Barnets pappa är död. Ska jag berätta?
Blev gravid när jag var 25. Pappan till barnet var en mina då bästa vänner. Vi kan kalla honom J. Vi hade sex en gång på fyllan. Efteråt ångrade vi oss båda. Vi pratade om det en gång sen aldrig mer. Vi hade en nära relation ungefär på samma nivå som två syskon. Hängde jämt men att gå steget längre kändes lite som incest. Att vi skulle bli ett par fanns inte på kartan.
När jag insåg att jag var gravid var det för sent för abort. J hade träffat hon som sedan blev hans fru. Jag ville inte ställa till något så jag höll tyst. J fattade nog men han nämnde aldrig något. Vår vänskap fortsatte genom alla år fast i mycket mindre omfattning. Tror att J blev lika lättad som jag när han som sedan blev min man tog tog mitt barn till sej och blev som en pappa till honom. Mitt barn visste att han hade en annan biologisk far men han ville aldrig prata om det så jag la det samtalet på framtiden.
Så kom framtiden ifatt. Nu 20 år senare har J dött. Hans fru och barn har ingen aning om att det finns ett barn till. Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra nu. J var stenrik. Det finns ett arv efter honom på några hundra miljoner. Om det hade varit jag som varit arvtagare hade jag av respekt till J:s familj struntat i det men nu är det min son det gäller. Han har ju om det ska gå rätt till rätt att ärva sin far. En liten del av mej vill ta den enkla vägen och hålla tyst, men sen finns en del av mej som också säger att det är inte min sak att styra över. Snälla ge mej råd.