• Xenia

Gift vid första ögonkastet (säsong 12)

Följer ni det?

För ett par verkade det gå i stöpet redan innan vigseln.

Pontus stod där och tvekade medan bruden, prästen och alla de andra väntade. Till slut klev han fram (uppmuntrad av fotografen?). Och sedan visade det sig att Ebba var glad och trevlig (och inte alls sur för att han låtit henne vänta). Men allt är ju bra i början.

Jag tyckte det var lite konstigt att Dennis fick berätta om sina sexuella problem med sexologen direkt. Det var typ det första svenska folket fick veta om honom. Rätt modigt av honom. Men det kunde väl fått komma fram senare i programmet.

Sen var det det kvinnan som snusade, det verkade vara en negativ överrasknng för hennes make. Det skulle det varit för mig också.

• Svar på tråden Gift vid första ögonkastet (säsong 12)
  • Tecum

Jag följer det och håller inte alls med om Dennis. Det var bra, nyttigt för många och modigt att hans problem kom upp till ytan direkt. Och självklart behövde Jannika veta direkt så hon kunde hantera det. Hon verkade väldigt bra från början men rasade helt i förra programmet då hon blev sur för att Dennis var intresserad och omtänksam mot henne när han frågade om Hallus Valgus.

Kampsportskvinnan tror jag får det svårt, hennes tuffa framtoning attraherar inte män. Och snusaren fick som du säger en dålig start. Men produktionen manipulerar för att göra alla problem större än de är, man kan inte lita på något man ser eller hör.

• Xenia
    Tecum skrev 2025-05-03 16:56:16 följande:

Jag följer det och håller inte alls med om Dennis. Det var bra, nyttigt för många och modigt att hans problem kom upp till ytan direkt. Och självklart behövde Jannika veta direkt så hon kunde hantera det. Hon verkade väldigt bra från början men rasade helt i förra programmet då hon blev sur för att Dennis var intresserad och omtänksam mot henne när han frågade om Hallus Valgus.

Kampsportskvinnan tror jag får det svårt, hennes tuffa framtoning attraherar inte män. Och snusaren fick som du säger en dålig start. Men produktionen manipulerar för att göra alla problem större än de är, man kan inte lita på något man ser eller hör.

Dennis är snäll och lyhörd men även han kan trampa i klaveret. Dels när han frågade om han fick lyfta Jannika. Allt som har med vikt att göra är känsligt, och Jannika hade ju haft problem med vikten tidigare. Dels att han öht nämnde hennes hallux valgus gjorde henne ledsen, ingen vill bli uppmärksammad på sina brister, speciellt inte i början.

Sedan blev ju Dennis så ledsen för att hon blivit ledsen att hon fick trösta honom.

Först verkade de vara perfekta med varanda men nu undrar jag.
  • Anonym (GD)

Sämsta, tråkigaste säsongen sedan start.
    Jag gav upp efter bara ett par avsnitt.

Följer MAFS UK istället, mycket mer fart och bättre på alla sätt.

• Anonym (Mrs B)

Har bara sett ett avsnitt - nr 3 - och reagerade på att samtliga framstod so ganska så omogna och självupptagna. Jag, jag, jag!
    Det saknas attraktion mellan flera av dem. Sams fysiska äckel inför den snusande Denise har jag full förståelse för. Skulle aldrig kunna kyssa en snusare, tycker att det är en vedervärdig ovana. Samma sak med rökare, de går bort omedelbart. Noll intresse hur snygga och trevliga de än är.
    Sedan var det en tjej som hette Ebba. jag undrade rätt mycket vilken slags diagnos hon har. Ett mer svängande och otrevligt humör får man väl ändå leta efter. 
    Det blir nog skilsmässor jämsöver.

• Tecum

Jag har fortfarande svårt att se några andra än Dennis och Jannika som ett framtida par. Och de är inte heller säkra, Jannika verkar labil.

Sam och Denise har i princip redan separerat, någon osmidigare än Sam har väl aldrig förekommit i programmet
    Kampsportkvinnan har lyckats få sin man ointresserad av henne sexuellt genom höga krav, en prestation bara det. Han känner att han måste tassa på tå och det är ingen bra början på en relation.
    Ebba ser ner på sin man och letar fel av alla krafter. Han tassar också på tå för att inte trigga igång ett utbrott och då blir hon sur för det. Hur han än gör blir det fel.

Förstår att vissa söker hjälp att träffa någon, åtminstone tre personer kommer få det väldigt svårt även i framtiden. För mycket jag, jag, jag och för lite självinsikt.

