• Anonym (Fundersam)

Matbudget

Hej! 

Jag och min man var på middag hemma hos min syster nu i helgen och vi pratade lite om att matpriserna har gått upp så mycket. Min syster har två små barn och är nu gravid med tredje. De bor i ett stort radhus ca 30 min från Göteborg, hon jobbar som mäklare och tjänar ca 42 000 innan skatt och hennes man jobbar inom IT och tjänar ca 46000 innan skatt. Dessutom håller hennes man ofta på med sidoprojekt och är frilansare inom programutveckling så han tjänar in några extra tusenlappar varje månad. 

När vi snackade om hur mycket de lägger på mat så sa de att de lägger ungefär 12000 på mat inkluderat restaurangbesök/hämtmat/fika osv. Jag är gravid med första barnet och jag och min man lägger ungefär 5000 på mat, allt inkluderat, och vi äter väldigt gott. 

Hur mycket lägger ni, tycker ni att jag lägger för mycket alternativt för lite på mat? Vill också tillägga att jag och min man båda har bra jobb och äger hus och hund, och kan absolut lägga mer om det är så. Vi har ingen egentlig matbudget utan handlar det som vi är sugna på och det som är i säsong. 
    Vi äter inte ute mycket då vi båda har intresse för matlagning och jobbar en hel del, utan det blir någon gång på helgen och några gånger på semestern. 

Dela gärna med er av svar, tankar, funderingar!

Mvh

• Svar på tråden Matbudget
  • Anonym (Kunnig)
    Anonym (J) skrev 2025-05-04 11:08:39 följande:

Intressant att det är så olika! Ni som lägger typ 5000/mån på mat, vad äter ni och var handlar ni? Nyfiken på hur ni får ihop det.

Det handlar mycket om hur duktig/vilka kunskaper man har för matlagning samt hur man tänker när man handlar. 
    Ex köper jag det mesta fisk och skaldjur direkt över butikens fisk disk när dom har kort datum. Köper alltid hel kyckling och styckar själv ( så mycket godare än fabriks styckad) Köper gärna kött direkt från bonde eller på kort datum. Tillbehör gör jag efter säsong och det som för tillfället är bra pris på. Sallad/tomat/gurka är ju bara vidrigt vintertid men många har det av ren vana och kan göra en sallad som inte smakar något för 50kr/måltid när en rostad broccoli eller kokta grönsaker hamnar på 20kr. m.m

Köper sällan bröd och bukfyllamat.
    Vi äter mer rena produkter. Kött / fisk med grönsaker till 
    Grönsaker efter säsong just nu mycket vitkål/spetskål/blomkål/tomater.
    Snart kommer rotfruktssäsongen/broccoli då blir det mer av den varan.
    Framåt vintern är det mycket brysselkål/grönkål och frusna grönsaker. 
    Handlar det som är billigt och gör matsedel efter vad vi har i frys/kyl.

• TvillingmammaVästgöte

Vi är två vuxna och handlar för 8000 i månaden på ICA Maxi. Men det är ju inte bara mat. Även tvättmedel,diskmedel, rengöringsartiklar, hushållspapper, toalettpapper, tvål, schampo, soppåsar, disktrasor mm handlas ju på ICA.  Så exakt matbudget vet jag inte. 

Vi äter utelunch ett par gånger i veckan också. 

• Studentpappa

Bara Ica är ca 8000:-/mån och vi handlar i stort sett bara där. Men sen tillkommer ju utemat etc, nu är vi på semester och det går nog 1500-2000:-/dag i mat tex.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Hm)

Vad äter ni egentligen? ni som lägger 15-16 tusen på mat? Vi är två vuxna och två barn som äter hur bra som helst på 5-6 tusen och då inkluderar det toapapper, blöjor och andra hushållssaker. är det entrecote till middag? Gigantiska portioner? Jag försöker inte vara nedlåtande utan undrar helt seriöst 😳

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-02 14:55:23 följande:

Vad äter ni egentligen? ni som lägger 15-16 tusen på mat? Vi är två vuxna och två barn som äter hur bra som helst på 5-6 tusen och då inkluderar det toapapper, blöjor och andra hushållssaker. är det entrecote till middag? Gigantiska portioner? Jag försöker inte vara nedlåtande utan undrar helt seriöst 😳

