskap, som du antyder.

Dottern har inte misslyckats med uppgiften, hon har avstått att göra den. Hon har inte bara förstår den, hon har sett igenom den. Andemeningen med uppgiften var att locka till läsning, vilket hon har en egen inre motivation till och då är uppgiften totalt onödig.

Hon kan säkert tramsa runt med sina kompisar alldeles utmärkt när hon känner för det och det inte känns påtvingat. Att inte vilja utföra en uppgift man anser förminskande eller förnedrande är sund auktoritetskritik. Det är viktigt att lära sig lita på sitt eget omdöme och sin egen tolkning av en situation och ibland räta på ryggen och säga nej. Vi har många gånger i historien sett exempel på när den stora massan inte gjort det med förödande konsekvenser.

Låt mig gissa: du är en person som hoppar när en person i auktoritetsställning säger groda för att regler är regler och finns där av en ANLEDNING?!
  • Anonym (Flipp)
    Core skrev 2025-04-22 22:09:16 följande:
    HR-påhitt bland annat. Senast var det kylig stämning mellan två i vår grupp på min förra arbetsplats, då ska man gå på utbildning etc. Jämför man att följa med på en utbildning i två timmar med fascism är man inte helt frisk, och lär ju knappast lär knappast nå större framgångar i karriären 😂

Kritiskt tänkande kan samspela hur bra som helst med att klara av en uppgift utan att tycka synd om sig själv och vägra, men det krävs dessvärre minst normalbegåvning för att klara av båda sakerna samtidigt.
    Med lite tur så blir hon med sin sunda kritik av meningslösa uppgifter en sådan som förstår att man inte kallar andra för "asociala mongon" bara för att de kan tänka själva och inte följer order blint. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Bokmal) skrev 2025-04-22 16:21:28 följande:
    Du menar att de sistnämnda lämnar in hela bingot ikryssat med kommentaren att de gjort skojigheterna men hoppat över läsningen? 
    Nä, man kanske skriver en rad om att man bara gjort en grej för det var vad man orkade med, men att man läst annat istället eller skrivit påskkort eller annat som varit utvecklande. 
  • Anonym (man)
    Core skrev 2025-04-22 22:09:16 följande:

Om det är larv som jag inte vill delta i så går jag inte med på att göra det på jobbet. Har en utmärkt karriär då jag är duktigt på de arbetsuppgifter jag faktiskt ska göra på jobbet. 

Men har man lärt sig sen man var barn att lyda blint även när det är rena dumheter så kanske man finner sig i att larva sig på jobbet sen när man är vuxen. 
Svar på tråden Lågstadiets bokbingo - hur göra?