• Anonym (Arg)

Äter regelbundet entrecote, får kritik

Har personer i min närhet som kritiserar mig hårt för att jag regelbundet äter entrecote. Jag köper en billig variant som kostar runt 70 kronor för 200 g, sedan äter jag grönsaker och en färdig bea som jag haft hur länge som helst i kylskåpet. 

Dom som kritiserar mig för detta äter ofta hämtmat/snabbmat. Typ köper en pizza eller någon annan typ av mat för avhämtning. Detta kostar minst 120 kronor.

Eller så äter dom 3 ggr i veckan lunch ute när dom jobbar, mat som också är minst 120 kronor per tillfälle. 

Dom anklagar mig för att slösa pengar. Om jag köper en entrecote för 70 kronor, har grönsaker hemma, typ morötter och palsternacka och steker på min mat på 4-6 minuter så är det ju både billigare och snabbare än deras mat. 

Detta är inte personer som bryr sig om hur mycket kött man äter. Äter annars inte särskilt mycket rött kött kan tilläggas. Äter max 400 gr i veckan. 

Vad är problemet?(köttet är svenskt). 

• Svar på tråden Äter regelbundet entrecote, får kritik
  • Anonym (Filémon)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-02 06:36:16 följande:
    Nu kostar inte en pizza eller dagens lunch 120 kronor där jag bor. Den billigaste pizzan kostar 120 och sedan är normen numera att dagens lunch kostar 165 kronor på majoriteten av alla restauranger. 
    Det är möjligt at du bor så att du inte kan hitta en pizza för 90 spänn men 80 kr för en portion hemlagad mat är fortfarande svindyrt så det är klart att folk kan komma att reagera.
  • Anonym (Filémon)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-05-02 07:44:46 följande:
    Var hittar du fläskfilé för 80kr/kg? 
    Måste börja handla där. 
    Du får bli medlemskund hos Willys

• Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Filémon) skrev 2025-05-02 08:24:03 följande:
    Ah där har vi det, danskt skitkött. Tack. 
  • klyban
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-05-02 08:24:55 följande:
    Ah där har vi det, danskt skitkött. Tack. 

Ojdå, dansk griskött är nog ett av de bästa man kan hitta, sen sure så kan man ha en del åsikter hur de når dit ibland.

Detta med kött främst är OERHÖRT komiskt, och med tanke p varje land försöker påstå bara deras kött är det bästa.
    Kommer ihåg för länge sedan gjorde granskning ett reportage om kött.
    Och hur svensk oxfilé kostade så mycket, men varför det kostade så mycket, det var för att de dumpade en satans massa oxfilé i baltstaterna och för hålla uppe priserna i Sverige.
    Men balterna vill inte köpa oxfilé fast den var mycket billigare, och för de ansåg att det var skitkött.
    Så sluta leva i dina fördomar(Även om det finns saker man kan klaga på dansk uppfödning.)

Och så står vi här ändå med ett mycket god fläskfilé för 80:-/kg.

Anonym (Filémon) skrev 2025-05-02 08:24:03 följande:

Förra driven var de nog tom på 70:-/kg.
    Men såklart det var ju skitkött Flört

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mayjel
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-02 06:33:33 följande:
    Det kan vi absolut. Men det är orimligt att du skulle klara allt detta på just 10 minuter även om du självklart kan tycka att det går fort. Men ingen skulle klara att ordna en hemslagen bea, steka en entrecote och göra en sallad på tio minuter från att man kommer in genom dörren. Hur enkelt man än tycker att varje moment är så tar allting tid. 
    Som sagt - jag håller inte med dig och har ingen lust att tjafsa mer om detta. 
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-05-02 15:05:29 följande:
    Som sagt - jag håller inte med dig och har ingen lust att tjafsa mer om detta. 
    Det här handlar inte om en åsikt utan om ett faktum. Som att jag skulle säga att jag på ett lagligt sätt skulle kunna köra bil Sthlm göteborg med bil på två timmar. Det är inte tjafs att säga att det är omöjligt. Men du kan prova att göra exakt det jag skrev, alla moment ska vara klara. Du börjar med jackan i hallen, matvarorna i kassen och du ska lyckas med en äkta beasås, sallad, stekta grönsaker, stekt kött och allt ska vara klart på tio minuter. 
  • klyban
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-02 16:28:56 följande:
    Det här handlar inte om en åsikt utan om ett faktum. Som att jag skulle säga att jag på ett lagligt sätt skulle kunna köra bil Sthlm göteborg med bil på två timmar. Det är inte tjafs att säga att det är omöjligt. Men du kan prova att göra exakt det jag skrev, alla moment ska vara klara. Du börjar med jackan i hallen, matvarorna i kassen och du ska lyckas med en äkta beasås, sallad, stekta grönsaker, stekt kött och allt ska vara klart på tio minuter. 

