• kaffe

Barnets pappa är död. Ska jag berätta?

Blev gravid när jag var 25. Pappan till barnet var en mina då bästa vänner. Vi kan kalla honom J.  Vi hade sex en gång på fyllan. Efteråt ångrade vi oss båda. Vi pratade om det en gång sen aldrig mer. Vi hade en nära relation ungefär på samma nivå som två syskon. Hängde jämt men att gå steget längre kändes lite som incest. Att vi skulle bli ett par fanns inte på kartan. 

När jag insåg att jag var gravid var det för sent för abort. J hade träffat hon som sedan blev hans fru. Jag ville inte ställa till något så jag höll tyst. J fattade nog men han nämnde aldrig något. Vår vänskap fortsatte genom alla år  fast i mycket mindre omfattning. Tror att J blev lika lättad som jag när han som sedan blev min man tog tog mitt barn till sej och blev som en pappa till honom. Mitt barn visste att han hade en annan biologisk far men han ville aldrig prata om det så jag la det samtalet på framtiden. 

Så kom framtiden ifatt. Nu 20 år senare har J dött. Hans fru och barn har ingen aning om att det finns ett barn till. Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra nu. J var stenrik. Det finns ett arv efter honom på några hundra miljoner. Om det hade varit jag som varit arvtagare hade jag av respekt till J:s familj struntat i det men nu är det min son det gäller. Han har ju om det ska gå rätt till rätt att ärva sin far. En liten del av mej vill ta den enkla vägen och hålla tyst, men sen finns en del av mej som också säger att det är inte min sak att styra över. Snälla ge mej råd.

• Svar på tråden Barnets pappa är död. Ska jag berätta?
  • Ezmeraldah

TS är bara intresserad av att skriva om vad som hände för 20 år sen. Vilken överraskning. Hon kommer givetvis inte att svara på nånting som styrker att tråden är sann. Suck. 

• EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-05-04 10:31:34 följande:
    Du sa ju att det räcker att dna-testa syskon? Har du nån källa?
    Jag har aldrig påstått att det räcker men det är metod man kan göra om det är helt omöjligt att dna-testa pappan. 
  • Ezmeraldah
    EpicF skrev 2025-05-04 11:07:49 följande:
    Jag har aldrig påstått att det räcker men det är metod man kan göra om det är helt omöjligt att dna-testa pappan. 
    Så i TS fall räcker det inte att dna-testa halvsyskonen utan den avlidne pappan måste dna-testas? 
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-05-04 11:47:18 följande:
    Så i TS fall räcker det inte att dna-testa halvsyskonen utan den avlidne pappan måste dna-testas? 
    Domstolen som beslutar vilka som ska dna-testas. Rättmedicinalverket gör faderskapsutredningen. 
  • Ezmeraldah
    EpicF skrev 2025-05-04 13:02:14 följande:
    Domstolen som beslutar vilka som ska dna-testas. Rättmedicinalverket gör faderskapsutredningen. 
    Ja, jag vet och det var inte det jag frågade. 
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-05-04 13:29:20 följande:
    Ja, jag vet och det var inte det jag frågade. 
    Går inte att svara på vem som betlver dna-teatas i det fallet, eftersom det är domstolen som avgör. 
  • Ezmeraldah
    EpicF skrev 2025-05-04 13:51:01 följande:
    Går inte att svara på vem som betlver dna-teatas i det fallet, eftersom det är domstolen som avgör. 
    Det verkar vara möjligt att fastställa faderskap utan att dna-testa pappan, om jag förstår saken rätt. Det är ju bra i TS fall, om det skulle vara så att den avlidne pappan har hunnit kremeras. 
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-05-04 13:55:56 följande:
    Det verkar vara möjligt att fastställa faderskap utan att dna-testa pappan, om jag förstår saken rätt. Det är ju bra i TS fall, om det skulle vara så att den avlidne pappan har hunnit kremeras. 
    Ja, och det har vi redan kommit fram till. 
  • Anonym (Sonen har rätt till sin del av arvet, snuva honom inte på det)

Jag tycker att du ska lyfta på locket och prata med din sons pappas änka. Men gör det på ett mjukt sätt. Säg att du förstår vilket känslomässigt kaos detta skapar. Din son har rätt till arvet och enligt mig borde du ta tag i detta snarast. Förklara för henne på samma sätt som du har gjort här i tråden för oss. Att ni var unga och att sonens pappa inte visade intresse, att du gjorde honom en tjänst, lät honom slippa undan. Skulden ligger ju inte bara hos dig utan även hos den nu döde pappan.

• EpicF
    Anonym (Sonen har rätt till sin del av arvet, snuva honom inte på det) skrev 2025-05-06 06:45:34 följande:

Jag tycker att du ska lyfta på locket och prata med din sons pappas änka. Men gör det på ett mjukt sätt. Säg att du förstår vilket känslomässigt kaos detta skapar. Din son har rätt till arvet och enligt mig borde du ta tag i detta snarast. Förklara för henne på samma sätt som du har gjort här i tråden för oss. Att ni var unga och att sonens pappa inte visade intresse, att du gjorde honom en tjänst, lät honom slippa undan. Skulden ligger ju inte bara hos dig utan även hos den nu döde pappan.

Arvet är väl knappast det väsentliga här, utan att barnet har rätt till att veta vem hans biologiska pappa är samt att han har syskon. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Sonen har rätt till sin del av arvet, snuva honom inte på det) skrev 2025-05-06 06:45:34 följande:

Sonen är vuxen så jag tycker absolut att TS ska sätta sig ner och prata med honom i första hand, inte änkan. Hon har ju minst med detta att göra. 
Svar på tråden Barnets pappa är död. Ska jag berätta?