Är det konstigt att äta entrecote? Vi gillar nötkött , men äter det  bara en gång i veckan, av hälsoskäl.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kunnig) skrev 2025-09-02 10:08:07 följande:
    Det handlar mycket om hur duktig/vilka kunskaper man har för matlagning samt hur man tänker när man handlar. 
    Ex köper jag det mesta fisk och skaldjur direkt över butikens fisk disk när dom har kort datum. Köper alltid hel kyckling och styckar själv ( så mycket godare än fabriks styckad) Köper gärna kött direkt från bonde eller på kort datum. Tillbehör gör jag efter säsong och det som för tillfället är bra pris på. Sallad/tomat/gurka är ju bara vidrigt vintertid men många har det av ren vana och kan göra en sallad som inte smakar något för 50kr/måltid när en rostad broccoli eller kokta grönsaker hamnar på 20kr. m.m

Köper sällan bröd och bukfyllamat.
    Vi äter mer rena produkter. Kött / fisk med grönsaker till 
    Grönsaker efter säsong just nu mycket vitkål/spetskål/blomkål/tomater.
    Snart kommer rotfruktssäsongen/broccoli då blir det mer av den varan.
    Framåt vintern är det mycket brysselkål/grönkål och frusna grönsaker. 
    Handlar det som är billigt och gör matsedel efter vad vi har i frys/kyl.
    Det låter väldigt bra. Så duktiga har vi aldrig varit. Miljövänligt att äta efter årstiderna. 

Vi körde mycket matkassar när barnen var små, Linas, Middagsfrid och liknande. Vi jobbade mycket och fokus för oss låg alltid mer på att spara tid, än pengar. Vi prioriterade att det skulle vara riktig lagad middag varje kväll, och med matkassar fick man en automatisk variation av kosten, så det tyckte vi var bra. Men det var ju ganska dyrt, ingen prisvärd lösning. 
  • Anonym (Mycket)

För oss är det ju mest pga att vi köper köttlådor och fisk från fiskbilen och sånt som gör att det drar iväg. Och så är vi ju många, och barn i tonåren äter ju som hästar för tusan. De har visst ingen botten. 

Plus Stockholmspriser. 
  • Studentpappa

Har ni blöjbarn är de ju knappast särskilt stora i maten. En tonåring äter ju minst som en vuxen, har du två är det ju som fyra vuxna och inte två vuxna och två små barn.
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-02 15:43:24 följande:
    Är det konstigt att äta entrecote? Vi gillar nötkött , men äter det  bara en gång i veckan, av hälsoskäl.
    Nej det är inte konstigt. Hur gjorde du den kopplingen av det jag skrev? Som jag skrev var jag seriöst nyfiken och menar inte alls något nedlåtande 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Mycket) skrev 2025-09-02 15:53:26 följande:
    För oss är det ju mest pga att vi köper köttlådor och fisk från fiskbilen och sånt som gör att det drar iväg. Och så är vi ju många, och barn i tonåren äter ju som hästar för tusan. De har visst ingen botten. 

Plus Stockholmspriser. 
    Vi bor visserligen också i Stockholm i en närförort med höga priser, men jag förstår skillnaden. Köttlådor är kostsamma men fantastiska och tonåringar kan vara enorma i maten 😅 jag fattar! 
  • Anonym (Hm)
    Studentpappa skrev 2025-09-02 22:29:44 följande:
    Har ni blöjbarn är de ju knappast särskilt stora i maten. En tonåring äter ju minst som en vuxen, har du två är det ju som fyra vuxna och inte två vuxna och två små barn.
    Ett blöjbarn, en snart tonåring. Men alla som besvarat som har just höga kostnader verkar syfta på tonåringarna, så jag förbereder mig ödmjukt för att även mina matkostnader kommer skjuta i höjden snart 😅
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2025-09-02 22:29:44 följande:
    Ja, min son åt som två vuxna i några år. Han både växte massor och tränade . Det var allra värst i fjorton-sextonårsåldern. 
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-03 08:10:32 följande:
    Ja, min son åt som två vuxna i några år. Han både växte massor och tränade . Det var allra värst i fjorton-sextonårsåldern. 
    Ja grabbar lär kunna vara värre, vi har bara döttrar men då tillkommer ju smink och bindor etc.
  • Studentpappa
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-03 06:29:29 följande:
    Ett blöjbarn, en snart tonåring. Men alla som besvarat som har just höga kostnader verkar syfta på tonåringarna, så jag förbereder mig ödmjukt för att även mina matkostnader kommer skjuta i höjden snart 😅
    Vi har iofs legat ganska konstant oavsett ålder på barnen. Men så har inte vi några grabbar heller, vi är 4 i familjen varav tre tjejer. Antar det är stor skillnad om man istället är tre män. Jag äter lätt lika mycket som resten av familjen själv om jag vill. 

Vi äter mest köttfärs, kyckling och lax. Inget direkt extravagant.
Svar på tråden Matbudget