Dock om har du ihopakoket för bea klar, så tar det inte 10min.
    Men lär ligga på ca20min typ.
    Och med bara lite träning så misslyckas du inte med bea.

Dock säger jag inget om burk bea, för den går ju pimpa upp att bli snuddande nära en riktig bea.

Och nykeln där är, antingen färsk dragon(Men den är svår att köpa och smaka som den verkligen sak, ibland smakar den ingen dragon alls.)
    Ett bra tips är att köpa inlagd dragon, då den smakar nästan samma som en okey dragon eller bättre.
    Sen kör jag alltid mer syra om jag pimpar upp en burk(syran är typ rörsockersvinäger eller äppelcidervinäger.), sen svartpeppar, vitpeppar och lökpulver.

Men med dina 10min, så får man sig tveklöst en god måltid.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Arg)
    klyban skrev 2025-05-02 16:42:40 följande:

Dock säger jag inget om burk bea, för den går ju pimpa upp att bli snuddande nära en riktig bea.

Och nykeln där är, antingen färsk dragon(Men den är svår att köpa och smaka som den verkligen sak, ibland smakar den ingen dragon alls.)
    Ett bra tips är att köpa inlagd dragon, då den smakar nästan samma som en okey dragon eller bättre.
    Sen kör jag alltid mer syra om jag pimpar upp en burk(syran är typ rörsockersvinäger eller äppelcidervinäger.), sen svartpeppar, vitpeppar och lökpulver.

klyban skrev 2025-05-02 16:42:40 följande:

Det här handlar ju inte om att jag inte kan slå en bea utan att jag har detta som extrem nödmat, som ändå ska ha någon form av näring i sig och inte vara färdigköpt mat. 

Så det du beskriver kan man absolut göra till middag någon dag, men inte på en lunchrast på 30 minuter innan man ska in på ett nytt möte. Känner inte en människa som skulle slå en bea på en 30 minuter lång lunchrast. Sedan är dessa måltider med entrecoten inte planerade utan mer när det skiter sig i planeringen, man är på ett möte, ska hem för ett annat möte, jag hamnar i kö och blir sen och så snabbt få i mig något som ändå är lite roligare än en smörgås eller ett kokt ägg. 

• Mayjel
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-02 16:28:56 följande:
    Som sagt - jag håller inte med dig om att det skulle vara omöjligt och för tredje gången - jag vill inte diskutera detta mer så sluta tjata om det eller vänd dig till nån annan.
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-05-02 17:34:24 följande:
    Som sagt - jag håller inte med dig om att det skulle vara omöjligt och för tredje gången - jag vill inte diskutera detta mer så sluta tjata om det eller vänd dig till nån annan.
    återkom när du gjort detta. Inget får innan detta vara förberett. Läser du ett recept på bea så kan det stå att man ska vänta med att smöret ska användas efter att man smält det 3-5 minuter?. Så prova att göra detta på max tio minuter. Det är du som drar upp något helt orimligt och inte tycker att 10 eller 20 minuter är någon skillnad. 
  • Mayjel
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-02 18:00:14 följande:
    återkom när du gjort detta. Inget får innan detta vara förberett. Läser du ett recept på bea så kan det stå att man ska vänta med att smöret ska användas efter att man smält det 3-5 minuter?. Så prova att göra detta på max tio minuter. Det är du som drar upp något helt orimligt och inte tycker att 10 eller 20 minuter är någon skillnad. 
    Nej, jag tänker inte återkomma och för fjärde gången nu - jag vill inte diskutera detta mer och detta får du faktiskt acceptera. Sluta nu.
Svar på tråden Äter regelbundet entrecote, får kritik