• Xenia
    Anonym (GD) skrev 2025-06-05 14:51:03 följande:

Sämsta, tråkigaste säsongen sedan start.
    Jag gav upp efter bara ett par avsnitt.

Följer MAFS UK istället, mycket mer fart och bättre på alla sätt.

Nja, om det är mycket drama och fart och fläkt misstänker jag att deltagarna inte är seriösa och att produktionen är införstådd med det.

Jag såg en säsong av australiska Married at first sight. Alla kvinnor var jättesexigt klädda och hårt sminkade. En del hade varit på Onlyfans och andra började med det efteråt. De kanske inte var ute efter en make utan framtida kunder. Jag ser Onlyfans som ett slags prostitution. Det var bråk inte bara mellan de nyblivna makarna utan även mellan paren. Folk valde sida och bråkade vid middagarna.

Ett par skildes åt tidigt och kvinnan for hem igen. Men den ratade maken blev kvar och inledde en otrohetsaffär med en av kvinnorna. Maken hade ingen aning och försökte förgäves charma sin fru genom blommor etc. De skulle också rejta sina partners jämfört med andra. Mannen rejtade sin fru högst, hon rejtade honom lågt och anklagade honom för att bara ställa sig in.

Jag undrar hur många äktenskap det ledde till. Även de som gick vidare gjorde slut efter en tid.

Nej, det viktiga ska vara att deltagarna hittar kärleken. Alla småbråk kan vara ett steg på vägen - eller ett steg mot skilsmässa. Ibland fattas attraktionen hos den ena parten och då hjälper inget. Ibland är deltagarna sina egna största fiender. De kan behöva psykologhjälp, mer än vad de får i programmet.

Men om inget av de fyra äktenskapen håller måste det räknas som ett misslyckande. Håller två äktenskap får det räknas som succé.
  • Anonym (Linn)
    Tecum skrev 2025-05-03 16:56:16 följande:

Kampsportskvinnan är som en man så det är nog därför Alex inte känner sig sexuellt attraherad till henne. Jag kan förstå det, hon har grova ansiktsdrag och grov röst. Egenskaper de flesta heterosexuella män inte tänder på. 
  • Xenia

Amanda ser ju jättebra ut! Sen kan jag förstå att hon kan verka skrämmande för en man.

Alexander ville ha en sportig kvinna men hon är ju sportigare än han, hon tränar 15 timmar/vecka, det kan han inte matcha. Han ville ha någon med skinn på näsan men inte så mycket.

Amanda är väldigt rak och frank. "Jag vill inte ha en kram, jag vill ha sex!" Men det blir alltför rakt, det blir ett krav Alexander inte kan uppfylla.

Det känns som att de i bästa fall kan bli kompisar som har kul ihop, men att det är kört att förbli ett par.

Sam och Denise tror jag inte heller på. Det är inte bara snuset som är i vägen. Sam saknar också attraktion för Denise trots att hon ser bra ut. Att han tappade ringen verkar olycksbådande.

Det borde framgå i matchningen. Är man rökare/snusare passar man bara ihop med en annan rökare/snusare.

Men jag har en känsla av att Sam inte passar ihop med någon. En snygg läkare borde ju hittat någon för länge sen, jag misstänker att det är något fel. Han kanske är narcissist.

• Tecum
    Xenia skrev 2025-06-06 13:52:52 följande:

Amanda ser ju jättebra ut! Sen kan jag förstå att hon kan verka skrämmande för en man.

Alexander ville ha en sportig kvinna men hon är ju sportigare än han, hon tränar 15 timmar/vecka, det kan han inte matcha. Han ville ha någon med skinn på näsan men inte så mycket.

Amanda är väldigt rak och frank. "Jag vill inte ha en kram, jag vill ha sex!" Men det blir alltför rakt, det blir ett krav Alexander inte kan uppfylla.

Det känns som att de i bästa fall kan bli kompisar som har kul ihop, men att det är kört att förbli ett par.

Sam och Denise tror jag inte heller på. Det är inte bara snuset som är i vägen. Sam saknar också attraktion för Denise trots att hon ser bra ut. Att han tappade ringen verkar olycksbådande.

Det borde framgå i matchningen. Är man rökare/snusare passar man bara ihop med en annan rökare/snusare.

Men jag har en känsla av att Sam inte passar ihop med någon. En snygg läkare borde ju hittat någon för länge sen, jag misstänker att det är något fel. Han kanske är narcissist.

