• Anonymt89

LAS - Vad gäller?

Vad gäller egentligen vid uppsägning på grund av arbetsbrist när det blir fråga om företrädesrätt för återanställning?

Alla krav enligt LAS har uppfyllts.

- personen har jobbat där i mer än 1 år sammanhängande
    - personen har anmält anspråk på företrädesrätt för återanställning 
    - företaget har lagt ut en ledig tjänst strax därpå (inom 9 månader)
    - det är inom samma ansvarsområde med nästintill identiska arbetsuppgifter mellan tjänsten som personen hade och den lediga tjänsten
    - personen uppfyller alla krav enligt utlagd annons 
    - ingen annan står ?i kö? för företrädesrätt 

Företaget menar nu på att personen inte har tillräckliga kvalifikationer för att bli återanställd - trots att alla krav enligt utlagd annons uppfylls och personen arbetat med alla dessa arbetsuppgifter tidigare inom företaget. I grund och botten handlar det om att företaget anser att personen inte är tillräckligt bra på sitt jobb / inte tycker om personen.

Finns det några som helst kryphål här? Kan dem komma undan lagen på något sätt genom att hävda att personen inte är lämpad för tjänsten? Vad jag kan läsa mig till så spelar deras personliga åsikter ingen roll.

Personen har ju som sagt inte blivit uppsagd pga sakliga skäl, utan pga arbetsbrist.

Personen är inte med i facket.
  • Svar på tråden LAS - Vad gäller?
  • Jemp

Jag har för mig (men är alltså inte säker) att det också ska vara samma anställningsform?

• Anonymt89

Det var en tillsvidareanställning och jag hade arbetat där i 2 år

• Anonym (Ellen)

Det är i dessa lägen man tar in facket, eller skaffar eget biträde.
    Om det är som du säger att man är ute efter att aktivt ducka en specifik person. 
    Och att det inte finns någon annan med företrädesrätt och längre anställningstid.

Det är på samma driftsenhet?
    Finns det kollektivavtal?

Ville jag ha mer kött på benen skulle jag gå in här och läsa LAS på lagen.nu för där har du rättsfall och hänvisningar ute till höger. Paragraf 25-27 borde vara aktuella. Bläddrar du bland rättsfallen där kanske du hittar något som liknar din situation och kan läsa domen. 

Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) | Lagen.nu

• Anonymt89

Jag ska kika där, tack.

kollektivavtal finns och det är samma driftsenhet. Enligt uppdägningsdokumentet jag skrivit under ska företrädesrätt gälla. 

Det kommer bli förhandling i slutet av rekryteringsproccessen ( när dem intervjuat alla sökande färdigt). Dem kommer ha med sig facket men eftersom jag inte är med där kommer ingen företräda mig. Borde jag ha med mig en jurist/advokat eller räcker det att jag företräder mig själv? 

jag Tänker att enligt lag så har jag ju rätten på min sida så borde inte spela någon roll att facket företräder dem för dem borde ju inte kunna ?vinna? ändå?

• Anonym (Ellen)
    Anonymt89 skrev 2025-04-25 06:56:23 följande:

Jag ska kika där, tack.

kollektivavtal finns och det är samma driftsenhet. Enligt uppdägningsdokumentet jag skrivit under ska företrädesrätt gälla. 

Det kommer bli förhandling i slutet av rekryteringsproccessen ( när dem intervjuat alla sökande färdigt). Dem kommer ha med sig facket men eftersom jag inte är med där kommer ingen företräda mig. Borde jag ha med mig en jurist/advokat eller räcker det att jag företräder mig själv? 

jag Tänker att enligt lag så har jag ju rätten på min sida så borde inte spela någon roll att facket företräder dem för dem borde ju inte kunna ?vinna? ändå?

I vissa frågor är arbetsgivaren bara skyldig att förhandla med sin motpart i form av arbetstagarorganisationen (facket) och inte med enskilda medlemmar eller de oorganiserade som du tillhör. Då du inte är medlem. 
    Detta är inte mitt specialområde inom arbetsrätten så det skulle jag kolla upp ytterligare så att det verkligen är korrekt.
    Om det föreligger en rätt till förhandling i den aktuella frågan.
    Om du har rätt att förhandla/delta som oorganiserad och om du i så fall också har rätt att ta med eget biträde.

Även om du har rätt i sak så behöver du få möjlighet att framföra det och bemöta deras syn på saken och deras argument. Men hur mycket du än tycker att de har fel - om de står fast vid sin ståndpunkt så måste du driva process mot dem om de sätter sig på tvären. Du kan inte tvinga dem att ge dig ett anställningsavtal rent krasst. Och om jag inte minns fel så är det bara en organisation (arbetsgivare eller arbetstagare) som kan väcka talan i Arbetsdomstolen, inte du som enskild. Så det lär bli i tingsrätten i så fall. 
  • Anonym (C)
    Anonymt89 skrev 2025-04-25 06:56:23 följande:

Jag ska kika där, tack.

Om de inte anställer dig, trotts din företrädelserätt, kan du gå till domstol med ärendet. Då är det väldigt bra att ha stöd från facket som kan företräda dig vid domstolsförhandlingen.

Under själva anställningsprocessen bör du vara mycket tydlig att du åberopar företrädelserätten.
  • Anonym (G)

Lyssna på signaturen "Ellen" här. Att ha rätt är inte samma sak så att få rätt.

• Anonym (Flipant)

Det kan ju mycket väl vara så att du har rätten på din sida och att de gjort fel.
    Men vad vill du uppnå? Vill du tvinga dig till en anställning där du de facto inte är önskvärd eller välkommen? Eller vill du ha skadestånd? Det är inte gratis att driva en process, även om du har rätt. 

Utan fack blir det i vilket fall en tuff process för dig.

Svar på tråden LAS - Vad gäller?