Ja när snygga och framgångsrika personer behöver ta hjälp av TV att hitta någon tyder det på problem av något slag. Det är genomgående i alla dejtingprogram, några såna finns det alltid med.

Jag tror som du att  Amandas utseende inte är avskräckande utan hennes framtoning som formligen skriker "höga krav".

I en annan årgång av GVFÖ var det mycket riktigt rökning som fällde en relation.
  • Queen81

Aldrig sett GVFÖ tidigare men hade en tråkig dag igår, hittade programmet och såg alla avsnitt som fanns tillgängliga i säsong 12

Jag tycker att Sam är direkt obehaglig. Sanslöst självcentrerad och man ska inte slänga runt diagnoser men jag får narcissist-vibbar.

Sen tycker jag att Ebba är rätt märklig, jisses vilket humör hon har. En enorm berg- och dalbana där dalen är riktigt otrevlig. En man som var så hade jag inte kunnat dejta ens 2 dagar.

• Anonym (GD)
    Xenia skrev 2025-06-06 12:24:59 följande:
    Nja, om det är mycket drama och fart och fläkt misstänker jag att deltagarna inte är seriösa och att produktionen är införstådd med det.

Jag såg en säsong av australiska Married at first sight. Alla kvinnor var jättesexigt klädda och hårt sminkade. En del hade varit på Onlyfans och andra började med det efteråt. De kanske inte var ute efter en make utan framtida kunder. Jag ser Onlyfans som ett slags prostitution. Det var bråk inte bara mellan de nyblivna makarna utan även mellan paren. Folk valde sida och bråkade vid middagarna.

Ett par skildes åt tidigt och kvinnan for hem igen. Men den ratade maken blev kvar och inledde en otrohetsaffär med en av kvinnorna. Maken hade ingen aning och försökte förgäves charma sin fru genom blommor etc. De skulle också rejta sina partners jämfört med andra. Mannen rejtade sin fru högst, hon rejtade honom lågt och anklagade honom för att bara ställa sig in.

Jag undrar hur många äktenskap det ledde till. Även de som gick vidare gjorde slut efter en tid.

Nej, det viktiga ska vara att deltagarna hittar kärleken. Alla småbråk kan vara ett steg på vägen - eller ett steg mot skilsmässa. Ibland fattas attraktionen hos den ena parten och då hjälper inget. Ibland är deltagarna sina egna största fiender. De kan behöva psykologhjälp, mer än vad de får i programmet.

Men om inget av de fyra äktenskapen håller måste det räknas som ett misslyckande. Håller två äktenskap får det räknas som succé.
    Nåja, det finns äktenskap där också (både UK och Aus) som hållit.

Jag delar inte din uppfattning som du säkert förstår. 

Hur du ser på Onlyfans, eller jag för den delen, har heller inget att göra med produktionen av MAFS.

Hur många bestående äktenskap har tråkiga GVFÖ genererat i då? Två vad jag vet, jag följde serien förr innan jag upptänkte det roligare alternativet.
  • Xenia
    Anonym (GD) skrev 2025-06-07 11:40:51 följande:
    Nåja, det finns äktenskap där också (både UK och Aus) som hållit.

Jag delar inte din uppfattning som du säkert förstår. 

Hur du ser på Onlyfans, eller jag för den delen, har heller inget att göra med produktionen av MAFS.

Hur många bestående äktenskap har tråkiga GVFÖ genererat i då? Två vad jag vet, jag följde serien förr innan jag upptänkte det roligare alternativet.
    Svenska GVFÖ har resulterat i minst 8 äktenskap och minst 7 barn.

Har de lett till barn, då är det framgångsrikt, även om de skulle skiljas sen. Även vanliga äktenskap som inletts med stor förälskelse och inte med äktenskap kan ju gå i kras.

Det är klart det är skillnad på om man deltar för att ragga framtida kunder på Onlyfans eller om man seriöst är ute efter den stora kärleken. Deltagarna i svenska GVFÖ ser normala ut.

I den australiska serien så deltog ju minst 10 par, knappt hade man lärt känna deltagarna förrän det kastades in nya par, inte konstigt om några par gick vidare då.

Det var en kvinna som var (halv)asiatisk. Mannen vill ha en blondin och inte en blonderad asiat. Mycket tårar blev det för kvinnan. Grymt av producenterna, även om det förstås blev "bra TV". En annan kvinna var rena psykopaten. Hon var nöjd med sin man men mycket elak mot andra och ångrade sig aldrig. Mannen blev chockad. Undrar hur det gick med det äktenskapet.
  • Xenia

Ja, snart är den här säsongen slut och jag undrar verkligen om några går  vidare.

Amanda säger att "du har inte lång tid på dig att imponera", Alex måste "step up". Men är det bara han som ska imponera? Får han inte vara sjuk och trött någon gång?

Och Ebba ville se Pontus jobb men det var tydligen för mycket för henne. Hon blev trött och slut och sedan sur. Jag undrar om hon har någon diagnos. Stackars Pontus gör sitt bästa men hon är alltid missnöjd. Jobbig människa att leva med.

Och Sam känner ingen attraktion för Denise trots att hon både är snygg och verkar lättare att leva med än Amanda och Ebba. Är det bara snuset som är i vägen? Samtidigt kramas de mycket.

Jannika tyckte tydligen att Dennis var för intensiv och "på". Hon kanske borde ha parats ihop med Pontus i stället.

Men det blev iaf Jannika och Dennis som fortsatte vara gifta. 

Man kände verkligen för Pontus som blev så ledsen när Ebba sa nej. Det är ju alltid så sorgligt när bara en vill fortsätta.

Sam och Denise var ju överens om att inte fortsätta. Men Sam såg ändå ledsen ut.

• Anonym (Mrs B)
    Xenia skrev 2025-06-17 00:42:19 följande:

Ja, snart är den här säsongen slut och jag undrar verkligen om några går  vidare.

Amanda säger att "du har inte lång tid på dig att imponera", Alex måste "step up". Men är det bara han som ska imponera? Får han inte vara sjuk och trött någon gång?

Och Ebba ville se Pontus jobb men det var tydligen för mycket för henne. Hon blev trött och slut och sedan sur. Jag undrar om hon har någon diagnos. Stackars Pontus gör sitt bästa men hon är alltid missnöjd. Jobbig människa att leva med.

Och Sam känner ingen attraktion för Denise trots att hon både är snygg och verkar lättare att leva med än Amanda och Ebba. Är det bara snuset som är i vägen? Samtidigt kramas de mycket.

Jannika tyckte tydligen att Dennis var för intensiv och "på". Hon kanske borde ha parats ihop med Pontus i stället.

Men det blev iaf Jannika och Dennis som fortsatte vara gifta. 

Man kände verkligen för Pontus som blev så ledsen när Ebba sa nej. Det är ju alltid så sorgligt när bara en vill fortsätta.

Sam och Denise var ju överens om att inte fortsätta. Men Sam såg ändå ledsen ut.

Kanske att Sam nått vissa insikter om sig själv och det är väl bra för han kommer nog att leta partner igen och det snabbt. Det kan vara så att programmakarna redigerat fram en Sam som inte riktigt stämmer med verklighetens man.
    Sam har ett renlevnadsperspektiv med sport, hälsosam mat,hälsosamt leverne, ordning och reda som nog inte tilltalade Denise på alla fronter. Och så snusandet. Det skulle många, inte bara Sam, haft svårt för. Båda två verkade vara emotionellt ovana för att var i trettiofemårsålder och med andra relationer bakom sig.
    Misstänker att det är samma sak med Ebba som fått en bitchframtoning som motsägs helt i andra sammanhang.
    Den jag haft svårast för är Amanda. Vill hon ha en partner på heltid ? Tvivlar på det. En kk eller lydig särbo passar nog denna pitbulltjej bättre än den hon matchades med.
  • Xenia

Det konstiga med Sam var hans lögn. I stället för att säga att han skulle prata med en expert så sa han att han skulle prata med en vän. När Denise tyckte att han pratat väldigt länge med vännen, så broderade han ut lögnen med att vännen hade problem med en flickvän. Allt detta bara för att slippa svara på frågan "vad pratade du om med experten?".

De kom annars bra överens, det visade att experterna på ett sätt matchat bra (förutom med snusandet). Men sexuell attraktion går inte att matcha fram.

Ebba sa till Pontus att han inte behövde vara rädd att säga ifrån, det värsta som kunde hända var att hon surade i flera timmar. Men det lät rätt avskräckande, har man bara fem veckor på sig så vill man inte behöva vänta på att "frugan" ska lugna ner sig i ett rum i flera timmar.

Man hoppas så att Pontus ska hitta någon mindre lynnig kvinna. Jag tycker verkligen inte experterna borde matchat en känslig man med Ebba.

Svar på tråden Gift vid första ögonkastet (säsong 12)